Mitt 140l.

#1 - 31 maj 2010 17:59
Efter totalomgöring/ rengöring av karet idag pga. nån skum mögel infestation.

Efter rådslag med herrar som har bättre koll än va jag har så är det klart att: (troligtvis så har den uppkommit pga av övermatning från min sida tyvärr).

Men men... alltid en ursäkt att fixa till karet lite:)

Så tänkte jag lägga upp en tråd då det alltid är intressant med lite andra synpunkter.

Invånare i karet i nuläget

2 st små skalarer

10st Guldbarber

6 st Wagtailsvärdbärare

1+1 Ancistrus

4 st Äppelsnäckor

3 st Asolene Spixi

X antal Malajsiska Sandsnäckor

Då allt fick göras om relativt snabbt pga. mögelskiten så fanns det inte så mycket tid till att planera layouten men då det är ett rent sällskapskar så har jag försökt få till lite mysig djungelfeeling på det hela.

Inte riktig bestämt mig för va jag tycker om resultatet än men jag blev någorlunda nöjd i alla fall:)

Bild på karet som det ser ut nu:
http://img709.imageshack.us/f/035mf.jpg/
#2 - 31 maj 2010 21:35
ser trevligt ut:D

sen är jag en såndar fjant som inte vill balnda fiskar från olika världsdelar. så jag hade nog försökt bli av med barberna. men annars mysigt :D
#3 - 31 maj 2010 21:38
hannesc skrev:
ser trevligt ut:D

sen är jag en såndar fjant som inte vill balnda fiskar från olika världsdelar. så jag hade nog försökt bli av med barberna. men annars mysigt :D

Samma här.
Om det sak vara "biotop" så ska det bara va fiskarna från den världsdelen !! :P
Bilagor:
#4 - 31 maj 2010 21:50
Joo har funderat på det...

Barberna kommer från ett 70l. jag har som nu är ett rent Asienkar med bara Kampfisk( fick ju flytta över lite spiklbad dit idag då jag inte tyckte det fick plats i detta karet), så nu är det ju inte helt Asien men:D ...Annars så vill jag inte hålla på och blanda jag heller normalt sett. får kolla vad jag skulle kunna ersätta barberna med i sånna fall.

Men som sagt så är detta ju ett "Sällskapskar" och jag måste säga att jag gillar barberna...sen så är de ju relativt snälla mot snäckorna oxå:)
#5 - 2 juni 2010 15:37
Håller med er att det inte är så kul att blanda men jag hade barberna sen innan och fick med skalarerna när jag köpte karet, men ska försöka få karet till enbart SA/CA har jag tänkt...

Om jag ska byta ut barberna mot något så blir det väl mot nån dvärgciklid, apistogramma lr liknande i så fall...nån som har några tips på någon sort som skulle kunna funka i detta karet:confused: har förstått att de är relativt känsliga men det är ju ruggigt fina fiskar...har ingen erfarenhet av sånna så jag är tacksam för tips. sort, antal, osv.

Denna va ju riktigt läcker: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=144&SOK=1
#6 - 3 juni 2010 13:05
Nu får barberna flytta

Har nu mer eller mindre bestämmt mig för att barberna får flytta till affären nästa vecka.

har kollat runt lite och det lutar nu åt att det blir
1+2(3) Apistogramma cacatuoides istället...

Verkar va en av de få Apistogramma som klarar pH som ligger på en nivå som är acceptabel även för äppelsnäckorna:) sen är den ju jäkligt vacker med.

Skulle behöva lite tips på ifall man behöver göra några större förändringar i inredningen för att de ska trivas:confused:

blir väl lite mer sten på vänstersidan har jag tänkt.

se bild i 1:a inlägget

/Robban
#7 - 3 juni 2010 14:37
Att göra en grotta till cacatuides är nog en bra ide:)
Fint kar BTW:D
Bilagor:
#8 - 3 juni 2010 15:00
Linus96 skrev:
Att göra en grotta till cacatuides är nog en bra ide:)

Fint kar BTW:D

Tackar, jo ja är ganska nöjd, helt nöjd blir man fan aldrig hur man än plockar :d kommer alltid på nåt som man vill ändra...

Jo nån grotta får jag ju fixa på nått vis... frågan är om man kan fixa lite sten och silikonera ihop nånting...

frågan va för sten man ska använda:confused:

Som det är nu så kör jag enbart flintasten i karet, dels för att det va det jag hade när jag drog igång det och att jag gillar utseendet på de stenarna...ville inte ha för stora stenar

Får kolla lite nu under helgen hur jag ska kunna lösa det på nåt vettigt sätt
#9 - 3 juni 2010 15:54
Funderar på om jag kan ska bygga en grotta på vänstersidan under roten framför osisris svärdplantan...bygga grottan där jag ändå har nivåskillnaden liksom, sen är frågan om jag behöver fler grottor:confused: känns ju som det är risk för att ancistrus hannen på dryga 10 cm kommer lägga beslag på den ifall den är tillräckligt stor, kanske ska försöka få till flera mindre istället:confused:
#10 - 3 juni 2010 15:59
Annars så har jag läst och hört att kakaduor tycker om en halvskuren kokosnöt som grotta.
Det är några här på zoopet som har kokosnötter till sina apistogrammas :)
#11 - 3 juni 2010 16:08
Virros skrev:
Annars så har jag läst och hört att kakaduor tycker om en halvskuren kokosnöt som grotta.

Det är några här på zoopet som har kokosnötter till sina apistogrammas :)

aha, jo kokosnöt skulle nog funka, blir lagom storlek oxå....får ta och inhandla en sån. Tack för tipset:d
#12 - 5 juni 2010 17:07
Hur göra med kokosnöt??

Då har jag inhandlat kokosnöt för att fixa nå grottor, håller på och koka för att få bort inandömet osv. läst lite om att endel håller på och slipar dom och grejer...är det nödvändigt:confused:

Tycker det är mycket snyggare ifall håren sitter kvar + att ancistrusen har nåt och gnaga på.

