Mitt första akvarium på 20år

#1 - 12 januari 2009 22:21
Hej på er

Jag har nu suttit i flera daga och läst på detta underbara forum och hittat mycket matnyttigt som jag kommer att kontrollera vid en uppstart. Jag har pga utrymmes skäl bestämt mig för ett Juwel Rio, Vision 180 L. Har bara plats för 1 meter stort. Sen modellen vet jag inte ännu vad som är snyggast rak eller välvd ruta ännu.

Jag har bestämt mig för att ha Gyppys (3 hanar och 7honor), (neon,kardinal ca 20-25st) eller glödbands tetror (ca 20-25st) samt någon alg ätare (1-3) som jag inte vet ännu, eller kan man ha dessa sorters tetror med varandra? Läst på olika art sidor men hittar inget vettigt ur dessa ännu, kanske med er hjälp få en klarare syn på detta.

Det jag är ute efter är att ha stimm i mitt kar och naturligtvis en del växter. Där kommer den stor frågan vad ska man ha för växter till dessa sorter? Långa växter bak,mellan & fram partier eller kanske även flyt växter? Ska man ha lava stenar eller bara en eller flera rötter till dessa sorter?

Sen är det något mer man behöver inskaffa till akvariumet Juwel när man köper ett nytt eller ingår allt? Vore tacksam för förslag på ovan ställda frågor.

Från en gammal nybörjare som växte upp med akvarium men slutade för 20 år sedan men vill ha en rofylld vardag igen.
#2 - 12 januari 2009 22:30
Välkommen.

Jag hade valt en sorts tetror. Det blir helt enkelt vackrare så även om de går att blanda.

Fisksammansättningen verkar genomtänkt. Jag hade köpt 3-4 Ancistrus som algätare. Alternativt "Ottosar"
#3 - 12 januari 2009 22:50
Det man ska ha i åtanke om man tänker skaffa guppy är att de ganska snart kommer föröka sig explosionsartat och har man ingen art som äter upp alla dessa yngel så blir det lätt en invasion i karet! Likadant om man har flera ancistrus, därför råder jag till att bara ha en (ancistrus)!

Juwelkar kommer komplett med ett bra innerfilter med stor filteryta så det enda du behöver göra är att starta lugnt med ett par få fiskar som du matar väldigt sparsamt den första månaden, därefter kan du öka antalet fiskar och efter ytterliggare ett par veckor öka matningen till "normalt" Använd också helst uppstartsbakterier som tex nitrivec, som du tillsätter varje dag i 3 veckor(första dosen ca 24tim före du har i de första fiskarna), som hjälper igång kvävecyceln:)
#4 - 12 januari 2009 22:59
Tetrorna brukar ju hålla efter guppys hyfsat och även guppyna själva äter ju sin egna avkomma. Är väl bara roligt om man får några yngel som klarar sig :) Halva tjusningen med akvarium tycker jag...

Och så lättlekta är inte ancistrus att man ska jämföra dem med guppys :)

I vilket fall som helst brukar akvarieaffärer mer än gärna ta emot båda dessa arter och kanske ge lite foder i utbyte. Ett i-landsproblem alltså :)
#5 - 12 januari 2009 23:01
Tack för era synpunkter ska ta med dessa har ni något förslag på en lgätare som passar?
#6 - 12 januari 2009 23:02
Allt ingick i mitt Juwel Rio 240. Men hjälp vilken prisskillnad det var på den med och den utan väld ruta! Jag köpte utan eftersom jag själv tycker det är snyggast. För en gångs skull hade inte plånboken med det att göra trots att jag valde det billigare alternativet. ;) Filtret surrar lite. Inte så farligt högt, men jämför man med mitt ytterfilter jag hade till förra akvariet (även i det här) så var ytterfiltret knäpptyst. Det är inte det fastlimmade innerfiltret från juwel tyvärr. Men inget som stör om det inte skulle stå i sovrummet där minsta surrande kan vara irriterande.
#7 - 12 januari 2009 23:06
Ancistrus tycker jag själv. :) Och du behöver inte oroa dig för yngelexplosion. Antingen kan du ju ha två av samma kön, eller plocka bort rommen de lägger om de skulle leka.

Men det finns massor av fina algätare. Så välj efter egen smak.

