Minsta Arowanan?

#1 - 1 februari 2008 00:10
Okej som rubriken lyder, vet någon här vilken arowana som är minst?
skulle behöva hjälp med det nemligen hehe :) !
#2 - 1 februari 2008 08:47
Tja, en nykläckt är ju mindre än en fullvuxen.

Om du menar minsta fullvuxna storleken så tror jag att det är den australiensiske, jardini har jag för mig att den heter. Men även för denna fisk bör du ha ett akvarium på ett par tusen liter minst.
MVH
Magnus
#3 - 18 februari 2008 13:38
Som sagt så är den minsta "arowanan" Scleropages jardini från norra Australien/Nya Guinea. En art som är känd för att blir hysteriskt aggressiv efter att ha nåt en längd av trettio centimeter. Dock är det ju individuellt, vissa fiskar kan vara snälla och andra elaka. Den blir cirka 60 centimeter och kräver ett kar på, tja, iallafall två meters längd och ett så stort djup som möjligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 februari 2008 13:50
Nog blir S.jardini betydligt större än 6o cm, snarare uppåt metern.
#5 - 18 februari 2008 14:50
Hur stort kar har du? köper du en arowana på åt säga 10cm och har den i ett 450-600Liters kar så kan du iallafall ha den där utan att den skulle må dåligt åtminstånde tills den blir en 30cm och mer (beroende på hur mycket annan fisk du har samt hur stor öppen yta du har i karet)

Jag själv har flera fiskar som jag bara kan ha till den storleken, därefter så ger jag bort den eller säljer dem för en billig peng till ett par personer jag känner som har tillräckligt stora kar för att hålla dem.

Viktigt är alltså att du har någonstans att lämna dem då du inte kan ha kvar dem. Skulle du dock ha ett kar på 2-300liter så är det helt onödigt för du skulle inte kunna ha fisken mer än 2-4månader då.

Rovfiskar ska ju inte matas varje dag, de ska matas ca 1 gång på 2 dagar dock inte då de är yngel.

Finns stora frågor om moral i det här med att inhandla fisk som blir för stort. Men jag säger såhär, finns fisken i butik så spelar det ingen större roll eftersom många köper dem trots att de inte har plats för dem. Har du ett någorlunda stort kar och kan hålla den nått år och därefter med garanti kan ge den ett bättre hem så gör du iaf enligt mig fisken en tjänst, Har tex sett paroonhajar gå i 100liters akvarier, ingen vacker syn.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 februari 2008 15:20
Amaro skrev:
Finns stora frågor om moral i det här med att inhandla fisk som blir för stort. Men jag säger såhär, finns fisken i butik så spelar det ingen större roll eftersom många köper dem trots att de inte har plats för dem. Har du ett någorlunda stort kar och kan hålla den nått år och därefter med garanti kan ge den ett bättre hem så gör du iaf enligt mig fisken en tjänst, Har tex sett paroonhajar gå i 100liters akvarier, ingen vacker syn.

Nja, håller inte med. Köper man fiskarna i affären för att man tycker synd om dom för att de går för trångt så innebär det bara att det var en bra affär för affären och då tar de in ännu fler. Om alla avstod från att köpa då skulle denna typ av fiskar snart försvinna från marknaden - vilket vore det bästa ur fiskens synpunkt.

Men som du skriver - om man ändå köper dom så se till att man har någonstans att lämna dom så snart de blivit för stora.
Kan väl då också säga att de flesta offentliga akvarier är oerhört trötta på ansvarslösa fiskköpare som ringer dom stup i kvarten och vill skänka dom sina fiskar pga att de växt ur sina akvarier.
#7 - 18 februari 2008 21:44
Läser man om Scleropages jardini så får man oftast storleksuppgifter som denna "[COLOR=#0000ff]Size/Length[/COLOR]: To 32" (81 cm) in nature, although usually not larger than 24" (61 cm) in captivity.". Sedan kan det förekomma extremt stora och tillika gamla vilda exemplar på uppemot 90 centimeter. Vanligtvis ligger de i storleksordningen 60/80 centimeter (akvarium/vilt tillstånd). De växer ganska snabbt även om det kan ta ett bra tag innan de når maxlängd.