Blir det väldigt mycket bös av dem i karet eller är det bara en fråga om tycke å smak ifall man slipar utsidan:confused:
#13 - 6 juni 2010 21:13
Tips på någon trevlig tetra

De 10 guldbarberna åker till butiken nu i veckan och jag kommer köra på
1+2 Apistogramma cacatuoides istället, har fixat grottor till dem av kokosnötter, blev bättre än jag hade föreställt mig:)

Frågan nu då barberna försvinner så känns det som det blir lite tomt i karet...

Fundera på att slänga i ett gäng (10) st av nån tevlig tetra som inte blir så stor, kollade lite och gillar verkligen den svarta neontetran...hur är den som stimmare måste man ha väldigt många eller räcker det med 10 st.
#14 - 6 juni 2010 21:37
du kan nog ha 15 iaf.
#15 - 6 juni 2010 21:39
hannesc skrev:
du kan nog ha 15 iaf.

Ok, kanon!!:d är ju så mycket snyggare när de är lite fler med.
Bilagor:
#16 - 7 juni 2010 10:08
Jag tycker om neontetra efterssom dem är billiga och tål ganska mycket MEN dem är totalt SÄMST på att stimma ! :P
#17 - 8 juni 2010 18:26
Lite nya fiskar

Ja då va jag till DM idag och bytte in barberna och tänkte kolla ifall Kakaduacikliderna hade dykt upp, men det hade blivit någon miss med beställningen så de kommer tidigast slutet på nästa vecka[:(]

Men men det är som det är, fick iaf. med mig 15 st kardinaltetror hem, jäkligt fina men verkar va ganska kassa med stimmandet än så länge iaf... trodde de skulle hålla ihop sig lite bättre då de är så små (drygt 2 cm de flesta av dem), speciellt då skalarerna visade väldigt intresse för dem i påsen.

Slänger upp den enda bilden på dem som jag klarat av att få med mer än 3 st på samtidigt!!!... i påsen vid ikoppning:D:d

http://img251.imageshack.us/i/013ua.jpg/
#18 - 8 juni 2010 18:31
Kul med nya fiskar ! :)

Som jag skrev i de förra inlägget så är kardinal/neoner ganska kassa på att stimma tyvärr:(

Eller dem kan ju börja stimma ifall du slänger in en piraya? :D
#19 - 8 juni 2010 18:40
Virros skrev:
Kul med nya fiskar ! :)

Som jag skrev i de förra inlägget så är kardinal/neoner ganska kassa på att stimma tyvärr:(

Eller dem kan ju börja stimma ifall du slänger in en piraya? :D

Haha det skulle väl va det då...Jo det är alltid kul med nya fiskar:) fick bli sånna ändå, de är ju jäkligt fina som sagt. Och jag ville ha nån sort som inte blir så stora...förhoppningsvis så börjar de hålla ihop lite mer när de blivit lite vanare/utforskat de nya omgivningarna...nu simmar de mest omkring en och en:confused:
#20 - 8 juni 2010 18:58
Jag har haft mina neoner sen februari och dem är fortfarande lika dåliga som dem va första dan på att stimma :P

Hoppas du har tur med dina :D
#21 - 8 juni 2010 19:45
Virros skrev:
Jag har haft mina neoner sen februari och dem är fortfarande lika dåliga som dem va första dan på att stimma :P

Hoppas du har tur med dina :D

hehe, jo man kan ju hoppas på lite tur där:)

Fick iordning några grottor till cacaduorna. så nu finns det när de kommer, gillar den som ligger under/brevid roten till vänster i sluttningen, blev som nåt annat hobbit hus:D ganska nöjd med placeringen av den andra oxå återstår bara att se hur det funkar:confused:

bild: http://img405.imageshack.us/i/033tx.jpg/
#22 - 14 juni 2010 15:17
Inte hänt nåt nytt...väntar på att kakaduorna ska komma hem...kommer förhoppningsvis denna veckan. Ska köra i första svängen PMDD idag:) ska bli intressant att se skillnaden då jag hittils kört helt utan gödning.
#23 - 16 juni 2010 16:27
Äntligen så har de små godingarna kommit

Gôtt gôtt:D

Då har äntligen cacaduorna kommit så nu har 1 hane och 2 honor flyttat in i karet.

Bilder:

I påsen.
http://img202.imageshack.us/i/015sqx.jpg/

Hanen och ena honan i karet.
http://img5.imageshack.us/i/034wpr.jpg/

Hela karet som det ser ut nu, börjar bli riktigt nöjd, kommer bli nice när det blir lite mer fart på växterna( hoppas PMDD funkar så bra som alla säger):)
http://img412.imageshack.us/i/038g.jpg/

tyvärr så är det jäkligt svårt att få nån större skärpa med mobilkameran när det är ljust ute och saker och ting rör sig...nu blir det inga större förändringar i Karet på ett tag känns det som, får bara stå och mumma till sig lite.

Hur är cacaduerna med mat, som det är nu så kör jag blandat Supervit flingor och tubiflex, samt mygglarver lite då och då och Maltabletter.

behöver de ha nån variant som sjunker då de mest håller sig vid botten:confused:
#24 - 18 juni 2010 20:37
Börjar få endel alger, ser ut som kiselalger och nåt mer som ser ut som nått gråvitt slem som sätter sig på växterna.

Kan kanske bero på att jag börjat med PMDD att näringsnivåerna i karet ändrats som triggat algtillväxten, innan så har alla snäckorna och i viss mån ancistrusarna tagit hand om alla alger.

Kakaduorna verkar ha kommit tillrätta väl i karet nu, måste säga att jag börjar bli barnsligt förtjust i de små tuffa firrarna:d.

en av honorna på knappt 2cm försökte jag bort ancistrusen från sin favorit plats inne i en rot...gick ju mindre bra men ändå.

