Mitt första Akvarium

#1 - 14 augusti 2005 17:43
Hej, jag planerar att skaffa mig ett akvarium (troligen 54liter), och har sökt här på forumet efter information, men har fortfarande vissa frågor.

1.
Jag hade planerat att ha Hornsäv, och Neontetror, samt någon algätare och grotta, men undrar vad det finns för andra alternativ till fisk. Ni kan ju ändra hela paketet om ni tycker de verkar dåliga nybörjarfiskar eller om det finns finare som är lättare att sköta.

Fisk: En gärna färgglad, lekfull nybörjarfisk, som inte är aggressiv eller äter upp andra fiskar eller blir sjuk. Tåliga!

Algätare: Inte aggressiv eller fiskuppätare. Vad finns för alternativ till ett 54liters.

Hur många fiskar kan jag ha i det akvariet?

2.
Hur byter man vatten, och rengör från alger? Ska man ta upp en viss del vatten med en hink och sedan hälla i nytt vatten eller ska man tömma hela saken?

Använder man vanligt kranvatten till Akvariet och hur ändrar man ph värden?
Var är fiskarna när man städar?
3.
Jag har varit på fältzoo, och kollat och de hade ett paket 54liter där man bara skulle behöva köpa till lampor (inte ljusramp) och fiskar och växter. Är det billigt, och var skulle man få ett komplett paket billigare i stockholms innerstad.

4.
Hur stabil och hållbar bänk behöver man för ett 54liters?

5.
Kan jag låta en veterinär avliva fiskarna om det behövs.(Läste att några spolar ner dem eller skär huvudet av dem, men det vill inte jag göra.)

6.
Kan man någonstans på zoopet-sidan söka efter fiskar? t ex efter svårighet osv

Tacksam för svar
/akan

EDIT: 1500kr rea från 1900kr
#2 - 14 augusti 2005 18:23
Ingen expert, men otroligt hjälpsam!!! ;)

1.
Neontetra är okej fiskar, lite känsliga mot sjukdomar, men annars lätta. Det finns mycket bra information om dom här..
Neontetra är mer en fisk man har för att "fylla ut" som en stimfisk.. Tycker du ska satsa på att ha dom i bakgrunden, men inrikta dig på andra och fyll ut med neoner.
Ha ca 20st.
Lättast om du går in på artbeskrivning här på sidan och söker efter din storlek på det kar du tänkte köpa, så får du alla du kan ha! Då står det ju hur tåliga och lättlekta dom är osv.
Du kan ha en del fisk om du håller dig till mindre storlekar, ju mindre desto fler. Sen trivs vissa fiskar med många andra, vissa fiskar är lite mer enstörningar.
Tänk på att ha MÅNGA gömställen och mycket växter är också bra!

2.
Du byter en DEL av vattnet. Jag hade ett 60L och då bytte jag ca 1 tredjedel en gång i veckan.. sen ska du aldrig rengöra filter samtidigt som du byter vatten, tänk på att du alltid ska ha så mycket bakterier som möjligt i karet. Sånt fastnar i filter och i mossor och sand m.m
Då tar du lättast ett par spänner som du häver ut med en slang, och sen tvärtom när du ska fylla på.
Lättast är att städa alger när du har tömt ut vattnet, då skvalpar det inte över så lätt. Ta med en vanlig kökssvamp, som du ENDAST använder till akvariet och som INTE innehåller rengöringsmedel..
Fiskarna håller sig borta när man städar, eller så är dom framme och kikar. Dom kan vara kvar i vattnet, håll dig bara lung och skräm dom inte i onödan. Ändra pH-värdet kan du göra genom att sätta i rötter (då blir det surare) eller andra saker som ändrar på andra hållet (kan inte det riktigt)

3.
Du glömde nog skriva summan på det där du hade sett. Jag köpte ett nytt 60L inkl. pump och lysrör och möbel för ca 900:- (550:- för akvariepaketet och så köpte jag möbeln efter).
På annons hittar du mycket billigt nu, men det är ju alltid säkrast att köpa nytt.

4.
Räkna med att bänken ska tåla ca 60kg, sätt dig på den, om den håller så är det nog lugnt. Den måste ju vara stabil så det inte skvalpar om du stöter mot det.

5.
Du FÅR INTE spola ner en fisk, den kan överleva spolningen och få en plågsam död. Skära huvudet av fiskarna gör man av stora, de små bankar man något hårt i huvudet, knäcker nacken eller lägger dom i en tom påse och slår hårt mot en bänk eller liknande. Tänk på att om en fisk är sjuk och mår dåligt om måste avlivas, så sparar du lidandet MYCKET genom att hjälpa dom. Man får inte vara så rädd för att ta den sekunden det tar att döda dom. Det är bäst för dom.
Som tur var har Jimmy lättare för detta, så jag har sluppit alla gånger... räckte att höra smällen, men måste man så måste man.
En vetrinär avlivar inte fiskar..

