Mitt Diskus äventyr börjar nu!

#1 - 19 oktober 2010 23:01
Del 1.
INREDNING

Hej allihopa!
Fyfan vilken skön dag. Äntligen har mitt Juwel 260 kommit och jag har smetat på silicon och satt dit BTN Slimline. Köpte Julas blästersand som jag hällde över liggunderlag som ska skydda bottenglaset.
Nu börjar väl äventyret som ska leda till ett kar med bland annat diskus!! Äntligen =D

Så... inredning.
Jag hittade en rot som jag köpte. Har försökt hälla kokande vatten, badat den och kämpat i två dagar. Flyter som en kork, så jag ger upp och fäster en sten eller nåt som håller ned den i början.
Därefter så känner jag mig lite kluven :) Roten är fin så den blir nog kvar.

Men! Det skulle vara jätteintressant att höra vad ni har för tips för att inreda vidare!

Medans ni tittar på bilden kan ni ju försöka hitta ett suveränt nybörjar fel i bilden haha :d

edit: va tråkigt att jag inte får infoga bilder :confused:
#2 - 20 oktober 2010 00:09
Det här ser ut att kunna bli riktigt snyggt! stilrent ska det va...

Jag gissar att ditt nybörjarfel är att du vart lite för givmild med vattnet ;)

Angående inrednngstips så hade jag gjort så att jag satt roten på i sidan av akvariet istället för i mitten. Det ger lite mer simyta för diskusen, sen satt någon lågväxante växt runt roten så kan du ha någon dvärgciklid som gör det till ett hotel.

Jag håller med om att det är lite sniket att man inte kan ladda upp bilder utan att betala.
#3 - 20 oktober 2010 00:27
Ah, en Redmoorerot. De sjunker efter ett par veckor så det är bara att vara tålmodig:).
#4 - 20 oktober 2010 07:05
Hej!
Roten, ja jäklar va den flyter. Ska ju i med vatten idag så jag måste komma på nåt sätt att hålla den nere.. hmm

Jag försökte först ha den längst till ena hörnet. Dels va den för stor och sen såg det inte riktigt fint ut tyckte jag. Men det är ju så klart för att inget annat finns i akvariumet! Ska klura på det där, i så fall får man ju bara kapa några grenar.

Felet: Nejdå, finns inget vatten än. Ska in med vatten ikväll! Måste hitta lämplig slang och koppling till badrummet bara. (bensinslang sa dom på affären, men det rimmar illa i mina öron av nån anledning?)

Nejdå, kolla på BTN slimline... fattar inte att jag lyckades med det där. Höll på hur länge som helst för att få det rätt haha

Tar gärna emot tips på växter runt roten som kan må väl i ett diskus akvarium med temp osv.

En sak jag blev förvånad över är hur fläckig och skitig akvariumet var. Siliconspill på rutorna som jag fått gnugga som en galning för att få bort. Sen så är det lite flammigt på vissa ställen.
Är det bara att polera polera polera tills man får den helt ren eller blir de bättre med vatten i?
Tips på hur ni gör rent rutorna är jag tacksam för också =P
#5 - 20 oktober 2010 07:48
akta om du försöker tynga ner med sten. de kan lätt ramla av o skada glaset. bättre låta den flyta tills den sjunker

bara att köpa trädgårdsslang. se till att den inte är antimögelbehandlad bara. vanliga gardena-kopplingar funkar utmärkt.

tips på växter är väl kanske olika storlekar av vallisneria, lite javaormbunke kanske.

oftast blir rutorna bättre när vattnet kommit i. så ta det lugnt bara. o skynda långsamt nu...ingen stress.
#6 - 20 oktober 2010 12:33
Grattis till ett skitnice kar :)
#7 - 20 oktober 2010 13:29
Tack så mycket. Fattar inte att jag är så exalterad???! Men det är väl skitkul att man inser att man burit på större intresse än man själv fattade =P

Jag var in och fick köpa en 15 meter slang från en butik med akvarium. Kanon!
Köpte även en slamhävert, nu ska jag bara hitta rätt koppling till min dusch så kan jag sen fylla akvariumet och hoppas på att det är tätt.

Ett problem bara......
Jag körde inte med vattenpass på möbeln innan jag satte dit akvariumet. Utan jag slänge på allt och gick sen med en pappersbit under de fyra benen för att se om det var glapp någonstans.
Det va glapp på vänsterbak ben och pappret gled under..
Så jag slänge under en enkrona för att stötta upp.

