Såg flera fiskar som var avmagrade, och mest gömde sig och rörde sig häftigt med kroppen.
En en fisk som såg dålig ut blev hela tiden jagad av de andra. Attackerad också.
Fiskar skall naturligtvis må så bra som möjligt, men det är inte ju inte alltid så lätt att uppnå. Den här typen av sjukdomssymptom kan uppstå även vid god skötsel. Enbart sjukdomssymptom behöver inte vara vanvård.
Om fiskarna jagar varandra och attackerar varandra kan det bero på flera orsaker. Inte heller det MÅSTE bero på vanvård.
Dock tror jag att det i detta fall beror på att akvariet är grumligt. Växterna är luddiga av bruna alger typ. Gruset är fullt med fiskavföring och det växer alger på ruta och silikon...
Grumligt vatten, kiselalger, fiskavföring (beror lite på mängderna) och grönalger är den normala miljön för väldigt många fiskar i naturen. (Fiskarna mår normalt inte dåligt av detta om inte kvävemängderna är för höga, men det kan dom bli även om akvariet är klart och fritt från alger. Det är estetiskt trist, fult, och gör det kanske svårt att observera fiskarna och sköta dem. Men det är inte vanvård i sig.
Tvärtom gäller: "Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö." (vilket inte alls behöver vara lämpligt, men det står så!)
Det är mycket möjligt, till och med troligt, att akvariet inte sköts särskilt väl - men det du har observerat är troligen inte tillräckligt för att visa det.
Jag tror inte en anmälan skull leda långt enbart på ovanstående - förutom möjligen fiendskap mellan anmäld och anmälare. Om jag var i ditt läge skulle jag istället tipsa om hur man enkelt skulle få akvariet att se bättre ut och fiskarna att må bättre, men det kan ju kräva en hel del finess och pedagogik.
Om man inte är ute för att sätta dit...