Mitt 26L Amazonas

#1 - 9 november 2011 23:27
#2 - 10 november 2011 05:13
Jag gillar att det "fortsätter" även ovanför ytan. Snyggt!
#3 - 10 november 2011 08:30
Va e de för växt som är ovanför vattenytan?
#4 - 10 november 2011 09:10
vad är det för firrar ?
#5 - 10 november 2011 10:32
Kensa skrev:
vad är det för firrar ?
Det är ett gäng Boraras brigittae, dem är förda bakom ljuset så de tror att det är en sydostasien biotop:D

Va e de för växt som är ovanför vattenytan?
Provade med diverse olika växter först men det blev inte snyggt så det fick bli en fake:) Med tiden så ska jag låta en gullranka som står på skåpet ovanför få växa ner och ringla sig äver akvariet!
#6 - 13 november 2011 23:14
Jag gillar att det "fortsätter" även ovanför ytan. Snyggt!
TACK[:-91] Ja eller hur, visst är det schysst när det är lite liv ovanför vattnet också, det ger en ytterligare dimension[:-94]
#7 - 14 november 2011 00:08
Läckert :D
#8 - 16 december 2011 17:04
ciklidtok skrev:
Läckert :D
Jo man tackar o bugar:)
#9 - 21 maj 2013 20:15
Nu så här drygt 1½ år senare så tycker jag det kan va dax för en liten update på hur grejerna ser ut idag:) Jag har i stort sett inte haft ner ett finger i akvariet på ett år, det enda jag gjort är att sätta dit en liten kompaktbelysning eftersom led-listen jag hade inte kunde hålla liv i de få växter som fanns. En matta har lagt sig över stenar och naturen har fått ha sin gång helt enkelt.

Hade ett litet gäng Amanoräkor men dem hade varit med sen 2006, nånting, så det är bara 1 som håller ställningarna. Hade också 8 Boraras Brigittae (2008 e.kr), men också de börjar krokna och de är nu 5!

Karet funkar helt fantastisk bra med minimalt underhåll och även små kar kan hållas stabila!
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#10 - 21 maj 2013 20:19
Så jäkla flott. Minns faktiskt att jag kollat in det innan. Synd att det fallit i glömska hos mig. Dina akvarier är awesome, fortsätt posta :)
#11 - 21 maj 2013 20:32
Så jäkla flott. Minns faktiskt att jag kollat in det innan. Synd att det fallit i glömska hos mig. Dina akvarier är awesome, fortsätt posta :)
TACK Mathias va kul!! Tråden dog ut fort så då faller saker snabbt i glömska, jag hade själv ett jädra sjå för att hitta på den igen:D
Antagligen kommer beståndet att fyllas ut så småningom och då är det kanske läge att posta lite nytt igen:) Alla är givetvis välkomna med alla former av frågor som jag gladeligen svarar på:D
#12 - 21 maj 2013 21:12
Har inga frågor, men vill bara säga att det ser för jädra fint ut!:)
#13 - 21 maj 2013 22:05
Har inga frågor, men vill bara säga att det ser för jädra fint ut!:)
Alltid kul att få glada tillrop för sina grejer man gör så Tack Mats!!:):)
#14 - 22 maj 2013 03:47
Mitt 26L Amazonas

Nu ser jag ju att ditt andra kar inte är någon engångsföreteelse utan du skapar verkligen en fridfull och naturligt vacker miljö i dina burkar. Jättesnyggt!
#15 - 22 maj 2013 09:29
åheim skrev:
Jag har i stort sett inte haft ner ett finger i akvariet på ett år, det enda jag gjort är att sätta dit en liten kompaktbelysning eftersom led-listen jag hade inte kunde hålla liv i de få växter som fanns. En matta har lagt sig över stenar och naturen har fått ha sin gång helt enkelt.

Det är just den här grejen... :)
#16 - 22 maj 2013 10:28
åheim skrev:
Nu så här drygt 1½ år senare så tycker jag det kan va dax för en liten update på hur grejerna ser ut idag:) Jag har i stort sett inte haft ner ett finger i akvariet på ett år, det enda jag gjort är att sätta dit en liten kompaktbelysning eftersom led-listen jag hade inte kunde hålla liv i de få växter som fanns. En matta har lagt sig över stenar och naturen har fått ha sin gång helt enkelt.

