Missbildade yngel?

#1 - 4 mars 2005 20:34
Av renförvåning upptäckte jag att min neonsvärdbärarhona har fött några yngel. Hon har gått i ett eget kar pga sjukdom/stressad av sina kavaljerer. Skulle idag komplettera luftpumpen med ett skumgummifilter. Upptäckte då 3 döda yngel + ett outvecklat samt 6-8 st levande. Men 3 av dem ser jätte konstiga ut, som om en luftbubbla sitter fast under/i dem. De ligger lite på sniskan också, om man petar lite ovanför dem så simmar de iväg en liten bit. Nu undrar jag om det är missbildade yngel, i så fall vill jag göra pinan kort för dem. Vad tror Ni? Vad skulle Ni ha gjort?

Mvh
#2 - 4 mars 2005 22:33
Hade en guppyhona som födde missbildade yngel. De såg ut som du beskriver, men endel såg också ut som bollar och ett yngel var rätt stort och hade två huvuden... Ja, du/ni läste rätt. Blåsan du beskriver kan ju också vara "matförådet" som brukar försvinna efter nått dygn. Mina överlevde inte... tacka gud för det!
//Camilla
#3 - 5 mars 2005 22:38
Är det så att det föds många defekta yngel skall man kanske byta ut avelsparet.
#4 - 5 mars 2005 22:48
Ja, det är ju inte så smart med allt förmycket inavel. Dock det som hände med min guppyhona var antagligen att hon blivit stressad (fött förtidigt) och de var inte ens släckt med varandra, hane och hona. Jag var väldigt nogran med att ha "nytt" blod hela tiden..
//Camilla
#5 - 6 mars 2005 11:36
hmm.. *onyttig vetenskap* det är ofta fyrögonfiskar föds med öppen mage.. kan gå att få dem att överleva om de får växa upp i sterilt vatten eller nått sånt...

Annons