Hanen har börjat visa lite lekbeteende och spänner upp sig och får sina små epelepsi anfall lite då och då när han kommer i närheten av honorna:D
#25 - 27 juni 2010 21:13
Har inte hänt så jättemycket i karet sen missödet med doppvärmaren...kakaduorna fortsätter att leka, iaf honan.

Hon har bosatt sig i den ena kokosnöten nu och tittar bara fram lite då och då för att lägga sig på sidan och vifta för hannen:d...har hållit på så i en vecka lr nåt nu men han verkar inte så jätteintresserad

Hon har en jättefin gul lysande lekfärg.

Honan: http://img153.imageshack.us/i/060v.jpg/

Slänger in en bild på hannen oxå...börjar växa till sig lite nu och är kanske 4 cm.

Hanen: http://img4.imageshack.us/i/060hwt.jpg/

Vet inte ifall hon har lagt rom i grottan då det är omöjligt att se ifall jag inte vänder på den men inte riktigt säker på ifall jag ska kolla det.

Hur länge dröjer det innan det blir yngel eller att rommen blir dålig:confused:
#26 - 27 juni 2010 21:44
Äggen kläcks väll efter 2-3 dagar tror jag och sen är dom frisimmande efter 8-9dagar. :)
#27 - 27 juni 2010 21:46
makki skrev:
Äggen kläcks väll efter 2-3 dagar tror jag och sen är dom frisimmande efter 8-9dagar. :)

Ok...bara å vänta och se då:)
Bilagor:
#28 - 27 juni 2010 22:52
cavelzini skrev:
Ok...bara å vänta och se då:)

Jepp :) Har haft kakaduor i ca 2 månader (2 honor 1 hane) och haft yngel 3 gånger. Nu sist när en hona fick yngel var det från början ca 30-40 småttingar men nu 2veckor efter är det kanske 1-2 kvar, hehe. Men man ser att dom växer. Har ännu inte överlevt någon längre än 1-2veckor så den som är kvar nu från sista leken hoppas jag överlever :)
#29 - 28 juni 2010 22:42
Det verkar som om algerna som kommit efter att jag körde igång med PMDD har stabiliserat sig endel och är på tillbakagång...har fått för mig att algtillväxten koncentrerar sig till de "växtdelar" som fanns innan jag började med gödningen...nån som har erfarenhet av att det stämmer:confused:

Hittade en av svärdbärarhonorna seglandes med strömmen idag, tog ett tag innan jag insåg att den
hade kolat då den satt fast under en flytväxt så den höll sig på rätt köl så att säga, trist men varken den eller några andra fiskar har verkat dåliga så den måste tvärdött.

Ancistrusarna har börjat leva om som busen och mer eller mindre möblerat om botten så det ser ut som en sandstorm dragit fram men alla sanddynor dom har grävt upp:)
#30 - 28 juni 2010 22:47
Hehe känner igen de där med ancistrus. :D hade 2 större innan jag skaffade dom 3 små som jag har nu. Dom stora var bra på att gräva gropar o slita upp växter ibland :)
#31 - 28 juni 2010 23:06
haha:D
joo hanen är väl en 12-13 cm nu så det dammar på bra i sanden när han vill leka grävskopa:d

Snyggt som busen ditt kar btw:D va är det för växt du har som ser ut som små grästuvor:confused:
#32 - 28 juni 2010 23:22
Hehe =)

Tack! :) Det är blyxa japonica. Här finns lite info: http://www.akvariewiki.se/index.php/Blyxa_japonica
#33 - 1 juli 2010 14:04
Kakadua yngel

Såg nu att kakaduahonan var utanför grottan mer än vanligt och mycket riktigt så simmar det nu runt kanske 30-40 st 5mm stora yngel på i växterna bakom kokosnöten:D

Honan är brutalagressiv och attackerar allt som komme närmare ynglen än 10cm... även skalarerna och Ancistrusen smäller hon på.

Riktigt kul att se när hon jagar ikapp yngel som irrar iväg, tar dom i munnen och spottar ut dom svärmen igen:)

Nån som har några tips på vad jag kan göra för att så många som möjligt ska ha störst möjlighet att klara sig:confused:
#34 - 1 juli 2010 14:33
En liten film

Får slänga in en liten film på honan med ynglen!!

http://img824.imageshack.us/i/003.mp4/

Första gången jag fått yngel i det karet:d

alla syns inte då hon nu håller dem mellan den stora roten och kokosnöten.

Alla andra fiskar har mer eller mindre blivit uttrycka i hörnen av karet, hanen jagar mest den andra honan nu...
#35 - 1 juli 2010 15:42
Love is in the air...eller rättare sagt i vattnet

Verkar som om hormonerna sprids i karet...vart så upptagen med att titta på kakadua ynglen att jag inte reagerat på att de fått va ifred från skalarerna som i vanliga fall är jäkligt nyfikna.

Hittade anledningen nu

http://img16.imageshack.us/i/009ltdj.jpg/

Skalarerna har lagt rom på en svärsplanta på vänstersidan av karet...skitkul:d hade inte en aning om kön på dom innan.

Skalarena har rom på vänstersidan, kakaduorna frisimmande yngel i mitten...vilket resulterat i att övriga fiskar mer lr mindre blivit ihopträngda på längst upp på högersidan av karet vid pumpen...
#36 - 1 juli 2010 20:22
Blir fan inte klok på grejerna, kakaduorna har frisimmande yngel nu, skalarerna står med rom, men fick nu plocka bort den 2:a tvärdöda svärdbärar honan på 3 dar:confused:
#37 - 2 juli 2010 12:35
Uppdatering Rom och Yngel

Tyvärr så klarade inte skalarerna rommen mer än 1 dag, verkar som det är ancistrushannen som vart framme, tror inte att han käkat upp så mycket men jag såg att han la sig på bladet igår varpå skalarerna attackerade för fullt och en stor del av rommen trillade ner på botten. men om jag kollar på skalarerna nu så ser det ut som det vart riktiga slagsmål, fenorna ser inte så vackra ut direkt:(

På den ena så har ryggfenan delat sig i 3 delar typ, den andra har oxå endel hål i ryggfenan, men det läker väl hoppas jag.

