Mitt akvarium i profilen

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 18 mars 2006 09:31
I profilen så kommer man att kunna lägga upp sitt "eget" (sina "egna" akvarier") och då kommer man för att underlätta sökningen över vilka som har vilket att dela in akvarierna i olika kategorier.

Vilka kategorier ytterligare tror ni skulle behövas

[FONT=Arial]Malawiakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Tanganyikaakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Viktoriaakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Madagaskarakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Växtakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Saltvattensakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Sydamerikanskt biotopakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Diskusakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Centralamerikanskt ciklidakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Killiakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Asiatiskt biotopakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Regnbågsfiskakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Malakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Västafrikanskt biotopakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Oddballsakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Fiskkupa[/FONT]
[FONT=Arial]Räk/kräft akvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Mixakvarium (sällskapsakvarium)[/FONT]
Kallvattensakvarium
Bräckvattensakvarium
[FONT=Arial]Övriga akvarier[/FONT]
[FONT=Arial]Innedamm[/FONT]
[FONT=Arial]Utedamm[/FONT]
#2 - 18 mars 2006 09:47
Kallvattenakvarium? Men det är kanske ingen som sysslar med det längre? Akvarier med "Oddballs" kanske ska ha en egen kategori?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 mars 2006 09:51
Oddballs det var väl det jag kallade för rovfiskakvarium ovan - men din benämning är naturligtvis bättre.
Lägger till dina förslag
#4 - 18 mars 2006 11:32
tetraakvarium? Tetror är ju populära fiskar i biotop.[:-162]
Kanske också akvarium enbart med labyrintfiskar?[:-146]
Detta låter som en bra idé, perfekt att kunna berätta vilka kar man har! Kanske en fisklista under varje typ?
T.e.x: Malakvarium:Ancistrus och gibbiceps.
En idé bara[;)]
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 18 mars 2006 12:06
[quote=calle95]tetraakvarium? Tetror är ju populära fiskar i biotop.[:-162]
Kanske också akvarium enbart med labyrintfiskar?[:-146]
Detta låter som en bra idé, perfekt att kunna berätta vilka kar man har! Kanske en fisklista under varje typ?
T.e.x: Malakvarium:Ancistrus och gibbiceps.
En idé bara[;)][/quote]
Jo men är det någon som enbart har tetror eller enbart labyrintfisk i sitt akvarium. Ofta blandar man ju dom med annat och då passar de ju in i t.ex. "Asienbiotop" och "Sydamerikabiotop"

Jodå det kommer at bli möjligt att lägga upp alla sina fiskar - dock inte med sökmöjlighet men med länk till Zoopets artbeskrivning
#6 - 18 mars 2006 12:08
jag är nog dum men ja förstår inte riktigt.. kollar man i andras profiler brukar väl folk skriva vad dom har för akvarier :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 mars 2006 12:11
[quote=andreassofus]jag är nog dum men ja förstår inte riktigt.. kollar man i andras profiler brukar väl folk skriva vad dom har för akvarier :confused:[/quote]
Jo men du kan t.ex. inte söka efter alla som har malawiakvarium. Nu kommer du snabbt att kunna få reda på alla som har malawi hemma.
#8 - 18 mars 2006 12:13
nu är ja med.. det är ju en superbra ide. kommer man få fram profilerna då eller kommer man få upp trådarna som handlar om den biotopen som han/hon har skrivit i?? hoppas du förstår min värdelösa förklaring :)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 18 mars 2006 12:17
[quote=andreassofus]nu är ja med.. det är ju en superbra ide. kommer man få fram profilerna då eller kommer man få upp trådarna som handlar om den biotopen som han/hon har skrivit i?? hoppas du förstår min värdelösa förklaring :)[/quote]
Vet ej ännu - det hela håller på att utvecklas av Christian med hjälp av några testpiloter.
#10 - 18 mars 2006 12:18
ok.. ska bli kul hur som helst.
#11 - 18 mars 2006 15:14
Bräckvatten kanske? Borde väl vara ungefär lika populärt som renodlade madagaskarakvarier.
#12 - 18 mars 2006 15:22
Sällskapsakvarium?
För dom som har mix med tex platy, guppy, neoner. Många har ju blandat i karen.
#13 - 18 mars 2006 15:57
Det finns redan "Mixakvarium (sällskapsakvarium)" i listan ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 18 mars 2006 16:01
[quote=marcuspajp]Bräckvatten kanske? Borde väl vara ungefär lika populärt som renodlade madagaskarakvarier.[/quote]
Det glömde jag - lägger in på listan.

