Hej. Jag har ett 240 L tomt Juwel kar.
Jag skulle behöva lite hjälp för att få ihop det till ett fint kar, då jag har kommit halvvägs med allt.
Jag har tänkt ha växter i karen så därför beställde jag saker ifrån tyskland för ett tag sen. Det var tänkt till ett annat kar men jag hittade några EBJD, otroligt fina så då skrotades tanken till det karen men nu har jag köpt ett 240 L juwel kar.
Det jag beställde ifrån Tyskland var magnetventil, bubbelräknare och det som sätts på en tub, glömt bort vad det heter då jag inte har kollat på den mer senaste året. Den har 2 tryckmätare och antar att den har en nålventil? Vad behöver jag mer och hur och vad ska jag ha för tub?
Jag har tänkt att ha jord/torv eller liknande i botten. Jag har köpt en Aquatic Nature Fertiplant ABF 0,6 L jord, hur mycket mer behöver jag och vad behöver jag under gruset tillsammand med det jag har köpt? Behöver jag samma produkt eller blanda med något annat för bästa resultat? Jag läste att någon hade blandat med torv, är det något och var finns det isf?
Jag har också tankar på att köpa juwels bakgrund, den som ser ut som en rot tillsammans med den som ser ut som sten, alltså dom 2 är en kombination.
Har funderingar på att sätta in 2 till rör, går det att borra i locken och sätta in nya rör? Ska även köpa reflektorer till dom som sitter nu.
Grus har jag köpt, en säck oöppnad rådasand. Jag är osäker på om denna är så bra så jag funderar på att byta till en svart/vid/röd sand för att passa pansarmalar bättre, dock är den ca 1-2 mm stor men den ska nog funka ändå eller går rådasand bra?
Rot har jag köpt en red moore som slingrar sig fint, jag har lite rötter i sedan tidigare och har tänkt köpa några till och lägga ner i karet.
Växter har jag inte så bra koll på så där får ni gärna ge förslag. Mitt mål är att skapa ett akvarium som inte behöver så mycket underhåll, växterna ska växa fint och jag vill inte behöva plocka ut växter varje vecka.
Fiskar som jag har tänkt är några fina malar, ett gäng fina corydoras t.ex. sterbai eller panda eller båda. Kanske några discusar om det funkar? 1+3 kakadua ciklid, ett par av en annan ciklid, några förslag? Och några tetror som jag inte har en aning om vilka ännu. Blir det för mycket med ett par guyana "altum"?
Allt detta kommer inte ske på en vecka eller 2 pga att karet behöver flyttas ifrån karlskrona till sth då jag flyttar dit. Jag vill bara vara tidigt ute och fixa alla saker så jag kan direkt när jag flyttar in sätta igång och veta exakt vad jag ska göra och hur jag ska göra och ha alla saker till hands.
Kom gärna med nya förslag eller idéer, och hjälp mig gärna genom detta projekt då jag har många frågor som jag behöver hjälp med.
Mvh Lucas