Mitt första akvarium - journal

#1 - 29 januari 2008 10:00
Hej!
Jag tänkte alldeles inom kort skaffa mig mitt första akvarium.
Har tittat runt en del bland zooaffärer och varuhus och jag tror att jag har bestämt mig för ett akvariepaket hos Hornbach.

Det är en 200 liters tank med möbel, ytterfilter, belysning värmare och pump.

Jag har planerat att ha ett ganska tätbevuxet akvarium, järna med en del flytväxter vilket skall vara bra för de arter jag har tänkt på (mer om de alldeles strax). Jag vill järna ha en stor rot eller gammal träbit i akvariumet, järna bevuxen med mysig mossa, och såklart lite stenar som bildar grottor och andra gömställen.

Vad gäller fiskar så kanske det kan tyckas lite tråkigt men jag gillar värkligen färgen på neon och cardinaltetror.
Jag kommer antgligen köra på ett ganska stort stim av neontetror, runt en 20 stycken.

Jag var sugen på att starta akvariet med tigerbarb eftersom dom skall vara mindre känsliga under cyklingen (jag tänker cykla akvariet, oavsätt vad zoo-handlaren tycker och oavsätt vilka tillsattser han tycker jag ska ösa i för att snabba upp processen) men jag har hört att de kan vara lite stygga och nafsa på mina tetror sen. Vet inte riktigt hur jag ska göra där men jag gillar även zebrafisk så om de blir en combo eller bara zebra där får vi se.

Sen vill ja ha ett par malar som håller botten ren från alger och matrester såklart.

Tanken är att kronan på verket skall vara en kulfisk av någon sort.
Dvärg kulfisk eller grön kulfisk eller någon av de lite mindre arterna.

Jag fruktar dock för att de ska vara taskiga och ha ihjäl alla andra fiskar.
Mina funderingar är att de ska vara mindre risk för de eftersom 200 liters tanken endå är rätt stor (?).

Jag hr kikat runt och läst och haft mig och när man söker på "dwarf puffer" på youtube så ser man många filmer där de hålls med neon eller cardinaltetror.

någon som har mycket erfarenhet om det?
Vill även ha en mangrovekrabba men den ska tydligen knippsa av alla växter, knippsa ihjäl tetrorna å sedan bli äten av kulfisken.... attans.

Jag återkommer med foton under hela processen från inköp till uppstart.

kommentera järna mina planer!
#2 - 29 januari 2008 15:44
Den största risken är nog inte att de biter sönder andra fiskar. Mina biocellatus gjorde aldrig det, iallafall. Fiskar med långa fenor funkar dock inte någon kulfisk.
Risken är dock att du får fina små runda hål i växtbladen, när kulisarna får för sig att det kryper en snäcka på andra sidan. :p
#3 - 30 januari 2008 10:36
Filtret som ingår är ett EHEIM 2213
Doppvärmaren är en JÄGER 150 W

Är de billigt skräp eller är de bra grejjer?

sen fick ja mä lite vattenberedning och mat och en håv och termometer å lite annat gottigt...
#4 - 30 januari 2008 14:46
Eheim är akvariepumparnas svar på Mercedes, och de samarbetar med Jäger. Det är bra grejor. :)
#5 - 30 januari 2008 15:25
Jens A. skrev:
Den största risken är nog inte att de biter sönder andra fiskar. Mina biocellatus gjorde aldrig det, iallafall. Fiskar med långa fenor funkar dock inte någon kulfisk.

Tycker du att beskrivningen stämmer här Jens?
http://puffernet.tripod.com/biocellatus.html

Har du lite salt i vattnet eller har du rent sötvatten?
Hur stor tank behöver en sånhär krabat?
200L borde vara rätt ok va?
#6 - 30 januari 2008 15:42
Jens A. skrev:
Eheim är akvariepumparnas svar på Mercedes, och de samarbetar med Jäger. Det är bra grejor. :)

Inte får man väl svära på ett forum ? Vad är bra med Mercedes ?:p
#7 - 30 januari 2008 15:50
Jag tror nog att Jensa refererade till att EHEIM och JÄGER är utomordentliga produkter från det vackra landet i söder precis som DAIMLER och MERCEDES..

