Mitt första akvarium 275L Hemmabygge

#1 - 13 februari 2012 21:43
Hej!
Bakgrund:
Totalrenoverar (tilläggsisolerar, nya tak + golvvärme i hela huset) ett hus i Falköping ihop med familjen och jag skall bo i källaren.
Har haft planer på att det kan vara riktigt snyggt med ett akvarium i vardagsrummet. I lördags kväll fick jag för mig att titta lite på akvarier. Det enda kravet var att det skullle vara c:a 1m brett, mer visste jag inte...
Sagt o gjort gick jag in till blocket och kika, hittade lite olika men fastnade för ett akvarium som var hemmabyggt och hade spegelglas partier(se bildlänk).
Akvariumet:

Det visade sig vara i samma stad så jag ringde upp och frågade om jag fick komma och kolla, det gick bra så en kvart senare var jag och kikade på akvariet och efter mycket snack (då jag var helt ny på detta förklarade han och visade hur man gjorde osv)
Så slog jag till och köpte detta 240L akvarium ([COLOR=#333333][FONT=Verdana]L*B*D 107*46,5*47,5)[/FONT][/COLOR] inkl 25L grus, en AM TOP AT-3338 ytterfilter samt en 400W doppvärmare med temeperatur reglage ovanpå.

Killen själv sålde det för att han skulle renovera rummet och inte fick plats, han hade aldrig haft igång det, så jag vet inte när det var igång senast. Har provat ytterfiltret via en hink och det verkar fungera, bubblade ut lite vatten via påfyllningshålet när den fick massa luft dock.

Jag har en himla respekt för denna enorma mängd vatten och därför vill jag säkerställa funktionen och säkerheten hos ytterfiltret vars slangar går via två genomföringar i botten på karet.
Som jag förstått det hela så är detta en nästan identisk kopia på EHEIM Professional II 2028. Har googlat mycket och finnar ingen manual till AM TOP så har kikat på Eheims manual av 2028.

Mina frågor är:
*Passar Eheims reservdelar såsom filtermattor?, filtermedier m.m till 3338?
*Det jag kan utläsa på etiketten på AM TOPen så står det: "PASSED Q.C. Nov 2004" alltså passerade den kvalitetskontrollen i nov 2004 m.a.o. tillverkad då? (=Torra packningar, sliten impeller?):confused:
*Vad behöver jag se över/byta för att denna skall vara uptodate?
*Lysrörsarmaturen består av en T8 armatur utan HF-don med Philips TLD- Aquarelle? 30W (90cm långt)
-Dessa tappar ju styrka efter ett tag, behöver jag köpa nytt rör och isåfall vad? behöver jag kanske t.o.m. komplettera med en armatur till?

Kommer ju dröja tills jag flyttat in innan jag börjar med detta(vill inte krångla med flytt av fisk osv) så tråden lär väl vara lite seg ett tag men hoppas på svar.
Kan det vara smart att köra akvariet tomme med pump,vatten i t.ex. tvättstugan(klinkers/kakel) en vecka och kolla så allt är tätt? (fogar, genomföringar, ytterfilter m.m)
#2 - 15 februari 2012 03:01
hej, och grattis till ditt akvarium!

tänkte försöka svara på dina frågor så gott jag kan.
1. filtermedia kan du köpa varsom och vadsom, behöver inte vara märkesgrejer. du kan köpa filtermatta i vilken akvarieaffär som helst och skära till alldeles själv, om det är det du vill använda. kan rekommendera att du har biobollar i något utav facken iallafall.
sen så behöver man inte byta filtermedia direkt, så länge det inte är filtervadd som till slut inte går att rengöra längre.

2. provkör filtret ett tag i akvariet, märker du att det är dåligt flås i den, eller att det helt enkelt läcker vatten, så är det ju problem, annars är det bara att köra.

3. kolla över det jag skrev ovan. kolla så filtermaterialet är tvättat bara. kör det i akvariumet och se hur det fungerar.

