Mitt första akvarium

#1 - 4 augusti 2009 16:16
Hej!
Jag har precis startat mitt första akvarium på 150 L.
Som första fiskar köpte jag tre palettciklider (en hane och två honor).
Så jag har några frågor:

1. Palettciklider är väl parfiskar så borde jag köpa en till hane? Eller skulle de bråka då?

2. Vilka fler fiskar tycker ni jag ska köpa senare? Någon bra nybörjarfisk som lätt förökar sig.
#2 - 4 augusti 2009 17:15
1, Det skulle mycket riktigt inte fungerar med två hanar när baljan är i den storleken.
Tänk på att Paletterna blir väldigt aggresiva vid lek..

2, Kör lite med lite guppys och svärdbärare..
#3 - 4 augusti 2009 18:33
ok tack!
någon mal som jag ska ha?
Guest
#4 - 4 augusti 2009 18:39
1paletthane och flera honor ;)
sen så tycker ja att du ska köra me sydamerikanska fiskar. Ta det lugnt me fiskköpena nu i början.
#5 - 4 augusti 2009 19:09
Jag tycker inte du ska ha Paletter tillsammans med Guppyhanar. Deras slöjor blir med stor sannolikhet slaktade när paletterna leker. Platy funkar ju fint, finns massa fina färger :)
#6 - 4 augusti 2009 19:10
Ok, så det går bra med flera honor till en hane?
Tack för tipset!
Ja jag har läst att man man ska vänta några veckor med att köpa fler fiskar.
#7 - 4 augusti 2009 19:12
Charlottis skrev:
Jag tycker inte du ska ha Paletter tillsammans med Guppyhanar. Deras slöjor blir med stor sannolikhet slaktade när paletterna leker. Platy funkar ju fint, finns massa fina färger :)

Ok, det vore ju inte så kul
Ja platy är fina!
Tack för alla bra svar!
#8 - 4 augusti 2009 20:46
Erik.M skrev:
Ok, så det går bra med flera honor till en hane?

Tack för tipset!

Ja jag har läst att man man ska vänta några veckor med att köpa fler fiskar.
Jag tycker du ska hålla dig till palettciklider, tycker absolut du ska utöka med 10-20st till då de vill vara en grupp (även om de bildar par), det kommer göra dem trygga, gör dem också mindre aggressiva! om du promp vill ha någon fler art också så tycker jag du ska kolla in någon annan fredlig och mindre ciklid! Men som sagt vänta några veckor så karet hinner bli inkört!

Inreder du med några grottor så är chansen stor att du får många yngel från dem!
#9 - 4 augusti 2009 22:20
åheim skrev:
Jag tycker du ska hålla dig till palettciklider, tycker absolut du ska utöka med 10-20st till då de vill vara en grupp (även om de bildar par), det kommer göra dem trygga, gör dem också mindre aggressiva! om du promp vill ha någon fler art också så tycker jag du ska kolla in någon annan fredlig och mindre ciklid! Men som sagt vänta några veckor så karet hinner bli inkört!

Inreder du med några grottor så är chansen stor att du får många yngel från dem!

23 Palettciklider i 150 liter? :confused:
#10 - 4 augusti 2009 23:57
Charlottis skrev:
23 Palettciklider i 150 liter? :confused:
absolut inga problem!
#11 - 5 augusti 2009 04:50
Charlottis skrev:

Är det inte så att paletterna håller sig vid botten, synnerligen vid lek och guppysarna är en ytfirre?
#12 - 5 augusti 2009 18:34
Silvertejp skrev:
Är det inte så att paletterna håller sig vid botten, synnerligen vid lek och guppysarna är en ytfirre?

Jo iallafall mina är nästan bara vid botten.

Så det skulle funka med flera paletter? Det skulle ju vara riktigt snyggt! Och om de blir mindre aggressiva så vore ju det toppen.

