Mitt akvarium förr.

#1 - 29 januari 2004 07:10
När jag var liten, 10 år fick jag mitt första akvarium på ca 50 l. I det hade jag guppy,neoner,svärbärare och en pleco. Det hade jag tills jag fyllde 18.

På den tiden fanns inte internet med sin massinformation. Så min kunskap var nästan lika med noll. Min far var mycket intresserad och hade ett saltvatten kar.

Det där med vattenberedning, salt,växtgödning,ph,kh,gh,co2,nitrit och nitrat var inget jag hörde talas om. Vattenbyte var det ända jag gjorde och hade ändå mängder av yngel av alla mina arter som jag gav bort till nära och kära. Växterna fick jag klippa bort då de nästan växte ur karet.

Nu har jag sedan ett halvår tillbaks tagit tillbaks mitt intresse och är livrädd för att göra fel. Jag läser dagligen alla forum här, för att lära mig allt. Alla ord snurrar i huvudet för mig. Jag vill att mina fiskar ska må bara så bäst! Till och med funderat på co2 aggregat.

Frågan är ju då hur det kom sig att jag hade ett så väl fungerande akvarium när jag var liten utan alla provtagningar och medel. Var fiskarna och vattnet bättre förr eller hade jag bara en fantastisk tur?

Har ni några minnen av hur ni skötte era kar förr och hur dom fungerade då?

#2 - 29 januari 2004 07:15
Jag har samma erfarenhet som du, vi hade akvarium när jag var liten, det enda vi gjorde var vattenbyten vi med. vi hade glölampsramp och cabomba som växte glatt (!)
#3 - 29 januari 2004 07:32
Hehe... nostalgiskt värre. Kommer ihåg att jag ville "hjälpa" pappa med hans akvarium. Direkt fick jag ett eget 100L för att hålla mig borta från hans kar. Till pappas förvåning lyckades jag få firrarna att yngla av sig ganska frekvent =D

Jag tror inte PH,KH & CO2 var uppfunnet då...
Några rejäla vattenbyten och en badrumsarmatur med tillhörande lysrör räckte långt då.
#4 - 29 januari 2004 07:51
När jag gick på lågstadiet räddade jag 4-5 guppyyngel som hotades av nedspolning. Dessa fick bo i en vit plastmugg flera dagar innan jag hade tjatat till mig ett akvarium. Karet jag fick kan inte ha varit större än 45 l.
Den bakteriebalansen förstörde jag jämt och ständigt med grustvätt i badkaret. Jag hade en fruktansvärd överbefolkning till slut och jag har för mig att akvariet till slut skänktes bort. Det var ingen som orkade se på dessa stackars guppyn som ynglade, myllrade och överlevde.
#5 - 29 januari 2004 08:32
Jag tror det visar att akvaristik är mycket mindre vetenskap än många tror och att det man läser på forum som detta skall ses som tips och inte som fakta. På lång sikt är det ändå egna erfarenheter som kommer att styra hur man sköter sina kar.
#6 - 29 januari 2004 08:45
Det fanns väl inte samma kunskap om hur alla "processer" i karet fungerar förut.
Nu när kunskapen finns, vill vi (inte alla dock) skynda på "kretsloppet" så mycket det bara går eller förändra vattenvärden för att kunna hålla andra fiskar, genom att tillsätta olika ämnen. Resultatet av detta blir att vi måste mäta och fixa för att inte sabba balansen helt.

/heeke
#7 - 29 januari 2004 08:46
Sen är det skillnad på att saker fungerar, och att saker fungerar perfekt.
Jag hade också såna här extrema low-tech akvarier som ung, med glödlampsbelysning och luftpump och kanske en doppvärmare - och ja, visst levde och förökade sig fisken, och åtminstone ibland växte växterna bra också.

Fast då hade jag förstås bara de tuffaste av de tuffa bland växter, och jag minns vilket fantastiskt lyft det var för mina svärdplantor när jag kom på att man kunde använda jiffypellets (https://www.veseys.com/store.cfm?product=971) för att plantera dem utan att få jord i hela akvariet, och nästa stora lyft för växtligheten kom när jag gick över till lysrör. Jag föreställer mig, utan att ha provat i sötvatten, att koldioxid och bra gödning också ger lyft.

