Mission Impossible: Kodnamn Räkvasen

#1 - 5 oktober 2011 21:15
En suck hörs över forumet. Den dånande tysnade bryts utav ett antal viskande protester.
- Har han inte gett upp? Suckar hannesc djupt och frågande.
- Jag vet inte varför, svarar Kjell medan hann sakta rörde fingret mot Delete-knappen.
Hannesc och Kjell utbyter ett par snabba men förtvivlade blickar innan Solis och Karro kontrade:
- Låt pojken göra vad han vill även om det inte blir så bra alla gånger, vi kan alltid köra en vitt lögn eller två.
Alla fyra gömmer ansiktena i händerna för att sakta trycka på utloggningen i ren självbevarelsedrift.

Hur ska detta gå?
[HR][/HR]
[LIST]
[*]IKEA Bladet 45cm
[*]IKEA Power-LED
[*]Jävligt ECS som jag kastar ut imorgon om det är grumligt
[*]Troligtvis Blue Pearl-räkor
[*]Filtrering n/a
[/LIST]
#2 - 5 oktober 2011 21:23
http://nooooooooooooooo.com/

t
ryck på knapp för verklig reaktion....
#3 - 5 oktober 2011 21:28
http://nooooooooooooooo.com/ http://nooooooooooooooo.com/ http://nooooooooooooooo.com/
S
å känner jag får ECS just nu. Vattnet ser ut som teger trots att jag kört billifilter, väntat, bytt vatten samt sköljt lite extra.
#4 - 6 oktober 2011 07:21
Man vet inte om det fungerar förrän man har provat;):p
Hoppas du får väck det grumliga så man ser lite bättre, men det man anar ser mysigt ut:)
#5 - 6 oktober 2011 09:55
solis skrev:
Man vet inte om det fungerar förrän man har provat;):p

Hoppas du får väck det grumliga så man ser lite bättre, men det man anar ser mysigt ut:)

Inte fasen har det lagt sig än så det blir nog att börja om från början...
#6 - 6 oktober 2011 10:07
När startade du vasen, är där i något levande?
#7 - 6 oktober 2011 10:11
solis skrev:
När startade du vasen, är där i något levande?

Det måste vara snart en vecka sedan men jag har försökt att filtrera och byta vatten försiktigt i ungefär fyra dagar, utan resultat. Nej, inget levande men tänkte slänga i någon kommande äppelsnäcka.
#8 - 6 oktober 2011 10:32
Vad är ecs för något:confused:
#9 - 6 oktober 2011 10:35
Easy Care Substrate, typen röda små slipade keramikbitar.
#10 - 6 oktober 2011 10:38
Är det dom som färgar av sig?
#11 - 6 oktober 2011 10:42
Precis, vattnet blir rödbrunt efter en pyttestund.
#12 - 6 oktober 2011 10:52
Då hade jag nog personligen gjort om det och försökt tvätta ur ecs en igen och igen;)
#13 - 6 oktober 2011 18:23
haha, måste vara det bästa introt på en tråd här på forumet, jag applåderar!
#14 - 6 oktober 2011 18:49
firejackan skrev:

Håller med!

Undrar om trådskaparen aldrig hört talas om aktivt kol? Eller att man skall skölja igenom substrat innan det vickas ned i behållaren!
#15 - 6 oktober 2011 19:18
jag har esc i ett kar jag startade nyss och det färgade inte av sig alls.
#16 - 6 oktober 2011 19:34
firejackan skrev:

Haha, den var skriven i ren ilska!
bossep skrev:
Håller med!

Undrar om trådskaparen aldrig hört talas om aktivt kol? Eller att man skall skölja igenom substrat innan det vickas ned i behållaren!

Jag har sköljt hyfsat (även fast man inte ska det egentligen av vad jag läst) två gånger om. Dessutom genomfört ett antal vattenbyten. Inte borde det väl förga vattnet till en röd/brun sörja då? Det är synd på kolet att användas till detta sketna projekt. ;)
hult87 skrev:
jag har esc i ett kar jag startade nyss och det färgade inte av sig alls.

Är mitt måndagsexemplar eller gör jag något fel? Jag fyller mycket försiktigt upp med vatten men det hjälper föga. Inte har det lagt sig än trots filtrering ena dagen och lugnt en annan.
#17 - 6 oktober 2011 19:41
vet inte, jag fyllde på mitt på samma sätt och det var ju lite damm i början men sen har det inte färgat nånting, ingen aning vrf det blir så olika?
#18 - 6 oktober 2011 20:37
Körde två vattenbyten till nu och hör och häpna, "Dimman of Doom" har minskat. Dock så letar jag efter filter samt hur jag ska inreda med växter.
#19 - 6 oktober 2011 20:47
Gott att höra, bilder bilder bilder;)
#20 - 6 oktober 2011 21:12
Bilderna blev inte så bra men de duger. Slängde ner en del av min välodlade hornsärv för att hjälpa till med vattnet samt vatten från tanganyikakaret, två äppelsnäckor och diverse småsnäckor.

Edit. Mekade med ljuset och fick den finare än på bilderna genom att belysa bak. Ser mystiskt ut och särven lyser grön.
#21 - 6 oktober 2011 22:08
Ibland är jag smart, eller nästan i alla fall! Funderade på hur fanken jag ska lösa inkörningen tills jag får hem räkor nästa vecka och lösningen är ju uppenbar. Varför inte sno en eller ett par kuber från Tanganyikakaret och sätta in den/dem i det kommande filtret till vasen? Jag tror inte ett fullproppat Eheim 2260 kommer sakna lite inkört media.

