Mitt första akvarium

#1 - 13 oktober 2014 06:36
Tjenare!

Tänkte här i denna tråden skriva om mitt nyinförskaffade 96 liters kar, med först och främst de fiskar som följde med och även växterna. :)

Har redan bekantat mig med en del av forumsmedlemmarna, väldigt trevlig stämning och engagemang i detta forum!

Så som det ser ut idag så innehåller karet

Mollys
[COLOR=#000000][FONT=verdana]Kardinal Tetror
zebra tetror
Platys
[/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=verdana]Siamensis[/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=verdana]
Mal (Golden Nugget) (som vad jag förstått det som kommer bli för stor för akvariet?)
Malar som jag ännu inte hunnit få reda på vad det är för några.

Växtmässigt så har jag heller inte hunnit ta reda på vad det innehåller men har under första natten märkt att det är alldeles för lite stenar i botten då merparten av växterna har flytit upp till ytan (troligen efter en av de helt tokiga malarna (en liten ettrig jäkel som verkligen sticker ut i mängden [/FONT][/COLOR]:d )

Nee, men ni är väl lite som de på bilforumen (där jag hänger en del också :), älskar bilder? =)

En bild på dottern som begrundar akvariumet, här

Och även här en liten bild på akvariet, här

Jag tänkte även att i framtiden uppdatera just detta inlägget för att lättare se vart man lägger bilder och få lite lättare att se bilderna. :)
#2 - 13 oktober 2014 06:44
[COLOR=#333333]Tänkte lite på den maten som jag fick med i paketet jag köpte. Detta är maten jag fick med:

Dr. Bassleer Biofish Food[/COLOR]
[COLOR=#333333]TetraMini baby (ntar att detta är till ynglen?)[/COLOR]
[COLOR=#333333]TetraPro Algae[/COLOR]
[COLOR=#333333]Green Algae wafers (Till algätarna?)[/COLOR]
[COLOR=#333333]TetraPhyll[/COLOR]
[COLOR=#333333]Aquatic Nature Goldfish Excel Color [/COLOR]
[COLOR=#333333]Sera Goldy Color spirulina (Färfoder)[/COLOR]

[COLOR=#333333]Sen även Easy-life Profito Professional Plant fertilizer.

Har ännu inte matat fiskarna då jag gjorde nystart på karet igår, tänkte att första matningen blir ikväll, så fort jag sonderat ut vilken mat dom ska ha.. :)

Tänkte även försöka smita iväg under dagen (blir förhoppningsvis ytterliggare en tillökning i familjen vilken dag som helst, beräknad förlossning dag, är nämligen idag [/COLOR]:d ) till en zoo butik och köpa nitrit tester och ph mätning.
#3 - 13 oktober 2014 06:47
Kul, skall bli spännande att få följa ditt projekt.
#4 - 13 oktober 2014 09:04
Försökte ta lite bilder på fiskarna, men det är ju allt annat än lätt..

Men i vilket fall så kommer här bilder på de små firrarna som lurar i vattnet.. :)

Platy

Kardinal Tetror

Zebra Tetror (Har även ett par som är något större)
De större

Molly (Anna)
Molly (Mimmi)
Molly (Kajsa)

Algätarna/Malarna ligger å kurar under plastroten så fick inge bilder på den.. :P

Men ser det inte ut som platyn kan vara gravid tro? Och ni får gärna rätta mig om jag har fel på sorterna.. :)
#5 - 13 oktober 2014 10:42
zappe skrev:

Nee, men ni är väl lite som de på bilforumen (där jag hänger en del också :), älskar bilder? =)

Japps, the more the merrier :) !

Kikade lite på maten du listade, de två sista är ju guldfiskfoder, men några guldfiskar har du inte va? Bassleer fodret brukar vara poppis, och algae wafers brukar ges till algätare ja. Tetrapro och tetraphyll har jag inte testat själv, men låter ju som det funkar bra att variera med då du har en del fiskar som mår bra av lite extra vegetabilisk mat. Är datumet ok bara?

Sen verkar bilden på platy innehålla mollys, och Anna, Mimmi och Kajsa är nog egentligen platys. Skulle även tippa på att de är pojkar (de ser ut att ha gonopodium), men det kanske inte gör något :) Och fiskarna på "de större" bilden ser ut att vara dessa, men resten håller jag med om, ehm förutom att zebratetrorna brukar kallas zebrafiskar istället, då de inte är tetror ;)
#6 - 13 oktober 2014 10:56
Rebah skrev:
Japps, the more the merrier :) !

