Mitt akvarium växer igen !

#1 - 12 augusti 2004 14:52
Hej !
Har ett 150 L akvarium som jag drog igång för ca 1,5 år sedan, det har växt så dåligt hela tiden. Så jag hörde mig för hos lite zoobutiker, de sa att jag behövde mer ljus i det. Jag hade ett "aquastar 18W", de ville ha dit ett "grovlux 18W" till så jag skulle ha två stycken 18W. Jag byggde en ny ljusramp där det nu sitter de rören de föreslog. men efter bara 2 veckor så började en grön sammets matta breda ut sig i hela akvariet glaset,växter,botten ja överallt.

Nu undrar jag vad jag skall göra för att få ett växande men betydligt mindre alger i mitt akvarium ??

Skall jag börja om från början igen ??
Måste man slänga alla växter ??
Hur gör man med vattnet ??
Dör fiskarna ??

Jag hoppas att DU kan ge mig lite tips !!

#2 - 12 augusti 2004 14:58
Köp lite malar och minska belysningen lite, eller nästan helt.
#3 - 12 augusti 2004 15:15
Jag har 3 st malar redan.... kan det vara något med vattnet i akvariet som är kass ?? om jag drar ner på belysningen så växer väl inte växterna ?? ska det vara mindre än 1 st 18W i mitt 150 liters akvarium ??
#4 - 12 augusti 2004 15:19
Drar du ner helt på belysningen då kanske det bildas tofsalger. Försök att skrubba bort så mycket alger som möjjligt, byt vatten och fösök göra vattnet mer syrerikt då kanske det inte växer så mycket.
#5 - 12 augusti 2004 15:20
18w är på tok för lite. 36 w kan vara ok om du kör lowtec med dom lättaste bikarbplantorna.

Hur mycket vatten byter du? Hur ofta? Ljusgrön eller mörkgrön matta? Vad tillsätter du i vattnet?
MVH
Magnus
#6 - 12 augusti 2004 15:23
Ganska typiskt fenomen när man tror att det är för lite ljus till växterna och att dom därför växer dåligt, när det egentligen är näringen som fattas.

Alger behöver knappt någon näring alls för att växa, så det som hände när du dyngade på med mer ljus var helt enkelt bara att göra livet lättare för algerna. Växterna hade ingen näring innan du började med mer ljus, och har definitivt inte mer näring nu.

Ljuset är sällan den mest begränsande faktorn för växterna. Detta är topplistan på begränsande faktorer för växterna:

1) Kol
2) Kol
3) Kol
4) Kalium
5) Kväve
6) Magnesium
7) Fosfor
8) Mikroämnen (järn, koppar, zink osv)

4:an, 6:an och 8:an hjälper dig en akvarieväxtgödning med typ Tropica Mastergrow. 5:an och 7:an hjälper dig fiskarna med om du matar dom bra.

1:an är trixigare och viktigast. Vill man inte börja jonglera med CO2 så gäller det att skaffa väldigt lätta växter som klarar att ta upp bikarbonater lätt, typ Javaormbunke, Vallisneria, Anubias, Hornsärv, Vattenpest.
#7 - 12 augusti 2004 15:28
Iofs är 0,24 watt/liter en gnutta magert som Tropfrog är inne på, men jag tror det ska fungera. Jag kör 0,2 watt/liter i en low-tech som visserligen inte växer speciellt bra, men växer gör det - förutsatt att jag matar växterna.
#8 - 12 augusti 2004 16:15
Hur vet man vilken styrka man ska ha i sitt akv? Har ett 54l men 15w aquaglo o ett 130l med två 20 el 21w aquaglo
#9 - 12 augusti 2004 16:19
DU HAR FÅTT TRÅD ALGER KÖP NÅGRA SIAMESISKA ALGÄTARE OCH TVÄTTA STENEN I KLORIN MEN SKÖLJ MÅNGA GÅNGER SÅ ATT DET INTE ÄR NÅGON LUKT KVAR.
#10 - 12 augusti 2004 16:22
Klorin är ju det sista jag skulle använt till något i mina akvarium, men alla gör ju som de vill.