Vilket filter passar bra?
#22 - 6 oktober 2011 22:17
Ibland är jag smart, eller nästan i alla fall! Funderade på hur fanken jag ska lösa inkörningen tills jag får hem räkor nästa vecka och lösningen är ju uppenbar. Varför inte sno en eller ett par kuber från Tanganyikakaret och sätta in den/dem i det kommande filtret till vasen? Jag tror inte ett fullproppat Eheim 2260 kommer sakna lite inkört media.

Vilket filter passar bra?

Varför inte följa ansjo och köra felvänt bottenfilter? Diskret och hyfsat bra.
#23 - 6 oktober 2011 22:23
bossep skrev:
Varför inte följa ansjo och köra felvänt bottenfilter? Diskret och hyfsat bra.

Vette tusan faktiskt även om tanken slagit mig. En pump med en smal slang (luftslang?) som man rullar ihop på botten och punkterar ett antal hål på skulle väl fungera? Dock så vet jag inte hur det skulle gå med det väldigt lätta substratet som jag heller inte vill ska damma på nytt.
Dock så fungerar inte min nödlösning på inkörning med bottenfiltret.
#24 - 6 oktober 2011 22:38
Vette tusan faktiskt även om tanken slagit mig. En pump med en smal slang (luftslang?) som man rullar ihop på botten och punkterar ett antal hål på skulle väl fungera? Dock så vet jag inte hur det skulle gå med det väldigt lätta substratet som jag heller inte vill ska damma på nytt.

Dock så fungerar inte min nödlösning på inkörning med bottenfiltret.
Varför inte en sån där platta som du flinkt sågar till med lövsågen? En liten luftpump och det är biff! Krama bara ur lite skit från det stora filtret och mata lite så är du på banan. Om du pular i lite mer växter i alla fall vid uppstarten så kommer det att gå fint. Jag kan ju inget om räkor men det borde nog funka.
#25 - 6 oktober 2011 22:50
Jadu, jag tror faktiskt plattorna är lite grova för det här substratet och jag vet fortfarande inte hur det reagerar med ström underifrån. Jag menar, det flyter ju nästan utav att man tittar på det. ;)
Sedan har jag heller ingen lust att riva all igen och behöver ändå ett rejält flöde vid ytan då arean är så liten.
#26 - 6 oktober 2011 23:32
Jadu, jag tror faktiskt plattorna är lite grova för det här substratet och jag vet fortfarande inte hur det reagerar med ström underifrån. Jag menar, det flyter ju nästan utav att man tittar på det. ;)

Kolla med ansjo han suger ned vattnet (felvänt enligt mig) och möget i lerkulorna. Har du sedan det hela luftdrivet blir det bra fart på ytan.
Sedan har jag heller ingen lust att riva all igen och behöver ändå ett rejält flöde vid ytan då arean är så liten.

Ja, ja, då får du plutta något litet innerfilter med pump eller kanske ett litet ytterfilter. Lite elakt tänker jag kanske "gör om gör rätt".
Du brukar ju få till det till slut!
Föresten tror jag det hela blir rejält snyggt!
#27 - 7 oktober 2011 07:26
Ahhh, nu skall inte en amatör på akvarium som jag lägga mig i här... men vänta lite nu. Ett (som Bosse säger "felvänt") bottenfilter måste väl vara det absolut enklaste i en sån här vas? De här substraten ESC, Aquaclay och en uppsjö andra (har själv ett antal av dessa substrat i mina nanoburkar med fantastiskt resultat) är ju som gjorda för konventionella bottenfilter.
Det finns små runda bottenfilter att köpa i zooaffärerna (jag har ett själv liggandes - kan ta en bild på det) som säkert får plats i/på vasens runda bottenyta. En luftslang ner i den tillhörande "utblåspinnen" så är vasen igång. Visserligen dammar de här substraten något i början men det lägger sig hyfsat fort - om man kör med just ett vanligt bottenfilter.
Den där roten du har i vasen - är den ny? Det ser ut som någon mopani-variant och dessa kan färga vattnet extremt gul-röd-brunt i början, speciellt när det handlar om så lite vatten som är i vasen.
:)
#28 - 7 oktober 2011 08:03
Hahaha :D gillart! Länge sen jag varit inne här nu, man har tydligen missat en del :)
#29 - 7 oktober 2011 12:10
Ahhh, nu skall inte en amatör på akvarium som jag lägga mig i här... men vänta lite nu. Ett (som Bosse säger "felvänt") bottenfilter måste väl vara det absolut enklaste i en sån här vas? De här substraten ESC, Aquaclay och en uppsjö andra (har själv ett antal av dessa substrat i mina nanoburkar med fantastiskt resultat) är ju som gjorda för konventionella bottenfilter.

Det finns små runda bottenfilter att köpa i zooaffärerna (jag har ett själv liggandes - kan ta en bild på det) som säkert får plats i/på vasens runda bottenyta. En luftslang ner i den tillhörande "utblåspinnen" så är vasen igång. Visserligen dammar de här substraten något i början men det lägger sig hyfsat fort - om man kör med just ett vanligt bottenfilter.

Den där roten du har i vasen - är den ny? Det ser ut som någon mopani-variant och dessa kan färga vattnet extremt gul-röd-brunt i början, speciellt när det handlar om så lite vatten som är i vasen.