Kikade lite på maten du listade, de två sista är ju guldfiskfoder, men några guldfiskar har du inte va? Bassleer fodret brukar vara poppis, och algae wafers brukar ges till algätare ja. Tetrapro och tetraphyll har jag inte testat själv, men låter ju som det funkar bra att variera med då du har en del fiskar som mår bra av lite extra vegetabilisk mat. Är datumet ok bara?

Sen verkar bilden på platy innehålla mollys, och Anna, Mimmi och Kajsa är nog egentligen platys. Skulle även tippa på att de är pojkar (de ser ut att ha gonopodium), men det kanske inte gör något :) Och fiskarna på "de större" bilden ser ut att vara dessa, men resten håller jag med om, ehm förutom att zebratetrorna brukar kallas zebrafiskar istället, då de inte är tetror ;)

Ahaaaaa.... Satt och jämförde bilder på nätet på plattys å de jag har och såg liknelserna på munnen, men man lär sig något nytt varje dag! :)

Har märkt att Anna, är väldigt aggressiv i akvariet mot de andra fiskarna, är det något att vara orolig över? Eller kan det vara avsaknade av fruntimmer som gör de såna? Det är inte så att de bits eller något men de simmar efter och jagar dom, om jag hittar några platy honor i butiken är det någon fara att sänka ner nån nu precis när jag "startat om akvariet"?.

Nu när jag tänker efter så kan det nog vara att det va en eller två gulfärgad fisk som dog under transporten hem.

Har inte kollat datumen men skall göras, är mycket mat i burkarna så tror dom är nyköpta.
#7 - 13 oktober 2014 11:20
" target="_blank">

Ett litet klipp på den arga fisken.. Bör jag bli orolig? Har ett litet akvarium som jag skulle kunna blåsa liv i värsta fall, eller ska jag ta med den till zoo butiken när jag åker dit?
#8 - 13 oktober 2014 11:46
Nja. Du har ju en Platyhane där med en drift värdig hela kaninkolonin på Gotland och ingen hona. Var ska den rikta all frustration? Hade du sedan ett par Platyhonor gissar jag att han blir lugnare.
#9 - 13 oktober 2014 11:50
Bluewing skrev:
Nja. Du har ju en Platyhane där med en drift värdig hela kaninkolonin på Gotland och ingen hona. Var ska den rikta all frustration? Hade du sedan ett par Platyhonor gissar jag att han blir lugnare.

Misstänker att honan eller honorna dog i transporten, jag ska åka iväg till zoo butiken, ska jag införskaffa mig en eller två honor kanske?

Vet att man inte ska tillsätta fler fiskar nu i början, men vill heller inte förlora fiskar pga attacker?
#10 - 13 oktober 2014 12:01
Hur många fiskar har du i nu?
#11 - 13 oktober 2014 12:04
Bluewing skrev:
Hur många fiskar har du i nu?

Mellan 20-25 typ...

Utav gula platys är det 3 stycken bara, kanske är bättre att lyfta ur dessa ifall det är för mycket fisk i karet?

Har haft funderingar att ta bort de allra minsta black Mollys då det känns som ett väldigt färglöst akvarium med så mycke svart, men det är bara lite små funderanden.
#12 - 13 oktober 2014 12:08
Det är ganska mycket fisk på så litet akvarium i början. Jag skulle inte skaffa mer fisk på en månad.....
Har du för mycket fisk i starten kan det gå mer illa ändå. Bättre att skaffa några enkla växter typ Hornsärv som tar bort en del av näringsöverskottet och hjälper de jagade fiskarna att gömma sig.
#13 - 13 oktober 2014 12:13
Bluewing skrev:
Det är ganska mycket fisk på så litet akvarium i början. Jag skulle inte skaffa mer fisk på en månad.....

Har du för mycket fisk i starten kan det gå mer illa ändå. Bättre att skaffa några enkla växter typ Hornsärv som tar bort en del av näringsöverskottet och hjälper de jagade fiskarna att gömma sig.

Okej, så jag ska låta fiskarna vara kvar i och inte köpa mer nu? Utan hellre köpa en eller två plantor till istället?
#14 - 13 oktober 2014 12:18
zappe skrev:
Okej, så jag ska låta fiskarna vara kvar i och inte köpa mer nu? Utan hellre köpa en eller två plantor till istället?

