bild efter mina ändringar..återigen inspirerad av Mats...tack Mats!...o kom gärna med mer feedback....
skall nämnas att jag greppat detta med kaosinredning...men vill inte gå till överdrift...en viss ordning vill jag ha;)...
/Jonas
Som sagt, Jonas - jag tycker att ditt kar redan ser helskönt ut, och nu toppar du upp med lite piff - bra och snyggt!
Jag är lite inne på det som Ansjo nämner om stenarna där - men den detaljen har du redan funderat på!
Visst skall det vara ordning - och själva ordet "kaos" kan kanske vara lite missvisande. Man kanske istället skulle kunna likna kaosinredning vid matlagning - eller varför inte att spela musik, då man ofta säger; "you have to know the rules, to break them".
Kan man ett matrecept (eller kan lira ett musikinstrument) så höftar man i ingredienserna snabbt och utan att tänka - ofta med adderingar av kryddor och annat som förhöjer smaken - och följer med andra ord inte grundreceptet, tanken eller idén om hur "det skall vara". Det är just därför jag ofta drar mig för att ge tips som; "Du skall göra si och så", det går inte att ha rötter i ett Tanganyika...", "man kan inte.." o.s.v.
Kaosinredning går ut på att inreda snyggt, säkert och funktionellt - men med ett resultat som ser väldigt "naturligt" ordnat ut - som om man såg en liten bild eller ett utsnitt av någon flodfåra eller stenhög någonstans i någon sjö...
Jag kommer ihåg att jag väldigt ofta, förr i tiden, inredde mina kar med någon sorts nitisk ordning, det skulle vara; "två stenar sådär, en dunge med svärdsplanor där, tre skifferstenar som låg som en gånggrift på det viset" o.s.v.
Visst fanken trivdes fiskarna, ciklider lekte och allt var frid och fröjd... tills någon månad senare - då allt revs ut och jag satte igång med en möblera om karet. Sådär höll det på - och det var alltid trist på något vis.
Den som fick mig att tänka i andra banor var en lite äldre kille som jag lärde känna genom en akvarieförening här i Göteborg, när jag var runt 15-16 bast. Han hade Tanganyikaciklider som specialitet, och jag köpte en liten grupp Telmatochromis vittatus av honom.
Han kollade lite i mina kar och frågade mig om jag hade någon susning om hur de fiskar jag hade i mina kar levde i det naturliga? Nä, sa jag, inte en aning... Så han berättade lite och gav tips på hur, och framför allt var till exempel Palettciklider, Zebraciklider bland många andra - levde och hur de ville ha sin miljö ordnad. Det var så inredningsdetaljer i akvarium blev en stor grej för min del.
Innan jag fick gruppen med Telmatochromis vittatus av honom, så bad han mig att fylla botten av ett 200-literskar med fin sand och massor av småsten (som jag bara plockade utomhus) i karet - helt random. När detta var klart tyckte han att jag skulle åka ut till någon av öarna här på kusten och plocka stora vita snäckskal. Sagt och gjort - jag drog ut till Galterö där det finns en helt otrolig sandstrand av finaste "papegoj"-kornstorlek - och tog hem två bärkassar med vita snäckskal.
Ös bara i det utan att tänka, sa killen till mig - låt det hamna där det hamnar. Sedan släpptes fiskarna i karet! Det fungerade hur bra som helst - första månaden såg jag inte röken av T-cikliderna, men efter ett tag så blev där bara fler och fler individer, de trivdes och genererade många yngel.
Det här tänket översatte jag på mina andra kar, speciellt efter att ha kollat böcker på bibblan (det fanns ju inga datorer och såna grejer då) och sett bilder på hur fiskarnas naturliga miljö såg ut - och försökte efterlikna detta.
Kaosinredning behöver inte innebära att man måste vara "kaosig" när man gör iordning sitt kar - man kan lägga varje rotpinne för sig ytterst långsamt och med en viss designidé, men försöka inreda utan synlig struktur, så att inredningen i karet inte ser "ditlagd" ut.
Sedan är det ju en helt annan sak när man gör aquascaping och andra liknande inredningar - då gäller helt andra regler, och detta är ju också otroligt snyggt - fast på ett annat sätt!
:)