Hoppas du fått nån hjälp.. skriv gärna till oss om du vill fråga mer!

//Paula

P.S. Räkor är väldigt fina och speciella algätare. Körsbärsräkor är knallröda och mycket vackra!
#3 - 14 augusti 2005 18:25
1. Låter trist med bara hornsärv. Variera växterna! Och sätt in en rot! En färgglad fisk är kampfisken men den kan vara lite aggresiv, men inte överdrivet. Annars finns det levandefödare som är dock vanliga men vad jag tkr väldigt tåliga *främst platy*. Algätare som är bra är otocinclus, sånna kan du ha 3 st. Jättefina. Många har ancistrus men den blir dock lite för stor *tkr jag*. Och en annan algätare är räkor!! Jättevackra, intressant och aktiva och bäst på att äta alger *typ*. :)

Du kan ha typ 8-10 neontetror, en medelstor mal eller 2-3 små *otocinclus-storlek* och 1-2 annan fisk tkr jag är lagom. Kanske lite i överkant. Men det brukar funka rättså okej.

2. Vad det gäller vattenbyten så kan jag väll börja med att du absolut aldrig ska byta allt vatten. Du behöver skaffa en slamhävert/slamsugare och en algmagnet! Med slamsugarn suger du upp skit från botten (med måtta) och samtidigt tömmer karet till kasnke 20-50% *i ditt fall rekomenderar jag 30% varje vecka). Med algmagnet röjer du alger från rutorna. Sedan fyller du på och tillsätter ev Aquasafe och/eller växtnäring.

Jag använder vanligt kranvatten som som INTE ska vara varmt! Hellre kallt en ljummet. Om du har doppvärmare brukar de jämna ut sig. Jag gör detta och jag har inte doppvärmare och de funkar så fint så. Fiskarna brukar ofta vara framme vid slamsugarn. Men mina malar brukar plikttroget suga kvar på en sten även om jag kör över slamsugarn över sanden.

3. Du, bäst vore om du skaffade ett 70-120l på direkten. uppskattat av invånarna och MYCKET enklare. Eftersom du inte skrivet priset kan jag inte avgöra om det är billigt eller ej. Men oftast är paket dyrare en vad de borde.

4. Kan säga att en vetrinär avlivar aldrig fiskar? Ta den sjuka fisken i lite papper å slå den med nåt hårt i huvudet. Eller nåt nån vettig modig person göra det.
#4 - 14 augusti 2005 18:26
1. Finns typ inga sådana fiskar som du beskriver där, men jag tycker att molly å guppy är relativt tålig etc. Du kanske kan ha 10-12st beroende på filtret lite och fiskstorleken
2. Byt vatten genom att suga ut vatten med en slang å byt kanske 20-30%/v använd kranvatten med eventuell tillsats av aquatan. Angående ph behöver du nog normalt sett inte ändra de med de fiskar du förmodas skaffa, ifall du kanske inte har egen brunn
3. va kostar de då ?
4. en Lagom stabil så att inte karet gungar typ el brakar igenom..hur beskriver man en lagom stabil bänk !? :p
5. avliva fisken själv med en kniv el sax...el lägg den i en påse å smäll till den med en hammare. Tror inte att en vet är intresserad av att avliva dina fiskar åt dej
#5 - 14 augusti 2005 18:27
[QUOTE=Paula&Jimmy]Ingen expert, men otroligt hjälpsam!!! ;)

1.
Neontetra är okej fiskar, lite känsliga mot sjukdomar, men annars lätta. Det finns mycket bra information om dom här..
Neontetra är mer en fisk man har för att "fylla ut" som en stimfisk.. Tycker du ska satsa på att ha dom i bakgrunden, men inrikta dig på andra och fyll ut med neoner.
Ha ca 20st.
[/QUOTE]

tjugo st? arma männska?! Det är ju typ max 10 neontetror per 50l?
#6 - 14 augusti 2005 18:31
Hej

Jag radar upp svaren i ordning.Mycket av det du frågar om finns i artiklar som du hittar på första sidan.Titta under "Start av akvarium"
1.Jag skulle nog välja ett lite större och köpa ett par av dom här.Oerhört lättlekta och är intressanta att titta på. http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=159 .Som städpatrul så skulle det bli 1 eller 2 ancistrusar.Sen skulle det kanske vara snyggt med ett litet stim neon eller någon annan liten stimmande tetra.Man brukar säga 1liter/cm fullvuxen fisk som riktlinje.