Ja det tycker jag. Men köp inte olika plantsorter är mitt förslag utan en och samma. Blir lätt rörigt för ögat annars. Vad jag kan se så ser det ut som om flera av växterna är lättskötta. Hornsärv bildar inga rötter utan kan också flyta fritt. Men den går att trycka ner i sanden, men den flyter upp om man drar lätt i den.
#15 - 13 oktober 2014 12:25
Bluewing skrev:
Ja det tycker jag. Men köp inte olika plantsorter är mitt förslag utan en och samma. Blir lätt rörigt för ögat annars. Vad jag kan se så ser det ut som om flera av växterna är lättskötta. Hornsärv bildar inga rötter utan kan också flyta fritt. Men den går att trycka ner i sanden, men den flyter upp om man drar lätt i den.

Ska se vad det är för plantor dom har inne i zoo butiken och gå från det. :)
#16 - 13 oktober 2014 12:55
zappe skrev:
Ska se vad det är för plantor dom har inne i zoo butiken och gå från det. :)

Men tänk så här i början att det ska vara en lättskött planta som tar upp överskott av näring snabbt. Men helst Hornsärv ;)
#17 - 13 oktober 2014 13:05
Bluewing skrev:
Men tänk så här i början att det ska vara en lättskött planta som tar upp överskott av näring snabbt. Men helst Hornsärv ;)

Var i första butiken som inte ens hade nitrit test... Så får åka genom hela Göteborg nu med rusningstrafik å skit nu för att komma till nästa butik.. Men vad gör man inte för firrarna ;)
#18 - 13 oktober 2014 14:55
Sådär då va det lite växter inköpta och placerade i karet i samband med att mätningar gjorts.

Mätningarna som gjordes var nitrit och PH.

Nitrit: mindre än 0,3
PH: 7,5..

Det borde väl anses som godkänt?

:) ska bli spännande att se hur växterna mottas och om Mollysarna äter upp dom, sett att dom tuggat en del på de andra växterna.

Tyvärr fanns inga Hornsärv växter.

:)
#19 - 15 oktober 2014 05:12
Första gången man är borta från fiskarna nu, varit borta i ett omtumlande dygn nu, men förhoppningsvis kommer jag hem idag med denna skapelse: https://www.dropbox.com/s/4lxmvl9la2yzo1w/DSC_0063.JPG?dl=0 :-D
#20 - 15 oktober 2014 05:59
Oj! Får gratulera. Lyckliga dig som får bli pappa igen :D
Värdena får ses som normala men Nitritet ska helst inte bi högre.
#21 - 15 oktober 2014 07:32
Bluewing skrev:
Oj! Får gratulera. Lyckliga dig som får bli pappa igen :D

Värdena får ses som normala men Nitritet ska helst inte bi högre.

Tackar tackar... :-D

Ska se hur akvariet ser ut när vi kommer hem (vilket troligen blir imorgon), men om inte annat så får jag åka hem å ge dom liiite mat idag och passa på att ta värdena.

Det som ska bli mest spännande är att se hur många växter den där golden nugget malen rivit upp, han är inte jätte stor nu men när han får sina spasmer och "utbrott" då är det inte många växter som står emot ;)
#22 - 16 oktober 2014 19:18
Sådär, dagens mätningar gjorda, och det var ett förhöjt nitritvärde, innan har dessa legat under 0,3 men nu ligger dom mellan 0,3 och 0,6 enligt mätresultaten... Vad gör jag nu? Skall jag byta ut 20-30 % vatten? eller ska jag använda mig av Happy-Life Liquid filtering Medium, eller Ektozon? Det är de "bekämpningsmedel" som fanns med i köpet....
#23 - 16 oktober 2014 19:20
Tyckte att karet betett sig lite annorlunda idag, då malarna har simmat upp efter luftbubblor som kommit loss lite sporadiskt och även de flesta fiskarna har hållt sig uppe vid vattenytan mest hela tiden under dagen... :-O
#24 - 16 oktober 2014 19:56
zappe skrev:
Sådär, dagens mätningar gjorda, och det var ett förhöjt nitritvärde, innan har dessa legat under 0,3 men nu ligger dom mellan 0,3 och 0,6 enligt mätresultaten... Vad gör jag nu? Skall jag byta ut 20-30 % vatten? eller ska jag använda mig av Happy-Life Liquid filtering Medium, eller Ektozon? Det är de "bekämpningsmedel" som fanns med i köpet....