Ps. man behöver inte skrika Ds.
#11 - 12 augusti 2004 16:24
Kan det vara cyano? Hur snabb växer det?
#12 - 12 augusti 2004 16:45
Så efter lite svar nu så tolkar jag läget så här.... jag skall skrubba alla föremål i akvariet byta 2/3 av vattnet, räcker det med att ansa växterna ordentligt fritt från alger?? måste jag ta upp allt grus och göra rent det oxo ?? lägga tillbaka allt rent o snyggt, fylla på med vatten och tillsätta växtnäring (Tropica Mastergrow).

Nu kommer frågan skall jag bara köra med ett lysrör (aquastar 18W) eller köra på med båda från början?

Kan mitt grusval på botten spela någon roll i detta fall med att det växer dåligt ?? har krossat grus som är ganska finkornigt.

Stämmer detta i min alg rensning och för framtiden ??

något prov på vattnet har jag aldrig gjort... något prov jag borde göra ?? i sådant fall vad ska jag köpa ??
#13 - 12 augusti 2004 17:31
Glöm alla andra inlägg och koncentrera dig på vad defdac skrev. Att skrubba stenarna och byta mycket vatten kommer bara att leda till ännu mindre makroämnen och förmodligen en ny algblommning direkt.
MVH
Magnus
#14 - 12 augusti 2004 17:32

jag skall skrubba alla föremål i akvariet byta 2/3 av vattnet, räcker det med att ansa växterna ordentligt fritt från alger??

Ansa växterna gör du om du vet att dom växer bra.

måste jag ta upp allt grus och göra rent det oxo ??

Nej. Problemet är att växterna inte grejjar grus och vatten som näring.

lägga tillbaka allt rent o snyggt, fylla på med vatten och tillsätta växtnäring (Tropica Mastergrow).

Låter som en bra idé.

Nu kommer frågan skall jag bara köra med ett lysrör (aquastar 18W) eller köra på med båda från början?

Båda. Aquastar är ett fenomenalt bra växtrör med snygg färg som kommer väga upp Groluxens rödaktiga färg. Så en Aquastar (där fram) och en GroLux (där bak).

Kan mitt grusval på botten spela någon roll i detta fall med att det växer dåligt ?? har krossat grus som är ganska finkornigt.

Tja. Grus, sand, whatever innehåller ingen näring som kan tas upp av växterna. Speciellt inte om du slamsuger ofta.

något prov på vattnet har jag aldrig gjort... något prov jag borde göra ?? i sådant fall vad ska jag köpa ??

pH och Nitrattest är aldrig fel om du ska gå på en linje där du matar fiskarna mycket så dom kan göda växterna. När nitrathalten klättrat uppåt 20 ppm kan du göra ett vattenbyte, inte förr.
#15 - 12 augusti 2004 18:03
Vänder på frågan: Är det nån som har ett bra sätt att få fina, goda grönalger som gör L-malarna glada? Själv lyckas jag bäst med päls- och tofsalger...
Att investera tusentals kronor på metallhalogen är inte aktuellt. Och att ställa akvarierna i dagsljus är svårt när de finns i källaren.
Men Fredriks gröna sammetsmatta - låter inte det som cyanobakterier?
mvh Daniel
#16 - 12 augusti 2004 18:20
Jag säger det igen: Lyssna på defdac, han vet vad han pratar om.
MVH
Magnus
#17 - 12 augusti 2004 19:39
Tack för den snabba responsen på mitt problem !!

Så Defdac tycker alltså att jag skall skrubba prylar o ansa de växter som växer bra resten nytt, byta 2/3 av vattnet, köra med båda lysrören efter rengöring av karet, tillsätta växnäring, köra lite tester av nitrat och PH.

Hoppas att efter detta att det inte dyker upp igen i den takten i alla fall. det växer igen nu på ca 1 vecka med ett lysrör i....

Jag kommer i alla fall lära mig något av detta :)

Tack för allt så ska jag ta mig till zoobutiken i morgon o se om de har allt jag skall införskaffa ??

Någon som vet vart man kan hitta billiga växter någonstans i Stockholm ??
#18 - 13 augusti 2004 07:28
Nu har jag fått se en bild på eländet och det är Cyanobakterier. Riktigt stora fina härliga kolonier på både växter och rötter och grus.
http://user.tninet.se/aas681a/alger.jpg
Lägg märke till hur extremt algfritt det är i övrigt. När man har Cyano trivs inte alger och växter.