Om du ser en stor blå Cheva cruisa omkring i Majorna så vinka till för det är jag, annars så kan jag lämna lite grodblad inne hos Stefan på Godhems Zoo, om du rengör mitt slangpaket till 2213 eller 2222'an så kan du få filtergojset utan extra kostnad..:D
#8 - 30 januari 2008 17:35
Grodlund skrev:
Tycker du att beskrivningen stämmer här Jens?

http://puffernet.tripod.com/biocellatus.html

Har du lite salt i vattnet eller har du rent sötvatten?

Hur stor tank behöver en sånhär krabat?

200L borde vara rätt ok va?

Jag tycker den beskrivningen stämmer bra. Visst kan de vara lite gramse, men inte så att de jagar och äter upp andra fiskar. Men jag hade dom iofs ihop med siamesiska algätare, och de är mycket snabbare än kulisarna.

Jag hade dom i rent sötvatten, och det funkade bra.
#9 - 6 februari 2008 08:49
Nu närmar sig dagen då jag skall köpa och frakta hem mitt nya akvarium.
Jag har planerat och funderat och läst och läst och läst.

Sista veckan har jag blivit mer sugen på att ha ett finkornigare bottensubstrat, kanske rent av sand?

Har dock för mig jag läste någonstans att det inte rekommenderas för nybörjare för att de skulle vara svårare att hålla rent - stämmer detta?

Jag undrar också vad för sand som passar till bla neontetror, då de enligt artbeksrivningar hälst vill ha en mörkare botten?

Tacksam för förslag och tips!
#10 - 6 februari 2008 09:12
Tjenamoss.

Jag tycke inte sand är svårare än något annat...
Själv föredrar jag ofta en blandning av olika storlekar sten (engelsk sjösten) och olika sorters sand. Ger en fin och naturtrogen botten. Och blir lagom mörk :)
#11 - 6 februari 2008 15:18
Hej allihopa!
Snabb fråga:

Jag får ju med ett EHEIM 2213 ytterfilter i mitt akvariepaket.
Kan man med fördel ha två filter?
Kanske ett lite mindre innerfilter?
kanske två ytterfilter?
Blir de mindre jobb eller lika mycket eller mer?

Eller är det helt slöseri och onödigt?

planeringen fortsätter...

[Edit: jo förresten, Gaffel! jag bor precis mitt imot Godhems Zoo och är där ungefär varannan dag och kikar och snackar med Stefan.. om han heter så som jobbar där. Jävligt trevlig e han i alla fall :)]
#12 - 6 februari 2008 16:24
Grodlund skrev:
Hej allihopa!

Snabb fråga:

Jag får ju med ett EHEIM 2213 ytterfilter i mitt akvariepaket.

Kan man med fördel ha två filter?

Kanske ett lite mindre innerfilter?

kanske två ytterfilter?

Blir de mindre jobb eller lika mycket eller mer?

Eller är det helt slöseri och onödigt?

planeringen fortsätter...

[Edit: jo förresten, Gaffel! jag bor precis mitt imot Godhems Zoo och är där ungefär varannan dag och kikar och snackar med Stefan.. om han heter så som jobbar där. Jävligt trevlig e han i alla fall :)]

Man får egentligen aldrig för mycket filtrering, men det ytterfilter du får med räcker bra till det akvariet. Vill du ha ett innerfilter för att sätta extra fart på vattnet, så funkar det helt ok. Men du skrev att du skulle ha mycket växter, vilket låter som något djungelliknande. På sådana ställen brukar inte vattenhastigheten vara så värst hög, och du behöver då inte extra skjuts på vattnet heller.
Så, jag tycker att du från början nöjer dig med bara det filter du får. Vill du sätta mera fart, så köp ett till.

Arbetsmässigt är skillnaden mellan ytter- och innerfilter i stort att det är bökigare att rengöra ett ytterfilter, men du gör det inte särsklit ofta...kanske två gånger per år eller så.
Innerfilter kanske man rengör 6 gånger om året eller så, men det är lättare att hiva upp dom.

Men funktionsmässigt så ytterfiltret bättre - det har större filteryta och arbetar därför mera effektivt.
#13 - 6 februari 2008 19:41
Youré the man Jens :D
Har köpt akvariet och monterat möbeln nu.

Steg två blir att slänga ut massa skit så ja har någon plats att ställa det på...

Typiskt att alla texter på förbackningar och flaskor och apparater endast är på tyska!