Nu har jag inte riktigt koll på hur känsliga dina fiskar är men med så pass höga nivåer så hade jag nog valt att göra ett större vattenbyte. Om du dessutom kan komplettera detta med någon av nedan (eller alla) så gör det extra gott:

Använda filtermassa från något redan inkört kar, där finnes massor med goda bakterier som hjälper dig att bryta ned nitrit till nitrat.

Fylla på vatten i ditt kar med förhöjda nitritvärden med vatten från ett inkört kar. Ger inte samma effekt som ovan men det bidrar.

Använda dig av tex Nitrivec som snabbar upp processen med uppbyggnationen av god bakterier. Många här som förespråkar detta, själv är jag lite skeptisk eftersom jag inte upplevt att det haft någon större positiv effekt. Att använda inkörda filtermassor har för mig varit det i särklass mest effektiva.

I samband med att jag medicinerade ett kar så tog medicineringen livet av de goda bakterierna vilket gjorde att det nästan blev som att starta ett nytt kar. Nitriten steg men jag bestämde mig för att inte göra några större förändringar eftersom vattenbyten varje dag förhalar processen (har erfarenheter av detta från första gången jag fick Nitrit i ett kar och av ren panik bytte vatten varje dag samtidigt som jag tillsatte Nitrivec, det tog flera veckor innan jag blev av med nitriten). Tillbaka till storyn om medicineringen: Jag byter alltid vatten på onsdagar, på tisdag hade jag 0,2, gjorde då ingenting. På onsdag när det var dags för vattenbyte hade jag hela 0,6. Bytte då 50% av vattnet samt satte in ett filter från ett annat kar. Dagen efter så var karet helt Nitritfritt.

Mig veterligen så har inte Happy-life fm någon positiv effekt på att etablera god bakterier utan istället så används det för att bryta ned oönskade ämnen i kranvattnet men jag kan ha fel. Såg precis att blåvinge skrivit något om detta i sin tråd som jag tänkte läsa om en liten stund.

Som vanligt på Zoopet så är detta mina erfarenheter men det finns säkert många som tycker annorlunda ...... och det är inte killen i filmen som har skrivit brevet :)
#25 - 16 oktober 2014 19:58
zappe skrev:
Tyckte att karet betett sig lite annorlunda idag, då malarna har simmat upp efter luftbubblor som kommit loss lite sporadiskt och även de flesta fiskarna har hållt sig uppe vid vattenytan mest hela tiden under dagen... :-O

Jag har inte upplevt detta beteende pga Nitrit. Kan du ha syrebrist? När bytte du vatten senast? Vad för utblås använder du, bryter det vattenytan på något sätt så att du genom ytcirkulationen kan bidra med att syresätta karet?
#26 - 16 oktober 2014 20:01
Nu har jag inte riktigt koll på hur känsliga dina fiskar är men med så pass höga nivåer så hade jag nog valt att göra ett större vattenbyte. Om du dessutom kan komplettera detta med någon av nedan (eller alla) så gör det extra gott:

Använda filtermassa från något redan inkört kar, där finnes massor med goda bakterier som hjälper dig att bryta ned nitrit till nitrat.

Fylla på vatten i ditt kar med förhöjda nitritvärden med vatten från ett inkört kar. Ger inte samma effekt som ovan men det bidrar.

Använda dig av tex Nitrivec som snabbar upp processen med uppbyggnationen av god bakterier. Många här som förespråkar detta, själv är jag lite skeptisk eftersom jag inte upplevt att det haft någon större positiv effekt. Att använda inkörda filtermassor har för mig varit det i särklass mest effektiva.

I samband med att jag medicinerade ett kar så tog medicineringen livet av de goda bakterierna vilket gjorde att det nästan blev som att starta ett nytt kar. Nitriten steg men jag bestämde mig för att inte göra några större förändringar eftersom vattenbyten varje dag förhalar processen (har erfarenheter av detta från första gången jag fick Nitrit i ett kar och av ren panik bytte vatten varje dag samtidigt som jag tillsatte Nitrivec, det tog flera veckor innan jag blev av med nitriten). Tillbaka till storyn om medicineringen: Jag byter alltid vatten på onsdagar, på tisdag hade jag 0,2, gjorde då ingenting. På onsdag när det var dags för vattenbyte hade jag hela 0,6. Bytte då 50% av vattnet samt satte in ett filter från ett annat kar. Dagen efter så var karet helt Nitritfritt.