Är det åt helvete eller vågar jag fylla med vatten fast jag inte har kollat med pass?
#8 - 20 oktober 2010 13:36
kolla med vattenpass när du fyller upp. det är ofta så att det kan stå i våg tomt men när man börjar fylla upp så börjar det luta åt nått håll. så det är till hatt fylla upp,hitta vart det lutar o åtgärda o fylla upp igen
#9 - 20 oktober 2010 17:43
Hej!
Har seriösa problem att förså en sak
Har kört igång akvariet nu.. men heter det inte luftpump?? So det är nu så är hela pumpen under vatten och kan ju inte hämta luft någontans ifrån?
Hur går detta ihop?

Det skiljer för övrigt en cm i vattennivå mellan sidorna. Ska försöka lyfta andra sidan och försöka jämna ut det.
#10 - 20 oktober 2010 17:59
Bass skrev:
Hej!

Har seriösa problem att förså en sak

Har kört igång akvariet nu.. men heter det inte luftpump?? So det är nu så är hela pumpen under vatten och kan ju inte hämta luft någontans ifrån?

Hur går detta ihop?

Det skiljer för övrigt en cm i vattennivå mellan sidorna. Ska försöka lyfta andra sidan och försöka jämna ut det.

Om du menar filtret i högra hörnet på ditt akvarium så är det ett innerfilter. Vattnet i akvariet syresätts genom att du riktar filtrets utblås mot vattenytan. Ju mer rörelse på vattenytan desto bättre syresättning av vattnet. Lycka till :)
#11 - 20 oktober 2010 19:18
hannesc skrev:
kolla med vattenpass när du fyller upp. det är ofta så att det kan stå i våg tomt men när man börjar fylla upp så börjar det luta åt nått håll. så det är till hatt fylla upp,hitta vart det lutar o åtgärda o fylla upp igen

Nja om det lutar vänster höger eller fram bak är inga problem om det är samma på bägge sidorna.
Det som är viktigt är diagonalen den får inte luta.
#12 - 20 oktober 2010 19:29
jo det har du helt rätt i kaj. mit malawi lutar men det är som sagt fårn vänster till höger o inte på diagonalen. sen kan det ju vara rätt osnyggt med ett lutande kar. men det är ju en annan femma
#13 - 20 oktober 2010 19:38
Hehe Tänkte mer förtydliga att det är lätt att med vattenpass o loda kort o långsida, o man glömmer det viktiga diagonalen där man inte har en ram o följa. :)
#14 - 20 oktober 2010 19:41
bra påpekat måste jag säga!
#15 - 21 oktober 2010 07:53
Hej!
Tack Annika, Nu förstår jag =P

Ang. lutning. Försökte slänga in enkronor under benen på den sida som har mer vatten. Hjälpte föga. Skiljer 1cm i vatten nivå.
Men hur det är på diagonalen har jag ingen aning om! Idag ska jag ordna fram passet och se efter!

Ang. Starten av akvairumet:
Jag har fyllt på med vatten. Hängt upp roten upp och ner i mittstaget och bundit fast den så att den får suga vatten nu tills den vill sjunka.
Nu är tanken att akvariumet ska få rulla nån vecka för att få bakteriekulturen att köra igång.
Men det jag missade va att jag hade tänkt att fortsätta inreda under veckans gång med lite sten och växter haha.
Men då måste jag ju tömma ur en hel del vatten för att nå osv.
Det blir ju vattenbyte, måste jag vänta en vecka till då för vattnet och bakterier innan jag introducerar tetrona som jag tänkt börja med?
Bilagor:
#16 - 21 oktober 2010 08:01
asså du får inte igång nån bakteriekultur om det inte finns några fiskar i. så kör i fiskar så fort tempen är stabil dvs nån timme efter karet är fyllt. vet inte vart folk fått att det ska ska stå tomt med vatten i en vecka från.

jag skulle inte fylla upp förrens du planterat klart o så. onödigt jobb att fylla o tömma vatten i onödan. du förlorar inga bakterier, eftersom det inte finns några. bara massa jobb med slangen. så fyll upp när du är "klar" med planterandet o inredningen. o sen i med ett par pilotfiskar. dvs några tetror i ditt fall va?