Fler tips efterlyses
#15 - 18 mars 2006 16:05
Man kanske kunde göra en särskljning mellan high tech/low tech(walstad) växtakvarium?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 18 mars 2006 16:10
[quote=Nils Holmström]Man kanske kunde göra en särskljning mellan high tech/low tech(walstad) växtakvarium?[/quote]
Är det en definition som "vanligt folk" vet skillnad på? Markerar de inte rätt så fyller ju sökfunktionen ingen funktion.
#17 - 18 mars 2006 17:23
hightech/lowtech är rätt komplicerat och åsikterna mycket spridda om vad som räknas till vad så växtakvarium är nog bättre.

får ju tänka på nybörjarna också ;)
#18 - 18 mars 2006 17:58
[quote=marcuspajp]Det finns redan "Mixakvarium (sällskapsakvarium)" i listan ;)[/quote]Mix låter så så schaskigt. Sällskap låter bättre.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 18 mars 2006 18:04
[quote=Marie J]Mix låter så så schaskigt. Sällskap låter bättre.[/quote]
Det är väl mest de att definition av ordet sällskapsakvarium är lite tvetydigt - det betyder väl mest att det inte är ett rent art- eller odlingsakvarium utan att man helt enklet har akvariet nebart för att titta på - så ett blandat malawiakvarium är väl egentligen också ett sällskapsakvarium.
Men ordet mixakvarium är ju inte heller så klart - därför drog jag till med bägge två:p
#20 - 18 mars 2006 18:57
"Fisksoppa" hade däremot låtit rätt schaskigt.. Mix känns ju defintivt bättre :p
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 18 mars 2006 19:09
[quote=Nils Holmström]"Fisksoppa" hade däremot låtit rätt schaskigt.. Mix känns ju defintivt bättre :p[/quote]
Kanske borde vi ha en sådan kategori också - inte helt fel faktiskt;)
#22 - 19 mars 2006 04:29
odlingslokaler kanske skulle vara intressant.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 19 mars 2006 09:56
[quote=uffe]odlingslokaler kanske skulle vara intressant.[/quote]
Men det funkar inte här eftersom man skall fylla i uppgifter för sina resp. akvarier.
Bilagor:
#24 - 19 mars 2006 12:43
Håller något på att bildas om "Mitt akvarium" på http://www.zoopet.com/akvarium? Jag hittade en gammal länk (har varit på Zoopet långt innan jag blev medlem, då detta var adressen) i Favoriter och klickade. Då kom jag dit. Kommer alla kunna lägga upp sina kar där? Verkar bra!
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 19 mars 2006 18:38
[FONT=Arial]Fler grupper som ni tycker skall med?[/FONT]
[FONT=Arial]Nu har ni chansen att påverka - har vi väl kört igång det hela går det inte att lägga till något senare[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Malawiakvarium
Tanganyikaakvarium[/FONT]
Kallvattensakvarium
Bräckvattensakvarium
"Fisksoppa"
[FONT=Arial]Utedamm[/FONT]
#26 - 19 mars 2006 19:06
Kanske olika typer av akvarium.
Hörn
> 500
> 400
Blir lättare att söka när man behöver bilder för inspiration.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 19 mars 2006 19:09
[quote=ElDuce]Kanske olika typer av akvarium.
Hörn
> 500
> 400
Blir lättare att söka när man behöver bilder för inspiration.[/quote]
Det blir i så fall en helt annan avdelning (värt att tänka på) - denna gång gäller det dock själva innehållet i akvariet.
#28 - 20 mars 2006 08:52
då testar vi igen då;) odlingsakvarium då,det borde väl gå:confused:
fast det kanske går under övriga akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 20 mars 2006 09:42
[quote=uffe]då testar vi igen då;) odlingsakvarium då,det borde väl gå:confused:
fast det kanske går under övriga akvarium.[/quote]
I så fall får det bli "Odlingsakvarium - övriga" eftersom om man t.ex. odlar malawi så skall det ju in under "malawiakvarium"
Är det OK?
#30 - 20 mars 2006 09:48
amfibie-akvarium kanske?
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 20 mars 2006 09:56
[quote=Nils Holmström]amfibie-akvarium kanske?[/quote]
Bra idé eller skall man kanske kalla det "Aquaterrarium", kanske "Paludarium"?
admin
Christian Alfredsson
#32 - 20 mars 2006 09:59
[quote=ElDuce]Kanske olika typer av akvarium.
Hörn
> 500
> 400
Blir lättare att söka när man behöver bilder för inspiration.[/quote]

Man kommer kunna söka på antal liter. Tänkte man skulle kunna få fram sökning med bilde såsom Googles bildsökning. Man får då snabbt en överblick.
#33 - 20 mars 2006 14:37
Coolt. Kommer det gå att söka ungefär som i artbeskrivningarna?
[SIZE=3]X "Fisksoppa"[/SIZE]
[SIZE=3]X Övriga akvarier[/SIZE]
[SIZE=3]X Räk/kräftakvarium[/SIZE]
[SIZE=3]osv.[/SIZE]
[SIZE=3]Volym:[/SIZE]
[SIZE=3]X 0-100 liter[/SIZE]
[SIZE=3]X 100-200 liter[/SIZE]
[SIZE=3]X 200-300 liter[/SIZE]
[SIZE=3]X 400-500 liter[/SIZE]
[SIZE=3]X 600-700 liter[/SIZE]
[SIZE=3]X 700-800 liter[/SIZE]
[SIZE=3]X 800-900 liter[/SIZE]
[SIZE=3]X Över 1000 liter[/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3]samt övriga sökfält.[/SIZE]
[SIZE=3]_____________________________________________[/SIZE]
[SIZE=3]Kan detta vara en idé? Vore kul att kunna söka så här.[/SIZE][/LEFT]
#34 - 20 mars 2006 14:37
Samt alternativet "alla" och att kunna välja flera.
admin
Christian Alfredsson
#35 - 21 mars 2006 05:58
Den kommer funka lite som artbeskrivningarna. Skillnaden är att alla Goldmedlemmar står tillsammans för innehållet. Kommer bli en riktig inspirationskälla.
#36 - 21 mars 2006 06:31
[quote=Kjell Fohrman]I så fall får det bli "Odlingsakvarium - övriga" eftersom om man t.ex. odlar malawi så skall det ju in under "malawiakvarium"
Är det OK?[/quote]
det är ok.
#37 - 21 mars 2006 10:25
Kommer man att kunna klicka på dom invånare man knappat in och då komma till en sida där ägaren lagt upp bilder på fisken och skrivit lite om den.
Exempel:
[FONT=Arial Narrow][SIZE=4][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Narrow][SIZE=4]Så att alla får om dom vill ta bilder på var och en av sina fiskarter, ladda upp dom och varje art får en sida. Så får man veta vad användaren tycker om fiskarna och se lite bilder. Ingen artbeskrivning, bara en liten kommentar![/SIZE][/FONT]
#38 - 21 mars 2006 10:26
Nu skulle ju bilden jag tog som exempel i min lilla ritning;) komma ovanför texten. Det är inte lätt att rita i inlägg!;) :D
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 21 mars 2006 10:55
Återkommer till denna fråga