Я не говорю немца ;)
#14 - 6 februari 2008 20:28
Jag hade för ett antal år sedan ett gäng dvärgkulfiskar - tetraodon travancorius (om dom nu inte bytt namn som fiskar gör ibland...). Jag trodde att små firrar = "hyfsat snälla" och "kan nog inte ställa till med så mycket skada", men ack så fel jag hade. Dessa småkulisar bet sönder och samman fiskar som var betydligt större än dom själva. Guramis, malar, endlerguppys, och andra. Jag blev tvungen att skaffa ett separat kar till bara kulisarna. Det enda sällskapet som funkade var humlefisk - det gick faktiskt bra i flera år!

Vidare hade jag senare en större sorts kulfisk - colomesus asellus. Rätt svår att få tag på då, nu vet jag inte, men jag tvivlar på att den är lätt att hitta. Det är en otroligt charmig fisk. Mina blev väl sisådär 6-7 cm. Jag fick enorma problem med att deras näbbliknande "tänder" växte eftersom jag inte fick tag på rätt sorts foder, så jag är förmodligen rätt ensam om att ha filat ner "tänderna" på mina fiskar. Detta gjorde jag några gånger, och det gick utmärkt, men det är inte lätt. Dock var den här sorten inte det minsta aggressiv mot andra. Jag hade dom någon form av fisksoppa där alla "överblivna" och skänkta fiskar fick gå. Detta är fiskar som är oerhört charmiga (mina var så "tama" att jag kunde klappa dom) men med tanke på problemen med tänderna är det svårt att rekommendera dom.
#15 - 6 februari 2008 21:29
"Figure eight puffer" - va de nu kan tänkas heta på svenska (?) skall tydligen vara de fredligaste och lättaste att hålla... vad ja kan läsa mig till.

Har köpt Akvariet och monterat å monterat nu.
Har lagt mangroveroten ja köpte i en hink med vatten där den ska få vara i minst två veckor nu.

Har köpt 25 kilo 1-2 mm finkornig sand som ja håller på å sköljer och sköljer
första hinken har nästan helt klart vatten nu.

I morgon tänkte ja möblera om och ställa akvariet på plats, eventuellt börja fylla de med vatten och hälla i vattenberedningen.

Vill ni veta mer å se bilder så kan ni järna kika i min blogg:

Tack för alla tips och råd!
#16 - 7 februari 2008 00:35
Jag kommer nu ihåg akvariepaketet från Hornbach som du antagligen köpte, fanns bara ett visnings ex med ett 2213 i en lite solblekt kartong ståendes i karet va?
Rätt nice lucklösning med dom där plastluckorna om jag får säga det själv.

Jo det är Stefan han heter, han som sålde det begagnade eheim 2213 till mig för 50:- och nu senast ett 2222 komplett med filter för 700:-(shit nu måste ju jag rensa dom 2 stora lårarna med begagnade akvarieprylar som typ bara jag av alla kunder känner till innan du hittar dom) bor du i effkå huset eller?
#17 - 7 februari 2008 07:49
Precis det akvariepaketet.
Rätt nöjd med det faktiskt - även om jag inte är superförtjust med bokfärgen.
Funderar på att måla om hela möbeln...om jag orkar.

Stefan är ball! Han säger att Godhems Zoo kan beställa in vilka fiska rsom hällst, bara man vet va dom heter, hälst på latin. Sen tar de ca en vecka så fixar dom hem firren.
Gott som korv - slipper jag åka runt i hela stan å leta - även om de e coolt på Herkules Zoo så är det bra mycket meckigare att ta sig dit och hem än att vandra över gatan.

Jo jag bor i "EffKå-Huset" :)

Frågor: Mitt akvarie väger hur mycke som hällst! Inte en susning om hur ja ska baxa in de i badrummet och tvätta rent de och kolla läckage.
Är de många som skippar de steget?
Man kan ju göra rent de med en ren svamp annars?
Och kolla läckage är ju uppenbarligen en bra grej - trist om de börjar läcka efter man har inrett och fyllt på med vatten å fisk - men hur stor chans e de egentligen?

fråga två:
Mitt Eheim 2213 filter: På beksrivningen syns de tydligt att de ska vara två slangar med. En som går till isnugningsröret och en till utblåsningsröret.
Men jag fick bara med en enda göörlång slang... ska man kapa den på mitten eller har dom missat å lägga i den andra?