skynda långsamt!!
#17 - 21 oktober 2010 08:11
Skynda långsamt är nåt jag ska försöka ta till mig =P
Jag ska försöka tat lungt, hitta rätt växter, rätt stenar. Sen kör jag när det känns ok att börja =)
Problemet är att jag skulle velat haft roten sjunkande först, eftersom jag vill ha den på botten och korta växter runt den. Men så länge den flyter får den hänga upp och ner i mittstaget för att inte slå sönder nåt.
#18 - 21 oktober 2010 08:13
det kan du nog glömma. kommer ta veckor innan den sjunker.
#19 - 21 oktober 2010 11:08
Bass du kan sätta ett par stenar modell större som håller ner roten, det har funkat bra för mig och redmorerötter har ju inte så väldigt stark flytkraft eftersom de är ganska tunna! På roten kan du sätta flera javaormbunkar som du sätter fast med en stripe/buntband, då får du växter i olika nivåer och det blir grymt snyggt istället för en naken rot!
#20 - 21 oktober 2010 11:24
eller fiskelina. bara ett alternativ till buntband
Bilagor:
#21 - 21 oktober 2010 12:12
Tja!
Ja fan.. får nog kanske chansa på att tynga ner den med sten. Bara livrädd att det skulle släppa och rusa till ytan =P
Tyvärr fins det inga skyssta grenar eller nåt nere på roten som man skulle kunna sätta stenarna på.
Vad tror ni om att tokbinda fiskelina runt sten och sen upp mot gren och göra så på var sin sida om roten?

Tänkte du korta java runt om roten eller långa?
#22 - 21 oktober 2010 19:34
Provade inreda för första gången. Blev väl inte direkt som jag hade bilden av det i huvudet haha.

www.bassel.se/diskus/260L_3.jpg
#23 - 21 oktober 2010 19:52
fresh ju :)
#24 - 21 oktober 2010 20:45
det blir det nästan aldrig :P haha

men det där ser ju skitbra ut :D
#25 - 21 oktober 2010 20:49
ooh snygga stenar har du hittat också:p Jag tycker det blir allra bäst om man integrerar stenar och rötter istället för att placera dem åtskillt, är ju liksom väldigt onaturligt:)
Bilagor:
#26 - 22 oktober 2010 06:47
Jättefint :d, vad är det för sten? är ute efter nya stenar till mitt kar.
#27 - 22 oktober 2010 10:10
Hej!
Tack så mycket. Själv tycker jag att det känns kalt. Ville ha stilrent men det kanske blev lite överdrivet =P
Vet inte hur jag skulle sätta stenarna tillammans med roten för att det ska se skysst ut.
Kanske bygger på med lite sten och växt under roten?

Stenarna, har ingen aning om vad det är faktiskt, de fanns i butiken och jag högg dom direkt =P
Har några till. Kan fota dom sen så ni ner vad det är för sten i torrt tillstånd.
De lyser lite blått i vattnet, ser skitcoolt ut.
#28 - 22 oktober 2010 10:29
#29 - 22 oktober 2010 12:05
ansjo skrev:

TACK:D!

hm, om jag inte räknar eller tänker helt galet, sten 5 kg ca 200 och frakt det dubbla:(
#30 - 22 oktober 2010 12:22
Fan! Det karet blev ju skit snyggt! Riktigt snyggt när man inte har för mycket "strunt" i karet:) Det har du gjort bra !
#31 - 22 oktober 2010 17:28
Bra kar!
Hoppas att det blir nöjd:)
#32 - 22 oktober 2010 17:37
M-L skrev:
TACK:D!

hm, om jag inte räknar eller tänker helt galet, sten 5 kg ca 200 och frakt det dubbla:(

5 kg sten är inte mycket att komma med;).
I affärerna i Tyskland kostar den stenen ca 5 euro/kg. Beställer du andra grejer såsom pumpar, nanokar eller vad som, så kommer det ändå att bli ett bra pris. Jämför en cirkulationspump i båda länderna ser du snart att frakten är betald.
Grejerna kommer hem till dörren med, inte alls att förakta:).
#33 - 22 oktober 2010 18:56
Stenarna vägde en del. De som är på bilden plus 2 stenar till som är lite mindre än dom i akvariumet vägde tillsammans 14 kilo.
Har inte hunnit med bild ännu på stenarna men det kommer.