:)

Ska försöka ta mig iväg och leta bottenfilter. ;)
Mopaniroten låg först separat utan att att färga enormt och det var ganska tydligt just tegelfärgat och grumligt. Att dimman kom från substratet är jag 100% på men visst kan roten färga, dock inget jag skulle ha något emot.
Miliimli skrev:
Hahaha :D gillart! Länge sen jag varit inne här nu, man har tydligen missat en del :)

Det är ju ett väldans nytt projekt så du är i god tid. :p
#30 - 7 oktober 2011 16:44
Typiskt, hittade varken bottenfilter (inget alls faktiskt) eller passande pump till bottenfilter på de korta rundan. Där får ni för era 80-tals idéer. ;)
#31 - 7 oktober 2011 17:06
Har den moderna teknologin gått så långt så att en vanligtvis välförsedd akvarist inte har en luftpump i sina gömmor? Vad skall vi göra med dagens ungdom?

Var du ned till ZooHoo dom borde ha lite gammalt 80 tals skrot ligga. Annars får du förfärdiga ett filter själv. En plastbit som du sågar till efter diametern på vasen. Ett rör som du kan få en luftsten i som du kapar någonstans i höjd med ytan. Ta hål i plattan och limma röret emot det. Sedan tar du fram en liten borr till borrmaskin och kör hål tills du tröttnar. Lägg lite småsten eller keramik rör mellan vasbotten och filtret och där har du det.
#32 - 7 oktober 2011 17:13
Mats: Tack för amatör stödet. Det behövs när men ger sig i kast med ungtupparna!
#33 - 7 oktober 2011 17:15
Jag har en luftpump, men den är "äkta kina" och skramlar om själva höljet.
Nej, men jag ska kanske till Norrköping imorgon för Tropicarium + Akvarievalvet med VAAF. Där hittar jag nog grejerna.
#34 - 7 oktober 2011 17:29
Jag har en luftpump, men den är "äkta kina" och skramlar om själva höljet.

Nej, men jag ska kanske till Norrköping imorgon för Tropicarium + Akvarievalvet med VAAF. Där hittar jag nog grejerna.

Släng bort höljet och ge tusan i att pilla på elen!

Funderar på om man inte kunde göra ett nano JBF. 1 tums VP rör. Plugg av filtermatta som räk/yngelsäkring i botten. Luftsten, småbitar av filtermatta, pinne igenom röret så det inte blir mini skumfiskar. Vips ett kanonbra filter.
#35 - 11 oktober 2011 17:19
Hur går det? Har du fixat filtret?
#36 - 11 oktober 2011 17:32
Tyvärr har räkorna inte dykt upp idag som de skulle. Kom igen Postjävlar! :mad:
Rev ur vasen och fixade om filtreringen plus planterade.

En hel del olika mossor samt anubias och javabunke placerades ut.

[ATTACH=CONFIG]48078[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48076[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48077[/ATTACH]

Ett pyttelitet innerfilter som faktiskt hade en del krut. Filtermaterialet är just nu fin matta som är fyllt med kol (minst sagt skumt) men ska bytas ut mot någon kub 10ppi från stora ytterfiltret.

[ATTACH=CONFIG]48080[/ATTACH]

Efter en mångd konstiga blickar och brist på bra materiell, ingen säljer bottenraster likt Åleds, när jag frågat om bottenfilter fick jag hitta på något eget.

Ett rejält kraftigt litet powerhead som jag tryckt in helt i 10PPI-matta verkar duga någorlunda. Det är flöde genom hela bottet och på vissa ställen kan inte substratet ligga kvar (se bild nedan) och jag hoppas att kombinationen av både in- och utblås, 10PPI och keramiksubstratet gör det hela underhållsfritt för det är inte smidigt att rengöra precis. Ett kul experiment och en stor massa filtermedia som knappt ens syns om det går som tänkt!

[ATTACH=CONFIG]48075[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48079[/ATTACH]
#37 - 11 oktober 2011 18:01
Kul att se att det fortgår här.
#38 - 11 oktober 2011 21:32
Räkorna hade kommit fram till den andra säljaren skickade till så jag hoppas att mina inte är på villovägar. :(
#39 - 11 oktober 2011 21:38
har för mig att jag såg ett runt bottenfilter på guldfisken.se.
har du kikat på det?
#40 - 11 oktober 2011 21:42
Japp, över nätet finns det mängder men eftersom jag skulle fått räkorna idag ville jag ha en lösning i handen med tanke på den eventuella leveranstiden. Nu med facit i hand hade jag kunnat beställa, fått grejerna idag och fixat iordning innan räkorna kom, men det visste jag inte då.
#41 - 11 oktober 2011 21:49
aha oki det var så pass alltså.

nå ja skall följa tråden å se hur det går, håller själv på att starta upp ett lite nano på 15L som ja tänkte köra räkor i.

är dock lite frustrerad över det dålig växtutbudet i detta land :/ tycker det är svårt å få tag i "små" växter.
har aldrig sett några på djuraffärer.
klart de finns ju plantswap, men där lär man vara snabb om man ska hinna me å köpa dom först.
tradera är lite si å så tycker jag.

så ja kommer nog att lägga en beställning borti tysklandet vid nästa löning, hitta en sida med fina växter där.

sorry för lite OT.
#42 - 11 oktober 2011 21:56
Små växter är oftast så jobbiga också. CO2, näring, strålkastare, ja listan kan gäras lång för vad aquascapisterna pysslar med. :(
Jag tycker dock inte att det är så svårt att få tag på saker på Plantswap, köpesannonser fungerar utmärkt t ex.

Ps. OT:a i mängder, det är intressant så fotsätt. :)
#43 - 11 oktober 2011 22:03
mjo förvisso kan dom va lite svåra, men ja vill ju inte fläska in en fet stor ormbunke i ett litet nano på 15L :/ och vallisneria funkar ju inge vidare heller.

tipps på bra växter?

slänger me en bild på hur de ser ut.