4. svårt att säga om du ska köpa nya rör, det får du avgöra själv. är det enkel eller dubbel ljusramp du har?

det är alltid en bra ide att kolla om karet är tätt och då kan du också passa på att provköra pumpen.
#3 - 15 februari 2012 08:20
en 400W doppvärmare i 275L är väl kanske lite overkill. ja hade nog nöjd mig med 150W på sin höjd.
#4 - 15 februari 2012 17:18
Tour skrev:
hej, och grattis till ditt akvarium!

tänkte försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

1. filtermedia kan du köpa varsom och vadsom, behöver inte vara märkesgrejer. du kan köpa filtermatta i vilken akvarieaffär som helst och skära till alldeles själv, om det är det du vill använda. kan rekommendera att du har biobollar i något utav facken iallafall.

sen så behöver man inte byta filtermedia direkt, så länge det inte är filtervadd som till slut inte går att rengöra längre.

2. provkör filtret ett tag i akvariet, märker du att det är dåligt flås i den, eller att det helt enkelt läcker vatten, så är det ju problem, annars är det bara att köra.

3. kolla över det jag skrev ovan. kolla så filtermaterialet är tvättat bara. kör det i akvariumet och se hur det fungerar.

4. svårt att säga om du ska köpa nya rör, det får du avgöra själv. är det enkel eller dubbel ljusramp du har?

det är alltid en bra ide att kolla om karet är tätt och då kan du också passa på att provköra pumpen.

Tackar!
Okej så själva typen av filtreringsmaterial är inte av så stor betydelse?
är Substratpro biobollar?,
Ska ta och provköra allting i en vecka eller så och kolla hur det verkar, kollar även alla packningar o så innan ja sätter ihop filtret.

*Måste man ha en sån där diffusor i utblåset, för idag går det upp ett c:a 10mm i dia stort grått pvc rör i bakre hörnet och sen bara en 90* böj i slutet funkar de?
Ljusrörsarmaturen är ett hemmabygge, den täcker hela akvariet och i det sitter det en gammal lysrörsränna 90cm lång T8 på 30W.

Tänkte köpa två stycken nya lysrörsrännor med spec: T5,39W HO blir c:a 90cm långt att ersätta den gamla som sitter där idag.
Blir det för mycket ljus för växterna och fiskarna med två nya akvarie typs lysrör?
eller är det kanske bättre att satsa på två nya T8, 30w, HF-don, 90cm långa lysrörsrännor med nya lysrör i?
#5 - 15 februari 2012 17:19
MrH skrev:
en 400W doppvärmare i 275L är väl kanske lite overkill. ja hade nog nöjd mig med 150W på sin höjd.

Kunde tänka mig detta...
Nu fick jag ju med denna på köpet, kommer den skada fiskarna/ växterna eller går det använda den då jag ändå har den eller måste jag köpa en ny?
#6 - 15 februari 2012 17:21
klart du kan använda den, de är väl mest i fall den går sönder å börja pumpa på vämen på max. du behöver du bara tillsätta salt å peppar så har du fisksoppan klar.

de är väl mest de som är risken med för starka värmare.
#7 - 15 februari 2012 19:30
Jaha då förstår jag :) Är det vanligt att de kan gå sönder?
#8 - 15 februari 2012 20:01
nja de tror ja väll inte, har tyvärr hänt mig en gång å de resulterade i några döda fiskar. gissningsvis så var doppvärmaren väldigt gammal och hade gjort sin tid.

men någon större risk är det ju inte, men för att vara safe så äre ju bättre då att ha en värmare som är mera lagom för akvariet. en värmare kostar ju inte många kronor å de spar ju en massa tråkigheter ifall de skulle gå sönder.
#9 - 15 februari 2012 20:33
Okej börjar nog med denna och byter framöver :),
det här med ljuse... det sitter en hemmabyggd ramp på som täcker hela akvariet och i där sitter det en gammal T8 30w lysrösränna, jag vill modernisera med HF don, och kanske även ha T5. som jag förstått det så är det HO (High Output) som gäller för akvarie T5 rören,
till frågan: om jag tar bort den gamla T8 och istället sätter dit två T5 HO på 39w styck blir detta för mycket ljus eller för lite? har hört nåt om 0.3w/L och då räcker ju dessa 78watten till 260l... för har man för mycket ljus så växer växterna på bredden, och för lite så blir dem glesa och höga?
#10 - 15 februari 2012 23:47
willeFKP skrev:
Tackar!

Okej så själva typen av filtreringsmaterial är inte av så stor betydelse?

