mitt akvarium blir brunt.

#1 - 31 maj 2007 16:15
har ett ganska så nytt akvarium, ca 6 veckor max, jag har svart sand, lite stenar och en rot, har bytt vatten ganska så regelbundet, 2 ggr denna veckan, men mitt kar blir brunt jätte fort!!
kan det vara att roten färgar av sig? (karet är på 50l)
hur ska jag göra?
Gäst
#2 - 31 maj 2007 16:23
patriksg skrev:
har ett ganska så nytt akvarium, ca 6 veckor max, jag har svart sand, lite stenar och en rot, har bytt vatten ganska så regelbundet, 2 ggr denna veckan, men mitt kar blir brunt jätte fort!!

kan det vara att roten färgar av sig? (karet är på 50l)

hur ska jag göra?

Japp, det är formodligen roten som färgar av sig om du också köpt den ny. Det brukar ge sig efter några vattenbyten och veckor.
#3 - 31 maj 2007 16:26
Japp, det är formodligen roten som färgar av sig om du också köpt den ny. Det brukar ge sig efter några vattenbyten och veckor.

Okej, den är ganska så ny, så det borde vara det :p
men det är inget som är farligt för mina fiskar eller räkor?:confused:
#4 - 31 maj 2007 16:35
Går snart bort...

patriksg skrev:

:)Har haft många olika rötter i mina kar som färgat ur efter hand - fiskarna har aldrig tagit skada. Själv gillar jag litet tefärgat karvatten men till slut försvinner rotfärgen efter alla vattenbyten...:)
#5 - 31 maj 2007 16:40
Malinitzi skrev:
:)Har haft många olika rötter i mina kar som färgat ur efter hand - fiskarna har aldrig tagit skada. Själv gillar jag litet tefärgat karvatten men till slut försvinner rotfärgen efter alla vattenbyten...:)

nää jag tycker det ska vara klart, fiskarna och räkorna syms bättre då:) kanske skulle låta roten ligga i vatten ett tag innan jag gör mitt nästa kar, då blir det inte lika brunt hoppas jag =)
#6 - 31 maj 2007 16:45
Smaken är....

patriksg skrev:
nää jag tycker det ska vara klart, fiskarna och räkorna syms bättre då:) kanske skulle låta roten ligga i vatten ett tag innan jag gör mitt nästa kar, då blir det inte lika brunt hoppas jag =)

....:)som baken ju! Men om du tycker det är mörkt tefärgat så vattna ur roten med några vattenbyten, huvudsaken är att man blir nöjd.....:)
#7 - 31 maj 2007 16:48
Malinitzi skrev:
....:)som baken ju! Men om du tycker det är mörkt tefärgat så vattna ur roten med några vattenbyten, huvudsaken är att man blir nöjd.....:)

Jo det e klart =) tack för tipsen! ha det bra!! :D:D
#8 - 31 maj 2007 18:29
patriksg skrev:

Det bruna är humusämnen och inte farligt. Jag har samma problem själv, om man nu kan kalla det problem när man tycker att det är ganska fint.:)
#9 - 31 maj 2007 20:08
hur mycket vatten byter du per gång? tänkte bara påminna om att inte byta för mycket vatten nu i början när alla goda bakterier ska bildas. 30% en gång i veckan borde räcka, om du inte har extremt många fiskar.

jag tycker själv att den bruna tonen kan vara ganska snygg, men inte om det blir för mycket förstås :)
#10 - 1 juni 2007 16:40
toccata skrev:
hur mycket vatten byter du per gång? tänkte bara påminna om att inte byta för mycket vatten nu i början när alla goda bakterier ska bildas. 30% en gång i veckan borde räcka, om du inte har extremt många fiskar.

jag tycker själv att den bruna tonen kan vara ganska snygg, men inte om det blir för mycket förstås :)

hej.
jag tror att jag byter ca 20-40% i veckan. 2ggr nu i veckan för att jag ville bli av med det bruna och att jag vill få mer syre så att min snäcka kryper ner i vattnet igen... men det gjorde den inte :( har hört att man ska byta oftare på små kar, eller jag har fått för mig det iaf ;)
#11 - 1 juni 2007 16:42
Om du matar mycket är det bra att byta oftare i små kar då de lättare blir övergödda och får dåliga värden på vattnet.
#12 - 1 juni 2007 17:34
Om man kokar roten brukar den väl näst intill sluta färga vattnet (förutom kokvattnet som nästan blir svart).
Jag har för mig att jag gjort så med rötter och jag är säker på att jag gjort så med kork-flak med gott resultat.
Bilagor:
#13 - 25 december 2007 21:26
ypzilon skrev:
Om man kokar roten brukar den väl näst intill sluta färga vattnet (förutom kokvattnet som nästan blir svart).

Jag har för mig att jag gjort så med rötter och jag är säker på att jag gjort så med kork-flak med gott resultat.

hur kokar man en rot som är 63 cm lång ? :confused: ;)
#14 - 25 december 2007 21:50
Lämnar den till mig så ska jag nog kunna koka den åt dig på jobbet ;) skämt å sido.. Du kan ju ta en plastback ( dock inte i matrialet PP ) koka upp en massa vatten och ner med det i lådan, upprepa 2 ggr. så gjorde jag med mina stora rötter och de färgar inget..
#15 - 25 december 2007 21:55
man behöver inte koka de stora ( 63 cm )

Jag satte in mina i badkaret som tvättades innan med salt ... sedan släpte jag het vatten ur kran ... sen kallt och varmt igen (lät det ligga i det varma tills det blir kallt sedan tappa det bruna vattnet och på nytt låta roten ligga i vattnet =)

4 ggr 2 dagar och det var klart /

om man nu inte vill ha svarta vatten (biotttopp)
#16 - 25 december 2007 22:07
mm jag la den faktiskt i badkaret och kokade vatten 4 ggr sen sa jag till mig själv att detta är löjligt. Så jag tvätta av det viktigaste och kasta ner den i akvariumet samtidigt som jag lurade mig själv att det försvinner efter en vecka.. JO tjena, syns ju knappt nu va ? ;)

fast det vart ju snyggt (tycker jag) hoppas bara mina växter börjar växa nångång och att halva roten som ligger under sanden inte krossar mina firrar som flyttat in där under :/ ligger 3 stenar på skiten för att få den att stanna kvar överhuvudtaget :)

Annons