[ATTACH=CONFIG]48099[/ATTACH]
#44 - 11 oktober 2011 22:12
va blir de för räkor förresten? kanske stog nånstans men ja missa nog det.
#45 - 11 oktober 2011 22:20
MrH skrev:
mjo förvisso kan dom va lite svåra, men ja vill ju inte fläska in en fet stor ormbunke i ett litet nano på 15L :/ och vallisneria funkar ju inge vidare heller.

tipps på bra växter?

slänger me en bild på hur de ser ut.

[ATTACH=CONFIG]48099[/ATTACH]

Rysligt fint du! Någon mindre mossa på stenarnas toppar (ex Fissidens fontanus)?
Anubias Nana i vänstra bakre hörnet kanske.

MrH skrev:
va blir de för räkor förresten? kanske stog nånstans men ja missa nog det.

Blue Pearl, som jag hoppas överlever Posten. :(
#46 - 11 oktober 2011 22:25
oj man tackar, är min första räkburk så ja har verkligen bara chansat me inredningen me skiffer, men ja håller nog me om att de ser bra ut.

hur fäster man mossan på stenarna? kan ju inte va de lättaste å knyta fast den häller?

blue pearl är najs, själv ska jag köra me körsbärsräkor, dom ska vara enkla å så har jag förstått så man börjar lite lätt tänkte jag =)
#47 - 11 oktober 2011 22:47
Det är även min första räkburk, att jag haft filterräkor i någon vecka räknas ej. Blue Pearl ska vara riktigt enkla de med att hålla men insatsen är något högre bara. :p

Bomullstråd är bra att binda med men det går även med fiskelina. Limma försiktigt med sådant där akvarielim (Orca tror jag det heter) borde ockå fungera och vara enklare än att binda på skiffer.
#48 - 11 oktober 2011 22:58
Gubben är gammal och gaggig. Men har jag förstått rätt i att du kör PPI 10 som bottenfilter och kör både inlopp och utlopp genom detta? Det borde bli bra under förutsättning att substratet inte virvlar runt hela tiden. Men du fixar det nog du har ju haft hela havet stormar tidigare!
#49 - 11 oktober 2011 23:07
Det kommer troligtvis fungera utmärkt det här, i alla fall pekar all testkörning på det. Substratet är still men ligger inte kvar på några kvatdratcentimeter av ytan men det flödar ändå genom hela substrated såvitt jag iaktagit. Även om flödet inte skulle bli optimalt i hela bottnen så blir det hela knappast mindre effektivt än ett innerfilter modell större.

Någon måste ju testa detta! ;)
#50 - 12 oktober 2011 00:24
Det kommer troligtvis fungera utmärkt det här, i alla fall pekar all testkörning på det. Substratet är still men ligger inte kvar på några kvatdratcentimeter av ytan men det flödar ändå genom hela substrated såvitt jag iaktagit. Även om flödet inte skulle bli optimalt i hela bottnen så blir det hela knappast mindre effektivt än ett innerfilter modell större.

Någon måste ju testa detta! ;)

Helt rätt!!!!!
#51 - 12 oktober 2011 06:49
Ett alternativ är ju att skita i filter och köra jordbotten. El Natural-gurun Diana Walstad har skrivit ett litet kompendie just om hur man sätter upp små räkvasar/skålar.

http://www.bookmasters.com/marktplc/00388Shrimp.pdf
#52 - 12 oktober 2011 07:01
Gällande växter i nano, jag tror jag ska testa någon av dom här http://akvarieteknik.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=1&wts.ACTION=loginguest&p=H
#53 - 12 oktober 2011 07:57
Gällande växter i nano, jag tror jag ska testa någon av dom här http://akvarieteknik.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=1&wts.ACTION=loginguest&p=H

bra tipps där, hur tusan har man kunnat missa den sidan?!

edit: såg ju nu att dom inte säljer till privatpersoner :/
#54 - 12 oktober 2011 08:20
DjurMagazinet tar hem deras grejer. Vet dock inte pris, men det torde inte vara billligt
#55 - 12 oktober 2011 10:15
Det här blir ju bra :)

Jag får en jävla massa skräp på botten, det suger! Antingen så sätter jag en slang på innerfiltret och kör ner det en bit i vasen eller så river jag kalaset. Jag plockade bort Riccian häromdagen, vilket skit det var att fixa iordning allt sedan ;)

Allt som är i vasen skulle göra sig rätt bra i mitt näst minsta kar..
#56 - 12 oktober 2011 10:30
Kul tips här i tråden, bomba på! :)
Min botten både "suger" och "blows". ;)

Nu fick jag ett AVI för ett paket som är "för stor för utdelningen". Håll tummarna!
#57 - 12 oktober 2011 10:41
då hoppas vi på räk leverans ;)

själv var ja nyss på djuraffären å vilket flax, dom hade precis fått in en fin sändning med anubias nana så det blev en sådan och "gräs" vette tusan va de hette. ser ut som helt vanligt gräs :P

ska starta en projekt tråd senare om de karet så får du la se bilder där.
#58 - 12 oktober 2011 11:19
Nålgräs? Hoppas Nanan blir perfekt. :)