Man ska ha i åtanke att det är extremt stora fiskar ur akvaristisk synvinkel och behöver stora akvarier med stor bottenyta. Gömställen men gott med simutrymme. Ska man ha andra fiskar i karet måste de också vara relativt stora för att inte räknas som föda.

Det tål att debatteras om den här typen av fiskar (stora fiskar så som arowanor, bengäddor, större ormhuvudfiskar och så vidare) hör hemma i akvarier eller inte. Jag är av den uppfattningen att man gott kan hålla dem i akvarium om man ser till att tillgodose alla deras krav på akvariet, fodret och övrig skötsel. Jag tycker att det är betydligt mer djurplågeri att hålla en kardinaltetra i ett 40-liters akvarium än det är att hålla en arowana i ett 720.
#8 - 18 februari 2008 22:47
mediabrus skrev:

Jag tycker att det är betydligt mer djurplågeri att hålla en kardinaltetra i ett 40-liters akvarium än det är att hålla en arowana i ett 720.

Blir ju väldigt offtopic det här, men måste ändå fråga: hur tänker du då? Kardinaltetran kommer ju få chansen att simma runt tio gånger sin egen längd i ena riktningen medan en fullvuxen arowana kan simma sin egen längd drygt en gång i ett 720-liters innan det tar stopp.
#9 - 19 februari 2008 08:21
oaken skrev:
Blir ju väldigt offtopic det här, men måste ändå fråga: hur tänker du då? Kardinaltetran kommer ju få chansen att simma runt tio gånger sin egen längd i ena riktningen medan en fullvuxen arowana kan simma sin egen längd drygt en gång i ett 720-liters innan det tar stopp.

Risken med att starta trådar i forum är det kan bli lite off topic ibland. Det får trådskaparen acceptera. ;)

Jag ska försöka förklara hur jag menade (även om jag var lite trött och stressad då jag skrev inlägget, småbarnsföräldrasyndromet).

Med arowana menade jag (felaktigt) S. jardini då det var denna som diskuterades och alla uppgifter jag hittat på nätet tyder på att den sällan blir mer än 60 centimeter lång. Fortfarande en enorm fisk, javisst! Den vanliga arowanan, Osteoglossum bicirrhosum, blir uppemot en meter och då är jag mycket tveksam till att den skulle må så bra i ett akvarium som är två meter långt. Men låt oss säga att man har en jardini på en halvmeter i ett kar på två meter med ett rejält djup, då kan den simma sin egen längd åtminstone tre gånger. Detta är sjukt lite med tanke på vad de kan simma ute i naturen, men det gäller alla fiskar, oavsett art! Ett faktum man måste acceptera då man sysslar med akvaristik.

Arowanor har inte samma simbeteende som kardinaltetran. Även om en kardinaltetra kan simma tio gånger sin längd i ett 40 liters akvarium så räcker inte det till för att de ska stimma ordentligt. Det är fiskar som ständigt är i rörelse över stora arealer. Arowanor är precis tvärtom, de flyter lugnt runt och inväntar något de kan äta och gör då en blixtattack. En fisk med ett sådant beteende tycker jag att man kan hålla i ett akvarium med fyra gånger fiskens längd.

Det viktigaste är att man tillgodoser alla fiskens behov vad det gäller vattenkvalitet, foder, sällskap, ljus, värme, gömställen, simutrymme och så vidare. Kan man inte göra detta ska man inte ha några djur inneboende överhuvudtaget.

Jag har sett filmer och bilder från amerikanska och asiatiska arowana-hållare som haft dem i allt för små akvarier och detta är väldgt trist och beklagligt. Men jag har sett betydligt fler som har haft kardinaltetror i 40-liters akvarier vilket är minst lika beklagligt. Jag använder kardinaltetror som ett samlingsbegrepp för små stimlevande fiskar som är snabba och aktiva simmare över stora arealer.