Så... jag tror inte fisken dragit så mycket nytta av de tekniska landvinningarna, men VÄXTERNA har definitivt gjort det.

Sen, i sanningens namn, tycker jag nog rätt mycket av den teknik som säljs antingen är direkt onödig för normalakvaristen, som UV-ljus, "spårämnen" och vattenberedningsmedel, eller överdrivet ambitiös, som RO/DI anläggningar.

Mitt 90L yngelakvarium är f.ö. uppbyggt efter gammalt mönster, fast med lysrör, dvs ingen cirkulation, ingen värme. Funkar görbra för det jag använder det till, dvs att föda upp yngel.
#8 - 29 januari 2004 09:08
Jag tror att det är väldigt lätt att "freaka ur" idag eftersom det väldigt lätt att hämta information på internet mm. plus att man vet mer om vattenvärden och egentligen allting idag. Men värt att påpeka är väl ändå att det faktiskt går att ha fungerande akvarium utan att vara ett "totalfreak", själv har jag t.ex. aldrig tagit ett vattenprov men det fungerar bra endå. Sunt förnuft och inte minst all kunskap bland annat här på Zoopet räcker nog ganska långt.
#9 - 29 januari 2004 10:37
Håller med ovanstående,har oxo haft flera akvarium i omgångar genom åren,inte har jag hållt på så här då som nu..Jag har då blivit en "hypokondriker" [:-27]när det gäller mina fiskar,minsta lilla klining,kan vara en syrebubbla som har "fastnat" en stund så det ser ut som en prick,ja då [:-84][:-82] ÄR DOM SJUKA!!HJÄLP [:-123][:-118],jaa så kan jag minsann låta!!Så dom hemma får "lugna" ner mej..Ja herregud!Gubben brukar säga åt mej o INTE sitta så nära rutan..[:-110][:I]
#10 - 29 januari 2004 10:48
Ursprungligen skickat av M-L

Håller med ovanstående,har oxo haft flera akvarium i omgångar genom åren,inte har jag hållt på så här då som nu..Jag har då blivit en "hypokondriker" [:-27]när det gäller mina fiskar,minsta lilla klining,kan vara en syrebubbla som har "fastnat" en stund så det ser ut som en prick,ja då [:-84][:-82] ÄR DOM SJUKA!!HJÄLP [:-123][:-118],jaa så kan jag minsann låta!!Så dom hemma får "lugna" ner mej..Ja herregud!Gubben brukar säga åt mej o INTE sitta så nära rutan..[:-110][:I]

Känner igen mig ganska rejält i ditt inlägg.
Min sambo brukar undra om jag inte skall flytta in med fiskarna istället för med henne och barnen. Är där ständigt och mäter, testar pillar lite osv. Får abstinens om jag inte har någon akvarie liknande sysselsättning på kvällarna. Tur man har många kar så man inte är och pillar i samma kar hela tiden=)) Det är hela tiden nya projekt på gång, just ny är det ett BB/Sjukhus liknande lösning som håller på att växa fram i våran klädkammare. En lager hylla med 3 st 60 liters kar för yngel och sjuka fiskar.

[:-5] Mvh Jesper
#11 - 29 januari 2004 10:54
Va SKÖNT o höra att jag inte är ensam o vara "knäpp"!!
#12 - 29 januari 2004 12:12
Det var kul att läsa era erfarenheter från förr och se att ni är lika fjompiga som jag med att veta vad man bör eller inte.

Det är väl som de flesta skriver att man få samla massa info här och bilda sig en egen uppfattning om vad som är rätt och fel för mig och mitt kar.

Alla har vi gemensamt att vi älskar fiskar och vi vill att de ska ha det bra. Hur vi når dit hän är dock olika utan att det behöver vara rätt eller fel.
#13 - 29 januari 2004 12:18
Ursprungligen skickat av Marie J

Det är väl som de flesta skriver att man få samla massa info här och bilda sig en egen uppfattning om vad som är rätt och fel för mig och mitt kar.

Alla har vi gemensamt att vi älskar fiskar och vi vill att de ska ha det bra. Hur vi når dit hän är dock olika utan att det behöver vara rätt eller fel.