2.Om det inte är större än 50-100 liter så går det bra med hink.Man brukar använda en slamsug (hävert) att suga ut vatten och fiskskit med.För vanliga akvarier så brukar man rekomendera att byta 30% av vattet 1 gång/vecka.Ja om du bor i stockholm så är det bara att köra med kranvatten.Vissa använder vattenberedningsmedel.Själv gör jag det inte och det går precis hur bra som helst ändå.Fiskarna är kvar det är mer stressande för dom att bli upphåvade än att simma undan och gömma sig.

3.Vad gäller akvarier så kan jag rekomendera http://www.pwss.nu .Dom kan leverera hem till dig.Tror att dom smiskar dom flesta zoo nasarna i innerstaden.Fältzoo låter som något som ligger i fältöversten och då kan man räkna ut att dom är dyyyyrrraaaa.En sak att se upp med är glödlamps ramper.Dom är för att tala klarspråk rena skiten.Satsa på lysrör...Min erfarenhet av zoonasare är att dom ofta har oerhört begränsade kunskaper och ljuger nybörjar kunder rakt upp i ansiktet för att få sälja sina grejjor som ofta är mycket dyrare än dom behöver vara.
Tycker du ska ta en tur och titta i lite "riktiga" akvariebutiker innan du bestämmer dig.Radar upp några som jag tycker är bra.Det finns säkert fler som är bra men dom här har jag bra erfarenheter av.
Akvarielagret http://www.akvarielagret.se
Akvarieleasing http://wwwakvarieleasing.se
Södermalmsakvarieaffär http://www.sodermalmsakvarieaffar.se.

4.Bänken måste vara tillräckligt stabil för att stå emot vikten av akvariet.Det får absolut INTE bukta ner på mitten eller så då spricker akvariet.

5.Avlivning hoppas jag du slipper.Tycker det är lite väl att ta i och lämna en fisk till veterinären för avlivning om det skulle behövas.Små fiskar=sax klippa av huvudet,stor=ta en kniv och skär av huvudet.

Fredrik

Edit:Såg att brommazoomarknad säljer 63 liters för 300 spänn
#7 - 14 augusti 2005 19:26
koppartetra e en väldigt tålig fisk har själv fem stycken i mitt 40-liter
#8 - 14 augusti 2005 19:27
Tack för all hjälp
Hur fungerar en sandtvätt? Blir inte fiskarna insugna? Ska man suga igen när man tvättat bort algerna eller ska de ligga kvar? Om man lägger i rötter, håller det sig stabilt i en viss surhet då, eller måste man byta rötter altteftersom surheten försvinner?
Kan räkor vara i samma akvarie som fiskar utan att bli uppätna?

Inte bara hornsärv, men blandannat? Måste man ha en viss uppdelning mellan fisk och växt och inte ha t ex för mkt växter? Vad är aquasafe?

70-120l på direkten.. kan tänka mig 65 kanske.. om det finns.. kanske 70, om det finns några billiga och bra i någon affär.

Vad behövs för sorts filter?

Hur kollar man olika värde (ph t ex)

Vad betyder lättlekt?
Vad är vattenberedningsmedel?

Om jag skulle ta mig till bromma zoomarknad för att köpa akvarium + tillbehör. Vad kan jag räkna med att allt väger?
Hur är en Palettciklid att äga?
#9 - 14 augusti 2005 19:31
[QUOTE=gladhertha][QUOTE=Paula&Jimmy]Ingen expert, men otroligt hjälpsam!!! ;)

1.
Ha ca 20st.
[/QUOTE]

tjugo st? arma männska?! Det är ju typ max 10 neontetror per 50l?[/QUOTE]

Som jag skrev: Ingen expert, men otroligt hjälpsam!!!
#10 - 14 augusti 2005 19:46
Sanden tvättar du innan du lägger i den i en spann, om du ska städa sanden när du har den i akvariet så kan du dammsuga den, fiskarna håller sig undan.. du kan ju inte suga där dom är..
Du behöver inte byta ut rötterna.

Ja du kan ha räkor, om du inte har aggressiva bottenfiskar, då kan räkorna råka illa ut.

Vattenberedningsmedel = Aquasafe. Tar bort tungmetaller och klor bl.a som kan finnas i ditt kranvatten.

I de flesta akvariepaket ingår ett filter som ofta är för litet, men duger..... om du håller ofta vattenbyten och har mycket växter, du kan inte ha för mycket växter!

Att kolla pH är mycket lätt, finns enkla test att köpa då du tar lite i ett medföljande rör och droppar i ett medföljaden medel, sen jämnför du färgen med en medföljaden färgkarta.

