Mitt första akvarium: Söker råd

#1 - 27 mars 2005 16:59
Tog igår ner ett gammalt akvarium vi hade på vinden för att göra i ordning. Akvariumet är på 60 liter ungefär (30x60x30cm).

Först åkte jag till den lokala zooaffären och införskaffade mig två växter (vet ej sort) och två stycken svärdbärare (hane och hona). Nu är akvariumet iordninggjort och idag var jag ute i skogen och plockade ett par stenar och en trädrot.
Till akvariumet hörde en filterplatta med tillhörande rör. Jag har filterplattan i bottnen och röret uppstickandes mellan stenarna. Vet ej inte riktigt hur den fungerar och lyckades inte koppla in pumpen då ett antal delar saknades.

Frågor:

[list]
[*]Är akvariumet korrekt inrätt? Ska jag lägga till / ta bort något?
[*]Vad ska jag satsa på för fiskar och hur många?
[*]Behöver jag skaffa en pump?
[*]Behöver jag skaffa något filter?
[*]Hur fungerar egentligen filterplattan jag beskrev? Är den korrekt inkopplad?
[/list]Det är de frågor jag kommer på just nu. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Bild på akvariet:[color=#0000ff] http://web.telia.com/~u85820777/akvarium.jpg[/color]
#2 - 27 mars 2005 17:16
Läs på Zoopets första sida, på vår klubbsida finns ocks något att läsa http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm
#3 - 27 mars 2005 17:30
[list]
[*]SVAR: Finns inget som borde kallas "korekt inrett". Men lite mer växter skulle inte skada och var försiktig med stockar/stenar från skogen, specc. stockar. Stocken KAN ruttna och innehålla dåliga bakterier/djur. Har du kokat sakerna innan du la i det i akvariumet?
[*]SVAR: En mal av något slag, en Ancistrus är bra, effektiva, äter alger bl.a. Sök gärna fakta här på Zoopet om den. Du bör också tänka på att Svärdbärare kan bli 16cm (anpassas lite över akvariumet storlek) och 60liter är minimum men de bör gå. :) Någon tetra och kanske någon annan fisk vore trevligt. Skulle rekommendera minst 10 individer i stimmet.
[*]SVAR: Ja de bör du, eftersom det är de som ger mest syre, växterna ger lite men inte tillräckligt, och du har ju inte så mycket växter heller.
[*]SVAR: Om du vill ha ett fräscht akvarium och inte massa sjukdomar/nitrit/nitrat och dyl.
[*]SVAR: Vet inte vad detta är men skulle nog rekomenderra om du köpte ett riktigt filter.
[/list]En bra pump/filter skulle vara AquaEl Fan 1. Ger de både. Lite mer växter skulle inte skada, då gömställen alltid är posetivt för de flesta fiskar. Ett pH-test vore bra att inhandla. Och ett KH-test också. Fråga om det i en välstorterad djuraffär/akvarieaffär. För övrigt ser det bra ut. Läs gärna på om olika fiskar innan du köper dom bara. Här på Zoopet finns det många välskrivna artbeskrivningar.

Hoppas du orkat läsa allt.
#4 - 27 mars 2005 18:05
SVAR: En mal av något slag, en Ancistrus är bra, effektiva, äter alger bl.a. Sök gärna fakta här på Zoopet om den. Du bör också tänka på att Svärdbärare kan bli 16cm (anpassas lite över akvariumet storlek) och 60liter är minimum men de bör gå. Någon tetra och kanske någon annan fisk vore

Behöver inte ancistrucen 100 liter minst?
#5 - 27 mars 2005 18:38
har du kollat så att akvariet fortfarande håller tätt? Kan vara käckt att ha lite koll i början så man slipper obehagliga överraskningar...
Är roten du satt ned från ett barrträd (ser lite us så tycker jag) I så fall är det ingen bra idé att ha den i vattnet.
#6 - 27 mars 2005 19:08
Tack för alla svar!