Kunde inte sagt det bättre själv [:-68][^][:-92]

[:-5] Mvh Jesper
#14 - 29 januari 2004 12:55
att säga att allt var bättre innan man hade all information känns rätt dumt.. eftersom man också har tillgång till hur fiskar/växter vill ha det, så är det ju lättare att försöka se till så alla har det bra. Jag hade också akvarium när jag var liten, med glödlampor & massa fisk i ett litet 60 liters kar, bl.a. en guldfisk, silverhaj, molly tror jag & lite annat.. jag trodde allt var frid&fröjd när jag bytte vatten "ibland" och matade dem med allt möjligt, ibland brödsmulor t.o.m.
de överlevde allt men det betyder ju inte att det var bra för dem?
Så jag är väldigt tacksam för all info jag har fått tag på idag, även om man får ta den med en nypa salt iblan...och inte tro att såfort de kliar sig så är det dags att avliva dem =)
#15 - 29 januari 2004 13:11
Jag har fått för mig att många fiskar, tex guppys och mollys, har blivit mycket ömtåligare pg av all odling och inavel. Om man jämför utbudet av fiskar, så finns det ju nu många fler lite svårare arter som kanske kräver lite mer skötsel.
Jag kan också tänka mig att vårat kranvatten inte ser likadant ut som då. Nu är det ju massa tillsatser som man vill skydda fiskarna ifrån.
Men sen är det väl så att faran man inte vet om, finns inte...
"ignorance is bliss"
#16 - 29 januari 2004 14:32
Ursprungligen skickat av Lisaplisa

Jag har fått för mig att många fiskar, tex guppys och mollys, har blivit mycket ömtåligare pg av all odling och inavel. Om man jämför utbudet av fiskar, så finns det ju nu många fler lite svårare arter som kanske kräver lite mer skötsel.

Jag kan också tänka mig att vårat kranvatten inte ser likadant ut som då. Nu är det ju massa tillsatser som man vill skydda fiskarna ifrån.

Men sen är det väl så att faran man inte vet om, finns inte...

"ignorance is bliss"

Jag är ju personligen rädd för att börja jag testa och labba och tillföra saker så kanske jag förstör mer i karet än vad jag gör nytta. Känner mig för okunnig. Men kanske jag lär mig mer så att jag kan ha ett optimalt fungerande kar![:-160][:-21]
#17 - 29 januari 2004 16:38
Är det någon mer som vill vara lite nostalgisk och berätta hur ni skötte karen förr?

Nyfiken Marie
#18 - 29 januari 2004 18:14
Sitter och tittar på mitt lilla, lilla kar (25L), som jag haft sedan 1976, just nu. Det står där, lite skamfilat, bredvid datorn, befolkat av platys med yngel. I det akvariet har det bott de mest skiftande fiskar - från slöjstjärtar till dvärgciklider. Där har fötts upp kampfisk med framgång - till klasskamraternas glädje. Skötseln var lätt - vattenbyte och filterrengöring när det tycktes behövas. Allt enligt principen att: "det löser sig...". Och Rena 101:an funkar fortfarande om än enbart i artemiakläckningen. Det blå luftdrivna filtret går i mitt yngelkar just nu. Har fortfarande aldrig gjort ett vattentest - och då har jag ändå haft akvarium sedan 1973. Och peppar, peppar, inga katastrofer hitills. Ögon och näsa fick användas; och akut blev det om det någon enstaka gång luktade ammoniak eller fiskarna blev konstiga. I mitt 100L gick eheim 1028:an - som fortfarande står på golvet till ett av mina kar i dag. Köpt beg. 1973 från min kusin som köpte det någon gång i slutet av 60-talet. Där var pappa rådgivande i akvarieskötseln - han är ingen stor fantast, men har sunt förnuft och hindrade väl en och annan överbefolkning.
Tror inte jag skulle ha det stora akvarieintresse jag har i dag om det hade varit för invecklat med all skötsel och mätmani. Personligen tror jag många nybörjare skräms av att läsa om alla tester och värden, och tänker att: "Oj, är det så krångligt, då skippar jag nog det här". Vilket ju är synd, då ett akvarium som sköts med vattenbyten och rengöring är en ganska lättsam och enkel hobby. Sedan kan det ju växa till mer specifika och svårskötta fiskar i takt med att man lär sig mer.
#19 - 29 januari 2004 20:13
Gogar!!!