"[FONT=Arial]Fler grupper som ni tycker skall med?
Nu har ni chansen att påverka - har vi väl kört igång det hela går det inte att lägga till något senare"[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Det var detta som Christian bad mig göra en lista på och som jag efterlyser svar på. [/FONT]
#40 - 21 mars 2006 11:19
[QUOTE=Kjell Fohrman]"[FONT=Arial]Fler grupper som ni tycker skall med?
Nu har ni chansen att påverka - har vi väl kört igång det hela går det inte att lägga till något senare"[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT] [/QUOTE]
Verkar väldigt illa om det verkligen inte går ändra något i efterhand, men jag förstår poängen...
#41 - 21 mars 2006 11:36
Det enda jag kan tänka på är att Malawi och tanganyikakar brukar räknas in i rätt så distinkta kategorier. Mbunas, rov och haplosar/auloncaror för malawi och Sten och sand för tanganyika. Men detta har du sakert redan tänkt på och uteslutit..

Annars kanske nanokar kan vara med? Fast de kanske räknas som kupor eller växtakvarier?
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 21 mars 2006 12:07
[quote=petnym]Verkar väldigt illa om det verkligen inte går ändra något i efterhand, men jag förstår poängen...[/quote]
Nej - då skulle vi bli tvugna att deleta det och alla de som gjort sina profiler skulle få göra om dom - inte så lyckat kanske;)

Det enda jag kan tänka på är att Malawi och tanganyikakar brukar räknas in i rätt så distinkta kategorier. Mbunas, rov och haplosar/auloncaror för malawi och Sten och sand för tanganyika. Men detta har du sakert redan tänkt på och uteslutit..

Annars kanske nanokar kan vara med? Fast de kanske räknas som kupor eller växtakvarier?

Kanske kan man dela upp det i malawi resp. tang. som du skriver
Nanokar låter som en bra idé - det är ju en ganska specifik sak
#43 - 21 mars 2006 16:17
Försöker sätta mig in i hur det skulle fungera... min ställning t ex, som innehåller 9 st akvarier med i princip bara blandade yngel... har även ett 450 l kar med samma innehåll, kanske ändå skulle finnas någon sorts odlingsavdelning, eller???

Artakvarier - övriga, kanske vore nåt för t ex tetror och guramis som någon föreslog ovan... själv har jag nåt kar med endast Corydoras... blir ju mysko att sätta dem som sällskaps... eller sydamerikakar...
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 21 mars 2006 16:24
[quote=Tant Nancy]Försöker sätta mig in i hur det skulle fungera... min ställning t ex, som innehåller 9 st akvarier med i princip bara blandade yngel... har även ett 450 l kar med samma innehåll, kanske ändå skulle finnas någon sorts odlingsavdelning, eller???

Artakvarier - övriga, kanske vore nåt för t ex tetror och guramis som någon föreslog ovan... själv har jag nåt kar med endast Corydoras... blir ju mysko att sätta dem som sällskaps... eller sydamerikakar...[/quote]
Har man nio akvarier så gör man ju nio st. "mina akvarier", eller är det inte enklast så?
Sedan är det väl kanske inte meningen att man skall göra en profil och lägga in för varje yngelakvarium. Man väljer ju själv vilka akvarier man skall ta med.
#45 - 21 mars 2006 16:43
Dehär kommer att bli fin fint.....
Jag testade funktionen lite hoppas ingen hade nåt emot det.
#46 - 21 mars 2006 17:54
Räk/kräft akvarium

kanske köra med "skaldjur" istället ?

hummer finns ju.
sen börjar ju diverse snäckor bli mer å mer populära.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 24 mars 2006 07:57
[quote=Raven]kanske köra med "skaldjur" istället ?

hummer finns ju.
sen börjar ju diverse snäckor bli mer å mer populära.[/quote]
OK
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 24 mars 2006 07:58
Nu är sista chansen att påverka - idag blir listan spikad