är Substratpro biobollar?,

Ska ta och provköra allting i en vecka eller så och kolla hur det verkar, kollar även alla packningar o så innan ja sätter ihop filtret.

*Måste man ha en sån där diffusor i utblåset, för idag går det upp ett c:a 10mm i dia stort grått pvc rör i bakre hörnet och sen bara en 90* böj i slutet funkar de?

Ljusrörsarmaturen är ett hemmabygge, den täcker hela akvariet och i det sitter det en gammal lysrörsränna 90cm lång T8 på 30W.

Tänkte köpa två stycken nya lysrörsrännor med spec: T5,39W HO blir c:a 90cm långt att ersätta den gamla som sitter där idag.

Blir det för mycket ljus för växterna och fiskarna med två nya akvarie typs lysrör?

eller är det kanske bättre att satsa på två nya T8, 30w, HF-don, 90cm långa lysrörsrännor med nya lysrör i?

mja, typen av filtermaterial har ju viss betydelse, men det mesta funkar så att säga. biobollar och liknande ger mer yta för bakterierna att sätta sig på, men filtermatta funkar också att fylla ut med. det viktiga är att ha så mycket filtermaterial som möjligt till akvariet, går aldrig få för mycket filtrering.
substratpro verkar vara rätt schysst, inte provat det själv men såg ut att ha gott om yta för bakterierna att sätta sig på.

du behöver inget strilrör om du inte känner för det, tänk på att ytvattenrörelsen är det viktigaste med utblåset. ytan ska krusa sig så får du syresättning.

allt med ljuset beror på vad du vill köra för akvarium. det bästa är nästan att köra på T5 rent generellt då det är den nya standarden och de är väl också energieffektivare.
för mycket ljus kan du nästan inte få till växterna egentligen. det finns ju olika växter som kräver olika mycket, bottentäckare kräver "1W/L" för att trivas t ex. allt med ljuset handlar om hur du tänkt lägga upp akvariet, men båda setupsen funkar att köra de flesta växter med. har själv ett exakt likadant kar med lika mycket ljus (2x 30W T8) som jag körde ganska krävande växter i med PMDD och CO2.

gav mig aldrig på de svåraste växterna eftersom jag visste mina begränsningar dock :)
#11 - 16 februari 2012 20:16
Tour skrev:
mja, typen av filtermaterial har ju viss betydelse, men det mesta funkar så att säga. biobollar och liknande ger mer yta för bakterierna att sätta sig på, men filtermatta funkar också att fylla ut med. det viktiga är att ha så mycket filtermaterial som möjligt till akvariet, går aldrig få för mycket filtrering.

substratpro verkar vara rätt schysst, inte provat det själv men såg ut att ha gott om yta för bakterierna att sätta sig på.

du behöver inget strilrör om du inte känner för det, tänk på att ytvattenrörelsen är det viktigaste med utblåset. ytan ska krusa sig så får du syresättning.

allt med ljuset beror på vad du vill köra för akvarium. det bästa är nästan att köra på T5 rent generellt då det är den nya standarden och de är väl också energieffektivare.

för mycket ljus kan du nästan inte få till växterna egentligen. det finns ju olika växter som kräver olika mycket, bottentäckare kräver "1W/L" för att trivas t ex. allt med ljuset handlar om hur du tänkt lägga upp akvariet, men båda setupsen funkar att köra de flesta växter med. har själv ett exakt likadant kar med lika mycket ljus (2x 30W T8) som jag körde ganska krävande växter i med PMDD och CO2.

gav mig aldrig på de svåraste växterna eftersom jag visste mina begränsningar dock :)

Okej blir nog biobollar iaf.
hur ska vatten nivån vara, ovankant utloppsröret, hälften eller under eller vad gäller?

Köpte ett T8 ljusrörsränna till. Tittade på en T5 men den gick på 1200Sek och tyckte det var för mycket pengar att lägga för en ljusrörsränna. Setupen blir: 2x30W 90cm långa.
\___/ <--- så ser kortsidan på armaturen ut när den är upp och ner, hur ska jag placera rören, i kanterna på den plana delen, så tätt det går i mitten eller vad är lämpligast?

