Mitt akvarie den senaste månaden.

#1 - 6 april 2010 17:41
Jag startade upp akvariet och några veckor senare började jag med PMDD.
25% vattenbyten varje vecka på 375Liter.
Ljustid i början hade jag 12timmar, de senaste veckorna 8timmar.
Här kommer bilder.
Dåliga men visar litegranna hur de utvecklats.

2010-03-12
http://img.photobucket.com/albums/v290/streettess/IMG_0137.jpg?t=1270575073
Jätte dålig bild, jag vet. Tyvärr.

Tillsatt
Vattenpest, till höger om roten.
Mossa på roten
Hornsäv i högra hörnet
och en liggande växt till höger om roten.

2010-04-06
http://img.photobucket.com/albums/v290/streettess/IMG_0078.jpg?t=1270574238

Kommer ett par tillväxter nu i veckan

Jag har aldrg haft PMDD innan. Därför är jag lite frågvis, är de bra utveckling, dålig ?

Nya lysrör och reflektorer är påväg, men kan inte inhandlas ännu.
Ska även börja med Easy Carbo.

Jag tycker dock att mina växer till vänster i hörnet inte utvecklas så bra, men så kan ja inte så mycket om de växterna heller, de kansker inte växer så snabbt.
Även växten som är framför roten till vänster.

Vattenpesten och hornsäven växer riktigt bra, ska försöka plantera dem mer i grupp var för sig så att de blir bättre.
Stjärngräset har vuxit jätte bra och den är ja jätte nöjd med.
Sen har ja lite Cambomba och en annan växt som bara grötat ihop sig, som växer så där bra, ska försöka sära på dem så¨blir de säkert bättre också, men tänkte bättre att plantera om när de nya växterna kommer.

Mossan är ja inte så nöjd med, den fastnar inte riktigt på roten. Den släpper bara iväg lite bollar som ligger och flyter på ytan, vilket ja inte riktigt gillar.

Vad har ni för åsikter ?, tips och råd för att ja ska få de lite bättre.

Ska skaffa en snigel som ska käka upp lite bajs på marken.

Har frågat de innan (och även försökt få kort på dem).
Mina siamesiska algätare, jag köpte tre, två finns kvar.
De är väldigt olika och ja tycker jag ser större skillnadpå dem nu innan ja gjort innan.
Den ena är ganska ljus, har ett längsgående mörkt streck, med prickar som går lodrätt.
Den andra är mörkare kropp, den har ett ljust huvud (de är den största skillnaden på dem), dennes streck är inte lika markant och prickarna som går lodrätt är inte lika tydliga, de flyter liksom in i strecket.
Jag vet inte om detta kan vara åldersrelaterat ? vad tror ni
Jag tror de är könsrelaterat men ja hittar ingen info om detta.
#2 - 6 april 2010 19:01
Angående siamesiska algätare;
Det finns 2 sorter som liknar varandra; Crossocheilus oblongus (den riktiga siamesen) och sen Epalzeorhynchos kalopterus (även kallad Flying Fox). De kan alltså vara av olika sort.
#3 - 6 april 2010 19:19
Ja, men tyvärr verkar inte någon av mina vara en flying fox.
De kanske ger sig med åldern ?
Jag tycker dock ingen av mina ser riktigt ut som en siamesisk algätare, eller någon av de dära arterna.
De har inte de dära markanta vågrätta strecket som en riktig siames har, de har heller inte de dära vita underredet som en flying fox.
Den påminner heller inte om kinesisk algätare.

Jag har verkligen jätte svårt att få en bra bild på dem, men ja ska försöka igen...
#4 - 9 april 2010 13:17
Kan det vara en Crossocheilus latius? en slags labeo.
Hemibarbus labeo kanske.
#5 - 9 april 2010 18:42
Anledningen till att vattenpesten och hornsärven går bättre är att de tar upp koldioxid annorlunda. Om jag vore du skulle jag köra EasyCarbo och Profito. Det ena ger växterna ennödvändig kolkälla och det andra mineraler. PMDD behövs nog inte om du har fiskar.
#6 - 11 april 2010 09:19
chainy skrev:
Kan det vara en Crossocheilus latius? en slags labeo.

Hemibarbus labeo kanske.

Jag googlade lite på dem, och de ser inte ut som dem heller. Mina är mycket mindre också.
Tror inte de skulle bli så stora.
#7 - 11 april 2010 09:20
Anledningen till att vattenpesten och hornsärven går bättre är att de tar upp koldioxid annorlunda. Om jag vore du skulle jag köra EasyCarbo och Profito. Det ena ger växterna ennödvändig kolkälla och det andra mineraler. PMDD behövs nog inte om du har fiskar.

På vilket sät tar de upp koldioxiden annorlunda.
Jag ska börja med EC snart.
PMDD kör ja i alla fall till min laddning är slut.
Profito har ja inte hört talas om innan, finns de i djuraffären ?
#8 - 11 april 2010 14:45
Den första förändringen skulle varit reflektorer och sen nya rör, du kommer möjligen kunna se att du inte har någon micronäringsbrist i nuläget, övriga förändringar kommer att vänta på sig tills du köpt dom nya lysrören/reflektorerna, kombinationen EC och pmdd har fungerat bra för mig.
#9 - 11 april 2010 20:51
Andra får gärna rätta mig om jag har fel. Men vattenpest har ju, till skillnad från många andra växter, inget rotsystem. De tar istället upp mycket CO2 från luften.

Profito innehåller ingen gödning utan bara mineraler (Fe etc.), vilka om de är bristvara kan få plantor att sluta växa. Det är samma tillverkare som EC och finns att beställa.
#10 - 11 april 2010 21:56
Andra får gärna rätta mig om jag har fel. Men vattenpest har ju, till skillnad från många andra växter, inget rotsystem. De tar istället upp mycket CO2 från luften.
Väldigt få har vattenpest som en ren flytväxt i akvarium utan sticker ner plantan i bottensubstratet varför tills den växt till sig behöver extra kolkälla.
#11 - 17 april 2010 12:07
Angående fiskarna. Kan du inte bara ta kort på dem? Du kunde ju ta kort av akvariet.
#12 - 17 april 2010 15:44
Gaffel skrev:
Väldigt få har vattenpest som en ren flytväxt i akvarium utan sticker ner plantan i bottensubstratet varför tills den växt till sig behöver extra kolkälla.

Hmmm bara för att man sticker ned den i substratet betyder det inte att den utvecklar ett rotsystem!
#13 - 18 april 2010 00:25
Helt riktigt, men vattenpesten behöver knappast ett rotsystem för att tillgodogöra sig koldioxid och då akvarievattnet normalt inte innehåller någon nämnvärd kolkälla behöver många växter ett extra tillskott som dom kan ta upp direkt i vattnet till skillnad från flytväxter som står i direkt kontakt med luften. Själv har jag haft vattenpest som haft hiskeligt långa rötter men det var i ett low-tech.

Annons