Mitt andra akvarium/Tips

#1 - 31 augusti 2004 10:27
Tjaba..
jag ska åter skaffa mig ett helt nytt akvarium.
Men sitter och tänker ut vad man ska kunna ha för fiskar i det andra.
Det är 90 liters och jag har funderat starkt på att skaffa ciklider.
Men då kommer par frågor.
Är det svårt att ta hand om dem ?
Är 90 liters för lite för små ciklider ?

Jag gick runt i en affär och såg ut par fiskar. Tyvärr så låg priset mellan 60 kr till 800 kr. Vilket gjorde mig till STÄLD !
Jag guppar nu mellan vanliga fiskar eller ciklider.

Jag vill ha era Tips om vad jag kanske kan ha i mitt andra akvarium.
Alla tips är välkommna. Ska man forsätta ha vanliga fiskar eller skaffa sig ciklider ? Om man ska ha vanliga fiskar vill jag gärna ha några riktigt coola kanske köttätande fiskar... Altså RIKTIGT COOLA FISKAR =O)

*tackar för alla svar*
#2 - 31 augusti 2004 11:11
varför inte snäcklekare dom e häftiga jag funderar med på att skaffa detta... de räcker me 60 L för dom om det är en mindre variant...
#3 - 31 augusti 2004 12:35
Annars finns det en del trevliga dvärgciklider som kan passa i ett 90-liters.
Kanske någon apistogramma ( antingen ett par eller 1+2 beroende på om de är parbildande eller inte ), ett gäng tetror och t ex några otocinclus??
#4 - 31 augusti 2004 19:04
Thomasi eller palleter ser ju bra ut men man behöver ett ganska långt kar för att dom ska trivas.
#5 - 31 augusti 2004 19:12
shpend...räcker det inte med att skriva ditt svar en gång???

/Glenn
#6 - 31 augusti 2004 19:20
paletter är jättetrevliga och trivs i ett 90 liters!
vackra och lättlekta!
#7 - 31 augusti 2004 19:22
Det var mycket konstigt, jag skickade svaret 1 gång.
#8 - 1 september 2004 17:41
har hänt mej en gång med och direct blev man "på hoppad" av någon störande person...
#9 - 1 september 2004 18:15
håller med muppins. Nån dvärgciklid och några pansarmalar, skulle bli perfekt...
#10 - 1 september 2004 19:15
Glöm paletterna, har precis gjort mig av med mina som nästan konstant fick yngel, och till saken hör att de är väldigt aggresiva när de har yngel, käkade upp fenorna och bet fiskar som de tidigare hade simmat omkring och legt med..

Skulle då i sånna fall rekommendera någon apistogramma, kanske borelli som ser väldigt fina ut.. kanske någon apistogramma sp, vissa av de arterna ser mycket vackra ut..
#11 - 1 september 2004 19:29
Får jag fråga varför du inte släpper i dina trångbodda slöjstjärtar däri??? Även om 90 liter är litet för dem, så är det ju bättre än det de har nu....
Sedan kan du ha snäckskalslekare i det mindre... en liten tuff ciklid som anfaller i flock :-).... i alla fall mattes händer....
#12 - 1 september 2004 19:34
Självklart ska nu mina slöjstjärtar leva där i. Tycker också lite synd om dem men jag tror att de ska tivas där sen =O)
#13 - 1 september 2004 19:53
Det vore ju kanske en idé att du skrev det i första inlägget då... att du skulle ha slöjstjärtarna där också... för fiskarna måste ju passa ihop...
Låt se nu... på 62 liter har du nu:
14 neoner
5 Kongotetror
3 Röda fantomer
2 Black Mollys
2 Slöjstjärtar
1 Plectostomus

Det är ju så att du har fisk så det räcker och blir över till både ditt gamla och nya kar... eller har du tänkt göra dig av med några??? Vilka har du tänk ha kvar i ditt lilla kar???

#14 - 1 september 2004 20:17
Jag tycker nog att dina slöjstärtar kan få leva ensamma i det karet.
Så mycket mer får väl egentligen inte plats, eller?
Fast det är ju fortfarande enligt min mening på tok för mycket fisk i ditt lilla kar...
( och en salig blandning dessutom )

Annons