Inhandlade igår en liten grupp på 12 st Lamprologus multifasciatus.
Just de individer jag fått tag i verkar fullständigt ha missupfattat att de är snäckskalslevande.
Gjorde mig stora bekymmer med att att fixa snäckskal. Eftersom jag varken fick tag i Neothauma (så heter det va) snäckor eller tomma vinbergssnäckskal, inhandlade jag helt enkelt 40 st djupfrysta helix-sniglar. Skalen efter dessa är ca 5 cm i diameter, vilket inte borde vara för stort. Sniglarna "tillagades" i ugn, för att kunna avlägsna skalen (kan för övrigt meddela att sniglar är INGEN hit....delikatess, my *ss). Efter skalen var avlägsnade skrubbades varje snäcka, såväl invändigt som utvändigt, med en liten bit blå filtermatta som jag skar till av en överbliven bit, och skållades i hett vatten.
Därefter kokade jag skalen, inte en gång men två.
När detta var klart placerade jag skalen i en hög i hörnet av akvariet(ca 40 cm i diameter), eftersom jag läst mig till att dessa små snäckskalslekare lever i s k snäckskalskyrkogårdar.
Wow, tänkte jag. Nu har jag ju verkligen lyckats skapa en trevlig miljö för de små liven.
Så med stor spänning släppte jag sedan ner gruppen......och tror ni de små j*vlarna flockades runt snäckskalen....nej då, de for runt som virriga höns i hela akvariet, högt som lågt, och verkade mest intressera sig för diverse grottor.
Senare på kvällen hade merparten av dem infunnit sig kring snäckskalen, men fortfarande var det ingen som verkade vilja bosätta sig i någon av mina surt förvärvade skal. Vid något enstaka tillfälle var nån av dem inne och vände, men kom relativt snabbt ut igen.
Så vad gör jag för fel. Ska jag sprida ut skalen så de ligger mer en och en istället för i en stor ansamling. De julidochromis regani som gick i karet sen tidigare var väldigt intresserade av den nya inredning som införts. Är det därför multisarna är avvaktande. Behöver jag kanske flytta snäckskalen till ett område längre fram mot framrutan, för att undvika att Jullarna ska vara där?
Tips tack....
För övrigt verkar de vara ilskna små varleser. De slåss som galningar med varandra och attackerade även jullarna till och från...
//Pontus