Mitt akvarium står snett!!!

#1 - 24 augusti 2003 13:00
Hej! Jag har ett litet 45 l akvarium, men ska köpa ett större till mina guldfiskar. Nu är det så att golvet är väldigt vint och det syns med blotta ögat att akvariet står snett!
Har inte tänkt så mycket på det förrens jag har läst här att det kan sluta med katastrof!!! Det kan ju gå bra med ett litet, men oj om jag ska köpa ett stort. Vilket är bästa sättet att se till att det står vågrätt? Och måste det göras omg på mitt lilla jag har nu?
#2 - 24 augusti 2003 13:18

Om du köper ett större så köp ett med ordentlig benställning där du har ställbara fötter och så mäter du helt enkelt med vattenpass eller fyller i vatten lite över aluramen så kan du väga in akvariet genom att se att det är lika hög vatten nivå på båda sidorna av karet.
#3 - 24 augusti 2003 14:06
Använd ett vattenpass som verkligen visar rätt, mät från höger till vänster, mät framifrån och bak både på höger och vänster sida samt diagonalt.
Det viktigaste är att det "lutar jämnt", att det inte lutar på ett sätt på vänster kant och ett annat på höger.
#4 - 24 augusti 2003 14:13
Hej!
Och så länge det "står still" är läget nog lugnt. Men om det börjar luta mer och mer måste man nog vidta åtgärder.

/Lukas
#5 - 24 augusti 2003 15:41
Speciellt om det ändrar läge fort [;)]
#6 - 24 augusti 2003 19:57
Elliegirl: Det måste åtgärdas på en gång, 45 liter vatten på golvet tar en lång evighet att torka upp, och det är inte frågan OM det kommer att gå sönder, utan NÄR.

Nu vet jag inte hur mycket det lutar. Är det milimetrar så använd t.ex. små egenhändigt gjorda träkilar. Är det centimetrar så är det bästa att hitta ett bättre ställe att ha det på, eller att ha en ställning med justerbara fötter.

Innan du börjar, töm ur det mesta ur akvariet för det är bara jobbigt annars.

Swetrot
#7 - 25 augusti 2003 20:36
att akvariet lutar gör ingenting. Det som svetrot skriver "och det är inte frågan OM det kommer att gå sönder, utan NÄR." är överdrivet. Mitt 375 liters lutar också. Kanske 1 cm. Men så länge akvariet står plant och inte är högre på mitten än på kanterna är det ingen fara. Är mitten högre än kanterna så kommer det garanterat spricka. Men lutar hela karet åt samma håll är det ingen fara.

#8 - 26 augusti 2003 18:54
Tack för responsen! Jag har gjort det så rakt som möjligt + silikonat rutorna lite extra där det lutade som mest tidigare. Tyvärr hoppade ena siamesiska algätaren ur hinken medans jag pysslade och jag upptäckte den livlösa kroppen för sent, snyft!!!

Annons