Malawiakvarium
Tanganyikaakvarium
Viktoriaakvarium
Madagaskarakvarium
Växtakvarium
Sydamerikanskt biotopakvarium
Diskusakvarium
Centralamerikanskt ciklidakvarium
Killiakvarium
Asiatiskt biotopakvarium
Regnbågsfiskakvarium
Malakvarium
Västafrikanskt biotopakvarium
Oddballsakvarium
Fiskkupa
Skaldjursakvarium
Mixakvarium (sällskapsakvarium)
Kallvattensakvarium
Bräckvattensakvarium
Nanoakvarium
Saltvattensakvarium
Amfibieakvarium/paludarium/aquaterrarium
"Fisksoppa"
Övriga akvarier
Innedamm
Utedamm
#49 - 24 mars 2006 10:12
Varför "Centralamerikanskt ciklidakvarium" och inte biotop som alla dom andra?
Vad väljer man om man bara har fisk från sydamerika utan att det för den skull är ett biotop akvarium?
Varför har just Regnbågsfiskarna fått en egen kategori och inte ciklider eller tetror tex?
Saknar Svartvatten också.
Rent allmänt tycker jag listan är väldigt "oregelbunden". I vissa fall ska man välja utifrån geografiska preferenser ibland efter "fiskengruppen".
Inser att det är lite sent att kommentera, men är det inte bättre att välja som tidigare, dvs "har fiskar ur följande kategorier" kompletterat med "fiskar från följande områden".
Hur som helst skulle det bli mycket lättare att välja något som passar in om man delade upp listan i minst tvålistor där man får kombinera ihop det som passar.
#50 - 24 mars 2006 10:31

De flesta som har fiskar från centralamerika har ciklider, men håller med om att det borde finnas med andra fiskar från centralamerika. Alla ungfödare är ju bortglömda.

Svartvatten är en form av biotop.
Varför har just Regnbågsfiskarna fått en egen kategori

Antagligen för att det är en speciell fiskgrupp som lämpar sig att hålla för sig själva.
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 24 mars 2006 10:39

Inte alla andra, men oavsett vilket så tror jag att de biotop centralamerikakar jag sett alla har varit ciklidakvarium.

Vad väljer man om man bara har fisk från sydamerika utan att det för den skull är ett biotop akvarium?

T.ex. mix- sällskapsakvarium om man nu anser att det inte passar in i biotopavdelningen

Varför har just Regnbågsfiskarna fått en egen kategori och inte ciklider eller tetror tex?

Har sett rätt många akvarium med enbart regnbågsfisk hos folk men nästa aldrig med enbart tetror

Finns det folk som sina akvarier för svartvattensakvarier? Brukar inte dessa ofta vara sydamerikanska biotopakvarier? Jag bara undrar!!

Rent allmänt tycker jag listan är väldigt "oregelbunden". I vissa fall ska man välja utifrån geografiska preferenser ibland efter "fiskengruppen".

Tanken är inte att vara vetenskapligt korrekt utan att istället får med alla "typer" av akvarier som folk har så att man kan kolla vilka som har vilka typer av akvarium. Det handlar enbart om att ge bra sökmöjligheter.

Hur som helst skulle det bli mycket lättare att välja något som passar in om man delade upp listan i minst tvålistor där man får kombinera ihop det som passar.

Man kommer också att kunna söka på vilka fiskar man har - man kan t.ex. ta reda på alla som har Metriaclima esteherae.
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 24 mars 2006 10:41
[quote=Guy Palm]De flesta som har fiskar från centralamerika har ciklider, men håller med om att det borde finnas med andra fiskar från centralamerika. Alla ungfödare är ju bortglömda.[/quote]
Skulle man ha en kategori med "artakvarium - levande/ungfödare"
#53 - 24 mars 2006 10:44
Jag menar bara att det bara är "det vanligaste" som kommer att finnas med. Hade man flera olika val att kombinera så skulle man även kunna få till mer ovanliga konstallationer utan att behöva he en lista med hundratals alternativ.
Tänk dig att man först väljer område varifrån fiskarna kommer (flera om det nu är så) vilken kategori dom kommer i från. Dessa två val säger ju igentligen bara vilka fiskar man har och inte hur man inrätt akvariet. Det skulle kunna vara ett tredje val, typ biotop, växt, sällskap, art, mfl.
Har man då bara cilkider från centralamerika i ett biotopinrett kar så kommer ju det att framgå av dessa 3 val.
Då kan man få till oändligt många fler alternativ en med den nu tänkta listan.
#54 - 24 mars 2006 10:48
Var lite sen med mitt svar, men jag fattar tanken. Kanske jag som är lite insnöad på relationsdatabaser bara ;)

Två kategoriter till isf. "Artakvarium" och "levande/ungfödare"
Den sista definitivt
#55 - 24 mars 2006 10:55
[quote=heeke]Jag menar bara att det bara är "det vanligaste" som kommer att finnas med. Hade man flera olika val att kombinera så skulle man även kunna få till mer ovanliga konstallationer utan att behöva he en lista med hundratals alternativ.
Tänk dig att man först väljer område varifrån fiskarna kommer (flera om det nu är så) vilken kategori dom kommer i från. Dessa två val säger ju igentligen bara vilka fiskar man har och inte hur man inrätt akvariet. Det skulle kunna vara ett tredje val, typ biotop, växt, sällskap, art, mfl.
Har man då bara cilkider från centralamerika i ett biotopinrett kar så kommer ju det att framgå av dessa 3 val.
Då kan man få till oändligt många fler alternativ en med den nu tänkta listan.[/quote]
Risken blir att ju fler val man har desto fler kommer att strunta i att fylla i uppgifterna. :(
#56 - 24 mars 2006 10:56
Skulle man ha en kategori med "artakvarium - levande/ungfödare"