När en fisk leker, så vill den para sig. Om den är lättlekt så är det större chans att dom parar sig, och får barn. För att den är lättlekt betyder det inte att den klarar att ta hand om sina barn, det kan ta ett tag innan dom lär sig, och sen kanske de andra fiskarna äter upp ynglena. Alla fiskar beter sig olika vid lek.

Akvarium väger olika för olika storlek.. självklar. Det är svårt att uppskatta en vikt. Du köper ju det som tur är utan vatten *ler*

En palettcilkld är enkel, tålig och mycket vacker, även lättlekt. Men kan vara aggressiv mot andra fiskar vid lek, så blanda dom inte med fel sorter. Eftersom du funderar på att köpta litet så kommer troligtvis ett palettpar ta över hela akvariet som revir och då kan du räkna med en del bråk och stök.
Dom är nog lättare att hålla i ett större kar.

Tänk på att ett större kar är lättare att sköta, men vill du inte ha ett stort så välj mindre! Du ska göra som du vill!!!

Jättebra (!!!!) att du ställer så mycket frågor som du gör, känn dig inte dum, det är bättre att ta reda på fakta innan du skaffar akvarium än att göra misstag som gör att du plågar fiskarna!

//Paula

P.s. Gladherta - det är inga problem med 20 neon i ett 60L
#11 - 14 augusti 2005 19:48
20 neoner?

20 neoner i 54 liter? Inga som helst problem!! (man lär sig mer av erfarenhet än av vad man läser) Mvh trigon
#12 - 14 augusti 2005 19:51
Jovisst lär man sig mer, TRIGON, men risken är att fiskar vanvårdas och dör.. inte speciellt sjysst för att vi ska lära oss..... eller?
#13 - 14 augusti 2005 19:54
[QUOTE=Paula&Jimmy]Jovisst lär man sig mer, TRIGON, men risken är att fiskar vanvårdas och dör.. inte speciellt sjysst för att vi ska lära oss..... eller?[/QUOTE]

Lite svinn får man räkna med :)
#14 - 14 augusti 2005 19:58
Du kallar liv för svinn.... det är inte snällt... jag är dock mer djurvän än så.... hoppas att akan är det med.
#15 - 14 augusti 2005 19:59
kan man t ex ha bara ett kön så att palettcikliden inte parar sig, och därför inte blir aggressiv? Blir den aggressiv mot sina egna eller bara mot andra raser? Hur skulle ni inreda ett 54-65literskar för en nybörjare som inte vill ha så jättemkt arbete, utan bara vill ha fina lekfulla fiskar att titta på? Lite eller inget bråk helst.

blir de tråkiga om de bara är ett kön?
#16 - 14 augusti 2005 20:00
Jag tror att grannen skojar lite med er! :)
#17 - 14 augusti 2005 20:01
Mitt tips är nog ändå att du köper ett så stort som du kan få plats med.Mitt första riktiga var på 130 liter 80*40*40 cm.Fördelarna överväger helt klart nackdelarna (lättare att hålla biologisk balans,mindre alger m.m).Om du vill titta på palett lek så ta en titt på min zoon.Länk finns i signaturen.Om man håller balansen så blir det inga alger.Det enda man suger upp är fiskskit som ligger ovanpå sanden.ALDRIG böka runt i sanden.Läs gärna om nitrit i artiklarna så förstår du varför.Aquasafe är ett vattenberedningsmedel som du förmdligen inte behöver.Satsa på en stor flaska nitrivec eller motsvarande istället.Vet inte om dom jag har är speciellt aggresiva.Dom jagar bara bort dom andra från ynglen.
Fredrik
#18 - 14 augusti 2005 20:02
Är det vanligt att ganska många av de köpta fiskarna dör av koppningen. De verkar så ömtåliga..
#19 - 14 augusti 2005 20:04
Inte om man gör rätt....
Fredrik
#20 - 14 augusti 2005 20:05
[QUOTE=trigon]Jag tror att grannen skojar lite med dig :)[/QUOTE]

din jävel *asg* Hoppades på att det inte skulle vara någon seriös person!!
Ska inte Kung Triton gå å lägga sig nu, han ska väl upp o jobba imon....

