Mitt försök med Lowtech.

#1 - 15 mars 2006 13:02
Jag har ett CO2 berikat kar som funkar kanon, men för några dagar sedan fick jag för mig att jag ville starta en Lowtech-burk efter att ha läst alla inlägg om detta. Sagt och gjort släpade jag ner min 40 litersburk från vinden och satte igång.

Är väl inte helt hundra på om jag har gjort rätt, så ni får gärna kommentera min setup. Så här ser den ut.

Blandade ca 2 liter blomjord med 1 liter orkidejord (mest bark i den jorden) för det var det som fanns hemma. Slände i det i akvariet och fyllde på med vatten som jag bytte några gånger. Sedan på med grus ca 2-3 mm i storlek.

Det blev ett lager på ca 2,5 cm jord och ca 2,5 cm grus uppe på det. Sedan fyllde jag på vatten och lät det köra en dag med ett hagen quickfilter. Bytte allt vatten igen för det blev ganska brunt och efter det slände jag i 2 krm No3 och lite nitriveck samt lite aquatan.

Sen väntade jag en dag och efter det slände jag i en black molly som var på tjocken, numera simmar det runt ca 10 yngel i akvariet. Har bara kört det i 4 dagar, men det verkar funka.

Just det, glömde att säga att jag har kastat ner en del växter också, så klart.

Vad tror ni kommer det hålla eller blir det algsoppa snart?

/Marcus
#2 - 15 mars 2006 14:09
Tror nog att det kan funka finfint, men det hela hänger på att du matar lite i överkant, annars kommer nog inte 10 blackmollyyngel kunna producera den skit som behövs. Men det ska man väl ändå göra med yngel.

tänk även på att inte byta vatten för ofta och för mycket.
#3 - 15 mars 2006 14:13
Tanken var nog att jag inte ska byta vatten överhuvudtaget, det är väl lite det som är idén med ett lowtech-kar.

När det gäller gödning så hade jag nog tänkt toppa lite med pmdd någon gång i bland.

/Marcus
#4 - 15 mars 2006 14:21
Man kan behöva byta vatten emellanåt efrsom fiskarna ger ifrån sig lite hormoner och skit, men det handlar om nån liter varannan/var tredje månad.

jag vet inte om det är något bra ide att ha i pmdd, tror det är bättre att köra helt utan gödning och mata mycket istället, allt för stabilitetens skull.
Bilagor:
#5 - 15 mars 2006 14:32
Hur mycket är "en del växter"? Tanken är väl att det ska vara så mycket växter direkt från start så att algerna inte får en chans...

/P
#6 - 15 mars 2006 14:40
Måste man köra vattenbyten nu i början för att det ska stabilisera sig eller kommer det fungera att köra på från uppstart utan vattenbyten?

När jag skriver utan vattenbyten menar jag typ ett halvår mellan bytena och då handlar det om väldigt små mänger vatten som kommer bytas.

/Marucus
#7 - 15 mars 2006 14:43
[QUOTE=peber]Hur mycket är "en del växter"? Tanken är väl att det ska vara så mycket växter direkt från start så att algerna inte får en chans...

/P[/QUOTE]

Jag har väl typ halva botten täckt av växter. Men jag kan kasta i mer om du tycker att det behövs. Ska jag köra i mer?

/Marcus
#8 - 15 mars 2006 15:03
Hm, jag är ingen expert men jag tror i alla fall inte att du ska ha mindre. Fast det skadar väl aldrig med mer. Men det beror väl lite på också vad det är för växter, hur snabbt de kommer att växa och förhoppningsvis fylla ut resten av ytan.

/P
#9 - 15 mars 2006 15:47
Gör inte vattenbyten nu i början heller, om du inte får problem med nitrtit.

Vad för växter har du, det är viktigt att ah snabbväxande växter i från början, typ vattenpest, cabomba, hornsärv ller liknande. de slukar näring och motverkar alger.
#10 - 15 mars 2006 15:54
AR och och windelöv inte direkt snabbväxande men det får duga. Det är nämligen det ända jag kör i den stora baljan.

Ska sticka till New York i morgon kväll så jag hinner inte fixa fram några andra växter just nu. Får fixa mer med det när jag kommer hem nästa vecka.

Jag ska nog sticka ner några till stänger med AR ikväll, så får jag hoppas på att det räcker för att suga upp lite av näringen som jag antar kommer läcka ut från jordbottnen.

/Marcus
#11 - 15 mars 2006 16:49
det där med att mata för mycket.. ska man mata så mycket att det kommer på botten så att bakterier och snäckor får tag på det, eller är det bara så att fisken ska skita mycket?
#12 - 15 mars 2006 17:56
det är bra om det kommer på botten också, det spelar ingen roll om fiskarna käkar upp det vad ajg har förstått. jag har dessutom räkor som käkar upp det.
#13 - 15 mars 2006 18:19
hur fungerar det med filter i lowtech. ska man inte ha något alls? jag har hört att man ska ha en luftpump för att röra runt lite, men hur stark, och ska den vara vid ytan så att den syresätter vattnet?
#14 - 15 mars 2006 18:26
Man kan ha ett filter i low-tech.