Ja, funderar själv på att starta ett, problemet är ju bara att hitta fiskarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 24 mars 2006 11:11
[quote=Guy Palm]Risken blir att ju fler val man har desto fler kommer att strunta i att fylla i uppgifterna. :([/quote]
Man måste fylla i en kategori:p

Ja, funderar själv på att starta ett, problemet är ju bara att hitta fiskarna

Vi såg ju sådana på senaste västmötet och själv har jag ju också två sådana akvarium just nu.
Så detta kommer att tillfogas - finnas det fler typer av artakvarier som är relativt vanliga?
#58 - 24 mars 2006 11:28
[QUOTE=Kjell Fohrman]I profilen så kommer man att kunna lägga upp sitt "eget" (sina "egna" akvarier") och då kommer man för att underlätta sökningen över vilka som har vilket att dela in akvarierna i olika kategorier.

Vilka kategorier ytterligare tror ni skulle behövas

[FONT=Arial]Malawiakvarium[/FONT]
[FONT=Arial]Tanganyikaakvarium[/FONT]
Kallvattensakvarium
Bräckvattensakvarium
[FONT=Arial]Utedamm[/FONT][/QUOTE]

I mitt intresse skulle jag glutta in på:
Malawiakvarium
Växtakvarium
Saltvattensakvarium
Sydamerikansk biotop.
Malakvarium
Räk/kräftakvarium
Inne och utedamm.

//Camilla
#59 - 24 mars 2006 12:03
Det finns fiskar från östra afrika också som inte bor i de stora sjöarna eller madagaskar. Typ Natalcikliden. Det ingår i mina planer att försöka ta reda på vad de lever med och göra ett biotopkar till dem i framtiden.. Så kanske en kategori med Övriga biotopakvarier skulle passa?
#60 - 24 mars 2006 12:35
[quote=NiXoN]Dehär kommer att bli fin fint.....
Jag testade funktionen lite hoppas ingen hade nåt emot det.[/quote]
Jepp jag testade också och det funkar utmärkt. Bra adress: http://www.zoopet.com/akvarium! Synd bara att det ännu inte funkar att lägga in fiskar och växter.[:)]
admin
Christian Alfredsson
#61 - 26 mars 2006 19:10
Jag har nu rensat bort allt som var inlagt. Ni får jättegärna lägga in era akvarium nu. Det finns en liten risk att jag måste radera dem igen men jag tror inte det. Lägger ni in några stycken så ser jag lättare hur jag ska fixa förstasidan snyggt.
admin
Christian Alfredsson
#62 - 27 mars 2006 05:23
Ett bra tips är att hålla inne SHIFT + Enter när man vill ha ny rad. Man får då en enkel radmatning.
Bilagor:
#63 - 27 mars 2006 11:37
Nu har jag testat lite grann så nu ligger en bild på mitt 375 dala kar inne.
admin
Christian Alfredsson
#64 - 27 mars 2006 16:51
Ser helt okey ut. Ni andra får gärna mata in era akvarium. Bra om någon lägger in fler än 2 st. Jag ska ju koppla till profilen + fixa till förstasidan så jag behöver några akvarium för att kunna se så att allt ser bra ut.
admin
Christian Alfredsson
#65 - 28 mars 2006 05:31
Nu finns listan på de akvarium man lagt in med i profilen.

Kolla tex. http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=1
#66 - 28 mars 2006 05:34
funlar inte.

under akvarium finns en liten rektangulär ruta och klickar jag på den kommer denna text upp.

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1
#67 - 28 mars 2006 05:41
[quote=admin]Nu finns listan på de akvarium man lagt in med i profilen.

Kolla tex. http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=1[/quote]
Jag såg bara ett på den länken och det karet måste jag sett förrut ;)
#68 - 28 mars 2006 05:42
Jag kolla in i min profil och se man på! du och jag Christian har inrett våra kar helt identiska *asg*
admin
Christian Alfredsson
#69 - 28 mars 2006 05:49
Coolt. Verkar som jag fixat så alla har fått mitt akvarium
#70 - 28 mars 2006 05:51
Du är generös du!
Alla härmar ditt kar såg jag när jag tittade på olika medlemar. Kanske är något du ska fortsätta med ;) att inspirera så vi andra kan göra kopier =)
#71 - 28 mars 2006 05:57
hahaha bra sätt att göra "reklam" på ;)
admin
Christian Alfredsson
#72 - 28 mars 2006 06:06
Nu ska det funka bättre. Inget visas om man inte har något. Sina egna visas om man har några.