Mig veterligen så har inte Happy-life fm någon positiv effekt på att etablera god bakterier utan istället så används det för att bryta ned oönskade ämnen i kranvattnet men jag kan ha fel. Såg precis att blåvinge skrivit något om detta i sin tråd som jag tänkte läsa om en liten stund.

Som vanligt på Zoopet så är detta mina erfarenheter men det finns säkert många som tycker annorlunda ...... och det är inte killen i filmen som har skrivit brevet :)

Jag har kvar hennes lilla pump som hon hade satt i tillfälligt den innehåller filter (legat avstängd i ett torrt akvarium sedan förra veckan, om det spelar någon roll?) jag kan sätta i den brevid min pump och låta dom gå tillsammans ett tag, annars kan jag inte göra mer gällande ett annat akvarium.

Får se om man kanske kan komma iväg å köpa nitrivec imorgon annars.

Jag gjorde ett byte på kanske 10-15 liter detta resulterade i att fiskarna inte längre hängde på ytan utan rör sig nu mycket mer i akvariet igen..
#27 - 16 oktober 2014 20:04
Jag har inte upplevt detta beteende pga Nitrit. Kan du ha syrebrist? När bytte du vatten senast? Vad för utblås använder du, bryter det vattenytan på något sätt så att du genom ytcirkulationen kan bidra med att syresätta karet?

Jag har bara ett runt munstycke på pumpen, det är massa bubblor vid utmynningen på pumpen, har även riktat upp utblåset lite nu..
#28 - 16 oktober 2014 20:12
zappe skrev:
Jag har kvar hennes lilla pump som hon hade satt i tillfälligt den innehåller filter (legat avstängd i ett torrt akvarium sedan förra veckan, om det spelar någon roll?) jag kan sätta i den brevid min pump och låta dom gå tillsammans ett tag, annars kan jag inte göra mer gällande ett annat akvarium.

Jag gjorde ett byte på kanske 10-15 liter detta resulterade i att fiskarna inte längre hängde på ytan utan rör sig nu mycket mer i akvariet igen..

Nej tyvärr den gamla filtermassan gör inte längre någon nytta då bakterierna dör inom loppet av någon timme efter det att du torrlagt det.

Hur stort är ditt kar? Jag hade nog gjort ett större byte i detta läget, runt 50%.

Detta kanske är självklart för dig men jag skriver det ändå: Gör inte rent ditt filter när du byter vatten utan låt det stå, det kanske kan se smutsigt ut men det gör absolut ingenting så länge filtret orkar pumpa runt vattnet. Desto längre det får vara ifred desto mer goda bakterier innehåller det.

Försök sedan att rikta utblåste så att det bryter ytan och därmed syrsätter det.
#29 - 16 oktober 2014 20:14
zappe skrev:

Ytterligare en sak: Så länge du har så höga nitritnivåer låt då bli att mata fiskarna det bidrar bara till mer nitrit.
#30 - 16 oktober 2014 20:16
Nej tyvärr den gamla filtermassan gör inte längre någon nytta då bakterierna dör inom loppet av någon timme efter det att du torrlagt det.

Hur stort är ditt kar? Jag hade nog gjort ett större byte i detta läget, runt 50%.

Detta kanske är självklart för dig men jag skriver det ändå: Gör inte rent ditt filter när du byter vatten utan låt det stå, det kanske kan se smutsigt ut men det gör absolut ingenting så länge filtret orkar pumpa runt vattnet. Desto längre det får vara ifred desto mer goda bakterier innehåller det.

Försök sedan att rikta utblåste så att det bryter ytan och därmed syrsätter det.

Karet är på 96l...

Ahh då låter jag bli det filtret ;)

Gjorde ett nytt test efter att bytt vattnet och det hade nu sjunkt till 0,3 igen..

Nae fiskarna får svälta nu... :)
#31 - 16 oktober 2014 20:51
Kanske en dum fråga, men är detta en bra placering av pumpen och bubblorna?

filmklipp
#32 - 16 oktober 2014 21:15
Placeringen är det nog inget fel på men jag tycker det verkar vara lite lite ös i pumpen.
Nu är jag ingen expert på pumpar precis men testa att ta bort slangarna som tillför luft för att se om det blir mer ös!
Det räcker med att strålen från pumpen bryter vattenytan för att det ska bli tillräckligt med syre.

Skulle det vara så att filtret är för smutsigt, brukar men krama ur det i en hink med "gammalt" akvarievatten!
#33 - 16 oktober 2014 21:19
Benägen att hålla med, ser ut att vara väldigt dåligt tryck på pumpen. (Kan ingenting om din specifika pump)
#34 - 16 oktober 2014 21:23
Killis75 skrev:
Placeringen är det nog inget fel på men jag tycker det verkar vara lite lite ös i pumpen.