kolla järna fiskbloggen:
#18 - 7 februari 2008 08:50
Lisasan skrev:
Jag hade för ett antal år sedan ett gäng dvärgkulfiskar - tetraodon travancorius (om dom nu inte bytt namn som fiskar gör ibland...). Jag trodde att små firrar = "hyfsat snälla" och "kan nog inte ställa till med så mycket skada", men ack så fel jag hade. Dessa småkulisar bet sönder och samman fiskar som var betydligt större än dom själva. Guramis, malar, endlerguppys, och andra. Jag blev tvungen att skaffa ett separat kar till bara kulisarna. Det enda sällskapet som funkade var humlefisk - det gick faktiskt bra i flera år!

Vidare hade jag senare en större sorts kulfisk - colomesus asellus. Rätt svår att få tag på då, nu vet jag inte, men jag tvivlar på att den är lätt att hitta. Det är en otroligt charmig fisk. Mina blev väl sisådär 6-7 cm. Jag fick enorma problem med att deras näbbliknande "tänder" växte eftersom jag inte fick tag på rätt sorts foder, så jag är förmodligen rätt ensam om att ha filat ner "tänderna" på mina fiskar. Detta gjorde jag några gånger, och det gick utmärkt, men det är inte lätt. Dock var den här sorten inte det minsta aggressiv mot andra. Jag hade dom någon form av fisksoppa där alla "överblivna" och skänkta fiskar fick gå. Detta är fiskar som är oerhört charmiga (mina var så "tama" att jag kunde klappa dom) men med tanke på problemen med tänderna är det svårt att rekommendera dom.

Jag hade samma problem med mina biocellatus, vilket jag löste genom att ha ett akvarium till där jag hade en snäckodling. Det var nästan den enda maten de fick, och deras tänder höll sig nere hyggligt på det sättet.
#19 - 7 februari 2008 19:36
Nu är allt klart egentligen.
Bara att hälla i gruset och fylla på med vatten...

Men en stor fråga som dök upp är....
Bakgrunden!?

Först hade ja tänkt köra enaffisch bara...
Men NBT bakgrunderna är värkligen så JÄVLA fina!
Väldigt dyra bara..

Någon som vet om de finns några mer budgetvänliga alternativ?

sorry men ja känner även att ja vill ha svar på frågorna så ja ställer dom igen:

Frågor:
Mitt akvarie väger hur mycke som hällst! Inte en susning om hur ja ska baxa in de i badrummet och tvätta rent de och kolla läckage.
Och kolla läckage är ju uppenbarligen en bra grej - trist om de börjar läcka efter man har inrett och fyllt på med vatten å fisk - men hur stor chans e de egentligen?

fråga två:
Mitt Eheim 2213 filter: På beksrivningen syns de tydligt att de ska vara två slangar med. En som går till isnugningsröret och en till utblåsningsröret.
Men jag fick bara med en enda göörlång slang... ska man kapa den på mitten eller har dom missat å lägga i den andra?
#20 - 7 februari 2008 21:16
Grodlund skrev:
Nu är allt klart egentligen.

Bara att hälla i gruset och fylla på med vatten...

Men en stor fråga som dök upp är....

Bakgrunden!?

Först hade ja tänkt köra enaffisch bara...

Men NBT bakgrunderna är värkligen så JÄVLA fina!

Väldigt dyra bara..

Någon som vet om de finns några mer budgetvänliga alternativ?

sorry men ja känner även att ja vill ha svar på frågorna så ja ställer dom igen:

Frågor:

Mitt akvarie väger hur mycke som hällst! Inte en susning om hur ja ska baxa in de i badrummet och tvätta rent de och kolla läckage.

fråga två:

BTN-bakgrunderna är görfina, men också rätt dyra. Själv är jag nöjd med min AquaRock som jag köpte på PWSS (eller vad det guldfisken.se?). Tror det var PWSS. Nåväl, ett snyggt altenativ är BTN's Slimline...det är inte så förjucklat dyra, heller. Till sist kan man ju också göra en själv...sök på "bakgrund" härinne, så får du se hur folk har gjort. :p
Ska du ha en bakgrund, så sätt i den före du fyller på grus och vatten..blir trassel annars. ;)