Jag får väl avsluta med att säga att ett akvarium på två meter för en halvmeter lång Scleropages jardini är i minsta laget, men med rätt förutsättningar så kan det gå alldeles utmärkt.
#10 - 10 mars 2008 21:47
Nja, håller inte med. Köper man fiskarna i affären för att man tycker synd om dom för att de går för trångt så innebär det bara att det var en bra affär för affären och då tar de in ännu fler. Om alla avstod från att köpa då skulle denna typ av fiskar snart försvinna från marknaden - vilket vore det bästa ur fiskens synpunkt.

Men som du skriver - om man ändå köper dom så se till att man har någonstans att lämna dom så snart de blivit för stora.

Kan väl då också säga att de flesta offentliga akvarier är oerhört trötta på ansvarslösa fiskköpare som ringer dom stup i kvarten och vill skänka dom sina fiskar pga att de växt ur sina akvarier.

Håller med. Köp inte fisk som du inte kan hålla "livet ut". Jag skulle inte gråta om fiskar som paroonhajar, redtails, xingus, vissa bengäddor, störar, många arrowanor, stora cichlor med många flera helt enkelt skulle bli tillståndspliktiga där köparen måste ansöka och få tillstånd från jordbruksverket eller liknande för att få hålla dessa fiskar, och där försäljaren helt enkelt inte får importera utan en köporder från slutkund. Eller liknande.
#11 - 11 mars 2008 01:52
Barr skrev:
Håller med. Köp inte fisk som du inte kan hålla "livet ut". Jag skulle inte gråta om fiskar som paroonhajar, redtails, xingus, vissa bengäddor, störar, många arrowanor, stora cichlor med många flera helt enkelt skulle bli tillståndspliktiga där köparen måste ansöka och få tillstånd från jordbruksverket eller liknande för att få hålla dessa fiskar, och där försäljaren helt enkelt inte får importera utan en köporder från slutkund. Eller liknande.

jo jo visst! det är ju lätt för er att säga som inte har det minsta intresse av sådana fiskar...
tror ni att dom flesta/alla små fiskar får ett bra liv efter att dom sålts bara för att dom inte kommer bli för stora för sina kar???
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 11 mars 2008 08:16
Att den asiatiska arowanan bara skulle bli 60 cm är en myt - det är bara att åka till Asien så kan man se mängder av exempel på att de blir betydligt större.
#13 - 11 mars 2008 09:05
THE_DUDE skrev:
jo jo visst! det är ju lätt för er att säga som inte har det minsta intresse av sådana fiskar...

tror ni att dom flesta/alla små fiskar får ett bra liv efter att dom sålts bara för att dom inte kommer bli för stora för sina kar???

Hahaha, nej du... Jag älskar sådana fiskar. Men jag kan inte ta hand om dom i nuläget, därför köper jag dom inte. Dett finns gott om andra coola fiskar som jag faktiskt kan ta hand om, så därför begränsar jag mig till dom, tills att jag får möjlighet att skaffa några riktigt rejäla akvarium. Eller tills jag köper hus och gör om poolen en aning...

Men tills dess så håller jag mig till fiskar under 40 cm. Bra för fisken, och bra för mig som slipper få ångest över att jag låter mina fiskar bli lidande för att jag vill ha någonting coolt att titta på.

Om jag tror att alla små fiskar kommer att få det bra? Nej, det tror jag inte. Men det är ingen anledning till att skita i allt och strunta i storleken på fisken överhuvudtaget.

Hur många paroonhajar tror du säljs om dagen? De där firrarna finns i var och varannan akvarieaffär och säljs som små yngel på kanske tio cm till kreti och pleti med guldfiskar i en glasskål. Hur många av dom tror du blir fullvuxna upp mot nästan tre meter? Och vad händer med resten?
Bilagor:
#14 - 12 mars 2008 00:32
Barr skrev:
Hahaha, nej du... Jag älskar sådana fiskar. Men jag kan inte ta hand om dom i nuläget, därför köper jag dom inte. Dett finns gott om andra coola fiskar som jag faktiskt kan ta hand om, så därför begränsar jag mig till dom, tills att jag får möjlighet att skaffa några riktigt rejäla akvarium. Eller tills jag köper hus och gör om poolen en aning...