Nu är jag ingen expert på pumpar precis men testa att ta bort slangarna som tillför luft för att se om det blir mer ös!

Det räcker med att strålen från pumpen bryter vattenytan för att det ska bli tillräckligt med syre.

Skulle det vara så att filtret är för smutsigt, brukar men krama ur det i en hink med "gammalt" akvarievatten!

Så nu är slangarna borttagna och det blev bra mycke mer flös i pumpen, ska låta den stå på full fräs inatt å se vad som händer.. :-)
Benägen att hålla med, ser ut att vara väldigt dåligt tryck på pumpen. (Kan ingenting om din specifika pump)

Pumpen är en aquael unifilter 360. :-)
#35 - 16 oktober 2014 21:25
Kanon, det bör lösa syreproblemet du upplevt. Lämna den på fullt ös "for ever" ;)
#36 - 16 oktober 2014 21:27
Kanon, det bör lösa syreproblemet du upplevt. Lämna den på fullt ös "for ever" ;)

+1 på den!
#37 - 16 oktober 2014 21:37

Kanon då kör vi så, nu e det bara 2-3 fiskar på toppen av ytan resten är nere vid botten å letar mat, "pickar" som satan på botten ;) vanligtvis matningstid nu.. :)
#38 - 19 oktober 2014 18:31
Usch va mycket det har varit de senaste.. Nyfödd som slutade andas (ringde ambulans och under tiden som jag pratade med operatören så började hon andas igen så det löste sig bra), men mitt psyke fick sig en törn så är inne på tredje dagen utan sömn nu.

Men åter till akvariet, har fått ordning på syre problemet, och nitrit värdet ligger stadigt på 0,3, tredje dagen utan mat, ska nog ge dom väldigt lite mat imorgon bitti tänkte jag och på kvällen ta nytt nitrit test, är det då högre så får jag göra ett 50% vattenbyte..

Vad tror ni om den planen?

F.ö så växer växterna som aldrig förr iaf! :)
#39 - 19 oktober 2014 18:37
Usch så jobbigt, skönt att allt gick bra.

Ligger det runt 0,3 - 0,4 så tycker jag du bara skall sitta lugnt i båten och vänta lite beroende på när du gjorde ett vattenbyte sist. Desto oftare du byter vatten desto längre tid tar det för de goda bakterierna att etablera sig.
#40 - 19 oktober 2014 19:10
Usch så jobbigt, skönt att allt gick bra.

Ligger det runt 0,3 - 0,4 så tycker jag du bara skall sitta lugnt i båten och vänta lite beroende på när du gjorde ett vattenbyte sist. Desto oftare du byter vatten desto längre tid tar det för de goda bakterierna att etablera sig.

Bytte 20% för tre dagar sen, drygt..

Ska jag låta dom vara utan mat en dag till? Eller kan jag ge dom liten mängd imorgon? Sett att Mollysarna äter på växterna :)
#41 - 19 oktober 2014 20:27
Oj, vilken pärs! Har du inte redan fått rådet så kan man gnugga på bröstbenet, då brukar de komma igång igen. Men fy vad hemskt.

Mollys betar gärna alger på växterna, kan vara det du ser. I diskussioner jag läst här på Zoopet så sägs det att fisk i bra grundkondition kan vara utan mat en vecka utan problem. Tror alltså inte du behöver mata på ett tag. Hur tycker du fiskarna verkar må nu? Ser de "glada" ut så är det nog bara att vänta, precis som Tommy säger.

Lycka till.
#42 - 19 oktober 2014 23:30
ElinR skrev:
Oj, vilken pärs! Har du inte redan fått rådet så kan man gnugga på bröstbenet, då brukar de komma igång igen. Men fy vad hemskt.

Mollys betar gärna alger på växterna, kan vara det du ser. I diskussioner jag läst här på Zoopet så sägs det att fisk i bra grundkondition kan vara utan mat en vecka utan problem. Tror alltså inte du behöver mata på ett tag. Hur tycker du fiskarna verkar må nu? Ser de "glada" ut så är det nog bara att vänta, precis som Tommy säger.

Lycka till.

Nae, jag fick lite lätt panik så min fru kom rusandes och "hystade" upp henne i luften sen kom det igång, sen hände det en gång till på natten och jag gjorde likadant och sedan dess har det inte hänt igen!