En sån härlig story!!!!
#20 - 1 januari 2006 13:05
Gott Nytt År på er alla!

Det här var en kul tråd jag hittade, nästan exakt 2 år gammal.
Det vore trevligt med lite mer berättelser hur det gick till förr.

Själva hade vi syskon ett litet akvarium som endast fick sporadiska vattenbyten. Växterna förökade sej så mycket att vi kunde sälja till zooet. Filtret bestod av en liten behållare med nåt slags vitt trassel.

Det funkade och vi ungar var förtjusta i fiskarna, katten oxå som satt uppe på o doppade tassen i. Men han fick aldrig napp!
#21 - 1 januari 2006 14:10
Vad kul att läsa om alla "gamla" erfarenheter! Känner igen mig en hel del från hur det var när jag hade akvarium "förr i tiden"! :)

Mitt första akvarie fick jag av en moster och morbror. Jag var 10 år och hade varit sjuk länge, måste komma ihåg att fråga vad det var för fel på mig eftersom jag aldrig (trots mycket tjat :D ) fått något djur förut...

Det var i alla fall ett litet (10-15 liter tror jag) som jag hade guppy, Platy och svärdbärare i + massor av yngel så småningom.

Inget filter, bara en doppvärmare. Gjorde rent akvariet :eek: ungefär varannan månad. Tog ut allt och gjorde rent grus, stenar, ALLT! Något år senare hade jag sparat ihop till ett begagnat 60-liters. Vilken lycka!!!

Då köpte jag Tigerbarber, Sebrafiskar, Neontetror , Scalarer mm. Säkert överbefolkat som jag ser det nu :p . Inget filter, totalrengöring som förut...[:O]

Jag sålde det när jag flyttade hemifrån. Sedan dröjde det några år tills jag köpte ett riktigt stort akvarie (med filter!). Fortfarande totalrengöring!!! Ungefär samma sorts fiskar.

Sålde det inför en lång flytt, många år sedan.

Och nu är det dags igen! :D Med alla preparat, mätvätskor, nitrit-ångest mm!
Hade sällan några döda fiskar förr, som jag minns det. Några förståss under årens lopp...

Men lika härligt känns det fortfarande att få ta hand om fiskarna, se till att dom har det bra och glädjas åt att sitta och titta på dom.

Dessutom har jag äntligen vågat mig på att köpa ciklider (kakaduorna) efter att ha längtat i så många år...:p

Det var inte "roligare förr"... det är precis lika roligt nu... [:-64]
#22 - 1 januari 2006 14:17
oj... Minns med rysningar hur jag skötte mitt barnkar.

Var väl 11 när jag fick ett 80 liters... Jag försökte få alla fiskar att fungera tillsammans. Frågade försäljarna. Fungerar svärdbärare med guppy? Guppy med kampfisk? Kampfisk med molly? Slutade med att jag hade alldeles för mycket fiskar :) Och massdöd. inte mer än en gång. Jag tänkte nog inte så mycket på det. Köpte nya. Osså levde dessa i 3 månader. Bytte sällan vatten. Nästan aldrig. Mot slutet så levde bara en fisk. En ancistrus. Den enda fisken som överlevde i alla år :)

Lite skillnad mot idag, då jag byter vatten, eller rengör, varje dag...
#23 - 1 januari 2006 14:23
[QUOTE=Marie J]Men kanske jag lär mig mer så att jag kan ha ett optimalt fungerande kar![:-160][:-21][/QUOTE]

jesus jag läste "karl" och tänkte bli förbannad *skämms*

lite nyårsdags yrsel
#24 - 1 januari 2006 14:27
Hemskt kul i så fall. Vem vill inte ha en sån!!!???
#25 - 1 januari 2006 22:00
Fick lite rysningar när jag tänkte tillbaks på när min syster hade akvarium när jag var liten. Den enda skötseln var matning och julstädning en gång om året då allt vatten byttes och total rengöring av grus mm. Konstigt nog så överlevde en del fisk i detta mardrömskar.