Jovisst har jag nu räkor hemma. Ska ta bilder under inkoppningen nu.
#59 - 12 oktober 2011 12:20
Ikoppningen gick allt annat än smidigt tack vare en kombination av klantighet och störande moment. De ser dock pigga ut och ränner runt i vasen som om inget hänt. Räkorna lär i alla fall få syre för det är en sjujäkla fart på vattnet överallt! ;)
#60 - 12 oktober 2011 12:59
Kul att räkorna har kommit:)
#61 - 12 oktober 2011 13:11
Japp, hoppas bara jag kan hålla dem vid liv. De äter dock redan. :)
#62 - 12 oktober 2011 13:23
Hoppas det med, låter lovande när dom äter ivarjefall:)
#63 - 12 oktober 2011 14:34
Grattis till räkorna! Men kan du inte ställa ned flåset lite? Jag tror inte räkor gillar det. Men vi får se!
#64 - 12 oktober 2011 19:13
Det verkar inte störa dem hittills men jag är på min vakt. :)
#65 - 12 oktober 2011 19:58
Ett par bilder till! Det är så roligt att försöka fota men småttingarna är verkligen små och glasets form är inte speciellt förlåtande. :p

[ATTACH=CONFIG]48123[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48124[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48125[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48126[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48127[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48128[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48129[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48130[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48131[/ATTACH]
#66 - 12 oktober 2011 21:09
Nålgräs? Hoppas Nanan blir perfekt. :)

Jovisst har jag nu räkor hemma. Ska ta bilder under inkoppningen nu.

hmm kan vara de gräset. ser då lika dant ut.

tänkte slänga igång en projekt tråd om det nu.
#67 - 12 oktober 2011 21:27
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149486&p=1546947&posted=1#post1546947

så kan vi byta tipps å erfarenheter med varandra :D
#68 - 12 oktober 2011 21:48
Nålgräset har jag inte lyckats med och när det dör skräpar det som sjutton. Vissa skriver att den är en svår växt andra skriver att den är lätt. Hoppas det går bättre för dig!

Två rookies slår sina oerfarna huvuden ihop. Låter bra det. ;)
#69 - 13 oktober 2011 09:32
Ett par bilder till. Tyvärr så är jag och kameran inte riktigt överrens om vilken färg räkorna har, jag hävdar blå men kameran säger prompt gula oavsett inställing.:confused:

Slängde i två äppelsnäckor till som städare. Roten luktar lite illa men det får man ta nu i början. Dock så vill jag ha en planteringstång så jag kan plantera Bacopan jag får idag. Jag tänkte göra en liten Djungel åt räkorna att klättra i. :)
#70 - 13 oktober 2011 18:21
pröva att öka slutartiden. så borde den fånga upp mera färg på bilderna =)
längesen ja hade systemkamera me sånna inställningar så ja minns inet riktigt om de va de :P
#71 - 13 oktober 2011 18:30
Går det så prova ställa upp vitbalnansen då bli det nog inte lika murrigt ser ut som den är lågt ställd.
#72 - 13 oktober 2011 19:49
MrH skrev:
pröva att öka slutartiden. så borde den fånga upp mera färg på bilderna =)

längesen ja hade systemkamera me sånna inställningar så ja minns inet riktigt om de va de :P

Det är en kompakt Canon A2000IS så det är svårt att öka slutartiden och få räkorna att hålla sig stilla tillräckligt länge för kameran.
lillfrasse skrev:
Går det så prova ställa upp vitbalnansen då bli det nog inte lika murrigt ser ut som den är lågt ställd.

Det är en av de största anledningarna till varför jag vill ha en ny kamera, en mer manuell vitbalans...
#73 - 13 oktober 2011 22:58
Tips på mat, skötsel och annat för mina räkor uppskattas. Nog för att jag läst mycket, men det hjälper föga. ;)
#74 - 17 oktober 2011 20:27
Det här projektet gör verkligen skäl för sitt namn tyvärr. Nu när jag kom hem var vasen kritvit (infusorier?) och stank as. Redan igår anade jag dock en dimma och en svag odör men hänvisade till roten och bytte en hel del vatten.

Efter ett stort vattenbyte kunde jag se in i vasen och hittade minst tre stora döda räkor och ett gäng som satt och kippade luft vid ytan. Varför? Jo, powerheaden till bottenfiltret hade fått in mycket små korn från substratet som spärrade impellern, med andra ord ett döende bottenfilter. ECS har för en hel del korn som helt enkelt är för små för att stoppas av annat än finfilter.

Nu har tog jag bort inrednigen, ut med det mesta av vattnet, bort med bottenfiltret och fyllde upp med kranvatten. De kvarvarande räkorna ser pigga ut nu men jag bävar mig för synan jag kan mötas av när jag kommer från jobbet imorgon. :(
#75 - 17 oktober 2011 20:29
Så trist, får hoppas att dessa klarar sig:(
#76 - 17 oktober 2011 20:31
De har redan färgat ut igen och promenerar återigen på botten så vi får hoppas!
#77 - 17 oktober 2011 20:33
Det var ju skönt att höra:)
#78 - 17 oktober 2011 22:47
Det här projektet gör verkligen skäl för sitt namn tyvärr. Nu när jag kom hem var vasen kritvit (infusorier?) och stank as. Redan igår anade jag dock en dimma och en svag odör men hänvisade till roten och bytte en hel del vatten.

Efter ett stort vattenbyte kunde jag se in i vasen och hittade minst tre stora döda räkor och ett gäng som satt och kippade luft vid ytan. Varför? Jo, powerheaden till bottenfiltret hade fått in mycket små korn från substratet som spärrade impellern, med andra ord ett döende bottenfilter. ECS har för en hel del korn som helt enkelt är för små för att stoppas av annat än finfilter.