Hade ett litet gäng Amanoräkor men dem hade varit med sen 2006, nånting, så det är bara 1 som håller ställningarna. Hade också 8 Boraras Brigittae (2008 e.kr), men också de börjar krokna och de är nu 5!

Karet funkar helt fantastisk bra med minimalt underhåll och även små kar kan hållas stabila!
&feature=youtu.be

Ger detta kar nio komma fem av tio möjliga poäng :D
#17 - 22 maj 2013 10:31
Vad blev det 0,5 poäng avdrag för då, Pia?
#18 - 22 maj 2013 10:38
Bluewing skrev:

visste det skulle komma :p tyckte det var lite kul ;) det gav faktiskt 10 av 10:)
#19 - 22 maj 2013 10:45
Ok. Trodde apistofritt automatiskt gav avdrag :D
#20 - 22 maj 2013 10:48
Bluewing skrev:
Ok. Trodde apistofritt automatiskt gav avdrag :D

hrm, kanske var det som fattades om man skall vara petig [:-54]:D
#21 - 22 maj 2013 10:51
Det är just den här grejen... :)
Ja precis visst är det :D Men det tog ett tag innan jag riktigt fattade grejen och jag har förrut vart och rivit i karen i tid och otid. Jag upplever att när jag bygger upp för "onaturliga" miljöer i karen så har jag en tendens att snart tröttna på looken, men den "självscapande metoden" har alltid nått spännande att bjuda på:)

PiaJo skrev:
Ger detta kar nio komma fem av tio möjliga poäng :D
Wow Tack det var höga poäng PiaJo:D:) Jag vill då passa på att tacka juryn och alla som stöttat mig och gett inspiration i min akvaristiska utveckling och jag kommer fortsätta kämpa:D

Bluewing skrev:
Underbart att du kämpar för mig Bluewing:d:d:d
#22 - 22 maj 2013 14:44
åheim skrev:
Ja precis visst är det :D Men det tog ett tag innan jag riktigt fattade grejen och jag har förrut vart och rivit i karen i tid och otid. Jag upplever att när jag bygger upp för "onaturliga" miljöer i karen så har jag en tendens att snart tröttna på looken, men den "självscapande metoden" har alltid nått spännande att bjuda på:)

Ja, det tog tid för mig också att inse detta. Höll gärna på att dona i och "förstöra" karen i yngre år. Det gör nästan ont att gå ner med labbarna och peta i ett kar som gått in sig riktigt mäktigt. Som sagt, för jädra gôtt att se!:)
#23 - 6 november 2013 01:10
åheim skrev:
Nu så här drygt 1½ år senare så tycker jag det kan va dax för en liten update på hur grejerna ser ut idag:)
&feature=youtu.be
Nu ytterligare nästan 6 månader så ja, mossan har växt på sig och skuggar lite mer nu, det tuffar på fint och växterna mår bra. Nu är det dock bara 2 boraras brigittae som håller hov i karet, de är ju 6år nu så det är väl sista rycket... Asså det här karet är så sjukt stabilt och helt problemfritt så det är nästan så jag blir lite häpen[:O] http://s32.photobucket.com/user/sukan1234/media/koumlksnanotnov2013_zpse4755e6c.mp4.html
#24 - 6 november 2013 08:21
Underbart! :) har ett kar hemma som tänkte bli ett "hands off-kar", fick ytterligare inspiration till detta :)
#25 - 6 november 2013 08:28
Inge större vattenbyten? =)
Antar att så pass lite fisk inte alls har så stor belastning på karet.

Sjukt snyggt annars. =)
#26 - 6 november 2013 13:22
PiaJo skrev:
Underbart! :) har ett kar hemma som tänkte bli ett "hands off-kar", fick ytterligare inspiration till detta :)
Ja kör på ett sånt Pia, härligt att kunna bidra till lite inspiration och va kul med din feedback:)

Jojje_ skrev:
Inge större vattenbyten? =)

Antar att så pass lite fisk inte alls har så stor belastning på karet.

Sjukt snyggt annars. =)
Man tackar, tja vattenbytena blir en aning sporadiska faktiskt men visst, ibland blir det väl 50%, karet är ju så litet så det slurpar bara till:d Men det viktiga är ju som sagt att hålla en låg belastning, så inget större än nåt litet av moskitoraborastorlek kommer hållas i karet. Jag ska klura på vad det blir förnånting i karet framöver och återkommer.

Annons