Se nu till att lägga in några burkar.
#73 - 28 mars 2006 06:09
japp nu ser det ut att funka fint :)
#74 - 28 mars 2006 06:20
Var inne och la in nya kar i denna länk

http://www.zoopet.com/akvarium

Först ett 240 och sen ett 20 liters men det är bara den sistnämnde som syns i min profil. Har jag gjort fel?
admin
Christian Alfredsson
#75 - 28 mars 2006 06:40
Du har bara visat vad jag gjort fel. Har lagt med dem nu. Nu kan man ha hur många som helst. Ska börja lägga in mina 19 akvarium.
admin
Christian Alfredsson
#76 - 28 mars 2006 06:41
Vad vill ni ha mer för uppgifter om akvariet i profilen?
#77 - 28 mars 2006 07:24
Storlek (Volym) vore väl inte fel att ha med i profilen.

Tycker även att man ska kunna lägga till arter (fiskar och växter) som inte finns i Zoopets artbeskrivning, utan att först behöva knäppa ett kort som fyller kraven för att vara med i en artbeskrivning.
Räcker med om man tillåts skriva en kommentar (där man då lämpligen skriver artnamnet) utan att först valt någon i listan.
Nu försökte jag visserligen att knäppa kort i går när jag skulle lägga in mitt kar, har dock inte hunnit kolla om det blev något som går att använda
#78 - 28 mars 2006 10:39
Hur gör jag för att lägga in mina akvarier ?
#79 - 28 mars 2006 10:57
Kommer ni att lägga till fler växter att välja mellan? Det var inte många av mina växter som fanns med. (Exempelvis: Cabomba furcáta, Anubias barteri coffeefolia, Echinodorus Red Flame, mfl...)
admin
Christian Alfredsson
#80 - 28 mars 2006 11:09
Bara maila bilder på 1000 pixlar i bredd (o snyggt beskurna) till Kjell så läggs de in.
admin
Christian Alfredsson
#81 - 28 mars 2006 11:10
Ray: Gå till sidan http://www.zoopet.com/akvarium och klicka på lägg in nytt akvarium
#82 - 28 mars 2006 11:27
[QUOTE=admin]Bara maila bilder på 1000 pixlar i bredd (o snyggt beskurna) till Kjell så läggs de in.[/QUOTE]Visst är det bra, men tycker ändå att det borde finnas möjlighet att lägga in arter utan att vara fotoproffs. (se tidigare inlägg)
admin
Christian Alfredsson
#83 - 28 mars 2006 11:50
Jag och Kjell ska träffas ikväll. Vi ska bla prata om hur modulen ser ut och om den är som vi vill ha den. Tänk på att den inte är klar än utan fortfarande en Betaversion.
#84 - 28 mars 2006 23:01
Jag skulle vilja ha en funktion som gör att det nya akvarium jag lägger in kan väljas Typ först eller sist Samma att man kan ändra ordning på befintliga kar på samma sätt.

Jag gillar att ha ordning så jag skulle vilja lägga största karet först osv. Finns det möjligheter till detta?
admin
Christian Alfredsson
#85 - 29 mars 2006 04:40
Vi kommer lägga in ett fält på fiskar respektive växter där man själv kan skriva in vilka arter man har som inte finns med i registret.

Marie J: Döp bara akvarierna rätt så blir det rätt ordning typ

01: 1000-liters karet
02: Diskus och malawiciklider
03: Yngelkar
admin
Christian Alfredsson
#86 - 29 mars 2006 05:39
Nu kan man lägga in övriga fiskar och växter i profilen
#87 - 29 mars 2006 06:35
Jag lyckades lägga in "övriga växter", men när jag skulle komplettera med en till så går det inte. Allt ser rätt ut förutom att den inte läggs in.

En liten sak till. Det är lite irriterande att man inte direkt hamnar på sin akvarieprofil efter att man ändrat/lagt till. Speciellt som det inte finns en länk till profilen.
admin
Christian Alfredsson
#88 - 29 mars 2006 06:49
När man lägger till Övriga växter så är det ny ett fritextfält. Dvs du kan lägga in en lång text. Klicka på övriga växter och skriv in alla du har.
admin
Christian Alfredsson
#89 - 29 mars 2006 07:53
Heeke: Nu är arbetsflödet bättre. Har tagit bort massor av onödiga klick och man hamnar rätt.
admin
Christian Alfredsson
#90 - 29 mars 2006 09:04
Senast inlagda akvarium ligger nu på framsidan.
#91 - 29 mars 2006 09:22
Mit problem med att posta ändring till "Övriga växter" berode på att jag bara använde "klipp och klistra". Då sparades inte ändringarna. Om jag däremot kopierar in texten och sen tar bort sitsta bokstaven i texten och skriver den "manuellt" så funkar det som det ska.
Mysko!
#92 - 29 mars 2006 10:09
[quote=admin]

Marie J: Döp bara akvarierna rätt så blir det rätt ordning typ

[/quote]

Ok
#93 - 29 mars 2006 17:03
kan man se alla inlagda akvarium nån stans och går det att söka
MVH
Mange
admin
Christian Alfredsson
#94 - 29 mars 2006 18:45
http://www.zoopet.com/akvarium ser man alla på. Det går inte att söka än. Tänkte det skulle ramla in lite akvarium först.