Nu va det ju rätt väntat då det är första gången de leker men jag är nöjd att det är ett lekpar och de försvarade rommen riktigt bra ändå så det finns ju förutsättningar att det kan bli nåt när de övat några gånger

Jag får se ifall jag ska flytta över kakadua ynglen till räkkaret lr hur jag ska göra men jag avvaktar för än så länge så tar honan hand om och försvarar dom alldeles ypperligt, får väl flytta dem när de blir lite större och börjar ta längre utflykter kanske ifall det ska finnas chans för några överlevare
#38 - 4 juli 2010 17:28
Härligt!! hittad en kokong för första gången nu:D

1:a kokongen http://img188.imageshack.us/i/011wk.jpg/

Verkar som det berott på att de har velat ha mer utrymme för äggläggningen.

Dels så har det ju varit så varmt de senaste dagarna så avdunstningen varit större än normalt + att jag har haft rampen tänd mycket längre för att hjälpa kakaduahonan att hålla koll på ynglen.

Fortfarande är "alla" yngel kvar 4-5 dagar frisimmande nu, så hon gör ett bra jobb med att hålla koll på dom:)

Detta i kombination har lett till att vattennivån är mycket lägre än den brukar va och nu dök den första kokongen upp säkert natt till idag men jag såg den inte förrän nu då den sitter på insidan av karet under rampen.

Har sprejat den nu men frågan är om jag ska försöka pilla bort den och lägga den på en flotte istället:confused:
#39 - 4 juli 2010 18:35
Så roligt att det ynglas och flörtas i ditt kar! Ser hur mysigt ut som helst dessutom. ^^

Jag brukar bara låta kokongerna klara sig själva - har det kommit en kommer det garanterat fler, och någon av dem kommer kläckas förr eller senare.
#40 - 4 juli 2010 18:51
Pickles skrev:
Så roligt att det ynglas och flörtas i ditt kar! Ser hur mysigt ut som helst dessutom. ^^

Jag brukar bara låta kokongerna klara sig själva - har det kommit en kommer det garanterat fler, och någon av dem kommer kläckas förr eller senare.

Tackar:)

Joo den senaste veckan har det vart full fart kan man säga:p

jag flyttade denna till en flotte så får den flyta runt i karet i stället så att den inte torkar ut då den satt precis i kanten under lysröret.

...får hålla koll på om det dyker upp några flera
#41 - 5 juli 2010 12:51
Hittade ytterligare en kokong idag som oxå placerades på flotten:D

Hur ska jag göra med VB/slamsugning osv. med tanke på kakdua ynglen??

Är ju dags för det idag samt fulldos PMDD.

Samt att jag väntar på mat till ynglen som jag trodde skulle komma idag.

Som det är nu så verkar de ju hitta tillräckligt med mat i karet ändå men om jag ger mig ner och byter vatten/slamsuger så åker ju säkert en hel del av den med ut...

Kollade lite vattenvärden och nu är det enligt följande

Nitrit 0
Nitrat ~50 brukar ligga ungefär där 1vecka efter VB
KH 3 som vanligt
pH 6,4
KH 3

kollade även värdena i kranen nu som ligger på "enligt teststickorna" pH 7,2 KH 3

Det brukar ju bli endel svängningar i pH och övriga värden i samband med detta är det nåt som kan va negativt för yngel:confused: eller är det bara att köra på som vanligt?
#42 - 5 juli 2010 20:09
Nån som har några ideer om hur jag ska skippa göra med slamsugningen/VB med tanke på ynglena??
#43 - 5 juli 2010 22:19
När jag har haft yngel så har jag bara skippat o slamsuga vid det område där vart dom brukar hålla sig.
#44 - 5 juli 2010 22:33
makki skrev:
När jag har haft yngel så har jag bara skippat o slamsuga vid det område där vart dom brukar hålla sig.

Jo det är inte det att jag är rädd för att jag ska suga upp dem...mer att det ska påverka möjligheterna för dem att skaffa mat om man säger så... ifall jag suger botten så att alla smågrejer som finns där försvinner...

väntar på att jag ska få hem skalad artemia och micromask som jag ska testa med men hittils så har mamma vallat runt dem i karet och de plockar grejer från botten som är så små att jag inte kan se det.

Men når får de i sig i alla fall de är nog en 5-6mm långa nu och börjar bli lite grövre så att det inte bara är en massa ögon som simmar runt:d
#45 - 5 juli 2010 22:58
Men om du inte suger upp i området dom håller sig vid så finns det ju kvar "mat" där. Annars om du har flingfoder så smula det smått, lägg i ett glas vatten och sen sug upp med nån slag spruta om du har och sen så sprutar du bara ut det över ynglena. Hehe jo det är kul o se när dom växer och man börjar se själva fisken :)
#46 - 5 juli 2010 23:03
Ok

Jo jag har smulat sönder flingor riktigt och kört men hon flyttar ju runt dem som sagt, men förr eller senare så hittar de det ju.

Fortsätter de växa så här så är det nog chans att en hel del av dem klarar sig från att bli mat iaf.:)
#47 - 5 juli 2010 23:25
Låter bra :) Hoppas åtminstone ett par stycken klarar sig. Har själv haft otur, 3 lekar och ingen har klarat sig :/
#48 - 7 juli 2010 16:15
Uppdatering och frågor

makki skrev:
Låter bra :) Hoppas åtminstone ett par stycken klarar sig. Har själv haft otur, 3 lekar och ingen har klarat sig :/

Trist att de inte klarat sig:(

Nu är ynglen 7 dagar frisimmande iaf. och det ser ut som majoriteten är kvar i karet...än så länge röner de inget större intresse från de andra invånarna förutom den andra Kakaduahonan som försökt sno åt sig nåt ibland.

