Mitt första akvarium...javamossa?

#1 - 10 oktober 2007 09:47
Så här blev mitt och barnens (min hustru vägrar att blanda sig i det ;)) Det simmar omkring, sedan 4 dagar, några neontetror och sorgmanteltetror i karet, och de verkar trivas ännu så länge.

http://img512.imageshack.us/img512/406/dsc00071eu9.jpg
[COLOR=#000000]http://img405.imageshack.us/img405/8848/dsc00074th5.jpg[/COLOR]

Frågan som lyder gäller mitt inköp av javamossa, var och hur ska jag placera det i karet? Jag hade en fundering på att lägga det under krukan, för att hålla fast det mot botten, men finns det då någon risk att det multnar/ruttnar där under, och förpestar akvariumet?
#2 - 10 oktober 2007 09:57
Bind fast det på en sten?
Eller du vill tvunget ha den på botten?
#3 - 10 oktober 2007 10:03
Den blir snyggast om du binder fast den på stenar. Eller så kan du köpa en rot och binda fast den på roten. Snyggast enligt mig.

Hur många fiskar är det och hur stort är akvariet?
#4 - 10 oktober 2007 10:38
batski skrev:
Den blir snyggast om du binder fast den på stenar. Eller så kan du köpa en rot och binda fast den på roten. Snyggast enligt mig.

Hur många fiskar är det och hur stort är akvariet?

Binda fast det på en sten har jag också funderat på....någon rot blir det nog inte aktuellt med, då akvariet är ca 45 x 28 x 40, alltså knappt 50 liter, och det är mycket i det redan nu.

Det ska sväva omkring 10-15 neontetror, och 5-6 sorgmanteltetror om allt går som jag hade tänkt det... akvariumet vattenfylldes för en knapp vecka sedan, och som jag skrev så är fiskarna (5 totalt) inne på sin fjärde dag i karet.

Tack för svaren,
Kaj
#5 - 10 oktober 2007 10:40
Oneway skrev:
Bind fast det på en sten?

Eller du vill tvunget ha den på botten?

Har lurat lite på att kanske ha det som ett täcke också, men misstänker att det kommer att åka omkring hejdlöst med filterutblåset.... ;), eller du kanske menar någon annan placering?

Tack för svaren,
Kaj L
#6 - 10 oktober 2007 10:42
Javamossa på botten brukar mest se ut som skräp tycker jag ;)

Annons