Jag testade mitt 540 över en helg, där jag fyllde upp en tredjedel i taget och var hemma hela tiden. Akvarier går att göra rena med med en svamp, ja. Ta en av dom med grönt ludd på baksidan, men fråga i butiken om de kan repa glas...jag hört om att det har hänt om man köpt fel svamp. Men COOP X-tra -svamparna har alltid funkat för mej! De är också bra som algskapa! :)

Eheim har nog inte missat det, utan det är meningen att man skall kapa slangen. Ofta har man insuget i ena änden av burken och utblåset i det andra, men inte alltid. Så jag antar att de tyckt att det är lika bra att man får göra det själv. Räcker inte slangarna, så kan man köpa mera i zoobutiken.
#21 - 8 februari 2008 18:09
Allt grus sköljt och rötterna kokar.
Nu ska ja plantera mia växter.

vissa var i små krukor.
dem ska man ta bort va?
#22 - 8 februari 2008 19:50
Ja, ta bort plastkrukan och så mycket av luddet som går utan att förstöra rötterna.
#23 - 9 februari 2008 17:50
kragg_hack skrev:
Ja, ta bort plastkrukan och så mycket av luddet som går utan att förstöra rötterna.

tack för svaret Kragg :D
Jag köpte en till javaormbunke idag och tre tigerbarber.

De simmar omkring nu och utforskar sitt nya hem :)
#24 - 10 februari 2008 13:18
Nu har mina tigrar simmat i sitt nya hemm ett tag.
I början simmade de försiktigt omkring tillsammans, hela tiden väldigt nära varandra, och utforskade akvariet.

Men nu efter ca 24 timmar har de ändrat sitt beteende vilket gör mig lite fundersam.
Den ena är lite större än de andra två och de stora verkar bete sig helt normalt.
De två mindre däremot håller hela tiden till ca 10cm under ytan bakom doppvärmaren och viftar på fenorna enbart för att hålla sig stilla hela tiden.

Den enda gången de simmar omkring är när den större tigern kommer dit för att jaga dom.

Jag har läst att tigrarna vill vara absolut minst fem stycken för att trivas.
Sammtidigt ska man ha max fem fiskar i ett nyuppstartat akvarium.

Ja funderar på att köpa två tigrar till för att kanske lugna ner dom lite och få dom att sluta jaga varandra hela tiden - eller ska jag bara härda ut de kommande veckorna och låta dem vara där bakom doppvärmaren och låta den stora jaga dom två mindre?

Vill att mina små tigrar ska må bra...
#25 - 10 februari 2008 13:38
Jens A. skrev:

fy då ska jag aldrig köpa ett eheim
#26 - 10 februari 2008 19:57
fy då ska jag aldrig köpa ett eheim

Huh? :confused:
#27 - 10 februari 2008 19:59
Grodlund skrev:
Nu har mina tigrar simmat i sitt nya hemm ett tag.

I början simmade de försiktigt omkring tillsammans, hela tiden väldigt nära varandra, och utforskade akvariet.

Men nu efter ca 24 timmar har de ändrat sitt beteende vilket gör mig lite fundersam.

Den ena är lite större än de andra två och de stora verkar bete sig helt normalt.

De två mindre däremot håller hela tiden till ca 10cm under ytan bakom doppvärmaren och viftar på fenorna enbart för att hålla sig stilla hela tiden.

Den enda gången de simmar omkring är när den större tigern kommer dit för att jaga dom.

Jag har läst att tigrarna vill vara absolut minst fem stycken för att trivas.

Sammtidigt ska man ha max fem fiskar i ett nyuppstartat akvarium.

Ja funderar på att köpa två tigrar till för att kanske lugna ner dom lite och få dom att sluta jaga varandra hela tiden - eller ska jag bara härda ut de kommande veckorna och låta dem vara där bakom doppvärmaren och låta den stora jaga dom två mindre?

Vill att mina små tigrar ska må bra...