Ahh okej, då är det troligen det som jag ser.. :)

Dom verkar vara väldigt pigga och alerta i akvariet, jagar runt varandra och simmar på så fint så, efter att jag fick ordning på syret i vattnet så har även tetrorna fått tillbaka sin blåskimrande färg.. Ahh okej, men då väntar jag nog ett tag, så får vi se. :)

Tack för hjälpen alla!
#43 - 22 oktober 2014 20:22
Hoppas allt går bra med dig och alla dina familjemedlemmar! Såväl i som utanför akvariet.
#44 - 23 oktober 2014 14:33
Hoppas allt går bra med dig och alla dina familjemedlemmar! Såväl i som utanför akvariet.

Jodå livet rullar på, båda innanför och utanför akvariet. :)

Den lilla äter, sover, skiter ;-) och i akvariet är det harmoniskt, nitrit håller sig vid mindre än 0,3 och på 0,3, beroende på om det är matdag eller inte.

Växterna gror och fiskarna simmar runt i stim, Mollys för sig, kardinal tetror för sig, och de två platys som är kvar bara är, bortsett från ena som jagar runt lite böand de andra fiskarna.

Verkar som att ena zebran är på tjocken :-)

Något som jag märkt sen igår är att en del av fiskarna håller sig vid doppvärmaren och pumpen. Kanske bara är ren tillfällighet, eller att black Mollysarna skyddar de små, för de gömmer sig bakom pumpen.

Har en temperatur på runt 22-24 grader i karet. :)
#45 - 28 oktober 2014 10:42
Nu börjar lugnet infinna sig i karet, bra phvärden och nitritvärden märks även på fiskarna att lugnet råder då de "myser" runt i akvariet :)

Dock så såg jag att mina black Mollys har blivit guldfärgade lite varstans på kroppen och även fått gråaktiga fläckar? Är det någon form av sjukdom? Har bara hittat vita pricken sjukdomen, men det är inget som jag tycker påminner om mina fiskar. https://www.dropbox.com/s/t8ft4p8vxkk10rf/2014-10-28%2011.35.27.jpg?dl=0

Försökte få en bild på det.

Sen har jag en liten fråga gällande matning av algätarna, har tabletter som jag sänker ner i samband med släckning, men det resulterar i att de andra fiskarna äter upp tabletterna också.

Plus att den största algätaren (han jag berättade om som överlevde resan hem utan vatten i plastträdet) ;) är sällan synlig och han är lite som tjuren Ferdinand på julafton, han trivs bäst i sitt träd, sällan man ser honom.
#46 - 3 november 2014 21:50
Vart lite orolig över den ena algätaren (den som överlevde resan i plastträdet på vägen hem), hade inte sett den på ett tag och va lite orolig att den inte fått i sig nån mat, så jag googlade och läste på lite och såg att en del hade matat med gurka, så jag testade!

Resultat finns i videoklippet ;)

Feeding fishes with cucumber:
" target="_blank">
#47 - 3 november 2014 21:58
Ser ut som att gurka var riktigt gott. Kul!
#48 - 3 november 2014 22:38
ElinR skrev:
Ser ut som att gurka var riktigt gott. Kul!

Helt klart en favorit och ingen fick komma i närheten ;)
#49 - 10 november 2014 08:15
Fick igår en enorm nitrit spik, detta trots väldigt besparad matning och vecko byte av 20% av vattnet, upptäcktes genom att fiskarna uppträdde väldigt konstigt. Dessvärre kom.vi hem väldigt sent igår så kunde inte åka och köpa nitrivec, så gjorde ett 70% vattenbyte (efter läsning på forumet). Nu idag har nivån sjunkt lite på nitriten, men nu har jag 4-5 fiskar som simmar på ytan och en del andra fiskar kippar efter luft runtom i akvariet.

Pumpen gör rediga vågor på vattnet och så, bör jag flänga iväg nu på morgonen och köpa nitrivec ändå?

Som en sista utväg överväger jag att "starta om" karet?

Har förresten även läst att man kan hälla i en matsked salt?
#50 - 10 november 2014 08:56
Ja, köp nitrivec asap. Ser fiskarna ut att må dåligt gör du ett vattenbyte först.
#51 - 10 november 2014 15:24
ansjo skrev:
Ja, köp nitrivec asap. Ser fiskarna ut att må dåligt gör du ett vattenbyte först.