Ska lägga in en länk i menyn. Dock inte idag.
#95 - 29 mars 2006 19:38
Va fasen...nu ble ja sugen på att lägga in mitt 540 kar men d gick int :(
#96 - 29 mars 2006 19:40
Inte för mig heller. :( Det finns inget i akvairetyp-menyn eller nedanför.
admin
Christian Alfredsson
#97 - 29 mars 2006 20:05
admin
Christian Alfredsson
#98 - 29 mars 2006 20:11
Nu fattar jag = fixat
#99 - 30 mars 2006 06:38
"Senaste akvariet" dyker upp lite varstans... tex under vinnare, vinster, copyright, kontakt mfl sidor...
admin
Christian Alfredsson
#100 - 30 mars 2006 07:39
Fixar det.
admin
Christian Alfredsson
#101 - 31 mars 2006 08:40
NY supercool pryl inlagd.

Om man tittar på en artbeskrivning som denna:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=435

Så kan man längst ner till höger se exempel på akvarium där fisken finns i. Nu snackar vi om att byta erfarenheter och hämta inspiration!! Ju fler som lägger in sina akvarium ju större faktabank.
#102 - 31 mars 2006 09:37
Det var en riktigt "smutt" grej får man säga. :D
#103 - 31 mars 2006 09:43
de bästa med den grejen är nog att man kan se vilka andra arter fisken lever med, blir enkalre då att komponera ihop.

men mitt akvari kommer in kanske till sommarn när syrran kommer förbi med sin kamera.
#104 - 31 mars 2006 12:03
[QUOTE=admin]Om man tittar på en artbeskrivning som denna:
[/QUOTE]
Fantastiskt vacker fisk, ett praktexemplar helt enkelt! ;-)

Förövrigt så saknas ikonerna för att lista och söka bland akvarierna...
#105 - 31 mars 2006 12:44
Har en liten dum fråga bara.. Vart hittar man till denna sida?
Jag vet adressen alltså, så det är inga problem att komma dit så sätt. Men den finns inte med i någon meny? Eller är det gömt någonstans? Tänkte först att det kanske är pga att det bara är beta än(?), men samtidigt så finns ju senaste karet på framsidan, så det argumentet höll inte heller för mig ;).

Inte meningen att klaga, jag undrar mest. Innan jag hittade adressen här i tråden så flängde jag omkring och letade efter den sidan i div. menyer och sådant. Till slut hittade jag den även på framsidan iofs, när man har gått till det senaste inlagda akvariumet så kan man ju gå vidare därifrån. Men det borde väl vara med i någon meny också? Eller är det bara jag som är blind? hehe
#106 - 31 mars 2006 17:50
De stora textfälten fungerar inte nå bra med Firefox när man skall lägga upp ett nytt, man får inte fram någon markör. Det fungerar bra när det väl finns text i fälten men när de är tomma får man inte fram någon markör.

Förutom detta börjar detta bli riktigt, riktigt bra, har lagt upp alla mina akvarium nu.
admin
Christian Alfredsson
#107 - 31 mars 2006 18:09
Ska lägga in en länk.
Ska fixa ikoner (görs direkt)
Ska ladda hem Firefox
Ska gå på Ciklidstämman imorgon (tjoho!)
#108 - 31 mars 2006 20:18
punkt 4 låter riktigt jobbig ;)
#109 - 4 april 2006 20:56
Asiatisk biotop kommer jag förhoppningsvis att behöva..:p

Edit: 6 sidor senare...
#110 - 9 april 2006 11:11
Hur går det med länken?
admin
Christian Alfredsson
#111 - 9 april 2006 17:58
Dåligt.

http://www.zoopet.com/akvarium är det.. men jag har inte lagt in den än i menyn.
#112 - 10 april 2006 05:57
[QUOTE=admin]NY supercool pryl inlagd.

Om man tittar på en artbeskrivning som denna:

Så kan man längst ner till höger se exempel på akvarium där fisken finns i. Nu snackar vi om att byta erfarenheter och hämta inspiration!! Ju fler som lägger in sina akvarium ju större faktabank.[/QUOTE]
Gör gärna samma sak med artbeskrivningarna för växterna!
admin
Christian Alfredsson
#113 - 11 april 2006 05:21
Länk från drop-down-menyn fixad.
admin
Christian Alfredsson
#114 - 11 april 2006 07:36
... och nu i högerspalten på första sidan
#115 - 18 april 2006 10:28
Intresset för att lägga in akvarier i profilen verkar inte vara så stort, iallafall mycket mindre än jag trott. -Synd, för man får en väldans massa inspiration av de akvarium som är med:

http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium_lista.php?ORDNING=LITER
#116 - 18 april 2006 10:58
Jag håller med "petnym" om att det skulle vara skoj att lägga in akavrierna i profilen.
#117 - 18 april 2006 12:02
kan man lägga in utan bilder ?
#118 - 18 april 2006 12:05
mej f¨r ni vänta på tills sommaren pga ingen kamera
admin
Christian Alfredsson
#119 - 18 april 2006 13:04
Micke: Det är bara att lägga in

Raven: Lägg in dem med dålig bild. Man får ju ändå info om vad som är i burken och en uppfattning om hur det funkar.
#120 - 18 april 2006 13:09
[quote=admin]Micke: Det är bara att lägga in

[/quote]

Ah, jag hade missat att dom kommer med i profilen nu. Jag ska ta och lägga in karen vid tillfälle då.

