Nu har jag äntligen samlat ihop mina fem neontetror som har någon sort sjukdom.. Jag har varit lat [B)] och inte gjort någonting åt det på ett bra tag och det var säkert tre månader sen om inte mer som jag såg att den första av fiskarna få uppsvullet öga där pupillen bara blev mindre och mindre och nu inte finns kvar ens! Det konstiga är att ingen av fiskarna har dött än, så jag vet inte riktigt vad det kan vara..
Jag har pratat med djuransvarig på förra skolan som jag gick på och av honom fick jag ett papper där uppsvullen buk och öga står på för samma symtom för bukvattensot.
Min syster har också haft någonting liknande i sitt akvarium och hon hade fått veta att det var en parasit som hade satt sig på fiskarna och när fiskarna sedan dog flyttade de sig bara över till en ny. Därför undrar jag hur det kommer sig att mina fiskar inte har dött en..(?)
Jag har läst (för bukvattensot) att dålig akvariehygien ofta är en orsak till att fiskarna blir skjuka, kan det ha något med att de fortfarande lever att göra? (Jag har medvetet blivit noggrannare med rengöring av akvariet när de första fiskarna blev sjuka).
Linda