Sniglar är oxå bra städare tycker jag. Jag har bara de små som vissa klassar som ohyra. För mig är de guld värda! Fick med dem av "misstag" när jag köpte flytväxter.
#8 - 12 januari 2009 23:10
Limmet skrev:

inte riktigt kanske men får de en kull så kan du helt plötsligt få 200 ancistrusyngel på ett bräde!

Limmet skrev:

I vilket fall som helst brukar akvarieaffärer mer än gärna ta emot båda dessa arter och kanske ge lite foder i utbyte. Ett i-landsproblem alltså :)
Tja det ska man nog inte räkna med...
#9 - 12 januari 2009 23:11
Ja sniglar brukar dyka upp om jag kommer ihåg rätt vare sig man vill eller inte. Ancistrus ser ok ut kan nog bli 2 sådana
#10 - 12 januari 2009 23:34
Bra val av tetror: Kardinaler med Glödbands! Har precis denna kombination och tycker att det är lyckat. Ibland bildar de varsin stim i olika delar av akvariet eller så stimmar de tillsammans. Det gör inget att de har liknande kroppsform det är dem olika glödfärger som gör det spännande :)
#11 - 13 januari 2009 02:49
Smyckestetran tycker jag är en väldigt fin tetra, även svart fantomtetra. Jag skulle dock hålla mig till ett stim tetror.

Jag har själv ett Juwel Rio 180. Välvd ruta skulle varit läckert...alltså Vision.

Det jag vill rekomendera är att skaffa ett 240L Juwel Vision.

Lycka till! :)
#12 - 13 januari 2009 06:37
Markus1984 skrev:

Det jag vill rekomendera är att skaffa ett 240L Juwel Vision.

Ja om det fanns utrymme skulle jag ta ett större kar men nu är mitt utrymme begränsat och då får jag ta den storleken som passar bäst in. Tyvärr så kan jag inte få in ett större kar om jag inte ställer det precis brevid TV och då hamnar det i ett fönster ingen bra placering för ett kar av vad man kan läsa i andra trådar. Så det får bli ett 180L sen framöver kommer man nog vilja ha ett större och då får väl flytta till en större bostad:). Någon som har några bra växt förslag till dessa fiskar och med olika placeringar på dem?
#13 - 13 januari 2009 06:59
Även jag har ett 180 liters Juwel (Utan välvd ruta) och det är perfekt!

Pumpen som följer med låter ingenting, och jag har den i sovrummet utan att störas.
#14 - 13 januari 2009 07:04
Och lilla jag har ett vision 180L, himla trevligt kar, och jag kan sälla mig till kören, pumpen är i princip ljudlös. Lät lite i början, men den "snurrade in sig" efter ett tag verkar det som.

Himla coolt med välvd ruta, man blir lite åksjuk i bland i vissa vinklar, men det är det värt!
#15 - 13 januari 2009 08:54
Limmet skrev:
Tetrorna brukar ju hålla efter guppys hyfsat och även guppyna själva äter ju sin egna avkomma. Är väl bara roligt om man får några yngel som klarar sig :) Halva tjusningen med akvarium tycker jag...

det där är en saning med modifikation.
"vanliga" guppies kan ibland ta sina yngel, men inte alltid.
Endlers guppy tar inga yngel alls (inte mina iaf)
kommer fortfarande ihåg när jag håvade upp 250 st småttingar
ur mitt 60 liters.........

.
#16 - 13 januari 2009 09:17
åheim skrev:
inte riktigt kanske men får de en kull så kan du helt plötsligt få 200 ancistrusyngel på ett bräde!

då skaffar man sig en ilsken scalarhane som ställer sig utanför
grottan och plockar alla yngel när de kommer ut....en efter en....

såg ganska kul ut när det hände hemma hos mig.......

.
#17 - 13 januari 2009 20:09
Ja det med att det kommer bli mycket yngel kommer att lösa sig eftersom det som kensa säger finns det lite olika lösningar på det bla rensa bort lite yngel då och då samt inskaffa någon fisk.

Men finns det några bra växter för dessa typer av fisk som ni rekomenderar en nybörjare som placeras baktill mellan parti samt fram parti?
#18 - 15 januari 2009 19:33
En ny fråga eftersom man är ny på detta.