PMDD?
#12 - 16 februari 2012 22:37
vattennivån kan du ha precis hur du vill, jag föredrar fulla kar hursomhelst :) huvudsaken är att du har ytvattenrörelse så du får in syre i vattenmassan.

ah okej, låter helt ok. sätt de på den plana delen med jämt mellanrum bara så ska det nog bli bra. lite utåt kanterna till.

PMDD är en växtnäring som är otroligt billig i jämförelse med märkesgödning i affärerna. gödning för 5 000 liter vatten kostar 70 kr eller nåt i den stilen, helt klart prisvärt om du ska ha mycket växter :)
#13 - 17 februari 2012 21:28
Okej vill helst inte se vattennivån, men vågar man ha det så högt att det är nära täckglaset tro?

Jag läste i en annan tråd att det "bara" var att skrapa bort den gamla fogen med mattkniv och sedan foga nytt med akvarielim, är detta nåt jag bör göra eller är det bättre o ha de som det är?

Vill också ha lite hjälp med fiskval Vet inget alls vad jag vill ha, har kikat runt lite men tycker det är svårt o välja... skulle vilja ha både små stim och typ 5-6cm fiskar men de stora äter väl upp de små då...
(240L ([COLOR=#333333][FONT=Verdana]L*B*D 107*46,5*47,5)[/FONT][/COLOR])
#14 - 18 februari 2012 02:51
kör vattennivån så den inte syns, men inte ligger ändå uppe på täckglaset, ett par tre cm under blir perfekt. lagom helt enkelt.

är akvariet tätt så ska du inte silikona om det, det är bara onödigt. ett akvarium kan stå tomt i 10-15 år och fortfarande vara tätt. är du osäker så provfyll det i ett icke-ömtåligt utrymme först.

ska ge dig en ganska bra nybörjarsetup som låter dig prova på lite av varje.
en eller två arter av ungfödare, black molly, platy, svärdbärare t ex.
ancistrusmalar
ett par palettciklider
någon tetra, sorgmanteltetra eller neon/kardinaltetra t ex. finns många olika att välja mellan.

blir lite fisksoppa men som sagt, då kan du känna på lite olika fiskar med olika beteenden och har en del att titta på. alla utom tetrorna är ganska lätta att få yngel på, men har du palettciklider i akvariet så kan du dock inte räkna med att få behålla några yngel från ungfödarna (vilket kan vara en fördel då de förökar sig så in i...)
#15 - 8 december 2012 17:08
Hej igen!
Nu har jag haft igång mitt akvarium sedan den 20e Nov.
Har köpt mig en Eheim Ytterfilter Professional 3, En Jäger 300W Värmare.
Nya Lysrör av typ Aquastar.
Har satt i lite växter, mangroverot samt ett klippberg.
Nu börjar det komma en massa alger. tror jag det är. Det ser ut som håret hos en brunett. började på bladen på växterna och har sedan spritt sig och är lite varstans. Hört att malar skall vara bra för detta.
Har ännu inte införskaffat mig fisk men skall göra det i veckan.
Alla värden är bra enligt min 6 in1 mätsticka från Tetra.
De enda djuren som är i änsålänge är sniglarna som kom med växterna...
#16 - 8 december 2012 17:13

Då Har du inte satt igång det ännu ;)
Gäst
#17 - 8 december 2012 18:05
Sanning Broder!:D
#18 - 8 december 2012 18:22
Då Har du inte satt igång det ännu ;)

Så kan man också se det :-)

Nu har det t.o.m. börjat komma lite brunt bös på framrutan.
Nån idé vad det kan vara för alger?
Kisel alger eller brunalger kanske? Det är långa trådar som är ihop klumpade och sträcker sig 20cm från t.ex. ett av bladen.
Ljustimmarna är ställda på 10h, vatten byte gjort i torsdags. men detta uppkom sen tidigare. Alla värden OK.
Teststickan jag testade precis visade: Cl2=0(eller 0.8 men mest lik 0)mg/l pH=7,2 KH=6*d GH=16*d NO2=0mg/l NO3=10-15mg/l
#19 - 8 december 2012 18:37

Ingen idé att mäta när du inte gör något som det kan vara någon idé med att mäta.

Karet cyklas in när du matar fisk, det skulle du ha gjort 21 november. Då hade du varit igång ordentligt redan, nästan..
#20 - 8 december 2012 18:50
Ingen idé att mäta när du inte gör något som det kan vara någon idé med att mäta.