Mvh Bass
#34 - 22 oktober 2010 22:16
Nu har jag jobbat vidare lite i karet =)
Vet inte om jag kanske börjar bli klar att ta in de första gästerna???

www.bassel.se/diskus/260L_4.jpg
#35 - 23 oktober 2010 11:37
Testat mina vattenvärden med sticka

NO3 10
NO2 0
GH 10d
KH 3d
PH 7.2
(uppsala vatten)
Vet inte riktigt hur bra/dåliga dessa är, hur mycket de berättar så här pass tidigt och utan fisk i akvariumet.
Nåt jag ska justera innan fisk sätts in tycker ni?
#36 - 23 oktober 2010 12:56
snyggt inrett, bra värden men ph:t e lite högt kanske men ingen fara, vilken temperatur har du i vattnet? Jag skulle nog ha i fiskarna nu :)
#37 - 23 oktober 2010 13:04
Jag har just nu 29 grader. Skitsugen på tetrorna nu.
Undrar bara runt fodret. Ska man köra ett foder för tetra, och annat för diskus.. Eller vänja tetra för diskusens foder?
#38 - 23 oktober 2010 13:12
låter lite högt gradantal då tetror hellst ligger på 26-27 grader eller?
#39 - 23 oktober 2010 18:21
Hej!
Satt på bio och svarade men det verkar inte gått in =P

Jag har hört att kardinalerna finns i samma vatten som diskus, alltså i temps upp till 30C men det kanske inte stämmer?
#40 - 23 oktober 2010 18:29
Det funkar fint att ha bla. kardinaler i den tempen:).
#41 - 23 oktober 2010 18:53
Nä, 5 kg är inte så mkt, hade jag beställt hade jag tagit mer;). Var inne o kikade om de hade slimline o lite annat som jag kan tänka mig men det kunde jag inte hitta. Så jag får nog vänta, kanske kommer in i någon av butikerna i stan om man har tur.
#42 - 23 oktober 2010 18:55
Bass skrev:
Hej!

Tack så mycket. Själv tycker jag att det känns kalt. Ville ha stilrent men det kanske blev lite överdrivet =P

Vet inte hur jag skulle sätta stenarna tillammans med roten för att det ska se skysst ut.

Kanske bygger på med lite sten och växt under roten?

Stenarna, har ingen aning om vad det är faktiskt, de fanns i butiken och jag högg dom direkt =P

Har några till. Kan fota dom sen så ni ner vad det är för sten i torrt tillstånd.

De lyser lite blått i vattnet, ser skitcoolt ut.

Vilken butik?
#43 - 23 oktober 2010 19:49
Lilla zoo butiken inne i gottsunda centrum, Uppsala.
#44 - 26 oktober 2010 06:40
Har du fått i discusarna? är nyfiken på hur det blev?
#45 - 26 oktober 2010 11:12
Hej!
Nej har inte fått i några diskusar än. 30st kardinaler har hittat hem dock. Kommer ta några veckor innan jag vågar ha i diskusen.
Just nu har jag fastnat lite i oljudet från min pump.
Håller på tittar på ytterfilter men har problem där också haha

Vet inte riktigt hur jag skulle kunna installera ett sånt med tanke på att jag har slimline på bakrutan.
Tittar på Eheim, denna
" target="_blank">

Frågan är om det går att fästa den på de 2.5 - 3cm glas jag har över BTN slimlinen? =P
#46 - 26 oktober 2010 11:18
Halloj!

Mitt filter dånade rätt bra med, så vi ströp luftintaget med en tejpbit så blev det mycket tystare :)
#47 - 26 oktober 2010 11:31
Vilket filter va det O-Jonsson
#48 - 27 oktober 2010 05:16
ska kolla när jag kommer hem! :)
#49 - 30 oktober 2010 18:40
Nya ytterfiltret blev ett Eheim Pro 3 Electronic 2074. Underbart tyst!!
Blev en hel del problem med placeringen dock....

Då jag har slimline på bakrutan så kunde jag inte placera in och utblåset på så sätt som man ser på Eheims guide. Alltså Insug längst inne i hörnet, och utblåset brevid med längst med bakrutan så att det blåser rakt ut mot frontrutan.
Så här:
http://bassel.se/diskus/eheim.jpg

Jag vart tvungen att ha insuget i hörnet, men bakom roten. Verkar inte som att den får nå sug där så att skiten tas upp, pgr av roten?

http://bassel.se/diskus/pump2.jpg

Sen så vart jag också tvungen att ha utblåset på kortsidan och som blåser ut mot andra kortsidan.
http://bassel.se/diskus/pump1.jpg

Hur hade ni löst detta?
#50 - 30 oktober 2010 21:07
Precis som du gjort det:). Det enda jag hade ändrat på är att försöka få tagpå en rot som mer döljer insuget. Eheim gör bra grejer, men varför har de en sådan jäklens ful skrikgrön färg på sina delar man ska ha inne i karet när det finns betydligt anonymare färger?