Börjar ju bli lite större spridning på dem nu och de börjar röra sig uppåt i karet så det är väl nu den stora faran börjar för dom;)

Har kört igång den hemmagjorda superbasic mäsk anläggningen idag så får vi se hur det går

Några frågor ang. mäsken ifall nån som läser vet!

Hur påverkas nitratnivåerna utav mäsken minskar/ökar:confused:

Har märkt en markant sänkning av pH sen jag började med PMDD för 3 veckor sen och gör dubbelt så stora vattenbyten varje vecka jämfört med innan,nån som har liknande erfarenheter:confused:

Körde i en dos Bikarbonat idag för att försöka få upp det på en lite mer acceptabel nivå för snäckorna
#49 - 7 juli 2010 20:52
Försökte få en liten film på ynglena när de håll till lite längre fram i karet för en gång skull, men de syns inte så jättebra, fri simmande 1 vecka nu så man kan nästan se att det börjar likna fiskar;)

tror att det är en 30-35 st som hänger med fortfarande...

http://img707.imageshack.us/i/092.mp4/

Honan håller ganska bra koll på dom fortfarande...ser att sandsnäckorna mer eller mindre har invarderat karet nu med:) bra det så kanske de håller lite rent bland växterna där det är jäkligt bökigt att städa.
#50 - 7 juli 2010 22:16
Var lite svårt o se på filmen. Men det låter bra :)
#51 - 7 juli 2010 22:17
makki skrev:
Var lite svårt o se på filmen. Men det låter bra :)

haha jag vet:D värdsklass på mobilkameran;)
#52 - 8 juli 2010 00:28
cavelzini skrev:
haha jag vet:D värdsklass på mobilkameran;)

Hehe :)
#53 - 12 juli 2010 20:56
Inte hänt så jättemycket de senaste dagarna, fick i en ny rot i mitten av karet igår samt monterade en reflektor i rampen blev en klar förbättring av ljuset även med mitt futtiga singelrör

Börjar faktiskt känna mig rätt nöjd med utseendet på karet nu

Så här ser det ut nu

http://img248.imageshack.us/i/059kt.jpg/

Kakaduahonan är rena supermorsan och håller fortfarande ganska bra koll på de små nu 12 dagar fri simmande yngel, försökte räkna dom idag och det är mellan 30-35 st iaf. Så jäkla nöjd att de klarat sig så här länge:d
#54 - 13 juli 2010 18:13
Idag så har den första korven som äppelsnäckorna lade börjat kläckas:D

Ska bli kul att se va det kommer bli för färger på dom...

Snäckor

http://img685.imageshack.us/i/040pm.jpg/

Kakaduaynglen stretar på, hur kul som helst att sitta och titta på dom.

Fick en bild på mamma och ett av ynglen iaf.

http://img806.imageshack.us/i/002km.jpg/

Nu ser man ju att det är fiskar småttingarna och de blir bättre och bättre på att simma för varje dag:)
Bilagor:
#55 - 16 juli 2010 12:36
Kakaduahonan vaktade ynglen i ca: 2 veckor efter att hon släppt ut dom ur grottan...riktigt bra jobba!!!t... gick hur bra som helst men nu är det öppen jaktsäsong på de små verkar det som...får skaffa ett yngelkar till nästa kull:)

Ser några små lite då och då men de gömmer sig ganska bra, skulle tro att nu när skalarerna fått upp ögonen för dem så lär det ju droppa av ganska många...de har rivit upp halva inredningen inatt i sin jakt på yngel hehe

Räknade snäckorna lite snabbt nu hela 82 st små äppelsnäckor kunde jag se iaf...majoriteten sitter på rutorna och mumsar:d
#56 - 18 juli 2010 14:22
Ser bra ut :) Tråkigt att dom börjat äta kakadua yngel nu.
#57 - 18 juli 2010 15:22
makki skrev:
Ser bra ut :) Tråkigt att dom börjat äta kakadua yngel nu.

Jo det verkar tyvärr som de har käkat upp nästan alla:( tror det kanske är max 5 kvar nu.

Får fixa ett yngelkar till nästa gång tror jag:)
#58 - 18 juli 2010 16:01
Okej :( aa gör det :)
#59 - 22 juli 2010 14:45
Glatt överraskad så har jag sett runt 10 talet kakaduayngel som överlevt slakten sen honan slutade vakta dom:)

De är väl runt centimetern och börjar bli lite snabbare nu så att de hinner in bland växterna när skalarerna sätter efter dom.

Bild på ett av ynglena:http://img101.imageshack.us/i/004ahw.jpg/

Börjar se lite av teckningen på dom nu så vi får väl hoppas att de klarar sig en stund till, honorna var ju bara runt 2 cm när jag skaffa dom och de fick ju va ifred så förhoppningsvis klarar sig kvarvarande från att bli mat:)

Har inte en susning om hur många av äppelbebisarna som har klarat sig men majoriteten av de som jag kan se verkar vara åt det sandfärgade hållet men de växer ju snabbt så det går nog att se bättre snart.

Fortfarande 3 korvar som jag väntar på kläckning, skulle tro att nr 2 kläcks inom de närmaste dagarna
#60 - 22 juli 2010 20:22
Verkar som om det är lek på gång igen för skalarerna.

Sist så fick de ju bara ha kvar rommen 1 dygn lr så...till stor del för att de i sin iver att försvara rommen från allt så puttade de ner snäckorna som kröp runt på rutan hela tiden. Detta resulterade i stort sett varje gång i att snäckan landade på bladet som de hade lagt rommen på som trillade ner på botten.

Kan ju hoppas att de väljer ett annat blad lr nåt denna gången:)
#61 - 7 augusti 2010 18:19
Det har inte hänt så jättemycket i karet på sen senaste uppdateringen. Kakadua ynglen växer på tror det är 13-15 kvar som nu är ca 1,5 cm så nu är skalarerna inte så intresserade längre vad det verkar.