Men någon mal/algätare som ni kan rekommendera?
#13 - 5 augusti 2009 19:00
Silvertejp skrev:

Jo det gör dem. Dock vet jag många som haft Paletter o Guppyhanar tillsammans där de kommit hem o hittat guppyna ganska sönderslitna eller tom. döda. Guppyhanar är långsamma och deras slöja irriterar Paletterna när de leker. Och i 150 liter kommer de nog komma i kontakt med varandra ganska ofta, trots att de för det mesta simmar i olika nivåer. Jag skulle inte ha dem med varandra.
#14 - 5 augusti 2009 19:54
Åheim: Menar du verkligen 20-25 palettciklider i ett akvarium på 150L + någon annan art dessutom ??
#15 - 5 augusti 2009 20:08
Det låter faktiskt lite mycket tycker jag. Dels för att dem blir ganska stora, och dels för att de är revirhävdande.
#16 - 5 augusti 2009 21:10
Vill man ha någon ytterligare fredlig ciklid tillsammans med paletterna i ett 150L så kanske man ska stanna vid ca15st men man bör inte ha endast 3st! Om man just håller en för liten grupp så leder det ofta till aggression från den dominanta gentemot de övriga få. Har man istället en större grupp (minst 10) så blir inte dominansen så utmålad och alla får en chans att fungera i gruppen! Jag har själv hållt paletter i mina dar och dragit upp avkommor i 100L kar med ca20 individer!
#17 - 5 augusti 2009 22:24
Men det naturliga är ju inte ett stim paletter. Har hållit såna men parvis bara. Det är samma som att stoppa i t ex 25st regnbågshajar. Funkar bättre än 2st pga den anledningen att aggressioner sprids ut som sagt. Som i en affär kan man säga.
Glider lite off topic men har iofs med en ursprungsfråga att göra.
#18 - 5 augusti 2009 22:27
Jag tycker att du ska satsa på en till hane, för att fiskarna går parvis. Om du nu inte köper en till hane, så går det ju en hona ensam, det är ju lite onödigt. Och jag skulle starkt rekommendera Ancistrus som sug fisk, köp 2-3st relavit små. Eller drygt 5 otocinclus. Your choise ;) Förövrig så ta några fredliga sällskapsfiskar om du vill ha mer färg i akvariet, kanke svärdbärare eller platy? I stort sätt vad som helst ^^ Lycka kill :) /Christer
#19 - 6 augusti 2009 06:15
Jag tycker att du ska satsa på en till hane, för att fiskarna går parvis. Om du nu inte köper en till hane, så går det ju en hona ensam, det är ju lite onödigt. Och jag skulle starkt rekommendera Ancistrus som sug fisk, köp 2-3st relavit små. Eller drygt 5 otocinclus. Your choise ;) Förövrig så ta några fredliga sällskapsfiskar om du vill ha mer färg i akvariet, kanke svärdbärare eller platy? I stort sätt vad som helst ^^ Lycka kill :) /Christer

Ja det var därför jag frågade om jag kunde köpa en till hane för att en hon bara simmar runt ensam för det mesta. Fast det kanske blir bråkigt?

åheim: 15-20st är nog för mycket tror jag och det skulle bli rätt så dyrt att köpa dem.
#20 - 7 augusti 2009 10:44
Jobbigt att vänta så länge!:p
Fast idag har jag iallafall köpt en till växt så att det inte ser lika tomt ut.
#21 - 7 augusti 2009 10:55
Har fyra Paletter (2 st lekpar som har fått några kullar) som du kan få ta över om du vill ha fler, dom finns i Linköping.

Guppyhannar är tyvärr helt uteslutet tillsammans med Paletter i ett 150L kar. Dom kommer att få väldigt sargade fenor när Paletterna leker, det hjälper inte att det är på olika nivåer i karet är min erfarenhet.
#22 - 7 augusti 2009 19:51
Ok, hur stort akvarium hade du dem i?
Tror du det skulle funka om jag köpte en till hane?:confused:
#23 - 8 augusti 2009 15:57
Ok, här kommer en ny fråga!
Om mina palleter skulle föröka så de får yngel är det då risk för inavel?
Guest
#24 - 8 augusti 2009 16:10
Asså seriöst, zoopet är ju riktiga pro's på att förvirra...
Jag personligen hade inte tagit 15-20 paletter till som åheim tyckte, kommer bara se för mycket ut. 1 hane till o 8-10 paletthonor till..

Inavel hos fiskar är BS, inget man ska oroa sig för...
#25 - 8 augusti 2009 16:25
Ok tack för snabbt svar! Menar du att man skulle kunna ha en hane till och 8-10 honor till eller att man inte kan det?
#26 - 8 augusti 2009 16:30
Men varför så många honor?? Parvis räcker ju.