yeah right! [:-14]

Barr skrev:

Hur många paroonhajar tror du säljs om dagen? De där firrarna finns i var och varannan akvarieaffär och säljs som små yngel på kanske tio cm till kreti och pleti med guldfiskar i en glasskål. Hur många av dom tror du blir fullvuxna upp mot nästan tre meter? Och vad händer med resten?

det säljs ju garanterat inte fler parooner (eller andra stora fiskar) om dagen än vad det säljs små fiskar till samma typ av personer!

och som du säger, dom kommer aldrig bli stora, så det gör ju inget att någon inte har ett kar till det heller... ;)

men visst, jag vill inte heller se så mycket av alla dessa blivande monsterfiskar i alla butiker, men lika lite vill jag se ett förbud...
#15 - 12 mars 2008 00:41
jo de har ca 5 st arowana i ett typ 40l akvarium på djuraffären vid mig... och det tillsammans med ca 5 st Fjärilsfiskar, och Khuliål (stavning)... de har varit där ett ganska bra tag nu..
Bilagor:
#16 - 12 mars 2008 00:56

Kjell självklart så har du rätt, men jag tänkte inte in the big picture som du gör, tyvärr. Jag tänkte mer på just de fiskar som var framför mig.
#17 - 12 mars 2008 04:04
heheh oj vad mycket ni hjälpt mig här hihi :) !

Mitt största kar just nu är 540L, lär uppgradera mig till 3000L i sommar!
#18 - 12 mars 2008 10:31
THE_DUDE skrev:
yeah right! [:-14]

När du blir lite äldre kommer du nog förstå. Ansvar och självkontroll blir lite lättare att hantera då.

[QUOTE=THE_DUDE]
det säljs ju garanterat inte fler parooner (eller andra stora fiskar) om dagen än vad det säljs små fiskar till samma typ av personer!

och som du säger, dom kommer aldrig bli stora, så det gör ju inget att någon inte har ett kar till det heller... ;)

men visst, jag vill inte heller se så mycket av alla dessa blivande monsterfiskar i alla butiker, men lika lite vill jag se ett förbud...[/QUOTE]

Men småfiskarna blir inte tre meter! Och anledningen till att dom aldrig blir så stora är ju just för att ingen har möjligheten att hålla dom på ett korrekt sätt. Antingen så självdör dom eller så blir dom, om dom har tur, avlivade när ägaren förstår att han inte har någonstans att göra av dom.

Och det var inget förbud jag pratade om, bara reglering så att bara de som har möjlighet att ta hand om så stora fiskar ska få köpa dom.
#19 - 13 mars 2008 02:39
Barr skrev:
När du blir lite äldre kommer du nog förstå. Ansvar och självkontroll blir lite lättare att hantera då.

ja e ju äldre än vad du e, grabben ;)

Barr skrev:
Men småfiskarna blir inte tre meter! Och anledningen till att dom aldrig blir så stora är ju just för att ingen har möjligheten att hålla dom på ett korrekt sätt. Antingen så självdör dom eller så blir dom, om dom har tur, avlivade när ägaren förstår att han inte har någonstans att göra av dom.

Och det var inget förbud jag pratade om, bara reglering så att bara de som har möjlighet att ta hand om så stora fiskar ska få köpa dom.

och det jag försöker säga är att regler isf. skulle behövas för ALLA typer av fiskar, misskötsel är lika illa oavsett vilken art det är, eller...

& jag är redan trött på detta nu, kommer vi mycket längre?
#20 - 13 mars 2008 03:06
[quote=mediabrus;1095788]Risken med att starta trådar i forum är det kan bli lite off topic ibland. Det får trådskaparen acceptera. ;)

Jodå det är lugnt :) !
#21 - 13 mars 2008 12:39
THE_DUDE skrev:
ja e ju äldre än vad du e, grabben ;)

Ja titta... På din bild på zoonen ser du betydligt äldre ut än vad jag av någon anledning fick uppfattningen om att du var. Sen om du är äldre än mig är en annan fråga, om det nu skulle ha någon relevans.