Måste också säga att förutom att internet bidrar med massor av kunskap och åsikter så tycker jag att det även är mycket inspirerande att läsa om hur andra gör, vilka fiskar de har tillsammans mm. Jag tror faktiskt att det var tack vare internet som jag skaffade mitt första akvarium för 3 år sedan.
#26 - 1 januari 2006 22:36
[QUOTE=Bucket][QUOTE=Marie J]Men kanske jag lär mig mer så att jag kan ha ett optimalt fungerande kar![:-160][:-21][/QUOTE]

jesus jag läste "karl" och tänkte bli förbannad *skämms*

lite nyårsdags yrsel[/QUOTE]:D
#27 - 1 januari 2006 22:49
Dock inte så många år sedan *maha, hemska tanke*, jag var väl 7 år. Var hos faster Lena i Landskrona (skåne för er som ej vet :P). Faster ville såklart göra allt för att jag ska ha det så bra och roligt. Vi går ner till djuraffärn och köper en skål *under 10l*, typ 4l grus, en växt och något krimskrams, 2 guldfiskar, 5 guppys, någon corydoras och lite andra levandefödare. Jag ville köpa alla sjuka fiskar, så jag kunde ta hand om dom. ;P Pappa och mamma kommer hem efter en lång promenad på stranden, och vad ser dom, jo en överfylld skål! *jippi!* Pappa bygger en ställning *en såndär back man har läskflaskor och sånt i. Han sitter och sågar och borrar i 2 dygn och sedan whola!! Vi fraktar skålen och alla fiskar i skålen från Skåne till Stockholm..
Vaah? är det inte fantastiskt??

Att tilläga är ju att vi iaf köpte en luftpump och ett bottenfilter!
#28 - 1 januari 2006 23:03
För några år sen (10?) fick jag mitt första akvarium. Har ingen aning om hur stort det var men iaf inte mer än 100L. Jag hade allt möjligt däri. Bland annat skalarer, några malar, corydoras (stavning?), mollys av alla de slag, kuhlii ålar osv. Ändrade fiskar efterhand som de dog. Fick två guldfiskar och pytteakvarium av en kompis också. Stackars fisk säger jag bara. Jag kände på mig att det var litet redan då.
Jag storstädade en gång varannan månad, riktigt superrent var det då. Jag hade iof pump och värmare o sånt men inga vattenpreparat som jag har numera. Och vi har ändå väldigt mkt klor i vårt vatten (egen brunn på landet).
Nu är jag 20 år och lite mer förståndig(?). I vilket fall så läser jag på mkt mer nu och skulle aldrig köpa skalarer till mitt akvarium på 85 liter! :-D
Det lustiga är att min mal, som jag inte har en aning om vad det var för någon, blev runt 20 cm lång.. ungefär hälften så stort som mitt akvarium var långt. Det är nästan ett mirakel. Mamma var livrädd för den. :D

Så jag vet inte om det var bättre då... Nu har 8 guppies dött på mindre än en månad. Då dog det typ 2 fiskar om året.. max! Det verkade till och med som skalarerna och guldfiskarna trivdes i deras trånga utrymme.
#29 - 24 maj 2006 09:51
Kul tråd det här, jag fyller gärna på med mina refarenheter från förr.

Vi hade ett 75 liters akvarium från när jag var ca 4-5 år och framåt. Det var i grön metall med bottenplatta och den enda reningen vi hade var ett litet plastfilter som stod på botten och var fyllt med filtervadd. Lite längre fram skaffade vi ett bottenfilter. Vi hade en lika grön armatur till akvariet med två päronglödlampor på 45 watt. Täckglasen var vingliga och passade inte helt, vilket gjorde att katten som gillade att ligga på akvariet trillade ner ett antal gånger.

I akvariet hade vi guppys och svärdbärare. Minns någon kuhliål också men den såg vi aldrig, så hur länge den fanns där har jag ingen aning om. Har även för mig att vi hade cabomba i akvariet men det kan lika gärna ha varit vattenpest. Antar att det inte fanns så mycket att välja på då i början av 70-talet.