Om du har jordbotten så satsar du på att ha lite CO2 i vattnet, om du kör med luftpump så luftar du ur all CO2 som finns, grejen är att du ska ha en jämn (låg) CO2 nivå i ett sånt kar.
Ett annat förslag på low-tech är att ha karbonatupptagande (istället för CO2) växter, t ex Javaomrbunke eller Vattenpest. Och ha en luftpump som luftar ur all CO2 och sedan bara tillsätta bikarbonat + lite pmdd. Du ska alltså inte ha någon CO2 alls i detta sortens kar.
Du ska också ha pmdd till ditt low-tech med jordbotten om du ser några brister.

I båda olika low-tech karen ska du låta vattnet du byter (sällan) stå ett dygn så att det inte finns så mkt CO2 kvar i det nya vattnet så att nivån i ditt kar svänger = toffsalger bl. a.
#15 - 15 mars 2006 18:30
nackdelen med att ha filter är att bakterierna konkurerrrar med växterna om näringen. jag har inte kört med filter vare sig i mitt 16 liter eller i mitt 125 liters, bara cirkulation
#16 - 15 mars 2006 18:30
Du ska matar lite mer än vad dina djur äter upp, det blir sen till NO3 och andra macroämnen.
#17 - 15 mars 2006 18:31
Tar balterierna näringen, dom tar väl bara lite av syret, nån som säkert vet (jag har aldrig hört talas om det innan)?
#18 - 15 mars 2006 19:04
[QUOTE=Leonard]Tar balterierna näringen, dom tar väl bara lite av syret, nån som säkert vet (jag har aldrig hört talas om det innan)?[/QUOTE]

Bakterierna äter ju ammonium/ammoniak och nitrit och producerar nitrat som växterna tar upp.
#19 - 15 mars 2006 19:04
så den enda "pumpen" man ska ha är en cirkulationspump? hur stark?
#20 - 15 mars 2006 19:09
[QUOTE=akan]så den enda "pumpen" man ska ha är en cirkulationspump? hur stark?[/QUOTE]

Jag funderar på att starta ett low-tech, men jag kommer att köra med filter för säkerhets skull. Bakterierna i filtret konkurrerar ju inte med växterna om nitrat, utan snarare tvärt om.
#21 - 15 mars 2006 19:18
Nitrifierande bakterier får sin energi från oxidering av kväve. Den energi som nitrificeringen ger motsvarar 84kcal/mol. Samma energi krävs för att växten skall kunna utnyttja kvävet i nitratet. I lowtec akvarium konkurerar därmed nitrifikationen med växterna.
MVH
Magnus
#22 - 15 mars 2006 19:32
[QUOTE=Tropfrog]Nitrifierande bakterier får sin energi från oxidering av kväve. Den energi som nitrificeringen ger motsvarar 84kcal/mol. Samma energi krävs för att växten skall kunna utnyttja kvävet i nitratet. I lowtec akvarium konkurerar därmed nitrifikationen med växterna.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Ok, men jag vet om folk som kör med filter i low-tech kar. Kanske kan man minska på filterkapacitet?
#23 - 15 mars 2006 19:42
[QUOTE=batski]Ok, men jag vet om folk som kör med filter i low-tech kar. Kanske kan man minska på filterkapacitet?[/QUOTE]

Egentligen kan man väl kalla allt för lowtec, vad det egentligen innebär beror väl på vad varje individ lägger i begreppet. En del menar att det är välfiltrerat kar med pmdd tillsats andra något helt annat.

Det som Diana Walstadt och jag menar med lowtec är ett ett kar där tillsats och utag är i balans, där växternas främsta kolkälla är co2 från bottensedimentet och där växternas främsta kvävekälla är amonium. Om man skall lyckas med det kan man inte använda filter och inte heller altför stark ytcirkulation.
MVH
Magnus
#24 - 15 mars 2006 21:32
men skulle man inte nyss mata bakterierna?
#25 - 15 mars 2006 21:58
[QUOTE=akan]men skulle man inte nyss mata bakterierna?[/QUOTE]

Du kan inte ställa mina inlägg mot andras, det finns olika definitioner om vad lowtec är och ingen är fel. I min definition är nitrifikationen en konkurent till växterna, därför bör man inte premiera/mata/skapa förutsättningar för nitrifikation i lowtec.
MVH
Magnus
#26 - 15 mars 2006 22:01
ställer om frågan.

ska man inte mata bakterierna i Diana walstads lowtech?
#27 - 16 mars 2006 07:54
[quote=Tropfrog]Samma energi krävs för att växten skall kunna utnyttja kvävet i nitratet. I lowtec akvarium konkurerar därmed nitrifikationen med växterna.
[/quote]
Varför sjunker nitrathalten i low-techs?
#28 - 16 mars 2006 11:22
Defdac - Det borde väl du veta om någon, växterna äter ju upp nitrat. Men jag antar att det var mer en retorisk fråga.