Akan: Det är inte lika fint om du bara har en hane eller en hona, dom färgar inte ut i sina finaste färger då...
Dom jagar bara bort från ynglena, men om karet är för litet så jagar dom rejält.. har sett dom döda många andra fiskar pga yngel...
Satsa på en annan fisk, finns många fina. Du kan gå in i en zooaffär, spana in några som du gillar, och sen kolla här på zoopet vad det är för sort m.m.
#21 - 14 augusti 2005 20:06
de kan inte dö AV koppningen, knappast. Därimot om man gör allvarligt fel eller har nitrit eller dyl i vattnet.
#22 - 14 augusti 2005 20:09
[QUOTE=Paula&Jimmy][QUOTE=trigon]Jag tror att grannen skojar lite med dig :)[/QUOTE]

din jävel *asg* Hoppades på att det inte skulle vara någon seriös person!![/QUOTE]

:) *asg*
#23 - 14 augusti 2005 20:11
Angående koppningen: Byt lite i taget, låt det hellre ta en halvtimme och ha hela tiden påsen hängandes i akvariet så att temperaturen samtidigt ändras.
Häll sakta och tappa inte koppen *ler*
#24 - 14 augusti 2005 20:14
Hur fungerar en slamhävert?
Vad rekommenderar du/ni för raser? Vill bara ha ett fint och lättskött akvarium. 54-65/70 liter.
#25 - 14 augusti 2005 20:19
Jo om en stund, ska bara se till så att mina fiskar sköter sig utan att plåga varandra man får ju vara rädd om dom små liven :)
#26 - 14 augusti 2005 20:20
En slamhävert fungerar som en dammsugare, den suger upp det lättaste som ligger på botten, om du inte har för fin sand så ramlar sanden ner på botten igen, de minsta partiklarna och smutset sugs in i en slang som du häller i en spann. ¨
Väldigt enkelt!
Men kolla antingen runt här på artbeskrivningarna eller gå in på zoot som jag sa och spana in några som du gillar. Det är smaksak, finns ju otroligt mycket fisk!
#27 - 14 augusti 2005 20:22
mina fiskar släckte precis lampan och sa godnatt! Tänk att det ska behöva ta tre veckor att lära dom det!
#28 - 14 augusti 2005 20:29
[QUOTE=trigon]mina fiskar släckte precis lampan och sa godnatt! Tänk att det ska behöva ta tre veckor att lära dom det![/QUOTE]

Våra fiskar har - som oss - semester så dom får vara uppe lite längre, men det är väl dags att natta dom också snart, så att malarna får kika ut och kolla läget.. Dom har ju sovit hela dagen i sitt nya akvarium (det är inte snällt, när dom inte uppskattar det vi kämpat för att bygga upp)
#29 - 14 augusti 2005 20:32
Nä malar brukar ju vara lite ego av sig :)
#30 - 14 augusti 2005 20:39
[QUOTE=trigon]Nä malar brukar ju vara lite ego av sig :)[/QUOTE]

Ja, verkligen.. tycker ju iofs att dom kunde visa lite tacksamhet *hmpf*
#31 - 14 augusti 2005 20:45
[QUOTE=Paula&Jimmy][QUOTE=trigon]Nä malar brukar ju vara lite ego av sig :)[/QUOTE]

Ja, verkligen.. tycker ju iofs att dom kunde visa lite tacksamhet *hmpf*[/QUOTE]

Ni får fostra dom lite hårdare. Nu ska jag sluta tänka på fiskar och gå å lägga mig, gnatt...Zzzzzzzzzz
#32 - 14 augusti 2005 20:47
[QUOTE=trigon][QUOTE=Paula&Jimmy][QUOTE=trigon]Nä malar brukar ju vara lite ego av sig :)[/QUOTE]

Ja, verkligen.. tycker ju iofs att dom kunde visa lite tacksamhet *hmpf*[/QUOTE]

Ni får fostra dom lite hårdare. Nu ska jag sluta tänka på fiskar och gå å lägga mig, gnatt...Zzzzzzzzzz[/QUOTE]

Godnatt.. ta hand om ynglena :)
#33 - 15 augusti 2005 04:43
Är det verkligen så att man inte får lika personlig kontakt med fiskar som med andra djur? Ni verkar ju som om klippa huvudet av fisken verkar den enklaste saken i världen ju. typ lite synd att vi måste slakta fisken, men han kan ersättas? inte alls typ.. Stackars lilla Johnny som brukade leka bland löven, och blev mobbad av den lite större fisken?
#34 - 15 augusti 2005 04:50
Vad är vattenvärdena i stockholms innerstad?
#35 - 15 augusti 2005 04:55
måste fiskarna para sig? Då får man ju lätt för många, men om de inte är hane och hona så blir det ju inte de fina färgerna?

Gillar paletten lite mer efter fredriks bilder, men de har svårighetsgrad 2, och jag skulle föredra 1

Hur gamla blir fiskar?
#36 - 15 augusti 2005 05:07
Vad sägs om [color=#800080]Dala/Zooline. 84 liter[/color] 60x36x39 650,00 Aluminiumrams akvarie http://www.pwss.se/files/images/455510.jpg

Men vad skulle alla tillbehör till den kosta? från pwss.nu

Varför ska man inte böka i sanden med slamhävert? Hittar ingen artikel om nitrit?
#37 - 15 augusti 2005 06:04
kardinalfisk kanske? 1 i svårighetsgrad, och kräver 40l 40cm? hur passar den med neontetra? eller har ni nåt bättre?

