Kritor höjer både ca och kh.
Om man vill höja enbart ca så kan man använda calsiumklorid (cacl), men då får man klorid rester i karet i stället för karbonater.
(Saltisarna använder i bland cacl i kombination med natriumbikarbonat. Detta ger högre ca, högre kh och nacl som rest (dvs vanligt koksalt). Saltresten spär dom sedan ut genom att göra balanserade doceringar av syntetiskt havssalt som saknar vanligt nacl)
Kontentan: Om du skall docera ca i karet så kommer du antingen att få karbonat som biprodukt eller klorid. Hur kloriden påverkar fiskar och växter vet jag inte. Men i saltvatten ses det inte som ett problem, det är endast ökad nacl nivå som anses vara problematisk.
Jag doserar tropic marin biocalsium för saltvatten i mitt kar. Enligt burken så skall den vara helt balanserad (dvs inga kloridrester). Jag har mätt mig fram till att den inte påverkar kh. Men enligt kemiexperter jag konfronterat med problemet så är en balanserad ca docering som inte påverkar karbonaten omöjlig. Altså tror jag att tropic marins info om att det skall röra sig om en balanserad docering är en ren lögn. Mängderna det rör sig om är dock så försvinnande små och i sötvatten gör man ju vattenbyten med jämna mellanrum som återställer vattnet, så jag oroar mig inte och fortsätter med detta förträffliga preparat.
MVH
Magnus