Minsta storlek på räkkar

#1 - 28 februari 2008 08:40
Dottern har börjat intressera sig för körsbärsräkorna i mitt akvarium. Nu undrar jag vad minsta storlek på ett lämpligt kar med bara körsbärsräkor kan vara?
#2 - 28 februari 2008 08:44
Står det inte 15 liter på artbeskrivningen?

Mitt minsta räkkar är på 20 liter. Det funkar, men större är helt klart lättare. Har ett på 40 liter, det är mycket roligare. Körsbär förökar sig ganska bra också ju, så de lär ju överbefolka ett litet akvarium ganska fort.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 februari 2008 08:49
Lilibet skrev:
Dottern har börjat intressera sig för körsbärsräkorna i mitt akvarium. Nu undrar jag vad minsta storlek på ett lämpligt kar med bara körsbärsräkor kan vara?

10 liter står det i artbeskrivningen, men visst kan det vara något mindre men samtidigt blir ju ett mindre betydligt svårare att sköta.
#4 - 28 februari 2008 09:24
10 liter står det i artbeskrivningen, men visst kan det vara något mindre men samtidigt blir ju ett mindre betydligt svårare att sköta.

Jo. Är det nödvändigt med innerfilter och pump i räkkar? Om man gör litet delvattenbyte varje dag, går det då att köra utan filter och pump?
#5 - 28 februari 2008 09:32
Jag kör mitt 20-liters akvarium med körsbärsräkor helt utan filter... Funkar hur bra som helst. Gör ett vattenbyte i veckan (kanske 40% eller nåt..). Har fungerat bra i ett par år nu. Det enda man bör tänka på är väl att inte mata allt för mycket...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 28 februari 2008 09:39
Lilibet skrev:
Jo. Är det nödvändigt med innerfilter och pump i räkkar? Om man gör litet delvattenbyte varje dag, går det då att köra utan filter och pump?

Jodå det funkar - fast som muppins skriver - det är ännu viktigare än vanligt att inte mata för mycket
#7 - 28 februari 2008 09:52
Mitt minsta akvarium som jag har räkor i är 40L det tycker jag är litet nog. Då får jag rum med en liten rot samt växter som gör att räkorna kanske trivs ännu mer :D
#8 - 28 februari 2008 09:56
Jag får plats med både växter och rot i mitt 20-liters... ;) :D
#9 - 28 februari 2008 10:04
Hej.

Mina räkkar e på 30 l, jag köpte såna där färdiga akvariepaket, vet att simontorp säljer dom, pearl e namnet med ramp i locket, innerfilter, nån svart plastig bakgrund som inte e så snygg men räkorna gillar att klättra på den & värmare (dom använder jag dock inte) för 595 kr. I dom har jag varsin rot, javamossa, najas & mossboll. Funkar perfekt.

Mvh Eva
Bilagor:
#10 - 28 februari 2008 15:46
Tack för bra svar. Underbart forum, detta, att få hjälp av kunnigt folk så snabbt!!!:D

Annons