Klarar jag en svårighet 2 fisk?
#38 - 15 augusti 2005 06:13
När man koppar sina fiskar så ska man ju lägga lite mer vatten i påsen hela tiden och till sist lägga i fisken?, och därefter ska det vara mörkt ett tag?
Hur länge innan man matar?
Kan man koppa flera fiskar samtidigt?
#39 - 15 augusti 2005 07:59
Hej igen

Tillbehören kan kosta precis hur mycket som helst.Men om du vill hålla kostnaderna nere så skulle jag rekomendera följande:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=587&cat=25&page=1
http://www.pwss.nu/product.php?productid=437&cat=323&page=1
Sen behöver du en ramp och lysrör.Jag vet inte måtten så det är lite svårt att gissa vilken du ska ha men dom kostar 350-400kr och sen ett rör för 100kr.
Nitrit länken: http://www.zpet.se/index.php?option=com_content&task=view&id=169&Itemid=88
Vattenvärden: http://www.stockholmvatten.se Ta ph vädret med en nypa salt det brukar sjunka på vägen till dig.Rent generellt så passar stockholmsvattnet till dom flesta fiskar utan att man behöver förändra värdena.Vad gälller paletter så är dom inte svåra.1 eller 2 i svårighetsgrad är nog ingen större skillnad
Fredrik
#40 - 15 augusti 2005 09:05
[QUOTE=gladhertha][QUOTE=Paula&Jimmy]Ingen expert, men otroligt hjälpsam!!! ;)

1.
Ha ca 20st.
[/QUOTE]

tjugo st? arma männska?! Det är ju typ max 10 neontetror per 50l?[/QUOTE]

Ja ser inga som helst problem med ett litet stim på 20st iofs...ifall man då endast har dessa fiskar...
#41 - 15 augusti 2005 09:09
[QUOTE=akan]Är det verkligen så att man inte får lika personlig kontakt med fiskar som med andra djur? Ni verkar ju som om klippa huvudet av fisken verkar den enklaste saken i världen ju. typ lite synd att vi måste slakta fisken, men han kan ersättas? inte alls typ.. Stackars lilla Johnny som brukade leka bland löven, och blev mobbad av den lite större fisken?[/QUOTE]

Jag talar av egen erfarenhet; jag blir absolut inte lika fäst vid en fisk jämfört med min hund tex. inte ens i närheten, mest irriterad på en sjuk fisk...bara att ta bort direkt..innan den smittar andra fiskar..

Skulle givetvis bli ledsen/sur ifall man hade nån fisk för 1000-1500 som man va tvungen att ta bort 1månad efter köp typ..Men då e de ju för pengaförlusten inte för fisken i sej...

Sen vill jag ju tillägga att skulle nått hända min hund tex. cancer som inte går att bota tar jag bort henne direkt även om de skulle göra ont.. Måste tänka på djurets bästa i alla lägen...
#42 - 15 augusti 2005 09:13
Sen tycker jag att trådskaparen kan ta reda på en del svar själv...fattar inte varför alla vill ha svaren serverade på fat...helst utan att läsa med..

typ alla frågor du ställer här finns ju besvarade typ 100gånger om...
#43 - 15 augusti 2005 09:29
[QUOTE=sacha]Sen tycker jag att trådskaparen kan ta reda på en del svar själv...fattar inte varför alla vill ha svaren serverade på fat...helst utan att läsa med..

typ alla frågor du ställer här finns ju besvarade typ 100gånger om...[/QUOTE]Det är lätt så när man är ny här och full av iver att få lära sig mer att man skriver innan man läst i forumet. Vissa saker vet man men känner sig osäker och vill ha det bekräftat ändå. Sen tar det ju ett tag innan man hittar forumets olika möjligheter att söka. Och ännu längre tid att hitta alla artiklar här som är kanon bra.
#44 - 15 augusti 2005 10:01
[QUOTE=Marie J][QUOTE=sacha]Sen tycker jag att trådskaparen kan ta reda på en del svar själv...fattar inte varför alla vill ha svaren serverade på fat...helst utan att läsa med..

typ alla frågor du ställer här finns ju besvarade typ 100gånger om...[/QUOTE]Det är lätt så när man är ny här och full av iver att få lära sig mer att man skriver innan man läst i forumet. Vissa saker vet man men känner sig osäker och vill ha det bekräftat ändå. Sen tar det ju ett tag innan man hittar forumets olika möjligheter att söka. Och ännu längre tid att hitta alla artiklar här som är kanon bra.[/QUOTE]

Du har svårt att släppa den där "arg fru" grejen va... :p

Nä men jag tycker att man kan ta sej tid att läsa lite på ett forum före man börjar slänga ur sej frågor, svaren finns ju här liksom på alla frågor..

