Minsta djup för kampfisk?

#1 - 26 september 2005 12:00
Tja!
Vad är minsta vattennivån man kan ha åt kampfiskar?
Tobbe
#2 - 26 september 2005 12:13
Tror aldrig jag har sett något siffra på detta... Endast volym på vattnet på 50 liter. Tror nog att de inte skulle må dåligt av 20-30 cm iaf. Men det är bara en gissning. De är ju otroligt nyfikna och älskar att klämma sig in i trånga utrymmen och undersöka en himla massa, så växter rötter och stenar de kan simma emellan och under och runt uppskattar de definitivt. Tror att det är viktigare än höjden, iaf om jag ska se till mina coolingar hemma. :cool:
#3 - 26 september 2005 12:23
hej!
Tackar fö det smabba svaret.
Anledning att ja frågar e att ja funderar på att ha nån fisk me mina cynops ensicauda ensicauda och jag vet att det funkar då ja har haft fiskar me dom förrut som tex guppy.
Kom och tänka på kampfiskar då dom lever i asien lika som mina salamandrar och inte behöver så pissit stot.
Akvariet är 80x40 me en liten strand där dom kan krypa upp o sola på o vattendjupet e ca 20 cm kanske man ska höjja det lite då?
Tipps på andra fiskar ja kan ha e tacksamma.
Tobb
#4 - 26 september 2005 13:51
[QUOTE=cool]hej!
Tackar fö det smabba svaret.
Anledning att ja frågar e att ja funderar på att ha nån fisk me mina cynops ensicauda ensicauda och jag vet att det funkar då ja har haft fiskar me dom förrut som tex guppy.
Kom och tänka på kampfiskar då dom lever i asien lika som mina salamandrar och inte behöver så pissit stot.
Akvariet är 80x40 me en liten strand där dom kan krypa upp o sola på o vattendjupet e ca 20 cm kanske man ska höjja det lite då?
Tipps på andra fiskar ja kan ha e tacksamma.
Tobb[/QUOTE]

Jag har haft en kamphane med en eldbukssalamander i ett 54L akvairum, där var vattennivån bara ca 15cm. DEt gick bra, dock så var kamphanen inte riktigt vuxen.
#5 - 26 september 2005 14:49
hej okej ja har byggt om lite nu i akvariet så mesta av delen e mellan 15-20 cm o la landelen i högra hörnet så e vart en stor vatten yta ca 60-40cm bara vatten o ganska "djupt" det kanske e nått för en kampfisk?eller kanske en annan fisk nån som har ett tips?
Tobbe
#6 - 26 september 2005 16:23
[QUOTE=cool]hej okej ja har byggt om lite nu i akvariet så mesta av delen e mellan 15-20 cm o la landelen i högra hörnet så e vart en stor vatten yta ca 60-40cm bara vatten o ganska "djupt" det kanske e nått för en kampfisk?eller kanske en annan fisk nån som har ett tips?
Tobbe[/QUOTE]

Det låter jättebra för kampfisk :)
#7 - 26 september 2005 16:25
okej:)
vad e bästa honor eller hanar?
fö de e väll för litet att ha 1 hane o 2 honor?
Tobbe
#8 - 26 september 2005 18:39
[QUOTE=cool]okej:)
vad e bästa honor eller hanar?
fö de e väll för litet att ha 1 hane o 2 honor?
Tobbe[/QUOTE]

Nog tror jag att du kan ha 2 honor och 1hane där, men risken är att hanen blir biten i fenorna om du har honor med honom.
#9 - 26 september 2005 18:41
okej.
Tobbe
#10 - 27 september 2005 06:44
Enklast är att ha bara en hane men det kanske du tycker är tråkigt? De är ju egentligen ensamlevande och trivs ensamma. Om du ska honor ihop med honom så gäller det att du har en snäll hane eller så flera honor så att han fördela sin aggressivitet/jagande på dem och inte stressa ihjäl de 1-2 som finns.

Annons