Kan inte minnas någon doppvärmare, men jag minns den gröna håven pappa använde när han fiskade upp någon död fisk då och då. De såg ut exakt likadant som idag. I början tömde vi hela akvariet en gång i månaden och skrubbade rent, eftersom det var så vi hade fått veta att man skulle göra. efter ett antal och och lite erfarenhet började vi istället byta hälften av vattnet en gång i månaden, men det var väl ofta lite si och så med det.

På sommaren var vi barn extra glada, eftersom vi då fick ta ut alla "miljarders" yngel till vår stora lekpool. Så här i efterhand har jag förstått att det var strategiskt tänkande från pappas sida... lite grymt, men ack så nödvändigt. Ynglena dog ganska kvickt i dammen.

Även min farfar hade akvarium, men jag minns tyvärr inte vad han använde för utrustning. Kanske ska ta och fråga pappa. Farfar hade i allafall sitt akvarium till sina guldfiskar som han hade i en damm i trädgården på sommaren. På vintern övervintrade de i garaget i ett ganska stort akvarium vad jag kan minnas, men allt är ju stort i ett barns ögon.
#30 - 24 maj 2006 10:03
Jag kom på en till sak. Jag minns att farfar matade sina guldfiskar med havregryn... antar att det sväller fint i magen. Men de överlevde från år till år, så det funkade tydligen.
#31 - 24 maj 2006 10:43
[quote=Lenita]Jag kom på en till sak. Jag minns att farfar matade sina guldfiskar med havregryn... antar att det sväller fint i magen. Men de överlevde från år till år, så det funkade tydligen.[/quote]

Ja, hjälp! Det gjorde ju jag också när jag var liten kommer jag ihåg nu!!!
Hade nog förträngt det... [:o]

Men jag hade flingfoder också och åkte ofta in till stan (Stockholm) och köpte levande foder. Vattenloppor och mygglarver.

Affären låg på söder. Hornsgatan, nästan vid slussen. Undrar om den finns kvar...???
#32 - 24 maj 2006 15:12
"Vi hade ett 75 liters akvarium från när jag var ca 4-5 år och framåt. Det var i grön metall med bottenplatta och den enda reningen vi hade var ett litet plastfilter som stod på botten och var fyllt med filtervadd. Lite längre fram skaffade vi ett bottenfilter. Vi hade en lika grön armatur till akvariet med två päronglödlampor på 45 watt. Täckglasen var vingliga och passade inte helt, vilket gjorde att katten som gillade att ligga på akvariet trillade ner ett antal gånger."

Detta stämmer precis med vårt som vi barn hade. Jag minns det nu när du så målande beskriver det.

Minns oxå hur vi hela barnahögen tillsammans med mor och far åkte ut till Drottningholm och "loppade" i dammarna där. Stora håvar, stora burkar, många loppor till glada fiskar. Vilket äventyr.
Gör föräldrar så idag? Det var antagligen inte så roligt för dem, men vi tyckte det var kul och spännande
#33 - 24 maj 2006 15:15
Det finns ingen zooaffär vid Hornsgatan nere vid Slussen numera, vad jag kan minnas finns det inte nån zooaffär alls på Hornsgatan.
#34 - 24 maj 2006 15:57
[quote=svea]Det finns ingen zooaffär vid Hornsgatan nere vid Slussen numera, vad jag kan minnas finns det inte nån zooaffär alls på Hornsgatan.[/quote]

Det ante mig, var några år sedan... !:rolleyes:

