Mitt andra akvarium

#1 - 3 juli 2007 07:34
Planerar mitt andra akvarium, och vill gärna höra kommentarer kring det jag hittills kommit fram till:

150-200L (vilka mått brukar de ha?)
6 svärdbärare (de jag har nu)
Mr Guppy (ett guppyyngel som jag har nu)
2 Corydoras aeneas (de jag har nu)
2 praktbotia
12 kardinaltetror

Vad tror ni om fisksammansättningen?
Tips på växter?
Annat i inredningen jag bör tänka på?
#2 - 3 juli 2007 08:51
Jag skulle ta och ha mer corysar de är nämligen stimmfiskar.
Du har inte tänkt på att praktbotian blir 30 cm och vill ha 250l kanske ?

Jag tycker att du skulle ta bort det mesta utan kardinalerna och corysarna och som sagt öka antalet corydoras och öka antalet kardinaler samt skaffa någon liten dvärgciklid. Men det är så jag skulle göra sen är valet upp till dig men det här är bara ett tips;) Lycka till ;)
#3 - 3 juli 2007 09:28
Välj en typ av finkornig sand om du ska ha corydoras, och köp runt 10 stycken, så skulle du få ett lyckligt stim som bökar i sanden :)

Jag skulle ha valt bort svärdbärare och guppy och satsat på något lite mer udda. Ska du ha många växter så kommer dessa yngla av sig som tusan och du får snart ett överbefolkat akvarium...

Välj ett läckert stim med någon större sort tetror som inte ynglar av sig lika mycket. Ett stort stim med kardinaltetror vore väldigt snyggt, kanske skulle detta kunna kombineras med ett lite mindre stim andra tetror som är större.

Om du inte vill ha fler tetror än kardinalerna kanske du skulle kunna ha något cikild-par eller ett par guramis.
#4 - 5 juli 2007 07:29
Aha, funderar om litet. Bara tråkigt att inte behålla de svärdbärare jag har nu... Men ett stim kardinaltetror vill jag gärna ha. Funderar på om kanske zebrabotia vore ett alternativ? De blir inte lika stora har jag läst. Vill gärna ha Corydoras också, är så förtjust i dem. Kanske ett par dvärggurami också?
Alltså 12 kardinaltetror, 6 Corydoras, 2 zebrabotia och 2 dvärggurami. Hur verkar den sammansättningen, ni som har erfarenhet?
#5 - 5 juli 2007 08:44
Det verkar bättre en den andra sammansättningen tycker jag. Du blandrar ju lite biotoper(SA och Asien) men det gjorde du ju redan innan så det blir nog bra. Kom bara ihåg att ha finkornig sand till corysarna och växter som går upp till ytan som dvärgguramisarna kan fästa sina skumbon vid. Ser fram emot bilder:D;)
#6 - 5 juli 2007 18:41
Det verkar bättre en den andra sammansättningen tycker jag. Du blandrar ju lite biotoper(SA och Asien) men det gjorde du ju redan innan så det blir nog bra. Kom bara ihåg att ha finkornig sand till corysarna och växter som går upp till ytan som dvärgguramisarna kan fästa sina skumbon vid. Ser fram emot bilder:D;)

Har just nu fastnat på bottenlevande fiskar - det finns så många kul! Har svårt att bestämma mig för mellanfiskar, eller vad jag ska kalla dem. Tror jag lägger ner gurami-tanken, skumbon och flytväxter känns inte som det jag vill ha. Ska forska vidare. Tack för hjälpen!
#7 - 6 juli 2007 20:17
Praktbotior är stimfiskar.
#8 - 6 juli 2007 20:28
Men han har ju skrivit att han antagligen inte ska ha några praktbotior;) Så då känns det lite onödigt att du drar upp att praktbotior är "stimmlevande". Det kan faktist vara lite iriternade när du tjatar om dina praktbotior hela tiden. Det är min åsikt om det hela :D
#9 - 6 juli 2007 21:35
Men han har ju skrivit att han antagligen inte ska ha några praktbotior;) Så då känns det lite onödigt att du drar upp att praktbotior är "stimmlevande". Det kan faktist vara lite iriternade när du tjatar om dina praktbotior hela tiden. Det är min åsikt om det hela :D

Hehe...han kanske är obotialig...? ;)
#10 - 7 juli 2007 09:31
Jens A. skrev:
Hehe...han kanske är obotialig...? ;)

aa de kanske han är hehe. obotialig den var ju riktigt bra ju ;)
#11 - 8 juli 2007 07:26
:DUrsäkta, men bara för ordningens skull vill jag påpeka att jag är en "hon".;)

Annons