Har inte blivit någon mer lek för skalarerna. Verkar oxå som de 3 senaste äggklasarna från äppelsnäckorna torkat. Men har ju fortfarande en hög Guld/sandfärgade från den som kläcktes som växer på bra:)

Har fått plocka bort all växter utom de mest basic. Kör nu bara Olika Svärdplantor, olika vallesorter och några andra gräsväxter lite vattenpest och den sista cryptocorne plantan verkar oxå va på uppehällningen...bara löses upp och försvinner:(

Får testa med att köra dubbel PMDD dos fom VB imorron och se ifall det har nån effekt på växterna.
#62 - 7 augusti 2010 19:14
synd med ynglen men väldigt roligt med snäckorna:)
#63 - 7 augusti 2010 19:20
synd med ynglen men väldigt roligt med snäckorna:)

Jo det är lite tråkigt...men jag är riktigt nöjd med att 15 av 40 klarat sig med det sällskapet faktiskt, trodde nog att de flesta skulle bli mat.

Jo snäckorna är riktigt roliga faktiskt:d
#64 - 7 augusti 2010 19:34
aa det är ganska mycket mina guppy yngel klara sig nästan alla med ganska få gömställen
#65 - 7 augusti 2010 19:56
aa det är ganska mycket mina guppy yngel klara sig nästan alla med ganska få gömställen

Jag har vädigt mycket gömställen växter mm. men det jag tror att de flesta strök med precis efter att mamma slutat vakta dom, va ju ingen som fick komma i närheten på ca: 2 veckor sen så slutade hon, så den natten blev de fest för skalarerna...hon vaktade länge och bra ändå:)

Kul att dina klarade sig, har aldrig haft guppy själv men de är riktigt fina, har vart sugen på några till räkkaret men det har inte blivit av än...

Blir nog en total remake av det karet snart och då kanske jag skulle skaffa några guppys:d
#66 - 7 augusti 2010 20:00
aa jag har läst hela tråden från början till slut

jag hade bara tre st guppys 1 hane 2honor och endå efter 2-3veckor såg jag massa prickar kommer att följa tråden:)
#67 - 8 augusti 2010 18:38
Idag har ytterligare en av svärdbärarna dött?? satt en hög med små äpplen och mumsade på den när jag kom hem:(

Det dog två honor med nån dags mellanrum i början av juli utan några tecken på att de mådde dåligt...inga andra fiskar uppvisar heller några sjukdomstecken. Fattar nada.

Har inte hört att de ska va direkt känsliga:confused:

Hittade oxå en ny korv av snäckorna idag:)
#68 - 8 augusti 2010 19:25
tråkigt med svärdbäraren :( men grattis för snäckorna :D
#69 - 8 augusti 2010 19:31
tackar...

jo det är väl sånt som händer...tråkigt men men, började leta efter alla andra firrar nu efter att jag hittade den döda...hittade en stor snäcka som tagit självmord bakom innerfiltret...fastnat på nåt vis, sen tror jag att den största kakaduahonan eventuellt oxå kilat vidare för den kunde jag heller inte hitta, hoppas hon dyker upp
#70 - 8 augusti 2010 19:35
okej :/ kör du med nått beredningsmedel? kanske har nått som inte är bra för fisken i kranvattnet?
#71 - 8 augusti 2010 19:41
nej, jag kör inget medel och de 3 svärdbärarna är de enda dödsfallen jag haft i nåt kar de senaste 6 månaderna... så jag tror inte det är nåt skumt i vattnet.

Har varit så med de andra oxå varit pigga sen har de helt plötsligt tvärdött utan nån som helst varning:confused:
#72 - 8 augusti 2010 19:49
jaha men då kanske det är åldern som tagit dom då :)
#73 - 8 augusti 2010 19:56
kan va det...har inte koll exakt på hur gamla de va...får se ifall jag hittar den stora kakaduahonan, de är ju känt kort livade men jag har ju inte haft dem i 2 månader än så...den lilla honan är fortfarande rätt blek då hon blivit lite mobbad av den stora...så förhoppningsvis finns hon nånstans i djungeln, kan va så att hon vaktar rom igen iofs.

Man kan ju hoppas:d
#74 - 8 augusti 2010 20:29
Jättetråkigt med svärdbärarna, men det behöver inte vara något mysterium - en stor snäcka som kilat vidare kan trots allt på bara någon dag sänka vattenkvaliten rätt bra. Kör ett rejält vattenbyte och håll tummarna för resten av fiskarna bara för att vara på den säkra sidan, tycker jag!
#75 - 8 augusti 2010 20:33
Joo det blir ett rejält vattenbyte imorrn!! nu är allt släckt för idag
#76 - 8 augusti 2010 23:45
jag har själv ett kakadua-par och honan kan gömma sig riktigt bra i jungeln :p
Bilagor:
#77 - 9 augusti 2010 14:44
Hittade ytterligare en korv med snäckägg imorse:), ska kolla de 2 som ligger på flotten sen ikväll men jag tror de är torkade. De 2 som kommit de senaste dagarna får sitta där de sitter så får vi se hur det går med dom...

Fick peta ner ytterligare en stor snäcka som var på väg att vandra upp i hörnet bakom filtret...får hålla koll där så att inte nån mer fastnar.

Lite bilder.

Helkarsbild :
http://img821.imageshack.us/i/016li.jpg/

Kakaduayngel cirkus 1,5 cm nu:
http://img804.imageshack.us/i/009ve.jpg/

Småsnäckor cirkus 3 veckor:
http://img843.imageshack.us/i/001gtj.jpg/

Som ni ser så har jag fått tagit bort i stort sett alla växter utom mer basic sorter...den sista crypto plantan är oxå på uppehällningen...syns knappt längre då de flesta blad ruttnat:(

Är relativt nöjd med utseendet på karet nu men det skulle va kul med nån väct som bryter av det gröna...skulle ju alltid kunna köra med nön färgad plastväxt men vill inte riktigt det haha.