Cyanobakterier fungerar lite tvärtemot vanliga alger på så sätt att dom är tecken på för "bra" vatten - väldigt låga kväve/nitratnivåer. Detta passar dessutom väldigt väl in på just din burk för du har en del växter som käkar mycket kväve/nitrat.

Dvs vattenbyten och ett härjande i gruset kommer sannolikt få motsatt effekt. Likaså om du nitiskt tar bort dom(!).

Anledningen är att Cyanobakterier är bra kvävefixerare som inte behöver kväve/nitrat i vattnet tillskillnad mot alla växter och alger. Det kväve dom fixerar gratis åt dig vill du egentligen ska vara kvar i akvariet, så ett gammalt effektivt tips är att bara låta dom vara. Dom kommer dö och släppa ut sitt godis till växterna.

Du kan snabba upp detta genom att med en spruta suga upp slemmet och spruta ner i gruset, eller helt enkelt bara vända ner det försiktigt i gruset.

Eftersom du ser ut att ha rätt mycket växter och du verkar lite småintresserad av växter skulle jag dock rekommendera dig att börja kolla lite på "PMDD" som är ett gödningsrecept. Receptet innehåller ett ämne som benämns "KNO3" som är kväve och kalium, som jag är rätt säker på skulle räta upp din burk inom några veckor. Du kan få tag på ingridienserna här:
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread=578
Kör du Tropica Mastergrow behöver du bara skaffa KNO3 och KH2PO4.

Med ett 50% vattenbyte i veckan kommer det gå åt ganska lite i en 150-litrare. Ca ett kryddmått KNO3 och en knivsudd KH2PO4. När man har Cyanobakterier brukar man dock skippa KH2PO4.

Ett sista trick som många kör med är total mörkläggning. Man lindar in akvariet i helt ogenomskinliga filtar/papp och ser till att inte en endaste foton når akvariet på 3-5 dagar. Då kommer Cyanobakterierna vara borta, men tyvärr kommer dom komma tillbaks lika kvickt igen om du inte får upp kvävenivåerna.
#19 - 13 augusti 2004 10:15
Läser och försöker lära mig av defdac *ler*. Känns ju helt plötsligt rätt lockande att lägga ner min "regnskog" och köra på med bekväma Malawibiotopen som jag vet att jag behärskar men visst, man behöver ju utmaningar! :-)

Cyanobakterier är alltså inte en äkta alg? Av fotot att dömma är detta samma sörja som mina yngelakvarium drabbas av då de varit igång en längre tid och jag fuskat *aja aja* med vattenbyten.

Vad skulle hända om ornis nu behöll sina bägge lysrör, började med Mastergrow och drog på lite CO2 ?!?

*Lärlingen* [:-46]
#20 - 13 augusti 2004 10:43
Skall jag tillsätta dessa ämnen varje gång jag byter vatten ?? typ en gång i veckan ?

Tack för all din hjälp defdac !!
#21 - 13 augusti 2004 10:51

Av fotot att dömma är detta samma sörja som mina yngelakvarium drabbas av då de varit igång en längre tid och jag fuskat *aja aja* med vattenbyten.

Högst osannolikt om du inte även hade en massa växter i dom burkarna. En massa växter = Omätbara nitratnivåer = Himmelriket för Cyanobakterier eftersom dom får 0 konkurrens från andra alger och växter.

Vad skulle hända om ornis nu behöll sina bägge lysrör, började med Mastergrow och drog på lite CO2 ?!?

Kombinera det även med stora regelbundna vattenbyten så har du växter som kommer dö och Cyanobakterierna får himmelriket med bra mikronivåer (från TMG) och CO2.

Skall jag tillsätta dessa ämnen varje gång jag byter vatten ?? typ en gång i veckan?