Jag tyckte om den affären eftersom jag kände att de respekterade mig även om jag bara var ett barn! Och så fick jag gå hur länge jag ville och titta på alla fiskar och drömma... :p
#35 - 24 maj 2006 18:17
Bara??
Barn är viktiga, sådeså.
#36 - 24 maj 2006 18:25
Jo, jag tänkte på det när jag skrev det. Men jag skrev så för att det är ofta så folk ser på barn, "bara barn". Därför blir man glad när barn respekteras i t.ex affärer och behandlas som vuxna kunder.
Så kändes det när jag var barn!
#37 - 24 maj 2006 18:31
Mmm, nog var det så på den tiden. Men barn var ju viktiga (kunder?) även då.
Vi syskon gick ofta till akvarieaffären och köpte fiskar, sålde växter och kollade. Aldrig våra föräldrar.
Samma ser man idag när man besöker affärerna, mycket ungar. Och dom blir i allmänhet väl bemötta tycker jag. Och det är glädjande.
Tillväxten behövs.
#38 - 24 maj 2006 19:03
Som barn hade jag ett akvarium ca 75 till 100 l vet inte riktigt jag hade i det en massa tetras en stor svart mal haj ca 20 cm levde nog i 5 år kampfisk stora skalarer malar dem rörde inte varandra det fanns bara pumpar som stod på botten i den affären med ull i sen kom där syre ur i från den det hade jag iallafall ingen ljusramp det var för dyrt satte ner en glödlampa i vattnet..........JÄTTE SMART.........bytte nog aldrig vatten vad jag kommer i håg det var inte en fisk som dog jag hade en massa black mollys i det också
#39 - 24 maj 2006 19:08
Glödlampa i vattnet!!!???[:O] [:O] [:O]
#40 - 24 maj 2006 19:14
Med sladd och allt..Tills min farsa fick se det då satt han en lampa ovanför karet.. Lampan lös under vattnet jag visste inte att det är rätt så farligt
#41 - 24 maj 2006 19:25
Där ser man att farsor är viktiga!:D
#42 - 25 maj 2006 08:18
Så underbart med lite nostalgi. Som vanligt med nostalgi får man lätt en tendens att försköna historien så det gör säkert jag också. Jag hade flera akvarium hemma under tonåren. Jag minns ett 63 liter, ett ca 25, ett 15 och ett större (ca 200?) hemmagjort som jag och farsan fick ha i garaget för morsan trodde inte att det skulle hålla. Det höll men vintertid höll nog inte vattnet högre temeratur än ca 10 grader i det ouppvärmda garaget. De få fiskarna som fanns i trivdes nog inte...

I akvarierna inomhus var det desto större aktivitet. I 63 liters akvariet fanns doppvärmare utan termostat vilket gjorde att temperatursvängningarna kunde vara ganska. Bottenfilter och glödlampsramp förstås. Fiskarna var företrädesvis blå guramis som jag fick att leka många gånger. Andra fiskar var guppys, svärdbärare m.m. Nitrit, co2, kväve osv var fullständigt okända begrepp. Vattenbyten gjordes då och då (undrar om det inte var mamma som till slut gjorde dem av omtanke för fiskarna).

Det var 25 år sedan, nu har jag sedan drygt ett år tillbaka återupptagit min gamla hobby och håller med om att allt verkar svårare nu, men så är det ju inte. Problemet, om det nu är ett problem, är snarare att information nuförtiden är så oerhört lättillgängligt men det är också mycket svårare att skilja bra information från dålig/falsk.

Nåväl, jag ångrar definitivt inte att jag startade upp ett akvarium igen. Det är roligt, vackert, intressant och lärorikt. Jag som inte var speciellt förtjust i kemi i skolan har med glädje tagit till mig av de tips som "experterna" här på Zoopet så gärna delar med sig av. Ett stort tack till er alla som deltar i forumet!
#43 - 25 maj 2006 08:52
[QUOTE=stene]Med sladd och allt..Tills min farsa fick se det då satt han en lampa ovanför karet.. Lampan lös under vattnet jag visste inte att det är rätt så farligt[/QUOTE]

Herregud! :eek:
Men man är inte så smart när man är liten. Har nog själv gjort en och annan sån tabbe :)
#44 - 25 maj 2006 10:12
På min glödlampsramp böjde jag ner lamphållarna så pass mycket att lamporna kom LITE under vattnet. Jag hade ju ingen doppvärmare då och glödlamporna värmde vattnet...!!!
OJ, så fel det kunde blivit, men det funkade!
#45 - 25 maj 2006 10:44
Vilken galenpanna!! [:O] Sån tur att du överlevde, jag säger bara det!

Som sagt, barn vet inte allt.
#46 - 25 maj 2006 10:48
Själv skötte jag inte akvariet alls, det gjorde min brorsa. Så jag har inga hemskheter att bekänna!
Jag tror att han var mycket försiktig, det är han i alla fall idag när det gäller mycket.

Annons