mitt akvariumlutar behöver snabb hjälp

#1 - 6 februari 2005 07:29
tja! igår så fyllde jag på mitt nya 375l (150*50*50) akvarium med ca 1/3 vatten+sand. sen kallade jag med ett vattenpass och allt såg bra ut. men när jag mätte var det snätt. det var kanske inte så mycker men ändå.

från långsida till långsida var det 4 mm lutning
på ena kortsida var det 2mm lutning

fråga: spelar lutningen igen roll eller måste jag tömma och reglera om???

den står på en aluminium ställning med 6 ben som i sin tur står på en skiva på golvet. snälla snadd hjälp. kan du svara
#2 - 6 februari 2005 08:04
vill gärna ha svar innan 11 för då ska jag gå ner och fylla fördigt
#3 - 6 februari 2005 08:16
Samma akvarium du har frågor på ? "mm satt igår och pumpa som fan och efter ett tag satte jag i kontakten men den lätt bruuuuum och inget hände. filtret är redan fullt för när jag pumpa så kom det ut några skvättar ur utblåset"

Mitt råd är: töm akvariet och ställ det i våg. När det åter är fyllt och OK kan du starta upp filtret.
#4 - 6 februari 2005 08:40
ok men hur tar jag bäst ur sanden??? och lite närmare vad menar du med våg?? menar du rakt?
#5 - 6 februari 2005 10:16
ja det menar han. Samma sak som vågrätt.

Använd vattenpass.
#6 - 6 februari 2005 11:16
tips: jag startade 1 tråd om exakt samma problem då jag startade upp mitt akvarium i fredags. kolla efter den tråden där står det förklarat!
#7 - 6 februari 2005 11:18
Det gör inget att den lutar...men är man pet-noga å det lilla stör då kanske.

Men att det skulle innebära nåra risker har jag inte upplevt.
Förra året flyttade vi å fick inte min 250L i våg men den har funkat utan problem å dessutom rör det sej om 4-5 mm...

Annons