Hm. Köp två till, tycker jag. Tigerbarber är skitsnygga firrar, men ska gärna vara rätt många. Då har de fullt upp med bråka med varandra och sprider ut aggressionerna mera.
#28 - 10 februari 2008 20:01
Jag vill ha fler men vill inte ha nån nitrit-peak som dödar allihopa :s
#29 - 10 februari 2008 20:05
Grodlund skrev:
Jag vill ha fler men vill inte ha nån nitrit-peak som dödar allihopa :s

Det är det du har testerna till. Men gör det till en vana att testa varje dag när du kommer hem....visar testet att nivåerna är på väg upp, så byt 30% vatten med det samma.
#30 - 13 februari 2008 21:55
Vill bara rapportera att mina små tigrar verkar må jättebra än sålänge.
De e pigga och glada och följer efter mig hela tiden när jag rör mig framför akvariet...
inte så värst blyga alltså.
Mina teststikor visar ingenting och idag gick jag till zoo affären för att göra en nogrannare test på vattnet.
De visade inget spår av varken amoniak eller nitrit och karet har varit igång i fem dagar nu.

Tre av tigrarna var i börgan väldigt matta i färgen och ingen av de fem hade några direkta röda inslag.
Idag när jag kom hem från jobbet så hade alla fem fått mycket starkare färger och tre av dem har nu mycket starkt röda fenor.
En av dem har även fått en röd nos...hoppeligen kanske de blir tigerbarbsyngel någon dag?

ni kan följa utevklingen och se fina bilder på min fiskblogg: http://grodlund.trackback.se/

Ha de gott!
#31 - 14 februari 2008 01:45
Nice, kul att det går bra, jag ska ner till stefan i morgon runt lunch och lämnar en påse med grodblad där till dig.
#32 - 14 februari 2008 10:20
Shysst!
Stefan e han unga killen ja alltid tjötar med eller?
För de jobbar ju en lite äldre gubbe där ibland med.

Vem kan ja hälsa ifrån när ja ska lösa ut grodbladen, för du heter väl inte Gaffel? :D
#33 - 15 februari 2008 03:42
Ledsen, jag missade Godhems Zoologiska innan dom stängde men grodbladen finns där i morgon, jag hade ur alla flytväxter ur karet innan idag vid delvattenbytet och la dom i badkaret och klippte ner rötterna och plockade bort alla dåliga blad, lite väl mycket jungel, knappt ljuset når ner till svärdsplantorna..

Den äldre snubben är Stefans pappa och den äldre kvinnan är hans mamma och en av dom väldigt trevliga tjejerna är hans syster så det är ett renodlat familje företag.

Jag lämnar dom i en fiskpåse märkt "Grodlund" så det är bara att be om dom, skulle tro att jag hinner dit innan klockan 3..
#34 - 15 februari 2008 16:41
Grodlund, jag kör ner till zooaffären NU!!

Dom finns där nere nu, det är bara att presentera dig som Grodlund så får du dom, det är andra sortering, har haft dom drygt ett dygn i badkaret med 2xpmdd och rötterna är nipsade och dom typ alla dåliga blad är borttagna, du får slåss med stefan om dom men det är lugnt, installerade precis dubbla T8 polylux F 36W/840 så nu blir det förhoppningsvis växtboom..

Dom är i butiken i morgon som vanligt..
#35 - 17 februari 2008 17:07
Oopsie! Såg inte detta förrens nu (Söndag) Får kika in på måndag efter jobbet och hoppas att de finns några kvar och att dom inte har skrumpnat ihop helt.
Stefan borde väl ha fixat lite med dom så dom inte har torkat ut i helgen.

Tackar tackars!
#36 - 18 februari 2008 16:45
BILDER!!!!
Fick du dina växter eller har stefan norpat dom?
#37 - 18 februari 2008 17:17
De vet ja inte... jag kom precis på det och klockan är 18:19 nu :p
Får hoppas dom e kvar i morgon :s
#38 - 19 februari 2008 13:38
Tack för Grodbladen Gaffeltrucken! Jättefina är dom! Hoppas dom sprider sig fort för jag gillar dom väldigt mycket! :D
#39 - 21 februari 2008 03:23
Växtens latinska namn är Limnobium laevigatum och dess engelska namn är Amazonas Frogbite och med lite tur så kan du få dom att blomma..
#40 - 24 februari 2008 08:27
Hur går det med fisksoppan grodlund?
#41 - 25 februari 2008 07:19
Vaa? de e rätt långt ifrån fisksoppa so far.. bara 5 tigrar i ju :D
Kolla fiskbloggen så kan du följa utvecklingen.
Jag är mitt under nitrit-toppen nu.. ska köpa mer nitrivec idag :D
#42 - 28 februari 2008 18:57
Delvattenbyte och grodbladsrensning i morgon för rötterna är över 15cm långa, ska ner med en påse till stefan på godhems zoo, vill du ha några fullvuxna?