Nån som har några tips på Enkla fina växter som skulle kunna passa??

Behöver oxå hjälp med nåt sätt att få upp pH värdet lite, kör med bikarbonat och sköldpaddskalk för snäckorna men det droppar ändå ner mot 6,3-6,5 jäkligt lätt i detta karet...

Första gången som som GH värde varit över 2...3 haha idag så jag hoppas att jag kan få upp det lite till så att det inte blir så stora svängningar på vattenvärdena.
#78 - 11 augusti 2010 18:05
Nu hittade jag den stora kakaduahonan död..uppfluten under en rot:(

Trist som fan...får hoppas att den lilla morskar till sig och tar hennes plats när hon upptäcker att hon är själv.
#79 - 19 augusti 2010 19:31
Har inte sett till den lilla honan på över en vecka så jag räknar med att hon oxå är död nu och har blivit snäckmat:(:(

Kakaduahannen är oxå betydligt mindre aktiv nu och jag tycker han börjar bli rätt mager, vill inte äta som förut?? Får försöka få tag i en ny hona till honom och se ifall han piggnar till:p
#80 - 20 augusti 2010 20:34
Fick nu ge den väldigt skrana kakaduahanen lite röda mygg som jag hittade i frysen...har istort sett slutat att mata med det annat än om fiskarna matvägrar totalt.

Första gången jag har sett att han har ätit riktigt på säkert en vecka.

Så här ser han ut nu smal å skraltig som fan:http://img840.imageshack.us/i/003oo.jpg/

Han började genast simma runt i karet och spänna upp sig allt han kunde och kaxa med allt och alla:d

får köra med röda myggen en tid och se om han återhämtar sig...ska försöka få tag på en ny hona till honom oxå:p
#81 - 24 augusti 2010 14:23
NY Lek!!!

Rensade bort en hög med dåliga flytväxter och återplanterade lite som blivit upprivet, då jag blir attackerad som fan utav skalarerna...mycket riktigt så har de lagt rom igen:d:d

...verkar som de har valt ett blad med bättre placering denna gången så det återstår att se hur det går

Skalarerna med rom. http://img834.imageshack.us/i/017nd.jpg/

Lite tråkiga nyheter är att kakaduahannen oxå verkar ha coolat:( inte riktigt säker men har inte sett till han på ett tag och han va riktigt mager senast jag såg han...har han dött så lär ju alla snäckor käkat upp han ganska snabbt tänker jag.

Har väl ett drygt 10:tal yngel kvar ifrån den leken som blev på kakaduorna...de flesta är nu i storlek på nästan 2cm. några är runt cm. De är ca: 2 månader gammla så förhoppningsvis ska det inte dröja så jättelänge innan man kan se skillnad på kön hos dom.

Kakaduayngel ca: 2 cm. http://img801.imageshack.us/i/003iu.jpg/

Så dyker inte hannen upp så får jag vänta tills ynglen växt på sig och behålla endera några honor eller en hane av dom och skaffa nytt sällskap till dem.
#82 - 24 augusti 2010 19:28
Kul med lek och mindre kul med fiskar som dör. ^^
#83 - 24 augusti 2010 20:39
makki skrev:
Kul med lek och mindre kul med fiskar som dör. ^^

Joo det är kul med lek men fattar inte varför fiskarna dör, de har ju liknande krav på vatten kvalite osv. vad jag vet i alla fall. endera så fick jag helt enkelt tag i gamla fiskar i butiken för ynglena verkar trivas hur bra som helst:confused:
#84 - 24 augusti 2010 21:26
Aa det kan vara gamla fiskar. Vet inte riktigt, men kakaduor lever inte så länge. En av mina honor dog efter att jag haft henne i ca 2-3mån, antar att hon var gammal.
#85 - 24 augusti 2010 21:35
makki skrev:
Aa det kan vara gamla fiskar. Vet inte riktigt, men kakaduor lever inte så länge. En av mina honor dog efter att jag haft henne i ca 2-3mån, antar att hon var gammal.

Samma här, den första honan droppade av efter ungefär 2 mån, tror leken tog ganska hårt på henne...efter det så har den andra honan och nu hannen fösrvunnit spårlöst...
#86 - 24 augusti 2010 22:19
Okej. Jaså konstigt att dom bara försvinner. Min hona som dog simmade runt upp o ner och var helt hängig. Fast hon hade hunnit leka 3 gånger tror jag innan hon dog.
#87 - 24 augusti 2010 22:23
Enda som jag sett vart hängig va hanen...egentligen inte så konstigt då det finns närmare 100 små äppelsnäckor runt 1cm i karet just nu som nog sätter i sig en liten kakadua ganska snabbt.
#88 - 26 augusti 2010 18:31
Könsskillnad på skalarer??

Verkar gå betydligt bättre för skalarerna med omsorgen av rommen denna gången:d

Har klarat den i 2 dygn nu, de lär sig:)

Bild på det vaktande paret.

http://img826.imageshack.us/i/003ewv.jpg/

Det är ju bara andra gången de leker nu då de fortfarande är väldigt unga, men jag har hört att hannen ska få en mer markerad knöl efter första gången han lekt

Om det stämmer så borde ju den främsta på bilden vara hannen, den blir oxå markant rödfärgad i pannan vid lek.

Sen har ju den andra fenstrålar på stjärtfenan men det har väl inget med könet att göra kanske:confused:

men det skulle va kul att veta vem som är vem så att säga:)
#89 - 29 augusti 2010 20:57
Skalarerna klarade att ha kvar rommen nästan 4 dygn denna gången...iaf. en klar förbättrinng mot senast då allt va borta efter första natten

De lär sig väl efter hand...Hoppas jag snart kan börja se könskillnad på kakaduaynglen men de behöver kanske bli lite större först, blir till att skaffa några apistogramma när dessa har flyttat ut.