Finns det något program som man kan använda sig av för PC att inreda sitt akvarium?
Eftersom man är nybörjare och inte vet allt om vad som blir bäst eller vackrast, finns ju alltid papper och penna men med pc kan man ändra snabbt och enkelt och se ett bättre resultat. Jag har letat och googlat men hittar inget om detta.
#19 - 15 januari 2009 22:20
Belog skrev:
En ny fråga eftersom man är ny på detta.

Finns det något program som man kan använda sig av för PC att inreda sitt akvarium?

Eftersom man är nybörjare och inte vet allt om vad som blir bäst eller vackrast, finns ju alltid papper och penna men med pc kan man ändra snabbt och enkelt och se ett bättre resultat. Jag har letat och googlat men hittar inget om detta.

Det brukar finnas på tradera, men om det är bra det har jag ingen aning om.
#20 - 16 januari 2009 12:21
Tack, Köper ett för 64kr så får man väl se. Har ni något förslag till vad man ska använda sig av för bakgrund! Slimline , Btn Woodrock, eller BTN amazonas till dessa fiskar samt är det svårt att dölja filtret i Juwel akvarium?
#21 - 18 januari 2009 00:24
Ingen som har något förslag på BG och växter. Hörde med Hornbach om priser på kar och dom är ju halva priset på Juwel karen mot övriga här i Stockholm. 2685 för 180L Rio, det måste vara ett bra pris eller?
#22 - 18 januari 2009 00:31
Belog skrev:
Tack, Köper ett för 64kr så får man väl se. Har ni något förslag till vad man ska använda sig av för bakgrund! Slimline , Btn Woodrock, eller BTN amazonas till dessa fiskar samt är det svårt att dölja filtret i Juwel akvarium?
Till det karet skulle jag kört med BTN Slimline eftersom den inte bygger så mycket på djupet samt är snygg. Dessa kan du även använda för att dölja filterkammaren om du vill.

Belog skrev:
Ingen som har något förslag på BG och växter. Hörde med Hornbach om priser på kar och dom är ju halva priset på Juwel karen mot övriga här i Stockholm. 2685 för 180L Rio, det måste vara ett bra pris eller?

Är det priset med bänk eller utan?
Köp även nya rör till lysrampen redan från starten, om det är T8 som sitter i(de tjocka rören). T8 38 watt Philips Aquarelle finns att få tag i ganska enkelt.
#23 - 18 januari 2009 00:36
Tack för förslaget med BG, Ja deta var med bänk oxå. Ja jag har har läst att många här på forumet inte är helt nöjda med detta så det får bli nya lysrör och även reflektorer.
#24 - 19 januari 2009 15:28
Nu är nybörjaren (jag) igång igen [:o] Min nästa fråga är om det finns något bra digitalt instrument för att kontrollera alla vatten tester man behöver. Kollat runt lite men det är enbart för PH nästa enbart för Nitrit osv. Finns det något som kontrollerar alla tester på samma gång?
Jag frågar er experter detta pga att jag vill inskaffa lite saker nu innan jag köper mitt kar.
#25 - 19 januari 2009 15:31
Det finns det säkert, men varför lägga en massa pengar på något som du inte behöver, då tex bara en pH-controller ligger på minst 1000:-?
Då är det bättre att köpa lite olika dropptester och ta ett prov när du behöver det.
Köper du test för pH, nitrit, nitrat samt kanske Kh så räcker det länge:).
#26 - 19 januari 2009 15:34
OK tack för ditt snabba svar, då vet jag vad jag ska ha. Vilken storlek är bäst på gruset, sanden för guppys, tetror? Färgen blir nog någon mörkare tror jag
#27 - 19 januari 2009 15:39
Det är en smaksak, men runt 1-3 mm tycker jag är bäst och snyggast.
#28 - 19 januari 2009 15:41
Tack igen ansjo. Jag kommer säkert med mer dumma frågor vad det lider.
#29 - 19 januari 2009 17:34
Gör det, men det finns inga dumma frågor;)....
#30 - 6 februari 2009 21:53
Då var det snart dags att inhandla kar det blir nästa helg för jag ska ner till Tyskland i veckan och jobba men kommer hem på fredag. Då till frågan hur mycket grus ska man ha till ett kar på 180L resp 240L. Ca 5cm i framkant eller liknande med en sluttning bakåt till ca 8cm?
#31 - 7 februari 2009 11:25
Belog skrev:
Då var det snart dags att inhandla kar det blir nästa helg för jag ska ner till Tyskland i veckan och jobba men kommer hem på fredag. Då till frågan hur mycket grus ska man ha till ett kar på 180L resp 240L. Ca 5cm i framkant eller liknande med en sluttning bakåt till ca 8cm?