Ett litet råd om du vill lyssna? Roten du har nu, borra ett hål där den är avsågad och häng upp den från mittstaget så den grenar ut sig nedåt. Du kan använda rostfri tråd eller buntband till detta. Det kommer att ge en riktigt fräck effekt som du inte kommer att ångra;).
#51 - 30 oktober 2010 21:52
Håller med om den gröna färgen! Urful.. och sen att skriva EHEIM stort över insuget är ju direkt sjukt haha

Lyssnar alltid Anders! Provade faktiskt med roten så =) Fäste den med fiskelina. Försökte hitta bilder på det men frugan har raderat dom från kameran ^^
Det va snyggt men det var riktigt svårt att få det snyggt under, sen tänkte jag att det kanske skulle bli jäkligt jobbigt när jag ska försöka hålla rent efter diskusarna som grisar ner med käket. Så jag tog bort det.

Planterade växter som ska bli höga runt där och tänkta att det kanske döljer sen, men jag undrar om insuget kommer göra sitt jobb så som det är nu. Med en fet rot framför och en hel del växter runt omkring.
Får känslan av att det kommer bli skitigt när jag stänger av Juwelpumpen.
Fattar fortfarande inte heller hur ni gör för att hålla ytan ren. Nu jobbar juwelpumpen bra och sopar rent på ytan. Men när det stängs av så kommer ju massor med partiklar cirkulera på ytan? Tar ni det med håv eller nåt?
#52 - 31 oktober 2010 00:03
vadå hålla rent under??

o vadå hålla ytan ren??
o vadå stänger av filtret?

filtret kommer ju att göra så ditt vatten blir rent. dvs inget på ytan
#53 - 31 oktober 2010 06:37
Det är inga problem om du har en rot framför, det kommer att bli bra ändå. Skulle det nu bli lite bös på sanden kan du alltid rikta om strilröret så det sveper med sig mera underifrån, men det ska nog räcka som det är nu.
Jag förstår vad du menar, men ett tips som kanske låter tokigt i dina öron är att skaffa mer rötter. Kolla in dessa trådarna med diskus och mycket rötter, se till att du inte har något att göra idag bara;):
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=121139
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127991

Vill du dölja insuget med växter är någon sorts högväxande Vallisneria perfekt.
#54 - 31 oktober 2010 12:16
hannesc skrev:
vadå hålla rent under??

o vadå hålla ytan ren??

o vadå stänger av filtret?

filtret kommer ju att göra så ditt vatten blir rent. dvs inget på ytan

Haha jag hade nog ett par öl för mycket igår tror jag =P
Jag menar, om jag tar bort juwelpumpen och tar ur filtret ur karet.
Jag har sett att det finns ett riktigt fult tillbehör till Eheim där ett insug finns mot botten och även ett rör strax under ytan. Utan den så får jag för mig att ytan kommer fortsätta vara skitig? Så var det när jag hade lite för högt vatten för juwelfiltrets insug för ytan.

Hålla rent, menade att om jag har roten hängande upp och ner från mittstaget så kommer roten spreta åt alla möjliga håll, så när jag matar diskusarna så får jag svårt att sopa rent på rester som inte Sterbai och tetrona käkat upp.

ansjo skrev:
Det är inga problem om du har en rot framför, det kommer att bli bra ändå. Skulle det nu bli lite bös på sanden kan du alltid rikta om strilröret så det sveper med sig mera underifrån, men det ska nog räcka som det är nu.

Jag förstår vad du menar, men ett tips som kanske låter tokigt i dina öron är att skaffa mer rötter. Kolla in dessa trådarna med diskus och mycket rötter, se till att du inte har något att göra idag bara;):

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=121139

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127991

Vill du dölja insuget med växter är någon sorts högväxande Vallisneria perfekt.

