Misslyckad botaniker

#1 - 30 juli 2005 10:27
Hej!

Jag har kört mitt akvarium i drygt ett år nu. Fiskarna trivs och allt funkar nbra, men växterna blir aldrig riktigt nöjda. Jag bifogar bilder på den växt som trivs sämst just nu. Bladen krullar sig, växten har blivit rödaktig och på vissa ställen är det hål i bladen.

Har farligt höga No3 värden (byter extra vatten just nu). Tillsätter Tropical Mastergrow i samband med varje vattenbyte. Har lysrör på från 8 till 23 varje dag.

Vad tror ni jag gör fel?

/Stefan
#2 - 30 juli 2005 10:52
Jag skulle för det första sluta byta vatten för att få bort nitratet, eftersom det är ett av växternas viktigaste näringsämnen. (Såvida du inte har typ 100+ ppm vilket verkar osannolikt.) I övrigt finns det väl flera vägar att gå, vilket säkert andra kommer att hjälpa till med. In the meantime kan du prova att söka lite på PMDD (ena alternativet) eller low-tech (andra alternativet).

Sen skulle jag nog dra ner lite på belysningstiden. Mer än 12 timmar belysning per dag gör nog bara algerna glada.
#3 - 30 juli 2005 10:56
Mitt test bottnar på 40 mg No3/liter, och den gränsen ligger jag över med råge. Jag har läts nånstans att 50mg/No3 per liter kan vara skadligt för fiskarna?
Finns det någon butik i stockholmstrakten som säljer PMDD råvaror?

Efter att ha surfat runt lite på hjortgatans zoo så lutar jag åt kalicumbrist, möjligen kaliumbrist. Nån som tror något om det?
#4 - 30 juli 2005 11:49
Dina bilder visar ett helt nystartat akvarium när man kollar på gruslinjen. Det betyder att du inte har någon mineralisering av fiskskit/fiskmat - dvs det organiska nitrat du mäter upp är inte tillgängligt för växterna, därför är det en mycket bra idé att tillsätta ickeorganisk näring såsom PMDD som växterna kan ta upp direkt med bladen, inklusive nitrat.

Vattenbyten är bra, men du måste erkänna det förlorade nitrat med KNO3 om du ska ha någon chans att lyckas med ett nystartat (eller för rent hållet..) substrat.
#5 - 30 juli 2005 11:53
[QUOTE=SöoS]Mitt test bottnar på 40 mg No3/liter, och den gränsen ligger jag över med råge. Jag har läts nånstans att 50mg/No3 per liter kan vara skadligt för fiskarna?[/quote]
För vuxna fiskar verkar det inte vara nån fara alls, även om många hävdar att det skulle vara så. Dom som faktiskt har testat att hålla fiskar i höga NO3-nivåer tycks rapportera att det inte är nån fara. Däremot verkar det kunna påverka yngel negativt.

Finns det någon butik i stockholmstrakten som säljer PMDD råvaror?

Kolla utöver forumet också in http://www.pmdd.se för mer info om PMDD.

PMDD brukar jag köpa från http://www.granholmarna.se/hej.htm
#6 - 30 juli 2005 13:46
Gruslinjen är ren för att jag sög rent den igår när jag upptäckte No3 halten. Akvariet har varit igång i ett år ca. EFtersom det inte varit ett problem har jag aldrig mätt, men när jag körde sera No3 test så blev testvattnet mörkrött redan när jag droppade i reagens tre. (Det skall normalt skakas, och sedan väntas fem minuter innan avläsning, mörkrött är max utslag.)
#7 - 30 juli 2005 17:36
Test överlag är lite sisådär att lita på, och dessutom vet du inte om nitrat var tillgängligt för växterna eller om dom var näringsbegränsade av något annat.

En fulldos PMDD + fina CO2-nivåer hade tagit reda på den saken.
#8 - 30 juli 2005 19:13
[QUOTE=defdac]Test överlag är lite sisådär att lita på, och dessutom vet du inte om nitrat var tillgängligt för växterna eller om dom var näringsbegränsade av något annat. En fulldos PMDD + fina CO2-nivåer hade tagit reda på den saken.[/QUOTE]

Tro det eller ej, men jag blev övertygad om ett litet Co2 projekt för under 200 spänn i akvarieaffären. På mindre än en timme hade jag systemet igång (se bild). Så nu simmar fiskarna bland små bubblor som vore det wishyvatten. Blir intressant att se vad det ger för effekt. Sen är det väl bara att postordra fram lite PMDD då...
PatrikMalmo
#9 - 30 juli 2005 19:21
Växten på bilden är en Cryptocoryne - hur nyplanterad är den? Just Cryptos har en sanslös förmåga att ändra fason på blad beroende på villkor som omplantering, CO2, ljusmängd, gödning i vattenkolumn respektive bottenlager.

Misstänker starkt att växten på bilden kommer att ändra fason när du nu kör med CO2. Spana in färg/storlek på de nya bladen så får vi se. Fota gärna och visa oss.

Hilsen,

P
#10 - 30 juli 2005 20:07
[QUOTE=SöoS]Mitt test bottnar på 40 mg No3/liter, och den gränsen ligger jag över med råge.[/QUOTE]Du har alltså ett planterat akvarium som har varit igång ett år, med bra ljus, tillsätter mikronäring, har inga alg problem - och har över 40 mg NO3/liter utan att dosera KNO3?