Karet har fått en besökare efter en tur till butiken idag då jag hittade en betta hanne som var riktigt vacker:d

Så han får gå i detta karet tills jag fixat en egen hemvist åt honom.
http://img838.imageshack.us/i/038lf.jpg/
#90 - 29 augusti 2010 22:25
Hoppas du får skalar yngel nästa gång :)
#91 - 1 september 2010 19:48
Hittade den sista svärdbärar hannen uppäten idag, snäckorna har totalrensat allt...de är bra snabba andå då jag såg han innan karet släcktes igår och då verkade han må bra.

Snäckorna fick sig ett skrovmål:http://img13.imageshack.us/f/001dda.jpg/

Fattar inte varför alla svärdbärarna dör, nu har jag bara 2 honor kvar och jag tror jag ska göra mig av med dom och utöka kardinalstimmet lite istället...får se hur det blir, ska i varje fall beställa nya Ap. av någon sort men det blir nog kakaduor igen lr någon annan sort som inte har så väldiga pH krav.
#92 - 8 september 2010 20:07
Skalarerna har lagt rom igen:d...Blir att köra med nattlampa åt dom så får vi se om de klarar det gamla rekordet, men det verkar som om de blir bättre på det för varje lek...annars har det inte hänt direkt något nytt kakaduaynglena ska få flytta till affären så snart de har blivit könsmogna och svärdbärarna ska få flytta tillfälligt till ett mindre kar och dra igång det...lär väl komma en projekttråd på det karet med när det blir dags:)
#93 - 11 september 2010 20:18
Skalarerna har klarat rommen so far och nu är det en massa svansar som vickar på bladet:d:d...hur länge tar det innan de blir frisimmande och är det nåt speciellt jag behöver tänka på ifall de klarar sig så längt??
777e3c6d-d17c-49c0-8a63-12cb470f815a
1.03.01
#94 - 12 september 2010 04:59
Oj så roligt! Övning ger tydligen färdighet. XD
#95 - 12 september 2010 14:26
Pickles skrev:
Oj så roligt! Övning ger tydligen färdighet. XD

mmm, de blir bättre för varje gång, men tyvärr så va alla borta imorse...vet inte ifall de blivit förvirrade och käkat upp dom själva under natten??
777e3c6d-d17c-49c0-8a63-12cb470f815a
1.03.01
#96 - 18 september 2010 16:59
Karet rullar på, har under veckan flyttat in ett par Apistogramma agassizii, va sugen på några nya ap eftersom de vuxna kakaduorna dött och hittade dessa när jag var förbi affären. Mycket vackra intressanta fiskar:d

Hanen: http://img214.imageshack.us/i/053hy.jpg/

Hanen igen: http://img826.imageshack.us/i/052v.jpg/

Honan: http://img25.imageshack.us/i/054lkn.jpg/

Båda: http://img299.imageshack.us/i/050m.jpg/

#97 - 24 oktober 2010 19:06
Karet tuffar på...Skalarerna leker med jämna mellanrum, än så har de inte klarat att få några frisimmande men får hoppas att det kommer, senaste försöket så tror jag att ancistrushanen var där och glufsa i sig rommen...

ytterligare en svärdbärare har dött så nu är det bara en kvar av de ursprungliga 6, såg att den var borta när jag kikade men hittade bara lite ben kvar av den då snäckorna gör processen rätt kort med döda fiskar.

Hoppas på lek hos de nya ap. agazzii, får se hur det går.

Helakaret: http://img401.imageshack.us/i/056en.jpg/
#98 - 7 november 2010 18:55
Etnisk rensning i karet under helgen

Etnisk rensning i karet under helgen:(

Vart borta under helgen och när jag kom hem och kollade i karet så ser jag inte en enda kardinaltetra...kikar lite mer bland all flytväxter och hittar en som ligger död med ett par snäckor som käkar på den, hittar oxå ancistrushanen död.

Va fan kan ha hänt när alla 15 kardinaltetror dött på 2 dagar:confused:

Inga andra fiskar ser konstiga ut eller beter sig annorlunda än de brukar...

Inga konstiga vattenvärden utan det är istort sett samma som det brukar vara.

Bytte vatten som jag brukar göra på söndagar, ca: 45-50l. nånstans samt körde i veckans dos av PMDD, där kör jag 10ml. 1 gång per vecka.

Har inte gjort några förändringar i karet vare sig gällande inredning eller fiskar på nästan 2 månader, senaste förändringen var när Ap. Agazzi paret flyttade in 13 september.

Verkar som om det är någon sjukdom som tagit kål på enbart tetrorna, men fattar inte vad det kan va eftersom det gått så snabbt:confused:

Flyttade om lite i karet idag när jag ändå grejade och fick i en rätt fet rot som jag haft liggandes iaf.

Karet: http://img836.imageshack.us/i/029zt.jpg/
#99 - 27 november 2010 14:54
Har suttit och kollat på när scalarerna dragit runt varandra och mungabbats den senaste timmen så nu är det lek på gång igen...hoppas att de kanske klarar att få frisimmande denna gången, verkar oxå som agazzi paret äntligen har fått till det då honan nu är i närmaste stationär i ena grottan förutom när hon jagar bort andra fiskar eller flyttar på snäckor som hon tycker kommit för nära:D
#100 - 12 januari 2011 21:24
Har plockat ur den stora roten då den helt enkelt va för lång åt ena hållet så jag kunde inte hitta en vettig placering på den i detta karet...får väl läggas till bra att ha högen tills man får ett större kar:)

Väntar nu på att lite nya växter ska ta sig och fastna på rötterna så bilder kommer när det ser lite bättre ut( utan alla trådar och snoddar som håller fast dem nu).

Va bara tvungen att lägga upp en bild på karets nyaste invånare...

http://img209.imageshack.us/i/028cd.jpg/

Annons