Karet cyklas in när du matar fisk, det skulle du ha gjort 21 november. Då hade du varit igång ordentligt redan, nästan..

Men kan man släppa in fisk redan dagen efter eller menar du att man ska mata trots man inte har fisk?
#21 - 8 december 2012 19:25
Du kan stoppa ner fisk dagen efter och du kan även mata ett tomt akvarie s.k fishless cycling.
#22 - 9 december 2012 01:28
Sv: Mitt första akvarium 275L Hemmabygge

Jag satte i fisk 20min efter mitt var nystartat :-)
Bara att det har klarat upp lite och att man inte har för mycket fisk till en början

/David
#23 - 9 december 2012 16:44
åheim skrev:
Du kan stoppa ner fisk dagen efter och du kan även mata ett tomt akvarie s.k fishless cycling.

david87 skrev:
Jag satte i fisk 20min efter mitt var nystartat :-)

Bara att det har klarat upp lite och att man inte har för mycket fisk till en början

/David

Jaha men jag har hört att man skulle vänta en vecka med fiskar för att det skulle komma igång och annars skulle fiskarna inte klara med det. men det är alltså felaktigt?
#24 - 9 december 2012 19:02
willeFKP skrev:
Jaha men jag har hört att man skulle vänta en vecka med fiskar för att det skulle komma igång och annars skulle fiskarna inte klara med det. men det är alltså felaktigt?
Fel är kanske inte rätt att säga, det gör ju ingen skada. Viktigt är att bereda vattnet med vattenberedningsmedel (för att avklorera vattnet och skydda fiskens slemhud) och se till att rätt temperatur uppnåtts i karet. Sedan är det lämpligt att tillsätta en bakteriekultur och därefter har man i de första fiskarna inom 24tim.
#25 - 9 december 2012 19:28

åheim skrev:
Fel är kanske inte rätt att säga, det gör ju ingen skada. Viktigt är att bereda vattnet med vattenberedningsmedel (för att avklorera vattnet och skydda fiskens slemhud) och se till att rätt temperatur uppnåtts i karet. Sedan är det lämpligt att tillsätta en bakteriekultur och därefter har man i de första fiskarna inom 24tim.

Den här grejen med alla medel...

Är den verkligen nödvändig?

Har aldrig märkt att det funkar bättre, jag har säkert bara medflyt :P
#26 - 9 december 2012 19:28
åheim skrev:

Okej, Körde Bactozym eller vad det heter 10 kapslar..
sen kör jag Aquasafe vid vattenbyte samt Flourish till plantorna. 26*C är temperaturen och då har jag satt mätaren på c:a 2/3 av höjden.

Vad tycker du jag skall göra nu då? Köpa fisk och "hälla" i, eller behöver jag göra nåt mer, köpa mal eller vad?
#27 - 9 december 2012 21:00
Den här grejen med alla medel...

Är den verkligen nödvändig?

Har aldrig märkt att det funkar bättre, jag har säkert bara medflyt :P
Vid nystart tycker jag absolut man bör bereda vattnet, rent kranvatten är inte särskilt fiskvänligt och det kan ge skador på fiskens slemhud och gälmembran och det är inget du märker förrän fiskarna inte mår bra och då är ju skadan redan skedd så att säga, men visst det kan många ggr gå bra utan men varför chansa och även om det går bra så är det en ju ändå en större påfrestning för fisken att acklimatisera sig. Vid delvattenbyten brukar det oftast inte orsaka problem men har man ett genomsnittligt sämre vatten eller känsliga fiskarter så kan det vara helt avgörande att bereda vattnet. Till mina lite känsligare fjärilar bereder jag alltid vattnet vid bytena och de övriga karen bara om jag byter mer än 30% och det är ju i princip aldrig:)

"Den här grejen med alla mediciner..." Är den verkligen nödvändig? där verkar många inte ha så mycket eftertanke:D

Jag försöker inte vara en besserwisser utan jag har verkilgen sett nyttan av beredningsmedel:)
#28 - 9 december 2012 21:26

Har faktiskt inte medicinerat en enda fisk på mer än 1,5 år. Saltade en Guppy en gång, mest för att testa och det funkade bättre
än jag trodde :P

Fast, jag har ju inte stoppat i ny fisk i etablerade burkar heller..