Sådär, nitrivec inköpt, ytterliggare vattenbyte gjort samt lite ommöblering i karet då det kändes för trångt, samt att nitrivec nu är i karet.

Så nu får vi se vad värdena säger framöver här.. :)
#52 - 10 november 2014 15:25
Gott, och håll bra koll de närmsta dagarna samt gå efter bruksanvisningen:).
#53 - 11 november 2014 06:36
Hoppas det går bra!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#54 - 11 november 2014 19:12
ansjo skrev:
Gott, och håll bra koll de närmsta dagarna samt gå efter bruksanvisningen:).

Redan igår efter vattenbytet och nitrivec behandlingen så verkade fiskarna må mycket bättre... :)
Idag är det klara och fina färger på alla och det är riktigt roligt att se. :)

HeidiH skrev:
Hoppas det går bra!

Tackar! :)

Döm om min förvåning när jag räknade in algätarna med dottern idag, så såg jag en jätte liten som jag inte sett innan (undra hur länge den kan ha gömt sig?)

https://www.dropbox.com/s/k53f5z6soew16z0/2014-11-11%2020.04.30.jpg?dl=0

Inte stans bästa bild kanske, men den är kanske 2-3 cm lång medans de andra jag har är uppåt en 5-6 samt jätten (som nämnts innan i tråden som överlevde resan hem i plastgrenen ;) )

Är det vanligt att få barn av algätarna? Eller är det så att den har legat och grott sig nånstans och först nu vågar sig fram?

Läste även att algätarna behöver mangroov rötter? Jag valde att ta ut den riktiga roten igår ur karet för att få upp en lite mer växtlighet, men om så är fallet så kanske jag får tänka om kring roten och placera i den igen?
#55 - 11 november 2014 21:05
De kan få yngel, ancistrus är rätt lätta. Och du bör nog ha nån rot i, men jag är knappast expert på malar. Men det finns ngt i rötter de gillar/behöver har jag för mig jag läst. Kul att det börjar räta upp sig!

#56 - 11 november 2014 21:21
HeidiH skrev:
De kan få yngel, ancistrus är rätt lätta. Och du bör nog ha nån rot i, men jag är knappast expert på malar. Men det finns ngt i rötter de gillar/behöver har jag för mig jag läst. Kul att det börjar räta upp sig!

Stoppade ner roten igen :-D

Tycker akvariet ger ett väldigt mysigt tillägg till tvn :) enkelt att slå en blick på när man tittar på tv och perfekt komplement när tvn inte är på :-)

https://www.dropbox.com/s/m1z58u3lhodpq4p/2014-11-11%2022.18.52.jpg?dl=0
#57 - 11 november 2014 21:40
Ja väldigt mysigt! Men vet vad jag skulle föredra att se på! :)

#58 - 12 november 2014 05:43
Riktigt fint. Kul att du trivs med ditt vackra kar.
#59 - 12 november 2014 10:44
HeidiH skrev:
Ja väldigt mysigt! Men vet vad jag skulle föredra att se på! :)

Innan bytte man kanal på tvn för att slippa se reklamen, nu vrider man nacken lite åt höger för att titta på karet istället ;)
Bluewing skrev:
Riktigt fint. Kul att du trivs med ditt vackra kar.

Verkligen!

Märks även att fiskarna börjar bli vana här hemma. Så fort man öppnar någon av de lådorna under så simmar de fram precis som om det är matning..

:)
#60 - 13 november 2014 19:30
Tog idag ett jobbigt beslut........

Jag gjorde mig av med alla små black Mollys, och behöll bara de 4 stora.. Kände att akvariet va väldigt överbefolkat med runt 10-14 st små Mollys, så dessa lämnades över till en kompis.

Kände att akvariet var dels överbefolkat samt att alla små Mollys jagade varandra och alla andra fiskar. Så det fick bli på detta vis. Betvivlar dock inte att de 4 stora Mollysarna inte kommer leverera fler yngel, då den ena är så där gravid stor :)
#61 - 13 november 2014 19:44
Man måste ju göra sig av med lite ibland! Men aldrig kul!

#62 - 16 november 2014 15:13
Sådärja... Varit borta över natten och kommer hem till ett skelett ifrån en av fiskarna...

Misstänker att någon fisk blivit stressad då när jag tog upp black Molly ungarna, ser ingen sjukdom på fiskarna..

Frågan är nu då, ska jag göra ett extra vattenbyte? Nästa vattenbyte är planerat till tisdag för att följa seravec instruktionerna

Annons