Du kan t ex kolla på palettciklid i artbeskrivningen här på Zoopet.
#27 - 8 augusti 2009 17:03
eriahl skrev:
Men varför så många honor?? Parvis räcker ju.

Du kan t ex kolla på palettciklid i artbeskrivningen här på Zoopet.

Det undrar jag med:p
Artbeskrivningen har jag kollat i många gånger och den är mkt bra!;)
#28 - 9 augusti 2009 06:43
Narii skrev:
Asså seriöst, zoopet är ju riktiga pro's på att förvirra...

Jag personligen hade inte tagit 15-20 paletter till som åheim tyckte, kommer bara se för mycket ut. 1 hane till o 8-10 paletthonor till..

Inavel hos fiskar är BS, inget man ska oroa sig för...

Inavel hos fiskar är inte total BS. Jag har sett flera vetenskapliga studier som visar att tex fekunditeten minskar redan hos den första avkomman från syskon.

'fekunditet, en organisms potentiella fortplantningskapacitet, dvs. den maximala mängd ägg och ungar, grobara frön eller sporer som produceras under gynnsammast tänkbara förhållanden.'
2009-08-09 Nationalencyklopedin • Kort

http://www.ne.se/fekunditet
#29 - 9 augusti 2009 07:56
ToveTott skrev:
Inavel hos fiskar är inte total BS. Jag har sett flera vetenskapliga studier som visar att tex fekunditeten minskar redan hos den första avkomman från syskon.

'fekunditet, en organisms potentiella fortplantningskapacitet, dvs. den maximala mängd ägg och ungar, grobara frön eller sporer som produceras under gynnsammast tänkbara förhållanden.'

2009-08-09 Nationalencyklopedin • Kort

http://www.ne.se/fekunditet

Så det är inte så bra då:( Hur ska man undvika det då? Sälja ynglen så fort man får dem? Eller skulle det vara ok med 1 kull från syskonen?

Och sen så har jag en annan "obesvarad" fråga.

Kan jag köpa en till hane. (Det verkar ju som att alla tycker olika på den här frågan men kan någon säga om det skulle funka bara)
#30 - 9 augusti 2009 08:24
Om du inte är inriktad på att avla palettciklider tror jag inte att det kommer bli några problem. Det verkar mest som avkomma till helsyskon får färre egen avkomma. Men jag har inte fördjupat mig i ämnet. Jag letade efter artiklar om inavel i ett annat syfte. Frågan om en till hanne kan jag tyvärr inte svara på.
#31 - 9 augusti 2009 08:39
ToveTott skrev:
Om du inte är inriktad på att avla palettciklider tror jag inte att det kommer bli några problem. Det verkar mest som avkomma till helsyskon får färre egen avkomma. Men jag har inte fördjupat mig i ämnet. Jag letade efter artiklar om inavel i ett annat syfte. Frågan om en till hanne kan jag tyvärr inte svara på.

Ok, tack! Nej jag är väl inte precis inriktad på att avla paletter men det skulla vara kul att få några yngel.
#32 - 10 augusti 2009 08:07
Jag undrar fortfarande om jag kan köpa en till paletthane (har 1 hane och 2 honor i ett 150L)
#33 - 10 augusti 2009 09:24
Erik.M skrev:
Jag undrar fortfarande om jag kan köpa en till paletthane (har 1 hane och 2 honor i ett 150L)
Klart du kan det, sen får du väl se om det uppstår tycke mellan din ensamma hona och den nya hanen...:)
#34 - 10 augusti 2009 09:30
åheim skrev:
Klart du kan det, sen får du väl se om det uppstår tycke mellan din ensamma hona och den nya hanen...:)

Ok, tack för snabbt svar. Så det blir inget bråk mellan hanarna då? Ifall inte så får jag väl köpa en till då.
#35 - 7 maj 2010 17:06
Jag håller med åheim i frågan, fast kanske inte ett 20tal men 6-10 i alla fall. Har man några paletter så finns en stor risk att ett par blir dominerande och skadar eller dödar de andra paletterna. Men har man då istället 10 stycken så blir jagandet mer fördelat på alla individer och ingen dör, de betér sig mer som en grupp då.
Men visst håller jag helt och hållet med om att ha ett tvåsiffrigt antal paletter i ett 150l akvarium skulle se rörigt ut. Men ja.. jag har fått 2 paletter dödade av det "dominerande paret" så det kan bli knivigt om man har för få.

Annons