mitt andra akvarium

#1 - 13 november 2006 05:43
hej här är nybörjaren igen ja ska köpa ett till akvarium så ja har två för det har kanon bra med första akvariumet massor av yngel! men nu så vill ja ha två akvarium och tänkte om nån vet vilken inredning två dvärgklogroder måste ha? har adrig haft grodor bara guppy och en khulii ål

//Marcus ''nybörjan'';)
#2 - 13 november 2006 15:30
här är det nya akvariumet ja ska köpa (ska ha två igång samtidigt)
Bild
http://i128.photobucket.com/albums/p161/x_z_photo/5162809038.jpg
(bilden är tagen av en perssonen som ska sälja akvariumet till mig den är alltså ifrån blocket.se , möbeln ingår)
Fakta:
- Märke, Zooline
- 54Liter
- Aluminium ram
- Ljusramp och täckglas
- Pump
- Doppvärmare
- Håv
- Bänk
allt det för 350 ja tycker det är biligt(allt är i bra skick)
va kan ja ha för fiskar här i? funderar på två dvärgklogroder men vet inte har nån nåt förslag?

ska köpa det på torsdag
#3 - 13 november 2006 16:09
aha glöm det ja skrev innan nu säger dom helt plöstligt att dom inte säljer nåt akvarium ! kommer nog köpa ett annat 50 L med alla tilbehör och garanti kvar för
350 (hoppas det inte är sålt) det är på blocket!
#4 - 13 november 2006 17:34
Ingen som vet nån fredlig fisk?
#5 - 13 november 2006 17:55
tja,varför inte neon/kardinaltetra.fredligare än så kan det inte bli.
#6 - 13 november 2006 18:00
hehe det är så att ja gillar ej tetror (ja har otur med att köpa det innan ja valde guppy i min 100 l så var det neon teror i akvariumet som levde i 3 dagar för när ja köpte dem så var dem sjuka så då satsa ja på guppy och det gick kanon bra så ja har lovat mig själv att aldrig köpa några tetror mer XD)
#7 - 13 november 2006 18:13
Jag gillar inte heller tetror. Tycker dom är lite tråkiga men jag skulle vilja ha ett akvarium till och ha fjärilsciklider där i. Tycker dom är så vackra och det är lagom i ett akvarium på ca 50-60 liter.
Bilagor:
#8 - 13 november 2006 18:17
Kardinalfisk är en pigg, vacker och trevlig fisk, ett gäng av dom så får du full fart i akvariet.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283
#9 - 13 november 2006 18:19
jo men ja har ju otrolig otur med dom! finns det ingen liten annan fisk helst ingen stimfisk som kan vara i mitt blivande 54 L?
#10 - 13 november 2006 18:20
ok.jag har haft tur med mina tetror,jag har inte köpt en ända själv.andra lägger av med sina kar och lämpar över fiskarna till mig,har säkert 25-30 tetror nu.
Precis köpt(faktist) black molly par,haft dem en vecka nu fortfarande skygga i sin nya miljö.granna fiskar verkar vara fredliga.kanske det är något..
#11 - 13 november 2006 18:25
mm tänkte köpa dem! men ja tänkte ja har redan levandsfödare(guppy) som får yngel varje månad och det blir för mycket yngel kanske nån fick som lägger yngel fast inte så mycket som varje månad! ja funderar ju somsagt på två dvärgklogroder!
men nu över till en annan fråga
hur mycket går detta ungefär på

grus/sand (till 54 L då)
växter (och ha nedanför vid gruset har massa flyttväxter som ja kan ta ifrån guppyrna för det växer nytt hela tiden)
bagrund
och en rot?

det ska ja köpa den 20:onde och nästa månad den 20/12 blir det fiskar elr groder som flyttar in!
#12 - 14 november 2006 11:32
Om du inte gillar tetror borde du pröva någon levandefödare. Fredliga tåliga fiskar som trivs med det mesta. Du kan även pröva en kampfisk, kom dock ihåg att ALDRIG ha två kamphanar tillsammans! Det kan sluta illa!

Mvh Calle
#13 - 14 november 2006 12:29
jo vet ja har ju ett akvarium redan med massa guppys (vuxa + yngel) och min favvo av levandsfödare är just guppy för dom äter inte sinna yngel lika mycket som platy och black molly!
#14 - 14 november 2006 17:16
Det låter som ett bra pris för akvariet så det är säkert ett gott köp. Lycka till med akvarium nr 2. Jag kan som sagt inget om Grodor ( men tycker de är fina ) Men tycker du ska ha ngn fisk med dem, skulle ngt yngel bli uppätet så är det ju inte hela världen. Platy äter en del av sina egna yngel, men har man mkt växter hittar man säkert en del yngel även om man har grodor. Platy funkar i storleken på akvariet och finns massor med fina färger på dem. Vill man ta hand om en kull är det enkelt med yngelbox också.. du har lärt dig att räkna ut när guppy får yngel och det är lika lätt med Platy...