THE_DUDE skrev:
och det jag försöker säga är att regler isf. skulle behövas för ALLA typer av fiskar, misskötsel är lika illa oavsett vilken art det är, eller...

Och det finns det som tur är! Men förutom de allmänna reglerna så finns det i min mening också behov av att reglera de fiskararter som väldigt få akvarister har möjlighet att ta hand om på ett korrekt sätt i full utsträckning, för att få bättre "täckning".

För så ser ju verkligheten ut; en stor del av dessa fiskar som säljs hamnar i inte hos folk som kan ha hand om dom, utan hos folk som skiter i, inte vet, eller förtränger att dom så småningom kommer att bli alldeles för stora för i princip alla privata akvarium.

Och som sagt, de som faktiskt har möjlighet att handha dessa fiskar skulle också få tillstånd att ha dom, så vad är problemet? Att vanligt folk inte längre skulle få köpa paroonhajar till guldfiskskålen?

THE_DUDE skrev:

& jag är redan trött på detta nu, kommer vi mycket längre?

Är du trött så svara inte. Jag är inte trött på det här och kommer att fortsätta att svara så länge jag känner för det.
#22 - 13 mars 2008 16:45
Skulle man fixa ett förbud så ska man (som the_dude sa) ha det på all fisk, och då skulle hela hobbyn crasha.. KUL!

Go monsters or go home!
#23 - 13 mars 2008 20:05
MFK ! Hell yeah. Fiskarna blir stora , Ja. Men vi ger dem oxå vad som krävs, funkar inte det så avyttrar man! Man behöver inte var hjärtlös bara för man håller monsterfisk. BTW är 100 Platy i ett 63 literskar bättre än en 2st 15cm arowanori en 222l?
#24 - 13 mars 2008 21:27
Judas skrev:
MFK ! Hell yeah. Fiskarna blir stora , Ja. Men vi ger dem oxå vad som krävs, funkar inte det så avyttrar man! Man behöver inte var hjärtlös bara för man håller monsterfisk. BTW är 100 Platy i ett 63 literskar bättre än en 2st 15cm arowanori en 222l?

Nope.. inte i stunden. :p Man kan alltid ha en fisk som blir stor (medans den är liten) i ett mindre kar.
#25 - 13 mars 2008 23:40
Barr skrev:
din bild på zoonen

...kanske inte föreställer just mig nä ;)

Barr skrev:
Är du trött så svara inte. Jag är inte trött på det här och kommer att fortsätta att svara så länge jag känner för det.

[:-5] keep on keeping it on Barr!
#26 - 13 mars 2008 23:48
Malcus skrev:
Skulle man fixa ett förbud så ska man (som the_dude sa) ha det på all fisk, och då skulle hela hobbyn crasha.. KUL!

Go monsters or go home!

men marcus då! nu ska du väl inte säga emot någon som kan så mycket!?!... fast att han aldrig haft en enda stor fisk över huvudtaget :D

men det är klart, han kanske har läst artbeskrivningarna till dom [:-92]
#27 - 14 mars 2008 01:44
Som monsterflicka kan jag säga att det är otroligt kul att vårda lite större och mer krävande fisk. :) Det känns lite som att folk inte tycker man är en bra fiskhållare per automatik för att man dras till lite större fiskar med mycket speciella krav och behov. Det är ju snarare så att man är väldigt entusiastisk som gladeligen tar på sig ansvaret som innebär att äga och vårda en större rovfisk. Men såklart, som man säger; "it only takes one bad apple to spoil the crop". Det räcker med att man hör om någon som håller en alldeles för stor fisk i ett alldeles för litet akvarium och helt plötsligt är alla som håller monsterfisk dåliga.

Som sagt, ska man ha förbud på monsterfisk ska man ha förbud på alla fiskar.
#28 - 14 mars 2008 01:51
tessilago skrev:
Som monsterflicka kan jag säga att det är otroligt kul att vårda lite större och mer krävande fisk. :) Det känns lite som att folk inte tycker man är en bra fiskhållare per automatik för att man dras till lite större fiskar med mycket speciella krav och behov. Det är ju snarare så att man är väldigt entusiastisk som gladeligen tar på sig ansvaret som innebär att äga och vårda en större rovfisk. Men såklart, som man säger; "it only takes one bad apple to spoil the crop". Det räcker med att man hör om någon som håller en alldeles för stor fisk i ett alldeles för litet akvarium och helt plötsligt är alla som håller monsterfisk dåliga.