Vad är vattenberedningsmedel !? ett medel som tex. binder hårdmetaller i vattnet som kan vara skadligt för dina fiskar

Hur gör man ph-test!?! köper ett test på affären som består av en kemikalie som du droppar i vattnet som du ska testa

Ja menar hur svårt kan de va att söka på PH-test el aquatan?!
#45 - 15 augusti 2005 13:44
När man börjar med akvarium, så ska man ha

Akvarium
Filter
Ljusramp plus lampor
Termostatvärmare
(pump)?

EDIT: algmagnet, bakrund, slamhävert

Sand/Stenar
Gömställen
Växter

Vad mer?
Vattenberedskapsmedel och bakteriesak?

Håller ph-värdet i kranvatten samma värde hela tiden, eller är det annorlunda beroende på årstid eller så?

Nån fin platy kanske? Vad har ni att säga om dem?
#46 - 15 augusti 2005 14:19
Dala/Zooline. 84 liter 60x36x39 650:-
Eheim 2210 Aquaball 220-500liter/tim 340:-
Aquael 100 100watt termostatvärmare 130:-
Aquael 150 150 liter/tim Luftpump 120:-
60cm svart ramp för 45cm lysrör 1x15w 340:-
Liten algmanet 60x25x35mm 30:-
Sera Slamhävert/sandtvätt
Med 1,25meter slang 45:-
Sera Nitrivec 250ml bakteriekultur räcker för att starta 200lkar 110:-
Sera Aquatan 250ml vattenberedningsmedel 5ml/20liter vatten 68:-
Sera pH test 15ml 40:-
TM nitrat/Nitrat test 40tester 100:-

1973:-
Nåt som saknas?
Nåt som man bör byta ut för att det ska bli lättare att sköta?

Förutom sand växter och fiskar +nåt litet gömställe.
#47 - 15 augusti 2005 16:07
Var i affären idag och köpte phtester. har 8 på mitt kranvatten om jag inte mätt helt fel.

KH-test tror jag är 4
#48 - 15 augusti 2005 17:00
Angående platy, mina dör hela tiden,tycker de verkar va en skräpfisk rent ut sagt.Har molly yngel i kar som inte vuxna platy lyckas överleva i utan stressar omrking å flyter så småningom upp till ytan. Köp dej du några neotetror som du va inne på först..
#49 - 15 augusti 2005 18:27
[QUOTE=sacha]Angående platy, mina dör hela tiden,tycker de verkar va en skräpfisk rent ut sagt.Har molly yngel i kar som inte vuxna platy lyckas överleva i utan stressar omrking å flyter så småningom upp till ytan. Köp dej du några neotetror som du va inne på först..[/QUOTE]

Men jag har ju ph 8?
#50 - 15 augusti 2005 20:21
Akan: platy är en fin,färgglad(finns i många varianter),tålig och lättlekt fisk!
Några sånna skulle passa utmärkt i ditt akvarium! :):)
#51 - 15 augusti 2005 20:38
Gillar oxå platy, men det är svårare att välja fisk än jag trodde.

Krav:
8ph
4kh
troligen 60x36x39 84liter.
Vill ha hornsäv, så gärna en fisk som gillar att gömma sig i det.
gärna mindre stimfisk eller tetraliknande fisk.
Lättskött.(nybörjarfisk)
helst inget bråk eller kanibaler.
+ någon lite algätare som även äter rester från bottnen.

Jag har inte hittat någon sådan fisk, men vissa säger att ph-värdet inte har så stor betydelse.
(gärna neontetror om de kan vara i sådana förhållanden)
Ändras ph-värden i kranvatten, så att det är olika från dag till dag?

Annars kan det vara kul med fiskar som inte simmar i stim, men ändå är lekfulla och bökar runt på bottnen och gömmer sig i buskar.
#52 - 15 augusti 2005 21:47
[QUOTE=figo][QUOTE=sacha]Angående platy, mina dör hela tiden,tycker de verkar va en skräpfisk rent ut sagt.Har molly yngel i kar som inte vuxna platy lyckas överleva i utan stressar omrking å flyter så småningom upp till ytan. Köp dej du några neotetror som du va inne på först..[/QUOTE]

föresten så är platy en fin fisk som tålig osv.