Tack! Ska kolla in trådarna nu =)
Ska passa på och fråga, i ett par dagar har det vuxit någon vit halft genomskinlig trådliknande sörja på roten. Försökte googla det men hittade inget. Minns dock att jag läst nåt om det??
Nån som vet vad det är?
#55 - 31 oktober 2010 12:21
Vet och vet, åsikterna om vad det är är många. En del säger svamp, en del bakterier osv...men det är ofarligt och försvinner efter ett par veckor. Sug upp så mycket du kan av det vid ett vattenbyte så hjälper du till att få bort det lite snabbare iaf:).
#56 - 31 oktober 2010 13:45
Bass skrev:
Haha jag hade nog ett par öl för mycket igår tror jag =P

Jag menar, om jag tar bort juwelpumpen och tar ur filtret ur karet.

Jag har sett att det finns ett riktigt fult tillbehör till Eheim där ett insug finns mot botten och även ett rör strax under ytan. Utan den så får jag för mig att ytan kommer fortsätta vara skitig? Så var det när jag hade lite för högt vatten för juwelfiltrets insug för ytan.

Hålla rent, menade att om jag har roten hängande upp och ner från mittstaget så kommer roten spreta åt alla möjliga håll, så när jag matar diskusarna så får jag svårt att sopa rent på rester som inte Sterbai och tetrona käkat upp.

Tack! Ska kolla in trådarna nu =)

Ska passa på och fråga, i ett par dagar har det vuxit någon vit halft genomskinlig trådliknande sörja på roten. Försökte googla det men hittade inget. Minns dock att jag läst nåt om det??

Nån som vet vad det är?

jag förstår fortfarande inte ditt problem. de du pratade om med insug vid botten o strilrör vid ytan, så är det ju på mer eller mindre alla ytterfilter. funkar ju så.

o vadå skitig yta? hur menar du? vad är det för smuts du har? om du har rörelse på ytan så kommr den hålla sig ren. asså om ett kar står still i nån timme så blir ju inte ytan skitig för det heller.

jag har gjort många kar med rötter hängades ner vilet jag tycker är skitsnyggt. om du måste sopa rent i karet efter du matat så matar du ju för mycket. jag rengör aldrig mina bottnar. behövs inte. har malar o snäckor som städar allt. så de med att det blir svårt att hålla rent bga rötterna håller jag inte med om alls.

en bild på ett diskuskar jag gjorde på Djurmagazinet i jkpg,
#57 - 31 oktober 2010 16:50
Tja!
Alltså, det finns inget strilrör vid ytan på mitt Eheim Pro3e 2074, den suger bara vid botten.
Smutsen ser ut som damm på ytan.

Ang rot. Tycker också att det är sjukt snyggt med rötter som hänger ner i stället för tvärtom. Min rot är nog bara för stor, kanske det som är problemet. Hade jag kunnat haft en liknande rot som hänger ner vid bakre hörnet hade jag varit lycklig, lite problem med att fästa den bara.. ska fortsätta leta rötter, akvarielagret i Bromma hade sjukt mycket och snygga rötter =)

Väldigt snyggt inrett kar där!

Anders: Mina ögon blöder efter att ha läst igenom dom två trådarna haha! Grymt fint blev det
Bilagor:
#58 - 31 oktober 2010 17:14
sätt dit ett strilrör då. dammet försvinner med tiden. blir lätt så i nystartade kar.
#59 - 31 oktober 2010 20:17
Hmm.. menade nog inte strilrör vilket jag har på utblåset =P men denna http://www.aquariumguys.com/fluvalskimmer.html

Offtopic, mina Sterbai har det varit ett tokdrag på hela dagen. Nu roar dom sig med att terra Kardinalerna?
Liten video: http://bassel.se/diskus/sterbai.mp4
#60 - 31 oktober 2010 20:40
äh skit i skimmern. du har ju just startat karet så det är itne konstigt att det är lite dammigt. blir så.
#61 - 31 oktober 2010 20:58
Alright, undrade egentligen bara hur ni gjorde. Om man brukar använda skimmer eller ej.
Är lite skit på ytan norma i början l så får det vara ^^

//Bass
#62 - 31 oktober 2010 21:00
det är normalt. om det är nystartat. även om man har tvättat sanden så blire alltid lite dammig i det lägger sig på ytan tillslut. men det försvinner. det tar tid att få kar dit man vill. tog som dagt 8 månader tills jag fick kuben dit jag ville. o när man startat ett kar så tar det nån vecka innan karet slutar se "planterat" ut osv. så luta du dig tillbaka.
#63 - 1 november 2010 21:16
ansjo skrev:

Ett litet råd om du vill lyssna? Roten du har nu, borra ett hål där den är avsågad och häng upp den från mittstaget så den grenar ut sig nedåt. Du kan använda rostfri tråd eller buntband till detta. Det kommer att ge en riktigt fräck effekt som du inte kommer att ångra;).