[QUOTE=gladhertha]

[list]
[*]SVAR: Finns inget som borde kallas "korekt inrett". Men lite mer växter skulle inte skada och var försiktig med stockar/stenar från skogen, specc. stockar. Stocken KAN ruttna och innehålla dåliga bakterier/djur. Har du kokat sakerna innan du la i det i akvariumet?
[*]SVAR: En mal av något slag, en Ancistrus är bra, effektiva, äter alger bl.a. Sök gärna fakta här på Zoopet om den. Du bör också tänka på att Svärdbärare kan bli 16cm (anpassas lite över akvariumet storlek) och 60liter är minimum men de bör gå. :) Någon tetra och kanske någon annan fisk vore trevligt. Skulle rekommendera minst 10 individer i stimmet.
[*]SVAR: Ja de bör du, eftersom det är de som ger mest syre, växterna ger lite men inte tillräckligt, och du har ju inte så mycket växter heller.
[*]SVAR: Om du vill ha ett fräscht akvarium och inte massa sjukdomar/nitrit/nitrat och dyl.
[*]SVAR: Vet inte vad detta är men skulle nog rekomenderra om du köpte ett riktigt filter.
[/list]En bra pump/filter skulle vara AquaEl Fan 1. Ger de både. Lite mer växter skulle inte skada, då gömställen alltid är posetivt för de flesta fiskar. Ett pH-test vore bra att inhandla. Och ett KH-test också. Fråga om det i en välstorterad djuraffär/akvarieaffär. För övrigt ser det bra ut. Läs gärna på om olika fiskar innan du köper dom bara. Här på Zoopet finns det många välskrivna artbeskrivningar.

Hoppas du orkat läsa allt.[/QUOTE]

Jag har ej kokat stocken och stenarna, bara skrubbat med diskmedel. Stocken var nästan helt ihålig och jag spolade också vatten igenom. Borde jag ta ut sakerna och koka dem ändå?

[QUOTE=Morellen]har du kollat så att akvariet fortfarande håller tätt? Kan vara käckt att ha lite koll i början så man slipper obehagliga överraskningar...
Är roten du satt ned från ett barrträd (ser lite us så tycker jag) I så fall är det ingen bra idé att ha den i vattnet.[/QUOTE]

Akvariet håller tätt, ja. Har stått till bredden med vatten i 24 timmar nu.

Har ingen aning om vilket trädslag det är. Vad kan hända om det är från ett barrträd?
#7 - 27 mars 2005 19:33
alla barrträd innehåller terpentin och därför olämpliga för akvariet.
Diskmedel måste sköljas bort väldigt noga från saker som skall vara i akvariet, det är nämligen inte heller något man vill ha i vattnet.
Skulle råda dig att ta bort roten ut akvariet redan nu eftersom du inte vet om det är barrträd eller ej.
#8 - 27 mars 2005 20:20
Lite korrigeringar, Pumpar tillför inte syre i vattnet, vattenrörelsen cirkulerar ner ytvatten som syresätts i ytan, och för upp ej syresatt vatten från botten.

Du behöver inte nödvändigtvis skaffa något filter, du har ett fungerande bottenfilter, OM du investerar i ett pumphuvud, eller listar ut en lösning på att driva det med en luftpump. (som en rekomendation dock, slit ut bottenfiltert (platta + rör) som du i alla fall inte listat ut vad du bör göra med, i nuläget är det en helt onödig pryl, utan funktion, och det är lättare med en komplett filter enhet, än att få tag i ett lämpligt pumphuvud, och konstruera en adapter till bottenfiltret.

Lite teori då, ditt bottenfilter, är ett rör, som man antingen bubblar luft genom, från botten och upp, luftbubblorna föser vatten framför sig, och på så sätt fungerar röret som "vatten pump", eller driver med en vanlig impeller (nära nog alla pumpar för akvarie bruk är av impeller typ) pump. En lösning är att korta av röret en hel massa, sätta en pump ända nere vid botten, med utblåset riktat snett över baljan upp mot ytan. både lättgömt, och med stor filter yta, nakdelen är att alla näringsämnen i vattnet (läs som fiskarnas skit) sugs långt ner i grusen, och utom räckhåll för växternas rötter. en annan lösning är att sätta utblåset på sagda pump ner i bottenfiltret, och driva det "baklänges", nakdelen med det här är att man lätt får en dålig ytcirkulation... Sällan en lämplig lösning som ensam filterlösning.