Jag kör ju med hagen Qvickfilter och min tanke var väl att det inte är så mycket filter att tala om i den, det är ju mest för att polera av vattnet lite från skräp. Så jag tycker inte att det borde vara så mycket filterbakterier att tala om i den sortens "filter".

Jag körde i lite mer växter igår så nu är det ganska tjockt i burken. Nu får jag bara hoppas att ynglena överlever en vecka utan mat, jag får väl slänga i extra mat innan jag sticker.

/Marcus
#29 - 16 mars 2006 11:27


Men jag antar att det var mer en retorisk fråga.


Tja, det var en fråga för att påvisa att växterna omöjligt kan livnära sig på ammonium, och därför är växterna faktiskt *beroende* av nitrifikationen utan att konkurrera om den. Den ger ju dessutom CO2.



Jag kör ju med hagen Qvickfilter


Det gör Walstad också.



Så jag tycker inte att det borde vara så mycket filterbakterier att tala om i den sortens "filter".


Det är riktigt. Nitrifikationen sitter i bottnen tillsammans med mineraliseringsbakterierna som omvandlar allt organiskt material till ickeorganiska näringsämnen som växterna kan använda.
#30 - 16 mars 2006 11:37
Låter nästan som jag har tänkt rätt med andra ord :-)

/Marcus
#31 - 16 mars 2006 11:39
Jag har lite filtervadd i en behållare vid min cirkulationspump, av samma anlending som du har filter, för att hålla vattnet klart, specilellt vid uppstarten. dessutom drar det ner endel på farten så att det inte blir förmycket ytcirkulation.
#32 - 16 mars 2006 11:40
Den jobbiga biten är väl den att har man ett akvarie hemma kan man vara lite smygnördig utan att någon egenligen reflekterar över det. Har man två akvarier så är det betydligt mycket svårare att förklara bort det.

Nu förstår jag varför du (defdac) har gömt ditt lowtech i garderoben. LOL :-)

/Marcus
#33 - 16 mars 2006 12:01
Komjust på en sak efter att ha läst om Defdac:s desktop burk. Bör man köra i lite bikarbonat i bland för att tillgodose växternas kol behov eller räcker det med den lilla mängd CO2 som kommer bildas i botten?

Finns de några risker med att dosera bikarbonat direkt i akvariet? Jag har för mig att PH höjningen kan föra med sig att amonium bli till amoniak. Eller är det ingen risk?

/Marcus
#34 - 16 mars 2006 12:06


Bör man köra i lite bikarbonat i bland för att tillgodose växternas kol behov eller räcker det med den lilla mängd CO2 som kommer bildas i botten?


Det där har jag fått lite olika bud på. Det är en person jag sett säga att t ex Anubias inte klarar att använda bikarbonat, medans andra sagt att dom kan det.

Jag har aldrig lyckats se någon förbättring med bikarbonat i low-techs, men tänkte testa det nu ett tag i vasen.



Jag har för mig att PH höjningen kan föra med sig att amonium bli till amoniak.


Risken är minimal om man både har bakterier och växter som käkar ammonium.

Det är nog dock en dålig idé i nystartade burkar där nitrfikation och näringsupptag inte kommit igång ännu.
#35 - 16 mars 2006 14:09
Hoppas de är ok att man lånar tråden i en annan low-tech fråga.

Varför är det bättre att ha luftcirkulation i baljan som man blötlägger torven i som man ska ha till bottnen, och om man inte har det, kan man kompensera det på något sätt tex genom att byta vatten lite oftare än en gång per dag?
#36 - 16 mars 2006 14:14


Varför är det bättre att ha luftcirkulation i baljan som man blötlägger torven i som man ska ha till bottnen


Ordentligt med syre till nykolonisatörer (nitrifikationsbakterier) tippar jag, men kanske framförallt för att man ser hur bra jorden sedimenterar. Ibörjan är det bara ett brunt kaos men efter någon vecka så faller alla jordpartiklar snabbt till bottnen även om man vispar runt med handen och har stark luftcirkulation samtidigt som färgningen av vattnet försvunnit.



kan man kompensera det på något sätt tex genom att byta vatten lite oftare än en gång per dag?


Tja man kan väl röra om i sörjan någon gång ibland. Tror inte det har någon megastor betydelse.











Annons