Mitt akvarium läker?!

#1 - 29 mars 2007 21:05
Kom hem idag, och det var en liten pöl med vatten på golvet!.. torka bort och det kommer väldigt lite underifrån på ena sidan från akvariumet.
Har hållt på med det väldigt mkt idag, haft i nya fiskar, lagt i några nya växter m.m men inte gjort nått så att jag kunnat skadat det.
Spillde rätt mkt vatten på golvet och runt i kring också.
Vad tror ni? Läker det ?! Kan det läka underifrån ??
Obs! det är bara på höger sida om akvariumet det läker, ej bakom utan på "hörnet" å framme.

Tacksam för svar!
#2 - 29 mars 2007 21:09
..men om det läker är det ju ingen fara! då är det ju snart helt igen ;)
#3 - 30 mars 2007 00:04
ingen fara ta det lungt i 3 dagar det är vatten som gått under karet då du spilde brever prova sätt hushållspapper runt botten av karet och byt det då som då så ska du se att det slutar, slutar de inte ja då bör du oroa dig
#4 - 30 mars 2007 12:24
Ser du att vattennivån i ditt akvarium sjunker bör du hitta nytt boende åt dina fiskar. Men står det still är det nog som de tidigare skriver, vatten som du spillt har hamnat under akvariumet och kommer fram igen.
#5 - 30 mars 2007 12:30
låter helt klart som det är du som läcker :) (Skvätter omkring dig).
Ha det under uppsikt. Och skaffa dig en stor back för dina fiskar som du kan använda utifall att... (inget roligt att vakna mitt i natten av ett porlande, och inte ha någonstans att lägga fiskarna)
#6 - 31 mars 2007 00:06
M-SwEDen skrev:

Klockren.. :p
#7 - 31 mars 2007 14:39
Håller med övriga. Se till att förbered dig på det värsta, gärna med saker som går använda till något annat ifall det inte behövs till karet.
Dock tycker jag inte vattennivå låter som ett säkert kort, vattennivån minskar rent naturligt och det kan variera mycket beroende på omständigheter. Se istället till att torka upp allting och undersök med toapapper (bra uppsugningsförmåga) en gång per dag eller så, om du märker att det bara kommer mer hela tiden efter ett par tre dagar en vecka så har du en läcka men slutar det så är det bara att tacka och ta emot.

Jag fick en läcka en gång som jag märkte väldigt snabbt som tur var, vi hade plockat ur bryggorna för att sätta i en btn och detta innefattade även två stycken allra längst ut, jag skar bort silikonet i hörnet 5-8cm ned, rengjorde och limmande tillbaka allt igen när bakgrunden var i. Efter några månader höll inte fogen tätt mot det gamla silikonet längre och det började krypa vatten inuti fogen och ner till hörnet där det droppade ur (hörnet var trasigt och lagat på insidan så det fanns inget som stoppade vattnet längst ner) säg 10 droppar i minuten eller något. Det var då jag bestämde mig för att byta kar och köpa alu där man kan byta bryggorna smidigt.

Cheers
#8 - 1 april 2007 14:34
M-SwEDen skrev:

ärligt så tyckte jag det va ett hemskt dåligt skämt då jag inte tycker man ska skämta om andras stavfel men vist bara för skoj haha.... hehehehehehe
#9 - 2 april 2007 19:17
Tack å lov så läcker ej mitt akvarium... :)
Var nog bara jag som spillt ur mkt å att det sedan runnit ut på nästa sida, och därför trodde jag det var en läcka..

Förästen kan man säga "läka" också...:)
Bilagor:
#10 - 2 april 2007 21:06
Teufelin skrev:
Tack å lov så läcker ej mitt akvarium... :)

Var nog bara jag som spillt ur mkt å att det sedan runnit ut på nästa sida, och därför trodde jag det var en läcka..

Förästen kan man säga "läka" också...:)

tur inte roligt om det (läker) hehe .... håller med dig en dialekts fråga!!! man säger som det låter bra för en själv!!

Annons