Lycka till.
B!
#9 - 27 mars 2005 20:29
Lycka till

Svar
[QUOTE=Nagini]

Frågor:

[list]
[*]SVAR akvariets inredning och hur det ser ut bestämmer du själv efter tycke och smak
[*]SVAR inte för många men ngn algätare och lite skräpätare och de fiskar som du tycker du vill ha men kolla gärna här ute om det är fiskar som passar ihop eller frpga i affären.
[*]SVAR PUMP ett måste
[*]SVAR se nedan
[*]SVAR filterplattan du har är just ett bottenfilter många här ute säger att sånt inte fungerar och det är skit osv anara säger att det är bra jag är en "bra" sägare koppla ett pumphuvud till röret som sticker upp och se till att ha lagom med sand över plattan ca 5-8cm och sandens storlek runt 2-3mm.
Detta har jag i samtliga mina akvarium 54liter 65liter 150liter och 310liter jag skal nu sälja mitt 222liters som oxå haft bottenfilter och inte har behövts rengöras sedan i agusti förra året och det var då det startades det enda man skall göra är byta vatten ca 30-50% varje vecka i ditt fall ca 30%.
[/list]Det är de frågor jag kommer på just nu. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Stenar e helt ok att plocka se till at skrubba dem noga, växter och rötter går bra det med **OM** man vet vilka trädslag det är **OCH OM** man har läst vad som går bra att ha i sitt akvaruim.

Lycka till och kom ihåg vi har alla varit nybörjare men det är bara vissa som vill inse detta så misstag är till för att lära sig med...

/Peter

Bild på akvariet:[color=#0000ff] http://web.telia.com/~u85820777/akvarium.jpg[/color][/QUOTE]
#10 - 27 mars 2005 20:45
Hej nagini !

Välkommen till zoopet.
Det finns ingen absolut vetenskap utan bara generella råd om vad som brukar funka. Läs allt du får tag i eller så mycket du orkar, och lyssna på dom råden du tycker verkar vara vettiga. bara för nåt inte funkar hemma hos någon så behöver det inte betyda att det inte funkar hemma hos dig.
Lycka till med ditt fina akvarium.

Urban
#11 - 27 mars 2005 21:00
Om det inte har sagts förut så bör du även ta det lite lugnt nu ibörjan. Ha inte för mycket fiskar i med en gång utan låt dem simma omkring i karet ett tag och sedan så småningom pö om pö stoppa i lite fler. Då kör du inte karet i lugn och ro. Sen vet jag att det är många som häller i något vattenförberedningspreparat för att få i gång en bra miljö, men det har jag ingen egen erfarenhet av..

Kolla runt lite på Zoopet så ska du se att du får många bra tips. I forumet och på första sidan finns det otaliga mängder information som är bra att ta del av. Men hasta inte med alla inköp utan läs och begrunda de fakta du kan få fram. Det gör att du inte gör sk "felköp", ex fiskar som blir alldeles för stora för det kar du har osv..

Men lycka till med ditt kar och välkommen till den underbara akvaristiska världen.
#12 - 27 mars 2005 21:54
Har kommit underfund med hur bottenfiltret fungerar med hjälp av era svar. På toppen av röret som leder till filterplattan finns ett hål som slangen från det luftfiltret jag har passar i. Jag körde ner slangen i hålet och startade, då började det bubbla fint från röret.

Dock låter luftpumpen något otroligt så jag har bestämt att köpa ett nytt filter med kombinerad pump. Både renar och syresätter vattnet alltså. Är det några av filtren på http://www.zooshop.se/shop/ som ni rekommenderar? Ska jag köpa inner- eller ytterfilter?

Ska tilläggas att jag sover cirka 1 m från akvariet så filtret måste vara så tyst som möjligt.
#13 - 28 mars 2005 06:29
Innerfiler, ytterfilter är för större akvarium. Helt onödigt och dyrt i ett 63liters.

Annons