Nu har tog jag bort inrednigen, ut med det mesta av vattnet, bort med bottenfiltret och fyllde upp med kranvatten. De kvarvarande räkorna ser pigga ut nu men jag bävar mig för synan jag kan mötas av när jag kommer från jobbet imorgon. :(

Det var riktigt tråkigt att läsa detta.
Men vi har lärt oss att man skall vara aktsam med pumpar, sugande filter och finkornigt substrat.
Vad är egentligen grejen med ECS? Stabilt PH eller?
Hade du inte problem med den roten och Lützen dimma tidigare? Vet du vad det är för rot?
#79 - 23 oktober 2011 18:49
Det går minst sagt dåligt här. Jag har endast ett fåtal räkor kvar och hittar lik efter lik, trots alla åtgärder jag provat. Extra filtrering gjorde nada, plocka bort roten gav inget, vattenbyten med kranvatten eller inkört vatten verkar verkningslöst och det enda som återstår är antingen att lida sig igenom allt eller köra en total nystart. :(
#80 - 23 oktober 2011 18:59
Kör du shrimpsoil?
#81 - 23 oktober 2011 19:02
det är bara på det igen, tids nog löser sig alla problem och du kommer undra hur tusan du lyckades få det att funka ;)
#82 - 23 oktober 2011 19:21
varför två olika filter? Borde jag tänka om som bara har en fluval 1+ på toppen av vasen? Jag har ju inga räkor än, guppyna bor kvar och kör in allt, är osäker på detta med filtret.

Jag vill ju ha det så bra som möjligt, lär mig gärna något nytt :)
#83 - 23 oktober 2011 19:29
lillfrasse skrev:
Kör du shrimpsoil?

ECS, vilket ska vara lugnt för näring om jag förstått saken rätt.
firejackan skrev:
det är bara på det igen, tids nog löser sig alla problem och du kommer undra hur tusan du lyckades få det att funka ;)

Frågan är bara vilken regim jag ska ha över burken från och med nu? Vattenbyten två gånger dagligen eller veckovisa etc? Det gör lite ont i själen att se räka efter räka dö. :(0
varför två olika filter? Borde jag tänka om som bara har en fluval 1+ på toppen av vasen? Jag har ju inga räkor än, guppyna bor kvar och kör in allt, är osäker på detta med filtret.

Jag vill ju ha det så bra som möjligt, lär mig gärna något nytt :)

Jag har bara ett innerfilter (variant Kina som fungerat bra) då bottenfitret gick katastrofalt...
#84 - 23 oktober 2011 19:51
Vad har du för ph? Är det inte lutzen dimma fortfarande skulle jag köra på vecko vattenbyten. Tror räkorna är stressade som det är efter allt rivande.
#85 - 23 oktober 2011 20:15
kör som du gör i alla andra kar, det kanske måste stabiliseras lite. bara en galen tanke och har absolut 0 kunskap om sånt här. Men brukar vara så i livet och allt annat. pillar du för mycket, skiter det sig. låter du det vara så brukar det lösa sig till slut
#86 - 23 oktober 2011 20:33
lillfrasse skrev:
Vad har du för ph? Är det inte lutzen dimma fortfarande skulle jag köra på vecko vattenbyten. Tror räkorna är stressade som det är efter allt rivande.

Vet inte riktigt nu faktiskt. Nej, ingen dimma och endasten svag os.
firejackan skrev:
kör som du gör i alla andra kar, det kanske måste stabiliseras lite. bara en galen tanke och har absolut 0 kunskap om sånt här. Men brukar vara så i livet och allt annat. pillar du för mycket, skiter det sig. låter du det vara så brukar det lösa sig till slut

Precis mina tankar men tyvärr blev jag tvungen att pilla runt för att plocka upp döda räkor och bottenfilter och byta vatten då det stank outhärdligt samt hade ett siktdjup på 5mm. Det vilar en förbannelse över mitt 60l och denna vas.
#87 - 23 oktober 2011 20:40
haha, du ska se att det helt plötsligt bara funkar perfekt :D
#88 - 24 oktober 2011 04:58
detta va tråkigt att läsa :/ men ge inte upp, bara på´t igen så kommer nog lösningen så småningom.
för mig funkar det då bra hittills allafall, mina räkor ömsar å äter som dom ska så jag får hoppas de fortsätter i den takten också.
#89 - 29 oktober 2011 19:57
hur går det?
#90 - 29 oktober 2011 20:31
Bara en dum fundering från en gammal gubbe.
Kanske du skulle skaffa ett akvarium för räkorna och sätta några snygga snittblommor i vasen?
#91 - 30 oktober 2011 22:16
Jodå, det verkar gå bättre nu. Inga mer dödsfall vad jag kan se och räkorna samt snäckorna verkar pigga. Slängde i ett mandelträdsblad (catappa) vilka jag har liggande och allt blev bra efter det. Slump eller ligger det något i Asiaternas användande av dessa blad? ;)
Jag funderar på att köpa ett par nya räkor till nu när det fungerar bra.

Bacopa trivs utmärkt, mossorna sitter fast och anubiasarna skickar ut rötter i mängder. Dock så måste jag förankra växterna bättre då de flytar upp hela tiden.
#92 - 30 oktober 2011 22:46
kul å höra =)
#93 - 30 oktober 2011 23:01
Jodå, det verkar gå bättre nu. Inga mer dödsfall vad jag kan se och räkorna samt snäckorna verkar pigga. Slängde i ett mandelträdsblad (catappa) vilka jag har liggande och allt blev bra efter det. Slump eller ligger det något i Asiaternas användande av dessa blad? ;)

Jag funderar på att köpa ett par nya räkor till nu när det fungerar bra.

Bacopa trivs utmärkt, mossorna sitter fast och anubiasarna skickar ut rötter i mängder. Dock så måste jag förankra växterna bättre då de flytar upp hela tiden.

Det låter som om du bara var lite för het på gröten när du startade upp!
#94 - 30 oktober 2011 23:11
bossep skrev:
Det låter som om du bara var lite för het på gröten när du startade upp!