Kör du pmdd?
#43 - 28 februari 2008 20:28
Jag tar järna ett par grodisar till, de e sjukt fina.
rötterna har blivit en 4-5 cm redan!
ja kör utan PMDD so far men det är planerat.
vill järna ha något sätt att tillsätta Co2 också i så fall.

reaktor eller EasyCarbo är frågan....
#44 - 29 februari 2008 02:41
Själv kör jag pmdd only och dom grodbladen som du fick hade samma längd på rötterna som mina, jag knipsar rötterna och plockar dåliga blad och rensar ut hälften en gång per vecka nu, gödningen börjar ta fart sen jag slängde kolfiltret lång väg och hängde upp 840 rören.
#45 - 29 februari 2008 06:20
Jag borde plocka ur mitt kolfilter också.
vill fylla dess plats i filterbehållaren med krossad kalksten för att buffra men.
1. har inte hittat kalksten någonstans
2. det verkar meckigt

du får järna lära mig hemligheten med PMDD om du vill.
har spenderat åtskilliga (arbets)timmar åt att studera bilderna på pmdd.se.
De är värkligen sjukt fina akvarium de lyckats koka ihop där... O__o
#46 - 1 mars 2008 11:51
Hej!
Idag har mitt akvarium varit igång i 22 dagar och när jag gick över till zooaffären för ett noggrannare dropp-test så fick ja de glada resultatet på 0mg nitrit och 0mg nitrat!

Det går alltså ganska bra med mitt nystartade akvarium - tack vare hjälpsamma människor som alla ni här på zoopet, tack tack för all hjälp hittils och tack på förhand för all hjälp i framtiden.

Jag tror inte cyklingen är HELT klar ännu och systemt är nog ganska känsligt för chock. Om jag tex skulle släppa i en massa fiskar nu så skulle jag säkert få en nitrit-topp till och de vill jag ju inte.

Men dagens fråga lyder: Eftersom jag har så bra vattenvärden och det endå gått 22 dagar av cyklingen, borde ja då inte kunna köpa Änågra* fiskar till?
Säg tex 2-3 tigerbarber till eller kanske en sugmal eller siamesisk algätare?

Jag har ganska tjockt med kiselalger bakersta glaset :D
#47 - 1 mars 2008 17:06
Du börjar närma dig men du är inte riktigt där ännu, så fortsätt att ta det lugnt och alla framtida förändringar smyger du in en och en, skaffa tex inte 5 nya tigrar samtidigt som du börjar göda med pmdd utan låt förändringar komma sakta men säkert. Ledsen för grodbladen men jag har inte ens hunnit byta vatten ännu, tänkte göra det nu på kvällen, ska bara ner till ica toppen först..
#48 - 1 mars 2008 18:12
Det blev tre nya trigrar idag.
Hoppas de inte blir någon ny nitrit-topp.
Annars får ja skippa matningen ett par dagar och pumpa i massa nitrivec :]

Lungt med grodbladen. De e ingen bråska!
Stefan hade fått in de nya akvarierna idag. Riktigt fräcka grejjer :D
#49 - 5 mars 2008 23:57
Tycker mig se 3 sniglar i påsen med dom inkoppande tigrarna.. ..har du hornsäv över så får du gärna skicka ett PM Jensa!
#50 - 7 mars 2008 04:21
Nu börjar den nya akvariumväggen bli klar nere på Godhems Zoologiska, hjälpte Stefan lite i går och vi plockade bla upp den FX5'a han ska ha till 200 liters baljan.. Om jag hade jobbat på kontor och haft pengar att gödsla med så hade jag byggt om den till en sophink med pedallock.. klart snygg men jag litar inte på "smart" pumpen..

Dunkade ner en stor påse grodblad så be snällt så får du säkert..
#51 - 20 april 2008 18:00
Idag hittade jag och min flickvänn en död tigerbarb :(
Den satt fast på korgen till insuget till filtret.
Ingen aning om hur länge den har varit död. Jag vill minnas att jag räknade alla 15 vid liv för ett tag sedan.

Hoppas bara att de inte är något smittsamt :(

Läs järna mer i fiskbloggen.

Annons