Mitt akvarium läcker!

#1 - 12 juli 2011 13:42
När vi skulle sova igår såg jag att det blänkte vid akvariets nederkant, och självklart har silikonet givit upp :confused:
Ut med allt vatten, alla fiskar och växter. Från 80 l till 20 l på.. en halvtimme? Har nu tokmycket fisk för den storleken, och måste flytta dem snarast.

Har fått ett begagnat juwel lido 120 l utan lysramp/bänk, och funderar på om det är värt att fylla det och köpa bänk+lysramp?

Hur skulle ni göra med vattnet, det är ju viss skillnad på 20 och 120 l?

Vad skulle ni göra för att få fiskarna att må så bra som möjligt under tiden?
#2 - 12 juli 2011 14:49
En vanlig plastbalja på 70-80 liter duger länge, finns att köpa för någon hundring på tex ÖoB:).
#3 - 12 juli 2011 14:52
Även om de luktar plastigt? Tycker det känns som om de borde ge fällning?
#4 - 12 juli 2011 14:53
Har nästan bestämt mig för att köpa bänk, och vänta med lysramp tills lönen kommer.. Är det dumt?
#5 - 12 juli 2011 14:55
Skölj ur den först bara, och köp ingen murarbalja. Dessa har jag hört kan släppa något som inte fiskar gillar, men köper du en plastbalja är det lugnt. När mitt kar sprack gick en del av fisken i flera dagar i en sådan balja utan problem:).
#6 - 12 juli 2011 14:55
Silkisif skrev:
Även om de luktar plastigt? Tycker det känns som om de borde ge fällning?

Det ger ingen fällning. Fungerar bra.
#7 - 12 juli 2011 14:57
Silkisif skrev:
Har nästan bestämt mig för att köpa bänk, och vänta med lysramp tills lönen kommer.. Är det dumt?
Nja, skulle jag säga. Jag tror du hittar ett komplett beg. akvariepaket på Blocket under det priset du får ge för en ny ramp och bänk...
#8 - 12 juli 2011 14:58
Okej, balja är nödlösningen! :)

Känner ändå att med studentekonomi är det bättre att direkt köpa det som ska bli permanent. Dumt?

Hur gör jag för att få upp literantalet utan att fiskarna tar skada?
#9 - 12 juli 2011 17:04
ansjo skrev:
Skölj ur den först bara, och köp ingen murarbalja. Dessa har jag hört kan släppa något som inte fiskar gillar, men köper du en plastbalja är det lugnt. När mitt kar sprack gick en del av fisken i flera dagar i en sådan balja utan problem:).

Jag har använt mig av murarbalja utan problem. Vet många som har murarbaljor nergrävda i trädgården för att hålla ungfödare ute över sommaren utan problem.
#10 - 12 juli 2011 17:14
Guy Palm skrev:
Jag har använt mig av murarbalja utan problem. Vet många som har murarbaljor nergrävda i trädgården för att hålla ungfödare ute över sommaren utan problem.
Jag har använt min med;), men en bekant köpte en ny balja och all fisk dog i den. Kanske den var behandlad med någon olja eller liknande som inte var så fiskvänlig...
#11 - 12 juli 2011 21:09
Vet inte om jag skulle satsa på Lido. Har du den nyare modellen med T5 lysrör kostar bara armaturen ca 1200kr sedan måste du ju köpa lysrören, bänken, och locken. Så slutpriset skulle ju hamna en bit över 2000kr. Köpt mitt Rio 125l för 2800 komplett. Så jag skulle köpa ett nytt med garantier än att lada ett gammalt.
#12 - 12 juli 2011 21:53
Borsta ur med hett vatten och ny diskborste skadar inte. Haft andra typer som varit något "sliskigt" både utvändigt och invämndigt
#13 - 18 juli 2011 19:01
Skulle satsa på att köpa ett nytt. Då är det ju nytt silikon och sånt som håller många år. Än att slänga ut så mycket pengar på ett begagnat.
#14 - 18 juli 2011 22:21
ikeas plastbaljor (för förvaring).. genomskinligt och allt..
#15 - 19 juli 2011 16:21
När mitt akvarium började att läcka hade jag mina fiskar i 10-liters hinkar med pump i. Där klarade de sig väldigt länge.
#16 - 19 juli 2011 17:21
Vet inte om jag skulle satsa på Lido. Har du den nyare modellen med T5 lysrör kostar bara armaturen ca 1200kr sedan måste du ju köpa lysrören, bänken, och locken. Så slutpriset skulle ju hamna en bit över 2000kr. Köpt mitt Rio 125l för 2800 komplett. Så jag skulle köpa ett nytt med garantier än att lada ett gammalt.

Inget höjdarpris för det akvariet. Onödigt att försöka profitera på en student i nöd kan jag tycka.
#17 - 19 juli 2011 17:33
Varför inte köpa ett nytt på Hornbach (om du har ett i närheten) De är billiga där och ser helt ok ut.
#18 - 23 juli 2011 11:48
Tidigare i tråden så funderade ha på att fixa Lido akvariet han fick. Jag menade bara att fixa det blir dyrare som att köpa ett helt nytt.

Annons