Om du inte har koi eller stora rovfiskar är jag klart skeptisk till att ditt test visar rätt.
#11 - 30 juli 2005 20:17
[QUOTE=PatrikMalmo]Växten på bilden är en Cryptocoryne - hur nyplanterad är den? ... Misstänker starkt att växten på bilden kommer att ändra fason när du nu kör med CO2. Spana in färg/storlek på de nya bladen så får vi se. Fota gärna och visa oss.[/QUOTE]
Den är väl något halvår, ett skott från en annan planta som är död vid det här laget. Den har ju växt hyfsat tills för ett tag sedan när bladen började krokna. Fast Co2:n blir helt klart intressant, jag lovar att återkomma med bild i den här tråden.
PatrikMalmo
#12 - 30 juli 2005 20:58
Oki. Om den är ett halvt år gammal är krokiga blad mysko. Näringsbrist. Torde bli mer brist med CO2, då växterna konsumerar mer andra näringsämnen när de har ok tillgång till CO2. Klokt att ha PMDD i karet då.

Hilsen,

P
#13 - 31 juli 2005 11:36
Om man kollar på Hygrophilabladen i bakgrunden så är dom skålade, vilket i det fallet tyder på kaliumbrist.

Nu får du iofs en del K från Tropica Mastergrow men då det är ett ämne som går åt i extremt stor mängd så är det ofta där det smäller först om man bara ska använda TMG+fiskmat.

Därför hjälper PMDD.
#14 - 31 juli 2005 11:53
[QUOTE=defdac]Om man kollar på Hygrophilabladen i bakgrunden så är dom skålade, vilket i det fallet tyder på kaliumbrist. Nu får du iofs en del K från Tropica Mastergrow men då det är ett ämne som går åt i extremt stor mängd så är det ofta där det smäller först om man bara ska använda TMG+fiskmat. Därför hjälper PMDD.[/QUOTE]

Jag hade funderingar åt kaliumbristhållet, men trodde inte så mycket på det just för att det verkar finnas gott om det i TMG, så det där var ju en bra upplysning. Men PMDD med min adress ligger i eller är på väg mot en postlåda någonstans i Sverige. :)

Just nu funderar jag på om jag tar kol på fisken med Co2n?
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=76631

/Stefan
Bilagor:
#15 - 31 juli 2005 15:55
[QUOTE=defdac]Om man kollar på Hygrophilabladen i bakgrunden så är dom skålade, vilket i det fallet tyder på kaliumbrist[/QUOTE]

Det trodde jag berodde pga Ca, Kalciumbrist? Jag har själv problem med skålade, förvridna färska blad. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=76546
#16 - 31 juli 2005 16:21
Ja det är ingen omöjlighet. K och Ca hänger ganska intimt samman tillsammans med Mg och Na. Dessa alkalimetaller påverkar varandra ganska mycket, bla har K en hämmande effekt på Ca, precis som Mg och Na har en hämmande effekt på Ca.

Har man ett mjukgjort vatten (som många platser i Sverige har) så har man mycket Na istället för Ca+Mg, och TMG innehåller K och Mg. Dålig kombination för Calciumtillgången helt klart.
#17 - 31 juli 2005 18:41
[QUOTE=defdac] Har man ett mjukgjort vatten (som många platser i Sverige har) så har man mycket Na istället för Ca+Mg, och TMG innehåller K och Mg. Dålig kombination för Calciumtillgången helt klart.[/QUOTE]

Mina studier på Hjortgatans fick mig att luta mer åt Ca-brist symptom än K brist. Det jag tycker talar emot Ca brist är att jag (1) engelskt grus på botten och (2) tre stora kalkstenar i ena änden av akvariet.

Kan jag ändå få Ca brist?

/Stefan
#18 - 31 juli 2005 19:46
Har Söos också varit och kollat i södermalmsakvarieaffär tro -:)...Har precis startat ett exakt likadant projekt...
Fredrik
#19 - 31 juli 2005 19:50
[QUOTE=fredrikakesson]Har Söos också varit och kollat i södermalmsakvarieaffär tro -:)...Har precis startat ett exakt likadant projekt...
Fredrik[/QUOTE]

Precis där har Söos varit! :) Fick till och med pumpen borrad och klar. Mycket nöjd.

/Stefan
#20 - 31 juli 2005 19:59

Mina studier på Hjortgatans fick mig att luta mer åt Ca-brist symptom än K brist. Det jag tycker talar emot Ca brist är att jag (1) engelskt grus på botten och (2) tre stora kalkstenar i ena änden av akvariet.

Kan jag ändå få Ca brist?

Nej det låter ju faktiskt osannolikt om du har kalksten i akvariet faktiskt. Hoppas PMDD ger svaret.
#21 - 31 juli 2005 20:23
Jag borrade för egen maskin med en trä borr.Inge bra för spetsen punkterade röret på andra sidan.Fick sätta nippel nr 2 där....Nästa blir att borra med andra borrar....
Fredrik
PatrikMalmo
#22 - 31 juli 2005 21:55
Med kalksten och CO2 i karet låter Ca-brist väldans osannolikt, helt enig. Syns det ingenting på övriga växter? Om inte, undrar jag om inte Crypton håller på att ställa om sig. Just Cryptos är inga växter jag litar på som "bristindikatorer". Ge mer info kring snabbväxarna och hur de ser ut generellt.

Hilsen,

P

Annons