Sant :)
#29 - 14 mars 2008 14:54
monsterflickan har talat :D
#30 - 14 mars 2008 18:42
THE_DUDE skrev:
men marcus då! nu ska du väl inte säga emot någon som kan så mycket!?!... fast att han aldrig haft en enda stor fisk över huvudtaget :D

men det är klart, han kanske har läst artbeskrivningarna till dom [:-92]

[B)] hehe!

tessilago skrev:

Väl talat där :p
#31 - 15 mars 2008 13:31
Men snälla ni, läs vad jag skriver!

Jag har inte skrivit om något förbud, jag har förespråkat _regleringar_ för att endast de som har möjlighet att ha hand om fiskar som växer sig väldigt stora ska få tillstånd att köpa dom.

Ungefär som att det finns olika körkort för olika kraftiga motorcyklar, olika regler för olika vapen, olika regler för olika kemikalier, olika regler för olika båtar, olika regler för olika sporter med mera. Listan kan göras oändlig lång.

Tessilago, jag har inte sagt någonting om att folk som har stora fiskar är ansvarslösa. Däremot så är det så verkligheten ser ut: Att ha gigantiska akvarium är för de allra flesta en omöjlighet, men att kila ner till den lokala akvarieaffären och köpa den där skitcoola firren som kanske blir för stor någongång i framtiden men funkar ett tag, det är inte så svårt. Om människor är sådana.

Kolla runt på youtube efter "monster fish tank" och liknande. Det är inte bara ett ruttet äpple i korgen...
Guest
#32 - 15 mars 2008 13:40
tessilago är grym....men sen så skall man inte glömma att det finns mycket fisk i handeln som inte lämpar sig till den ordinära akvaristen...tex varför säljs pangasius malar i handeln, de ligger bättre under kniven än i akvariet, fast det bästa är i naturen.

Arowanan är också en fisk som inte passar för standard akvarierna, formosus och jardinii blir typ hälften så stor som den äkta aron och dem kan man utan tvekan hålla i ett stort standardkar.
#33 - 4 april 2008 16:19
Lutt skrev:
tessilago är grym....men sen så skall man inte glömma att det finns mycket fisk i handeln som inte lämpar sig till den ordinära akvaristen...tex varför säljs pangasius malar i handeln, de ligger bättre under kniven än i akvariet, fast det bästa är i naturen.

Arowanan är också en fisk som inte passar för standard akvarierna, formosus och jardinii blir typ hälften så stor som den äkta aron och dem kan man utan tvekan hålla i ett stort standardkar.

Vad ar for dej en akta arowana ???????
#34 - 4 april 2008 16:30
Undrar vad "Lutt" menar menar med akta arowana, angaende dom latinska utspelen sa verkar det som han syftar pa silverarowanan eller den s.k.a fattigmansarowanan.

En vacker fisk trots allt men bland arowana-alskare runt om i varlden lika uppskattad som en brax i Sverige !!!!

Och angaende storleken sa stammer inte detta ett dugg heller !
Guest
#35 - 20 april 2008 14:30
rratz34 skrev:
Undrar vad "Lutt" menar menar med akta arowana, angaende dom latinska utspelen sa verkar det som han syftar pa silverarowanan eller den s.k.a fattigmansarowanan.

En vacker fisk trots allt men bland arowana-alskare runt om i varlden lika uppskattad som en brax i Sverige !!!!

Och angaende storleken sa stammer inte detta ett dugg heller !

Med den äkta arowana menade ja Osteoglossum bicirrhosum och med storleken fattar jag inte vad du menar för bicirrhosum de blir väl runt 120-130cm medans formosus blir runt 80-90cm men om du kan bekräfta att en formosus eller jardinii blir större än bicirrhosum så vill jag gärna veta det.

Annons