Gjorde liiiite som du föreslog. Den stora roten är för stor börjar jag tro för karet.
Spontanköpte en rot när jag va in till affären idag, slängde upp den i mittstaget. Va tycks? Fungerar, fungerar inte? =)

http://bassel.se/diskus/260L_5.jpg
#64 - 1 november 2010 21:38
fungerar :)
#65 - 2 november 2010 07:18
Jepp, vänd den lite så man slipper se den avsågade delen, det förstör lite av intrycket.
#66 - 2 november 2010 15:44
fungerar! =) Vad är det för bakgrund du kör med?
#67 - 2 november 2010 21:02
Värsta är att den är avsågad överallt, syns hur jag än vrider på den =/

Bakgrunden är Back to nature Slimline - Basalt/Gneiss

#68 - 2 november 2010 21:09
okej tack! :) ser hur bra ut som helst! Förebild för mitt nya!
#69 - 2 november 2010 22:43
Hej!
Va kul! Jag är också jättenöjd så här långt, det stilrena är nog på väg att tyna bort lite då jag ska in med en hel del växter =P
Blir snyggare när den övre roten får mörkare färg också tror jag =P

Lite nya växter idag, så här ser det ut nu
http://bassel.se/diskus/260L_6.jpg

Och på kvällen så här =)
http://bassel.se/diskus/260L_7.jpg
#70 - 3 november 2010 07:54
ser ju skitnyggt ut bass! värsta mys-stället :) bra jobbat!
#71 - 3 november 2010 20:47
Tack!
Det är faktiskt skitmysigt =D Fastnar flera gånger om dagen och bara njuter sittande framför akvariumet. Diskusarnas hemkomst kommer bli galet trevligt.
Vi kunde inte låta bli idag.. blev några växter till... och... två st. fjärilsciklider.. Såååå vackra!! En hane och en hona. Dom stortrivs!! Skitkul att se hur snabbt de verkar ha hittat sin favoritplats och ger sig ut på äventyr och letar käk.

Hoppas jag inte belastar akvariumet för fort. I värsta fall får det bli ett till lite mindre kar =D
#72 - 3 november 2010 22:31
Dagens bild på akvariumet: [ATTACH=CONFIG]38887[/ATTACH]
Fjärilscyklid!! Så grymt fin!! [ATTACH=CONFIG]38888[/ATTACH]

Alger? [ATTACH=CONFIG]38889[/ATTACH]
#73 - 7 november 2010 19:52
Ännu en fantastiskt läcker invånare har hittat hem!
[ATTACH=CONFIG]38948[/ATTACH]
#74 - 7 november 2010 19:55
Bass skrev:
Ännu en fantastiskt läcker invånare har hittat hem!

[ATTACH=CONFIG]38948[/ATTACH]

Riktigt snygg!!
#75 - 7 november 2010 19:58
Tja Daniel!
Jo fan, L200 är helt galet vackra!! Var tvungen, kunde inte låta bli att ta med denna hem =X
Inser att så fort diskusarna växt på sig lite så får jag byta ut mitt 260 liters kar till ett 400L.. där kan denna få växa på sig ordenligt =)
#76 - 10 november 2010 14:44
Vad är det för stenar du har till höger i akvariet?
Dem är jätte fina.
#77 - 14 november 2010 01:27
När kommer diskusarna då?
#78 - 14 november 2010 22:39
Hej!
Jo det kom faktiskt för några dagar sedan. Lång resa och de har varit lite skygga. Börjar bli bättre nu!!
Fyfan va glad jag är över dom!

[ATTACH=CONFIG]39190[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]39191[/ATTACH]

ang. stenarna. Jag har ingen aning om vad det är för sten faktiskt.
#79 - 15 november 2010 08:24
Jättefina! Förstår att du är glad och nöjd med både fiskarna och karet:)
#80 - 15 november 2010 08:45
haha jo tack! Allt har gått så mycket bättre än jag hade vågat hoppats både med karet och fiskarna!

