Hej, jag planerar att skaffa mig ett akvarium (troligen 54liter), och har sökt här på forumet efter information, men har fortfarande vissa frågor.
1.
Jag hade planerat att ha Hornsäv, och Neontetror, samt någon algätare och grotta, men undrar vad det finns för andra alternativ till fisk. Ni kan ju ändra hela paketet om ni tycker de verkar dåliga nybörjarfiskar eller om det finns finare som är lättare att sköta.
Fisk: En gärna färgglad, lekfull nybörjarfisk, som inte är aggressiv eller äter upp andra fiskar eller blir sjuk. Tåliga!
Algätare: Inte aggressiv eller fiskuppätare. Vad finns för alternativ till ett 54liters.
Hur många fiskar kan jag ha i det akvariet?
2.
Hur byter man vatten, och rengör från alger? Ska man ta upp en viss del vatten med en hink och sedan hälla i nytt vatten eller ska man tömma hela saken?
Använder man vanligt kranvatten till Akvariet och hur ändrar man ph värden?
Var är fiskarna när man städar?
3.
Jag har varit på fältzoo, och kollat och de hade ett paket 54liter där man bara skulle behöva köpa till lampor (inte ljusramp) och fiskar och växter. Är det billigt, och var skulle man få ett komplett paket billigare i stockholms innerstad.
4.
Hur stabil och hållbar bänk behöver man för ett 54liters?
5.
Kan jag låta en veterinär avliva fiskarna om det behövs.(Läste att några spolar ner dem eller skär huvudet av dem, men det vill inte jag göra.)
6.
Kan man någonstans på zoopet-sidan söka efter fiskar? t ex efter svårighet osv
Tacksam för svar
/akan
EDIT: 1500kr rea från 1900kr