Tror det hela spårade ur av kombinationen krånglande bottenfilter och ny rot. Rotens "slem" och de troligtvis döda bakterierna i bottenfiltret skapade antagligen någon syrebrist med tillhörande unkna lukt. Den begränsade vattenytan gjorde nog även marginalerna mindre.
#95 - 30 oktober 2011 23:13
Skönt att höra att ordningen är återställd!:)
#96 - 30 oktober 2011 23:18
En projekt med den här titeln är dömt att gå i diket ett par gånger. Än är jag inte säker nog att ta bort "Impossible". ;)
#97 - 31 oktober 2011 18:49
En räka och en snäcka:
#98 - 31 oktober 2011 18:51
[:-106]
#99 - 2 november 2011 16:12
Yuck! Ser inte så bra ut är är säkert inte så hälsosamt i ett sovrum:

[ATTACH=CONFIG]48811[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48812[/ATTACH]
#100 - 2 november 2011 16:18
Yuck! Ser inte så bra ut är är säkert inte så hälsosamt i ett sovrum:

[ATTACH=CONFIG]48811[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48812[/ATTACH]

Ingen far så länge det inte hänger ett grönlila moln över burken!

Edit: Vad är det för rot/gren du har i?
#101 - 2 november 2011 16:27
Det ser nästan ut som någon konstig långsträckt sandblästrad mopani, sådan som finns i större akvariebutiker.
#102 - 2 november 2011 16:38
Det ser nästan ut som någon konstig långsträckt sandblästrad mopani, sådan som finns i större akvariebutiker.
Det jag undrar över är om det inte är roten som är det onda. Det är ju massor av rot och lite vatten.
Men det kanske fixar sig efter lite vattenbyten. Jäg gillar rötter skarpt men har viss respekt för dom!
#103 - 2 november 2011 16:49
bossep skrev:
Det jag undrar över är om det inte är roten som är det onda. Det är ju massor av rot och lite vatten.

Men det kanske fixar sig efter lite vattenbyten. Jäg gillar rötter skarpt men har viss respekt för dom!

Roten till det onda, där fick du till det. ;)
Visst kan det vara så men den delen under vattnet tycks ha bott in sig nu. Man vet ju själv hur mycket även små rötter kan lukta och färga om man lämnar de i en hink med vatten i i en-två dagar så påverkar gör de.
#104 - 2 november 2011 16:53
Roten till det onda, där fick du till det. ;)

Visst kan det vara så men den delen under vattnet tycks ha bott in sig nu. Man vet ju själv hur mycket även små rötter kan lukta och färga om man lämnar de i en hink med vatten i i en-två dagar så påverkar gör de.

I bland kan jag vara lite filosofisk! Eller skriver man filoso fisk. Eller stavar jag som en kråka som vanligt?
Jag har laggt upp en rejäl hög med rötter som jag hittade efter sista översvämningen vid sjön. Så nu skall jag bara ha tag på ett akvarium stort nog!
#105 - 2 november 2011 22:53
:mad:I det vita möglet växte över kväller blå illaluktande mögelmassor fram så nu tags roten ur och får "rot in hell".:mad:
#106 - 3 november 2011 01:55
:mad:I det vita möglet växte över kväller blå illaluktande mögelmassor fram så nu tags roten ur och får "rot in hell".:mad:
Låter som ett bra steg.
Försök hitta något annat roligt i stället. Kanske en nedfallen ekgren eller trollhassel eller ja du vet. Lite synd kanske för den var onekligen rätt fräck men med tänk om tänk rätt blir det nog bra till slut!
#107 - 3 november 2011 03:12
Jag (och väldigt många andra) har ju använt precis sådana här rötter tidigare utan problem så jag vette tusan vad för skit det var med denna? Helt standard akvaristik utbud men man vet aldrig med organiskt material så som trä.
#108 - 6 november 2011 19:43
Ett par bilder sedan jag bytte ut roten mot en sten och planterade höga växter istället! Det finns ett par oskarpa om ni kan se.
#109 - 8 november 2011 02:32
Det där med sten känns lite säkrare en roten!
Du det där med bottenfiltret som inte funkade. Hur gjorde du? Jag skulle vilja testa i ett par småakvarier.
#110 - 8 november 2011 09:55
ser ju mysigt ut. men varför så lite vatten i?
#111 - 8 november 2011 11:23
bossep skrev:
Det där med sten känns lite säkrare en roten!

Du det där med bottenfiltret som inte funkade. Hur gjorde du? Jag skulle vilja testa i ett par småakvarier.

En pump som jag satte in i ett utklippt fack i en rejäl bit 10ppi filtermatta. Öppningen fyllde jag sedan igen med en till bit filtermatta så att sladden stack ut men mattan täckte hela pumpen från alla håll. Problemet var bara att bottenmatteralet släppte ifrån sig små keramikbitar som var små nog att ta sig rakt genom filtermattan och in till impellern, med grov rundad sjösten eller liknande borde det fungera bra.
hannesc skrev:
ser ju mysigt ut. men varför så lite vatten i?

