Vill bara rätta Zaphi lite (tror han missförstod) ang. frigoliten.
Ursprungligen skickat av Zaphi
Jösses va mycket konstigheter folk skriver och säger, jag skall klargöra lite!
1/ Självklart fungerar 3cm lika bra som 0,5. Det enda du kan få problem med är att det får för mycket lyftkraft och helt enkelt börjar flyta. Har du mycket grus och sten är det inga problem, om inte annat kommer du märka det en dag när täckglas, lysrör och fiskar ligger på golvet :).. Nah det är nog ingen fara. Annars kan du ju köpa 0,5 på vilket byggvaruhus som helst för nästan inga pengar alls.
1a/ Du behöver ingen frigolit i ett akvarium om du inte har stora stenar...och NEJ, om du skall ha frigolit eller inte beror inte på om du har ett stort eller litet kar, det beror helt enkelt på om du kommer placera stora stenar i det, som fiskarna kan underminera genom sitt grävande så att en stor sten vilar på en eller några gruskorn, då kan nämligen glaset spricka. Det är därför man har frigolig under. Jag har 35 kar mellan 45 och 540 liter med totalt 5000 liter vatten och inte frigolit i något kan jag tillägga.
NO WAY: du kan be din akvariehandlare berätta för dig varför man faktiskt har frigolit och inte bara att man inte behöver det i ett litet kar. Om man har en jättesten i ett 100-kar bör man ha frigolit, speciellt om man har fiskar som gräver.
Detta gäller I akvariet... jag fattade det som att du undrade om det gick bra med 3 cm frigolit UNDER akvariet. Svaret är även här ja - ju ´tjockare desto bättre (till en viss gräns) gäller. Anledningen till att man använder frigolit under akvariet är att frigoliten ska "jämna ut" eventuella ojämnheter i underlaget så akvariet står plant. Gör det inte det, är det stor risk att det börjar läcka.
Lite tips kan jag ge dig också.
1) Köp en bok. En från i år kanske är lite svår att få tag i, men 2001-2003 är acceptabelt. [;)]
Man lär sig visserligen mycket från nätet, men en bok är alltid bra att ha att konsultera och få inspiration från.
2) Läs om de fiskar du vill ha. Här på zoopet, i en bok eller någon annanstans. Kolla om de gillar samma vattenvärden, temperatur, om de fungerar ihop osv.
3) Köp tester. pH, kH och nitrit är väl de viktigaste i början. Läs på lite om vattenkemi och nitrifikationskedjan innan du sätter igång akvariet.
4) Växter är bra, dekorativa och syresätter vattnet. Jag skulle personligen inte vilja ha ett kar utan växter, men smaken är som baken.
5) Filter är ännu bättre. Ju större filtermassa desto bättre. Ett ytterfilter är ofta av just den anledningen bättre än ett innerfilter. Låt bakterierna växa i filtret, dvs rengör inte för ofta. Ett bra ytterfilter kan klara sig i många månader utan rengöring.
6) Att vänta med att släppa i fiskar hjälper ingenting, möjligen kan eventuellt klor försvinna(för att få bort klor och kloraminer använder du ett preparat från akvarieaffären). Börja istället med ett fåtal fiskar och mata SPARSAMT i början. Detta kommer ge bakterierna tid att etablera sig innan du har i fler fiskar. Varje gång du har i nya fiskar, mata sparsamt de närmaste dagarna och kolla nitriten ofta.
7) När du ska släppa i fiskarna, låt dem först flyta i en behållare i akvariet. När fiskvattnet har samma temp som akvariet, börja koppa över vatten, lite i taget. Detta kan ta hur lång tid som helst, ju längre desto bättre egentligen. 1- 2 timmar är antagligen lagom. Håva sedan över fiskarna till akvariet, häll aldrig i vattnet från affären med dem.
8) Ha skoj och njut av din hobby!
Lycka till!!
Mvh. Martin