180L resp 240L? Vart det 2 akvarium helt plötsligt? :)

5cm till 8cm låter bra, det är ungefär vad jag har i mitt 180L Juwel. (uppskattningsvis) en säck med 20-25kg sand/grus bör räcka.

Angående växterna du frågade om tidigare så kan det vara bra att starta upp med snabbväxande växter så som Vattenpest,Indisk Hygrophila,Hornsäv,Paniculatus-svärdsplanta m.m

Anubias växer långsamt men är enligt mig en tålig och lätt växt så några såna kan följa med från start också.

Och som du nämnde tidigare ,priset under 3000kr med bänk tycker jag är riktigt billigt. Jag köpte mitt för c:a 2900kr och då var det halva priset här i Västerås.
Men jag har sett billigare som det inte var 50% rabatt på.

Ett ställe här i Västerås säljer ett för 4400kr, as we speak.

Då pratar vi kompletta Juwel Rio 180L..

Lycka till med uppstarten!
#32 - 7 februari 2009 20:50
Markus1984 skrev:
180L resp 240L? Vart det 2 akvarium helt plötsligt? :)

Jag kanske få för mig att inte rådfråga sambon i denna fråga :rolleyes:. När jag var och såg dessa kar live så blev jag mer frälst i 240L och det är inte så mycket dyrare heller för den delen 3500:- Det är som blir problemet är att vi måste flytta runt halva huset när jag kommer hem med denna storlek:p.
Fast utan en massa extra jobb så borde det bli 180L karet. Men så dum man är så vill man ju ha större.

Förslaget på plantor låter bra ska ta några av dessa till att börja med så att allt kommer igång enligt alla konstens regler. Jag kommer köpa några guppys 5 st till att starta med sen vänta några veckor för att se hur det utvecklar sig. Jag återkommer väl med mer frågor framöver misstänker jag.

Sen måste jag säga att alla som finns i detta forum är super eftersom alla verkligen tänker på fiskarnas bästa och inte dom som har inhandlat dom som vill se.
#33 - 7 februari 2009 21:16
Belog skrev:
Jag kanske få för mig att inte rådfråga sambon i denna fråga :rolleyes:. När jag var och såg dessa kar live så blev jag mer frälst i 240L och det är inte så mycket dyrare heller för den delen 3500:- Det är som blir problemet är att vi måste flytta runt halva huset när jag kommer hem med denna storlek:p.

Fast utan en massa extra jobb så borde det bli 180L karet. Men så dum man är så vill man ju ha större.

Förslaget på plantor låter bra ska ta några av dessa till att börja med så att allt kommer igång enligt alla konstens regler. Jag kommer köpa några guppys 5 st till att starta med sen vänta några veckor för att se hur det utvecklar sig. Jag återkommer väl med mer frågor framöver misstänker jag.

Sen måste jag säga att alla som finns i detta forum är super eftersom alla verkligen tänker på fiskarnas bästa och inte dom som har inhandlat dom som vill se.

Ja ett riktigt trevligt forum är det här...många kunniga människor samlade på ett ställe, och det finns några som inte rädda för att lära ut sina knep heller!

Om frugan inte blir allt för sur skulle jag nog satsa på 240L direkt..3500kr låter ju inte alls farligt..

Hursom helst får du lycka till och berätta hur det går med uppstart m.m

/Markus
#34 - 7 februari 2009 21:50
Ja absolut kommer jag skriva lite sen hur det gått.
#35 - 4 mars 2009 22:28
Så då står det nya karet hemma, Blev ett 240L. Nu ska det tvättas lite sten mm, ska iväg och köpa sand eftersom jag inte hittade det jag var ute efter. Ska se efter lite växter också samt så insaffa några tester. Är ute efter någon mörkare sand men inte svart finns det någon bra som någon av er vet om?
#36 - 5 mars 2009 01:16
Va kul att du är på G! Kan nog ingen sand i huvet som är mitt i mellan...antingen ljus eller svart :)
#37 - 5 mars 2009 05:52
I mina ögon är den Engelska sjösanden 2-3 mm den snyggaste, den är brunaktig och hyffsat mörk.
Det smidigaste är att åka till zoobutiken och kolla i deras akvarium och köp den som du gillar. Det går åt ca 2 säckar á 25 kg till ditt kar.
#38 - 5 mars 2009 15:20
ansjo skrev:
I mina ögon är den Engelska sjösanden 2-3 mm den snyggaste, den är brunaktig och hyffsat mörk.