Akan: platy är en fin,färgglad(finns i många varianter),tålig och lättlekt fisk!
Några sånna skulle passa utmärkt i ditt akvarium! :):)[/QUOTE]

hur otålig som helst enligt mej..kolla i sjukdomsdelen före du köper dej några st du akan..som va så rädd för sjuka fiskar...Varannat inlägg e ju om platy som ligger å flämtar för att sen dö...
#53 - 15 augusti 2005 22:22
Ja tar tillbaka det där med skräpskötare men jag tycker inte att du ska kalla en fisk för skräpfisk bara för att några dör.
#54 - 16 augusti 2005 06:25
mm verkligen många sjuka platys, men kan man ha neontetror i 8ph's vatten?

gränsen går vid 7,5ph eller något sådant. Kan man få ett STABILT 7,5värde om de inte kan vara i 8?
#55 - 16 augusti 2005 06:43
Hur är svärdbärare?
#56 - 16 augusti 2005 10:03
Hej

Ph värdet är inte så kinkigt.Det viktigaste är att det är hyffsat stabilt.Svärdbärare och platy är oerhört närbesläktade.Såg föresten att lagret hade fått hem några RIKTIGT stora och fina svärdisar.Hade ett gäng såna förut men dom bet scalarerna så jag bytte dom mot lite växter.Ph värdet lär sjunka lite när du väl har vattnet i akvariet.Rötter tex sänker ph.Själv så tycker jag inte att levandefödarna är så roliga.I mitt tycke så är det bara äta,skita,yngla sen börjar det om.Ciklider har lite mer hyss för sig parningsspel,vaktar sina yngel osv.
Fredrik
#57 - 16 augusti 2005 16:19
Jag tror att jag har kh 4.. det var fjärde droppen som färgade det gult? Är det stabilt då?

Ciklider behöver större akvarium tror jag. Jag tänkte bara ha 84liter 60cm
Om värdet sjunker i akvariet så kan jag ju ha neontetra. Är de roliga? Några nackdelar?
#58 - 16 augusti 2005 19:14
Du kan utan problem ha dom flesta fiskarna utan att mickla med vattenvärdena.Stockholm har vad jag vet bara 2 vattenverk så det är nästan samma vatten över hela stan med förorter.Man ska nog inte kategoriskt säga att ciklider ska ha större.Finns många små som gärna bort trångt.Men dom är inget jag skulle rekomendera till en som är helt grön.Som sagt paletter blir du inte besviken på men det är min åsikt du väljer naturlivis själv vad du vill ha.Häng inte upp dig på ph värdet.
Fredrik
#59 - 16 augusti 2005 21:08
Okej.. tror jag har bestämt mig ganska så bra nu.

Neontetra eller palettciklid eller båda (stim)

Algätare: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329 Randig otocinclus, men den har svårighet 3. Är den ändå lämplig? gillar den hajliknande formen :)

Växter: bl a hornsärv

Jag vill inte ha yngel. Kan jag förhindra det? har inte plats för ett yngelakvarium osv.

Botten: Sand tror jag. eller kanske mörka stenar, men har hört att sand är renare då det inte trillar ner mat. Enkelt att plantera i oxå.

Hade tänkt att först köpa akvarium med tillbehör innan det slutgiltiga beslutet.

Plats. troligen ett IKEA galant 180x60 bord björkfärg med ram. Bredvid min arbetsplats. Passar det bra? Håller det? Är lite rädd där då jag har hört att man verkligen ska välja ett bra bord.
#60 - 16 augusti 2005 21:32
Jag kan inte säga något om bordet men det är bäst om du ställer akvariet så
att det inte får direkt solljus på sig,annars så kommer du förmodligen att få rätt mycket
alger.(du kommer troligen att få lite alger hursomhelst)
Alger är inte farliga men det är inte så snyggt enligt min mening.
#61 - 16 augusti 2005 21:39
tänkte ställa det på andra sidan rummet från fönstret. Däremot så har jag höga gammaldags fönster då jag har ca 3.50 i tak så det kanske kommer in ändå.

Jag tror att ett träd som står utanför borde täcka, men inte säker.
#63 - 17 augusti 2005 19:41
Hej igen
Paletten håller man parvis.Om man inte vill ha yngel så löser det sig självt om man inte matar=ynglen dör
Neoner har man i stim.
Varför inte köra med en ancistrus istället för ottosar.
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=315
Fredrik
#64 - 17 augusti 2005 19:57
för att karet bara är 60cm och 84l
#65 - 17 augusti 2005 19:58
men är den algätaren som jag sa bra? eller har ni nått bättre alternativ?(som passar i 60cm 84l)
#66 - 17 augusti 2005 20:00
Har 4 st ottosar.Det sägs att dom är känsliga.Jag vet inte har haft dom i snart en vecka.Men en dog 2 dagar efter inkoppningen.Jag skulle nog satsa på ancistrus ändå.Det där med måtten är att ses som riktvärden.Har du köpt burken nu?
Fredrik

Annons