Den här gossen tömmer ut 50% i veckan, det funkar redigt bra men jag är ju benhård i min regim.

Aja, nu blev det lite OT. Två skolor, båda är rätt trevliga :)
#29 - 5 maj 2013 11:50
Hallå!
Har lite bekymmer. Igår dog en Ancistrusmal hona. Vet inte varför.
För några månader sedan dog min Sunset Neon Platy hane. misstänker att jag matade för mkt.

Foder använder jag Tetra PRO Colour Flingor. Tropical Green Algae Wafers samt Frysta Röda mygglarver.
Jag utfodrar med flingor 1ggr/dag (c:a kl17 då jag kommer hem, tidigare på helger. ljuset är tänd 12.30-22.30) med en liten nypa. hoppar över nån dag i veckan. 1-2 dagar i veckan ger jag alg tabletterna efter ljuset slocknat. Frysta mygglarver ger jag 1ggr i veckan men ibland blir det inte. ger jag detta så skippar jag flingor, rätt eller fel?

Ljuset är 2st 30W T8 Aquastar inköpta hösten 2012 tända 10hr/dag. Akvariet står i mitten av källaren (som är inredd samt uppvärmd) så inget dagsljus kommer på.
Temperaturen har jag på 25-26*C.
Gör vattenbyten varje söndag (1/3 av vattnet) och då häller jag i Aquasafe samt Happy-life Plant.

jag har 20st Neon tetror, 5st Sunset Neon Platy(2st honor+1hane från början sen fått 3yngel men hanen dog för några månader så bara honor nu), 2st Ancistrus malar, 1 honor 1 hane, samt 2st Slöj ancistrus malar. Inte sett alla det senaste då de gömmer sig när det är ljust.

Har problem med att växterna vill ta sig dåligt. Det växer alger som ser ut som tofsar(gröna) på växter, rot och berg. Växterna sloknar lite. Samt det växer bara lite nytt på toppen resten av växten är det påväxt på så den ser ut att vara död.
Använder mig av Tetras 6in1 teststickor. Har tänkt köpa dropp men vet inte vilka jag skall ha samt märke. Bor mitt i Falköping så har vättervatten in i huset. Mina värden från teststickan idag: (1 vecka sen vattenbyte)
NO3 (mg/l) 15
NO2(mg/l) 0
GH 12-14*d
KH 5*d
pH 6,4-6,8
Cl2(mg/l) 0-0,2
Då jag skrivit flera värden så är färgen något mitt imellan två.

Kanske ni har fått lite information så ni kan hjälpa mig med vad jag gör för fel.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut idag.
http://imageshack.us/photo/my-images/51/img1497wi.jpg/ -Helhetsbild
http://imageshack.us/photo/my-images/109/img1499j.jpg/ -Växter
http://imageshack.us/photo/my-images/11/img1500fh.jpg/ -Växter/klippa
http://imageshack.us/photo/my-images/822/img1501va.jpg/ -Växter
http://imageshack.us/photo/my-images/545/img1502cx.jpg/ -Växter
http://imageshack.us/photo/my-images/341/img1505h.jpg/ -Gröna alger på mangrove rot

Växt sorterna är: Cabomba carolina, Vattenwistaria plus några till jag inte såg på kvittona.

Med vänliga hälsningar,
Wilhelm
#30 - 5 maj 2013 18:28
Tillägger: Det har kommit en massa hål i bladen sedan jag köpte växter senast. Bladen är dessutom lite gul aktiga i kanterna på vissa ställen.(typ som när ett blad är dött) På en del växter ser man dessutom alla "ben" (det är små vita stammar som går genom bladen och förgrenar sig ut)

När jag fyller på med nytt vatten mäter jag upp temperaturen till 25*C innan jag fyller på. har en slang kopplad på kranen så jag kan tömma och fylla på enkelt. Har Fjärrvärme så det är endast en värmeväxlare som värmer vattnet = hinner tömma den och ledningarna innan jag nått rätt temperatur på varm vattnet= inga bakterier? Alla ledningar är dessutom nya i huset då vi stamrenoverat det.
#31 - 7 maj 2013 17:52
Finns ingen som har några idéer förstår jag? ...

Annons