Det smidigaste är att åka till zoobutiken och kolla i deras akvarium och köp den som du gillar. Det går åt ca 2 säckar á 25 kg till ditt kar.

Jag kör med liknande även om jag tycker det är 2-5mm, tycker växterna verkar trivas i det.
#39 - 5 mars 2009 20:12
Ja jag kommer åka i helgen och se men jag vill ha någon mörk rödbrun färg. Ska till södermalms och akvarie källaren iaf.

Tycker engelsk sjö. är för ljus i färgen vad jag har sett. Men det är väl som vanligt smaken som baken.
#40 - 5 mars 2009 23:07
Kanske Råda sand är något för dej???
Bilagor:
#41 - 16 mars 2009 06:53
Så nu är akvariet igång, men jag behöver lite tips på hur och med vad jag ska inreda detta med!

http://wetterstrand.nu/modules/phpAlbum/main.php?cmd=imageview&var1=akvarie%2FIMG_4447.jpg

http://wetterstrand.nu/modules/phpAlbum/main.php?cmd=imageview&var1=akvarie%2FIMG_4451.jpg

Detta är under uppstart därav några av växterna som kanske kommer att flyttas bort senare. Har någon av er förslag på vad jag kan göra bättre för att det ska bli snyggare?

Det går 5 guppys i detta kar just nu sedan 1,5 vecka. Kommer att vänta några veckor till innan något stimm ca 20-30st av tetror flyttar in. Har varit säker på glödbandstetra men har blivit sugen på rödmun kanske.
Ska inskaffa 1 eller 2 ancistrus också.
Ska inskaffa något rot eller ska jag hoppa detta?

Är öppen och tacksam för alla förslag.
#42 - 16 mars 2009 09:22
Häftigt! Riktigt snyggt stenröse där till vänster! Jag tycker absolut inte att du ska hoppa över nån rot, bland annat så vill dina ancistrus ligga och suga på rötterna för att få i sig lite cellulosa från trä:t.. tror det blir snyggt där på högersidan någonstans...få lite mer upphöjt med rötter/rot så blir det lite mer djup i akvariet.

Annars tycker jag du lyckats väldigt bra!! Kommer bli kanon när det växt till sig.
#43 - 16 mars 2009 11:29
Ser kanonfint ut! Är det engelsk sjösten du bestämde dig för till sist?
#44 - 16 mars 2009 22:27
Aleks skrev:
Ser kanonfint ut! Är det engelsk sjösten du bestämde dig för till sist?

Nej det blev Rådasand.

Ja en rot kommer till lite längre fram och tanken är att den ska hamna på högra halvan.

Stenröset är ett försök till att det ska vara ett röse och inte dit satta men jag tycker det är svårt att få till detta men jag tror att det blev någorlunda iaf.

En fråga till är när jag ska göra vatten byte för första gången? En del säger 1 vecka en del 1 gång efter första månaden och en del säger efter 14 dagar. Just nu ser det ut att ha bra värden men man vet aldrig vad som kan hända. där av så är det bara några få fiskar i just nu och kommer vänta några veckor till innan nästa kommer i. Hur mycket ska man byta är jag lite osäker på också i detta skede?

Tacksam för assistans med detta nystartade akvarium.
Och tack för era synpunkter.
#45 - 16 mars 2009 23:06
Jag hade köpt 3-4 Ancistrus som algätare. Alternativt "Ottosar"

Limmet skrev:
Välkommen.

Jag hade valt en sorts tetror. Det blir helt enkelt vackrare så även om de går att blanda.

Fisksammansättningen verkar genomtänkt. Jag hade köpt 3-4 Ancistrus som algätare. Alternativt "Ottosar"

Ancistrus rekomenderar jag då rakt inte då dessa äter på växterna.
Välj då hellre Panda stenalgätare, Siamesisk trådalgätare eller otocinclus . :d

Annons