Så jag hade valt Platy med grodorna, de går inte i stim, men trivs i grupp.
#15 - 14 november 2006 18:18
Platyn är jätte fina och finns i massa olika fina färger..:)
Inte lika fina som Guppyn kanske men dom är fina ändå tycker jag..
Hellst Sunset platy är jätte fina..:)
#16 - 14 november 2006 19:03
Har en fin bild på platy från mitt akvarium. Kolla lilla ynglet till höger.
#17 - 15 november 2006 05:09
åhh när ja ser den bilden har ja bestämt mig först köper ja två groder (man ska ju helst bara börja med några fiskar ibörjaan) sen när dom har bott där ett tag så ska ja köpa några platy ! jätte fin bild bette
#18 - 16 november 2006 05:04
Tycker det är ett klokt beslut om Platy Marcus. Jag har många ggr innan visat denna hemsida hos Mona

http://www.monas.se/platys.htm

Där kan du läsa om Platy och klicka på odlingsformer så ser du många olika färger på dem och teckningar,, kom sedan ihåg att klicka på bilderna så hittar du ändå mer bakom. Men där kan du läsa lite innan om Platy och kika på vilka du tycker är fina den dagen du kanske ska skaffa sådana.

Det var fina röda Platy du hade Bette.. ser ut som det är dags för fler yngel kort tid efter den bilden togs... Din guppyhona som kom med ser ut som en gul-ormskinn...
#19 - 16 november 2006 13:32
mm platy och guppy är fina levandsfödare tycker jag dom finaste!
#20 - 16 november 2006 13:55
MaxRobban skrev:
Tycker det är ett klokt beslut om Platy Marcus. Jag har många ggr innan visat denna hemsida hos Mona

http://www.monas.se/platys.htm

Där kan du läsa om Platy och klicka på odlingsformer så ser du många olika färger på dem och teckningar,, kom sedan ihåg att klicka på bilderna så hittar du ändå mer bakom. Men där kan du läsa lite innan om Platy och kika på vilka du tycker är fina den dagen du kanske ska skaffa sådana.

Det var fina röda Platy du hade Bette.. ser ut som det är dags för fler yngel kort tid efter den bilden togs... Din guppyhona som kom med ser ut som en gul-ormskinn...

Jo då redan på kvällen så fick hon yngel. Trodde hon skulle spricka. Snällt att jag även fick min guppyhona bedömd.
#21 - 16 november 2006 19:17
u har ja det nya akvaeriumet hos mig ja har laggt i vatten satt på pumpen allting är på just nu men det är helt tomt imon ska ja lägga i några flyttväxter men nu är det för kallt för flyttväxter sen på måndag ska ja köpa sand/grus bagrund växter och en rot!
#22 - 17 november 2006 02:48
Rot är trevligt att ha i akvarium, men ska man ha levande födare som guppy och Platy behövs inga rötter, ska man ha rot så ska man se till då man köper den att det inte är ngn som påverkar vattnet. Flera sorters rötter gör det så vattnet blir mjukt och detta gillar varken Platy eller Guppy... så i de akvarium där jag har levandefödare har jag aldrig några rötter.. ska jag dekorera med ngn är det mer med stenar som inte gör att vattnet blir mjukt. Många ungfödare blir känsliga om vattnet blir mjukt och kan få slemhinneproblem. Men du ska ha grodor i akvariet Marcus och de gillar säkert roten.. men fråga innan du köper den så den är av ett träslag som inte gör vattnet mjukt då du eventuellt ska ha levandefödande fiskar i akvariet senare. Sånt ska de kunna tala om i en butik och kunna ge sådan information.

Har du bra balans i ditt andra akvarium så kan du ta vatten från det och fylla på i det nya.. då för du över bra bakteriflora direkt. Så ta kanske 1/4 av ytvattnet i det akvariet som är igång och fyll i det nya... så får du samtidigt ett vattenbyte i det gamla.. Det gör inget att du redan fyllt på det fullt.. men bra att få över " använt " vatten och gärna plocka flytväxter från ditt andra akvarium. Ska bli spännande att se hur ditt nya akvarium blir Marcus.
#23 - 17 november 2006 14:05
ja har laggt övef lyttväxter nu! akvariumet är på 28/29 grader ska ta ner det till 26 men det är så högt av dopvärmaren ja har en sån man kan tsälla in vilken grader man vill ha men pappa elr ja vet inte hur man gör c(=
#24 - 21 november 2006 05:18
Man brukar skruva på toppen på den, ofta är det som en topp, ibland i mjukt gummi som man skruvar på, så ändras man ofta termostaten.. för låter som du har det lite varmt i ditt nya akvarium.
#25 - 21 november 2006 12:39
det är 27 grader nu! ska ner till 26 grader
ja köpte sakerna igår och inreda och det gick bara på 254.50
#26 - 24 november 2006 04:20
Vet du hur varmt grodorna vill ha det ? Vad gäller Platy så är de inte så noga... Jag har mina Platy i akvarium utan doppvärmare och då är det rumstemperatur + ngn grad till då det värmer lite från lysrör... Hörde att du tycker att ditt nya akvarium ser ut att bli snyggt.. ska bli spännande att få se det en dag.
Jag såg grodor i en akvarieaffär idag... de låg platt på mage i gruset o rörde sig inte alls.. nu var det väl inte inrett så grodor ska trivas, men fått för mig att de är mkt stilla...

Annons