Mirakel

#1 - 25 november 2005 22:39
jag har varit med om ett mirakel. Jag var tidagare idag och köpte ett akvarium på 540 liter i norrköping. och alla grottor och sådant tog vi i en låda som var HELT utan vatten. men sen när vi fyra timmar senare kommer hem till kalmar och ska plocka upp allt så liggger en Mal som är ca 5 cm lång och han lever. så i med han i vattnet direkt och han har varit där ca 1 timme nu och lever än.
Ganska otroligt tycker jag.

Ps. Säkert fel tråd men hittade ingen annan som passade in. Ds
#2 - 25 november 2005 22:41
tufft!!
#3 - 25 november 2005 23:32
det var mig en seglivad rackare :)
#4 - 25 november 2005 23:42
jag fattar liksom inte hur han kunde överleva det var ju liksom knappt tio plus i bilen och helt utan vatten. vi hittade ett ca en cm långt yngel nyss med och det lever med. det låg också i lådan som det inte var nått vatten i
#5 - 25 november 2005 23:52
När jag flyttade så hadde jag lagt en rot i handfatet (utan vatten). Gissa om morsan skvatt när hon skulle flytta roten och fick en Ancistrus i handen! Verkar som det är ena riktiga hårdingar som klarar sig länge utan vatten.
#7 - 26 november 2005 11:30
appråpå äventyr för fiskar:
Jag tog en gång bort en hel del växter ur ett akvarium då cirkulationen började bli för dålig. La växterna i en hink utan vatten. Efter en stund sköljde jag lite vatten i hinken (ganska varmt 35 grader skulle jag gissa) höll på en en halvtimme kanske o rensade bort de växter jag inte skulle ha. Sen när jag var klar med det så tänkte jag hälla ut den lill mängd äckligt smutsvatten som va kvar i hinken, o ser en neontetra i sista stund, o den lever! Slängde i den från det varma äckliga hinkvattnet direkt i det kallare akvarievattnet o den simma in i stimmet som om inget hänt, och den lever än idag, trots att den nu är flyttad till ett annat akvarium :)
#8 - 26 november 2005 11:47
Har också haft malar som lyckats gömma sej i tex rötter och sånt när man lyft ur dom ur karen......efter en timme eller nått lägger man tillbaka rötterna och dom simmar ut, något stressade...men dom överlever :)

Mvh Peter
Lucas_no1
#9 - 26 november 2005 11:51
Hände mig igår en rackare till mal hoppa hur en rot på golvet men han var nog bara strandsatt i några minuter.
#10 - 28 november 2005 12:03
En del malar kan andas atmosfärisk luft, kanske det förklarar saken :)
#11 - 22 december 2005 20:35
fantastiskt att den klarade det... Hälsa den lille rackaren från mig :D

/Calle95
#12 - 22 december 2005 20:53
Höll på göra rent i ett av karen häromdagen, och la två stora rötter i badrummet. Åkte iväg en sväng, och åkte se´n hem igen. När jag några timmar senare skulle lyfta i rötterna igen, så såg jag två av mina pygméträmalar, en hane och en hona, på golvet. De levde faktiskt, och även om honan låg på sidan i några minuter, så simmade hon iväg efter en stund.
#13 - 22 december 2005 21:09
det finns en gammal tråd om en mal som låg på golvet i flera timmar, och som sen släpptes ned i akvariet. till en början såg den ok ut men har för mig den dog sen.. inte för att jag vill vara pessimistisk men.. ha koll på firren så den inte ligger och förpestar vattnet
#14 - 22 december 2005 21:14
Såg idag vid matningen att en av pygméträmalarna var vit och blek på ryggen, men simmade runt som vanligt. Förmodligen var det en av dem som legat på golvet.
#15 - 22 december 2005 21:48
Han lever fortfarande!!Han fick några märken typ utslag på kroppen som är kvar än men han verkar må bra. även det lilla malyngelt sm jag tog med mig i en kopp lever än han är ca 2.5 cm lång

Annons