En annan fråga om profilen; varför funkar inte länkarna till artiklar i den nya profilen?
admin
Christian Alfredsson
#121 - 18 april 2006 13:23
Jag kollar din profil och ser om jag kan fixa det. Ni är ju inte så många som skickar in artiklar så jag har missat det. Har haft Sonja's profil som facit när jag jobbat fram den nya.
admin
Christian Alfredsson
#122 - 18 april 2006 13:42
Nu är dina länkar fixade Micke. Fixar du in dina akvarium också så blir det supersnyggt.
#123 - 18 april 2006 14:00
Nej det funkar inte. Jag får -"Du har inte behörighet att visa den här sidan.
Du måste logga in."
Går jag vägen via menyn till artiklarna funkar det och sökvägen är densamma.
admin
Christian Alfredsson
#124 - 18 april 2006 15:11
Jodå det funkar. Det är bara dubbelinloggning som är jobbig. När du kommer till sidan att du inte har behörighet så loggar du in med goldmedlem/****** långt ner till höger.
#125 - 18 april 2006 15:16
Men dom ska väl kunna läsas av alla? Det står så här: Goldmedlemmarnas artiklar – artiklar inskickade av Gold-medlemmar (kan läsas av alla).
#126 - 18 april 2006 15:29
Artikel länkarna i Mickes profil verkar inte fungera för mig även när jag är inloggad. Jag tror det är samma problem som har funnits ända sedan forumet uppgraderades som gör att länkar som innehåller ett &-tecken inte fungerar. Tecknet & byts ut till & i länken och den fungerar därmed inte.
admin
Christian Alfredsson
#127 - 19 april 2006 05:05
Nu funkar länkarna i Mickes profil.
#128 - 19 april 2006 07:07
Se där ja - nu funkar det, kanon! Nu ska jag bara bli färdig att lägga in akvarier också.
admin
Christian Alfredsson
#129 - 19 april 2006 08:18
Vi väntar framförallt på dina nya akvarium.
#130 - 19 april 2006 15:43
[FONT=Arial][SIZE=3]En kul funktion vore att i växternas artbeskrivningar kunna se i vilket kar varje växt fanns.[:)][/SIZE][/FONT]
admin
Christian Alfredsson
#131 - 19 april 2006 16:31
Den kommer. Finns med på listan.
admin
Christian Alfredsson
#132 - 19 april 2006 16:35
Den var lätt att ordna så den finns där nu.
#133 - 24 april 2006 19:14
[FONT="Verdana"][SIZE="1"]Är det max 4 bilder? Kan iaf inte lägga in flera... akvariet[/SIZE][/FONT]
admin
Christian Alfredsson
#134 - 25 april 2006 04:52
Du kan lägga in hur många akvarium som helst. Bara klicka på nytt akvarium. Däremot kan man bara ha 4 bilder per akvarium
#135 - 30 april 2006 07:22
Skulle man inte kunna lägga till en typ"
"Artakvarium - ciklider"

Mitt problem är att jag har både central och sydamerikanska ciklider i samma akvarium och då finns det inte riktigt något bra alternativ som passar idag.
#136 - 30 april 2006 07:44
Det går ju bara att "radera fisk". Går det inte att få en funktion typ "ändra fisk" om man vill ändra t.ex. antal fiskar eller egna kommentarer ed.?!?

(Blev nog lite rörigt, men nån kanske fattar vad jag syftar på.....??)
admin
Christian Alfredsson
#137 - 30 april 2006 07:46
Skulle nog kalla det för sällskapsakvarium. Fiskarna kommer ju från lite olika miljö och önskar lite olika förutsättningar. Antar att du får kompromissa lite i vattenvärden.
admin
Christian Alfredsson
#138 - 30 april 2006 07:47
Japp. Enbart radera och lägga in ny finns. Tänkte det skulle funka som i verkligheten.... man tar bort en sort och lägger in en ny.
#139 - 2 maj 2006 13:31
Kan man inte ordna bilderna på nått sätt?
admin
Christian Alfredsson
#140 - 2 maj 2006 13:38
Nope. Men det var en bra ide... Sorteringsordning på bilder. Enda man kan göra nu är att radera alla och lägga in dem på nytt i den ordning man vill ha.
#141 - 11 december 2006 14:02
Det verkar inte gå att lägga till räkorna som finns bland artbeskrivningarna...
admin
Christian Alfredsson
#142 - 11 december 2006 18:36
Tänkte inte på det... Ska bara fixa lite tabell osså...
admin
Christian Alfredsson
#143 - 12 december 2006 10:44
Har gjort den del. så det är på gång men inte klart.
admin
Christian Alfredsson
#144 - 13 december 2006 09:00
Nu funkar det att mata in övriga djur till sitt akvarium
#145 - 19 december 2006 11:29
Kan också tipsa om att rutan "Akvarium med fisken i" som finns på artbeskrivningarna för fiskarna inte finns för skaldjuren...
Kjell Fohrman
Administrator
#146 - 19 december 2006 11:32
petnym skrev:
Kan också tipsa om att rutan "Akvarium med fisken i" som finns på artbeskrivningarna för fiskarna inte finns för skaldjuren...

Tack för påpekandet - ber Christian fixa detta
admin
Christian Alfredsson
#147 - 19 december 2006 18:36
Fixat

Annons