Karet fick förändras en del innan jag hade i diskusen. Den stora roten till vänster rök, den tog för mycket yta för fiskarna kändes det som. Ska såga upp den så att jag kan använda en del av den.
Köpte en ny rot som ska vara nere till vänster och sedan ska den som ligger där nu upp och hänga i mittstaget tänkte jag.
Men jag avvaktar till fiskarna är lite mer trygga innan jag börjar rota där.

Fiskarna är skygga och rädda. Börjar anpassa sig bättre nu men äter inte speciellt bra. Kommer nog igång det också. De var ganska mörka men har börjat ljusna till lite så jag tar det som att de börjar må lite bättre efter den långa transporten ^^

/Bass
#81 - 15 november 2010 09:36
Stenen är sk. "mini landskapssten" och tex guldfisken saluför dessa för ca 80:-/kg och Aquaristic.net tar 3 euro.
#82 - 15 november 2010 21:48
Tack Kaj.p för dessa grymma fiskarna! Idag mår de hur bra som helst! :d
Köpte ny kamera, lämpligt haha.. så här är en film och ett foto på dom =)

Filmen:
" target="_blank">
#83 - 15 november 2010 21:53
Snyggt foto :)
Bilagor:
#84 - 19 november 2010 09:43
mycket fina, har själv köpt tre utav röd/turkos discusar igår :). Jag fassna för låten i filmen vad heter den :)
#85 - 19 november 2010 09:47
Tack! Köpte du också av Kaj?

Låten heter Here comes goodbye med Rascal Flatts. De är grymma :d
Bilagor:
#86 - 19 november 2010 12:10
Bass skrev:
Tack! Köpte du också av Kaj?

Låten heter Here comes goodbye med Rascal Flatts. De är grymma :d

Ja han var grymt bra, nä han jag köpte av hette johan bodde i stenhagen hade facktiskt några kvar, han sålde dem för 200 st vilket jag inte kunde motstå :D
#87 - 19 november 2010 12:13
Stenhagen?...

Såg alla ut att må kanon osv? Inga som höll sig i ett hörn och såg deppade ut?
#88 - 19 november 2010 13:49
Bass skrev:
Stenhagen?...

Såg alla ut att må kanon osv? Inga som höll sig i ett hörn och såg deppade ut?

Faktiskt inte, alla var i grupp och såg friska ut, de var 10 månader och var 6-7 cm stora
#89 - 7 december 2010 09:43
vilka fina du har fått tag i :D härlig film
#90 - 7 januari 2011 11:15
Då där.. dags för en uppdatering över hur det går =)

Har inte varit helt lätt!!!
Hade en sjuk diskus, sket vitt och mådde urdåligt. När detta sedan började sprida sig till andra fiskar var det medicinering. Körde en dubbelkur i karet av Superkiller och Bacterialkiller. Gjorde susen! Fiskarna började må hur bra som helst!
Faktum är att de mår grymt bra, äter som galningar och verkligen verkar mysa i akvariumet (intalar mig det i alla fall)

MEN!..
Medicineringen slog ur bakteriekulturen i kar och filter. Nästan alla växter passade på att bli dåliga och i takt med att jag rensade ur karet från alla dåliga växter slog nu en brutal alginvasion till!
Har dragit iväg och köpt timer så att belysningen med säkerhet är begränsad. Ska köra en 8 timmar ljustid per dag ett tag tänkte jag.
Har köpt en del flytväxter, stora Pistia. Och lite snabbväxande växter till karet. Ska försöka inhandla lite till.
Mina äppelsnäckor som dog vid medicineringen ska ersättas.
Hoppas detta är tillräckligt.

Blev rekomenderad Happy-Life Algee i butiken. Kör väl med det också så får vi se.

Bild på eländet!
[ATTACH=CONFIG]40972[/ATTACH]

Har svårt att få "kristallklart" som tidigare. Men får för mig att det löser sig när jag blivit av med algerna?
#91 - 8 januari 2011 17:16
Åkte in för att köpa lite snabbväxande växter. Kom hem med ett Aquael UVC filter. 24 timmar senare så ser det fruktansvärt mycket klarare ut i karet???? Algerna på växter osv lär den inte bita på men jäklar va klart och fint det blev direkt. Ska bli intressant att se hur det är om några dagar.
Kul!

Annons