Där för att jag höll på att böka nere i vasen och ville inte fylla upp till kanten direkt utifall att jag skulle dit igen. Jag orsakade redan översvämning två gånger genom att sticka ner handen innan rescapen. ;)
#112 - 8 november 2011 12:44
Börjar ju se bra ut! :)
#113 - 8 november 2011 13:22
Miliimli skrev:
Börjar ju se bra ut! :)

Tyvärr är det inte många räkor som fått avnjuta detta. Två har jag sett samtidigt som max.
#114 - 8 november 2011 14:25
nu börjar de likna något :D
en undran om dom där snäckorna, är de äpplen? å trivs dom bra? har för mig ja läste nånstans att dom ändå kräver en del utrymme för att va så små.
kan dom va något för mina småkar?

själv går ja å hoppa på att få sen nån bära räklingar snart, allting funkar som det ska å dom är fina i färgerna så man tycker ju att det borde komma snart.
#115 - 10 november 2011 11:36
En minikortfilm på vasen!
" target="_blank">
#116 - 10 november 2011 12:46
Mycke snyggt men varför så lite vatten? faktum en bland dom snyggaste jag sett ;)
#117 - 10 november 2011 17:38
gonzo44 skrev:
Mycke snyggt men varför så lite vatten? faktum en bland dom snyggaste jag sett ;)

För jag återigen varit slö och inte fyllt upp vattnet sedan jag var där och rotade. Över den nivån blir det annars översvämning när jag doppar handen. ;)
#118 - 10 november 2011 21:48
Gah! Ena äppelsnäckan leker prisonbreak och jag filmade ena rymningen (laddar upp nu) men nu är den på kanten igen. Jag tror jag sänker vattennivån på nytt.
#119 - 11 november 2011 09:03
Rymmaren är i högform. Jag såg bara en äppelsnäcka i vasen när jag vaknade och förstod att Herr Prisonbreak smitit iväg, men vart? Jag letade en stund för att ge upp och gå iväg för att ta mig lite frukost, vem finner jag då på tröskeln till rummet ett antal meter från vasen?

Nu är det bara att hoppas att det var rätt snäcka och inte en från 60l karet. Jag kan säker nosa mig fram till svaret om ett par dagar om så inte är fallet. :p

Filmen från igår:
(Ledsen för den usla fokuseringen. Pentax DA 70mm Ltd har en extremt smal fokusring och jag är ovan, så jag tappade helt enkelt bort den när jag filmade[:o])

" target="_blank">
#120 - 11 november 2011 10:24
Jag kan inte låta bli att posta min rymmningsfilm,
" target="_blank">
Dom slog till när jag höll på att byta vatten :)
#121 - 11 november 2011 10:26
Nu är det fyra äppelsnäckor i vasen, hur gick det till!?
Jag minns bara att jag stoppade i två stycken så den på tröskeln var nog från det andra karet. Men varifrån kommer den fjärde?:confused:

Jag kan inte låta bli att posta min rymmningsfilm Dom slog till när jag höll på att byta vatten :)

Haha, vilka rackare! :p
#122 - 11 november 2011 21:25
En bild på vasen. :)
Ena Edmonton Oillers-tröjan smet med på ett hörn. ;)
[ATTACH=CONFIG]49140[/ATTACH]
#123 - 11 november 2011 23:07
ser riktigt najs ut.
va äre för sten? nån specialare?
#124 - 12 november 2011 11:49
MrH skrev:
ser riktigt najs ut.

va äre för sten? nån specialare?

Ingen aning faktiskt. Det ser ut som något kalkhaltigt men verkar inte vara det och jag kallar den helt sonika "gravstenen". ;)
#125 - 20 november 2011 13:31
hur gåre? själv går man i väntans tider på dom första räklingarna :D borde bli vilken dag som helst tycker jag.
#126 - 25 november 2011 11:58
Jodå, inga mer problem, utom rymmande snäckor om jag fyller upp för nära kanten. Tyvärr är där inte så många räkor kvar efter allt och som mest har jag räknat till tre stycken, dock så är de extremt svåra att se i vasen. Ofta håller de sig under, det snart uppätna av räkor och snäckor, catappabladet eller klättrandes på något vallisneriablad. Bacopan stormtrivs i vasen!

Fick en bild på en räka (lägger till en beskuren):

[ATTACH=CONFIG]49532[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49531[/ATTACH]
#127 - 1 december 2011 14:01
Tillökning! Men inte i någon väntad form.
Jag tyckte att det var en räka som klättrade upp ur vattnet men icke. Frågan är hur det gick till? Evolution?

[ATTACH=CONFIG]49664[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49665[/ATTACH]
#128 - 1 december 2011 14:21
ser ut som en bärfis :P
#129 - 1 december 2011 14:24
Är dom nya bilderna med den nya kameran, ser fina ut.
#130 - 1 december 2011 15:07
MrH skrev:
ser ut som en bärfis :P

Det är en helt vanlig bärfis men frågan är varifrån den kommer nu helt plötsligt? Jag tror fortfarande på att räkor han utvecklats till bärfisar i vasen.
solis skrev:
Är dom nya bilderna med den nya kameran, ser fina ut.

Jag tror alla de nya är det (ofta med fel objektiv, höhö) förutom bärfisen.
#131 - 1 december 2011 15:27
Det är en helt vanlig bärfis men frågan är varifrån den kommer nu helt plötsligt? Jag tror fortfarande på att räkor han utvecklats till bärfisar i vasen.

Jag tror alla de nya är det (ofta med fel objektiv, höhö) förutom bärfisen.

Haha det roligaste jag läst på länge , det är en magisk vas:D!
#132 - 1 december 2011 19:05
Den är härmed döpt till en Darwinisk vas!
#133 - 2 december 2011 15:25
bossep skrev:
Den är härmed döpt till en Darwinisk vas!

IKEA har allt!
#134 - 10 juli 2012 16:20
Tro det eller ej, men vasen finns kvar! 1-3 Blue Pearl uppskattar jag finns kvar men idag fick jag en liten present av brorsan och hans flickvän i form a 7st Pinocchio-räkor (Caridina [I]gracilirostris[/I]). Synd bara att de kräver saltvatten för odling med tanke på hur roliga de ser ut! Ikoppning sker nu. :)

Annons