Ja precis! På det sättet återställer du ett hälsosammare kväve:fosfor-förhållande som kommer få växter och andra alger att effektivt kunna konkurrera ut slemmet.
#22 - 13 augusti 2004 10:59

Känns ju helt plötsligt rätt lockande att lägga ner min "regnskog" och köra på med bekväma Malawibiotopen som jag vet att jag behärskar

Det är nog förresten sådana kommentarer som får mig mest ledsen av alla eftersom jag har sådan passion för växtakvarier och ser gärna fler glada växtakvarister. Jag är här för att hjälpa, ints stjälpa. [:-28]

Växtakvarier är dessutom lätt, speciellt om man orkar köra CO2. Ett stort vattenbyte i veckan och 3 olika gödningar som du tillsätter efter varje vattenbyte och du har en växtburk som i princip inte kan misslyckas. Det enda som krånglar till det är erfarna vanliga fiskakvarister som inte vågar använda gödningarna som innehåller ämnen dom under hela sin akvaristiska karriär har bekämpat med vattenbyten (nitrat och fosfat).

Det är dom ämnena tillsammans med CO2 som är den felande länken mellan växtakvarier och växtfria akvarier.
#23 - 13 augusti 2004 12:36
Oj, oj, inte meningen att göra defdac ledsen! Du håller ju på att bli min växtguru! *skrattar*

Jag ger inte upp min "regnskog" så lätt. Har redan bestämt att ge akvarikassan utökad budget till hösten och införskaffa nya lösrör som jag på något sätt skall fästa i mitt Rio400 samt en CO2 utrustning.

Därtill åker jag väl på någon/några näringstillskott.

Men visst, är den första att erkänna, jag är livrädd för att bubbla ner massa gas och hälla i konstiga ämnen i något av mina kar! Beror ju givetvis på okunnighet men jag jobbar på det! *skrattar* Är ingen "växttok" om ni ursäktar ordvalet men vill ha ett akvarium med många växter som kompletterar övrig inredning (rötter o grus) och lyfter fram fiskarna och skapar en bra helhet.

Tack för ordet och hoppas jag inte trampat på några tår?
#24 - 13 augusti 2004 12:49
Vill dessutom berömma defdac för hans vackra växtakvarium såväl som hans fotograferingskunskaper! (Lite smicker skadar väl inte? *asgarv*)

Så du tror inte att mina yngelakvarium drabbades av samma sörja som ornis akvarium? Hmmm kanske är ute och cyklar men om man tänker sig att man har mycket ljus, övergödning (brukar mata friskt när jag har yngel) och halvtaskig rening (slarvar med vattenbyten vilket man blir duktig på när man har både småbarn och husrenovering att tänka på)kan man inte få samma reaktion då???? Hmm klurigt det här..
#25 - 13 augusti 2004 13:00

Hmmm kanske är ute och cyklar men om man tänker sig att man har mycket ljus, övergödning (brukar mata friskt när jag har yngel) och halvtaskig rening (slarvar med vattenbyten vilket man blir duktig på när man har både småbarn och husrenovering att tänka på)kan man inte få samma reaktion då???? Hmm klurigt det här..

Jo det kan man faktiskt! Tricket där är att vara "Early adoptor" på näringsmarknaden. I ett helt kalt kar där Cyanobakterier får fotfäste först finns ingen konkurrens. Då kan man göra vattenbyten in absurdum (vilket ytterligare försvårar för andra alger) och Cyanobakterierna kommer komma tillbaks fortare än kvickt.

I sådana kar kan istället för växter köra Rowaphos samtidigt som man begraver Cyanoslammet i gruset. Då kommer kväve:fosfor-förhållandet skjutas till ett läge som mer gynnar andra alger och då får man inte vara nitisk att hålla rent från andra typer av alger. Hellre grönalger än illaluktande slem.
#26 - 15 augusti 2004 07:48
Jag måste bara få kommentera defdacs växtakvarium.
Jättesnyggt!
Blir ordentligt sugen på att göra något liknande.
#27 - 15 augusti 2004 09:48
Ursprungligen skickat av Johanr

Jag måste bara få kommentera defdacs växtakvarium.

Jättesnyggt!

Blir ordentligt sugen på att göra något liknande.

Vem blir inte det. Jag har försökt i 2 år nu och inte ännu lyckats.
MVH
Magnus
#28 - 15 augusti 2004 10:06
Vem blir inte det. Jag har försökt i 2 år nu och inte ännu lyckats.

Nåja. Något måste du göra rätt om du säljer/byter in växter i lokala zooaffärer 8)

Annons