Okej som rubriken lyder, vet någon här vilken arowana som är minst?
skulle behöva hjälp med det nemligen hehe :) !
Amaro skrev:Finns stora frågor om moral i det här med att inhandla fisk som blir för stort. Men jag säger såhär, finns fisken i butik så spelar det ingen större roll eftersom många köper dem trots att de inte har plats för dem. Har du ett någorlunda stort kar och kan hålla den nått år och därefter med garanti kan ge den ett bättre hem så gör du iaf enligt mig fisken en tjänst, Har tex sett paroonhajar gå i 100liters akvarier, ingen vacker syn.
mediabrus skrev:
Jag tycker att det är betydligt mer djurplågeri att hålla en kardinaltetra i ett 40-liters akvarium än det är att hålla en arowana i ett 720.
oaken skrev:Blir ju väldigt offtopic det här, men måste ändå fråga: hur tänker du då? Kardinaltetran kommer ju få chansen att simma runt tio gånger sin egen längd i ena riktningen medan en fullvuxen arowana kan simma sin egen längd drygt en gång i ett 720-liters innan det tar stopp.
Kjell Fohrman skrev:Nja, håller inte med. Köper man fiskarna i affären för att man tycker synd om dom för att de går för trångt så innebär det bara att det var en bra affär för affären och då tar de in ännu fler. Om alla avstod från att köpa då skulle denna typ av fiskar snart försvinna från marknaden - vilket vore det bästa ur fiskens synpunkt.
Men som du skriver - om man ändå köper dom så se till att man har någonstans att lämna dom så snart de blivit för stora.
Kan väl då också säga att de flesta offentliga akvarier är oerhört trötta på ansvarslösa fiskköpare som ringer dom stup i kvarten och vill skänka dom sina fiskar pga att de växt ur sina akvarier.
Barr skrev:Håller med. Köp inte fisk som du inte kan hålla "livet ut". Jag skulle inte gråta om fiskar som paroonhajar, redtails, xingus, vissa bengäddor, störar, många arrowanor, stora cichlor med många flera helt enkelt skulle bli tillståndspliktiga där köparen måste ansöka och få tillstånd från jordbruksverket eller liknande för att få hålla dessa fiskar, och där försäljaren helt enkelt inte får importera utan en köporder från slutkund. Eller liknande.
THE_DUDE skrev:jo jo visst! det är ju lätt för er att säga som inte har det minsta intresse av sådana fiskar...
tror ni att dom flesta/alla små fiskar får ett bra liv efter att dom sålts bara för att dom inte kommer bli för stora för sina kar???
Barr skrev:Hahaha, nej du... Jag älskar sådana fiskar. Men jag kan inte ta hand om dom i nuläget, därför köper jag dom inte. Dett finns gott om andra coola fiskar som jag faktiskt kan ta hand om, så därför begränsar jag mig till dom, tills att jag får möjlighet att skaffa några riktigt rejäla akvarium. Eller tills jag köper hus och gör om poolen en aning...
Barr skrev:
Hur många paroonhajar tror du säljs om dagen? De där firrarna finns i var och varannan akvarieaffär och säljs som små yngel på kanske tio cm till kreti och pleti med guldfiskar i en glasskål. Hur många av dom tror du blir fullvuxna upp mot nästan tre meter? Och vad händer med resten?
Kjell Fohrman skrev:Nja, håller inte med. Köper man fiskarna i affären för att man tycker synd om dom för att de går för trångt så innebär det bara att det var en bra affär för affären och då tar de in ännu fler. Om alla avstod från att köpa då skulle denna typ av fiskar snart försvinna från marknaden - vilket vore det bästa ur fiskens synpunkt.
Men som du skriver - om man ändå köper dom så se till att man har någonstans att lämna dom så snart de blivit för stora.
Kan väl då också säga att de flesta offentliga akvarier är oerhört trötta på ansvarslösa fiskköpare som ringer dom stup i kvarten och vill skänka dom sina fiskar pga att de växt ur sina akvarier.
THE_DUDE skrev:yeah right! [:-14]
Barr skrev:När du blir lite äldre kommer du nog förstå. Ansvar och självkontroll blir lite lättare att hantera då.
Barr skrev:Men småfiskarna blir inte tre meter! Och anledningen till att dom aldrig blir så stora är ju just för att ingen har möjligheten att hålla dom på ett korrekt sätt. Antingen så självdör dom eller så blir dom, om dom har tur, avlivade när ägaren förstår att han inte har någonstans att göra av dom.
Och det var inget förbud jag pratade om, bara reglering så att bara de som har möjlighet att ta hand om så stora fiskar ska få köpa dom.
THE_DUDE skrev:ja e ju äldre än vad du e, grabben ;)
THE_DUDE skrev:och det jag försöker säga är att regler isf. skulle behövas för ALLA typer av fiskar, misskötsel är lika illa oavsett vilken art det är, eller...
THE_DUDE skrev:
& jag är redan trött på detta nu, kommer vi mycket längre?
Judas skrev:MFK ! Hell yeah. Fiskarna blir stora , Ja. Men vi ger dem oxå vad som krävs, funkar inte det så avyttrar man! Man behöver inte var hjärtlös bara för man håller monsterfisk. BTW är 100 Platy i ett 63 literskar bättre än en 2st 15cm arowanori en 222l?
Malcus skrev:Skulle man fixa ett förbud så ska man (som the_dude sa) ha det på all fisk, och då skulle hela hobbyn crasha.. KUL!
Go monsters or go home!
tessilago skrev:Som monsterflicka kan jag säga att det är otroligt kul att vårda lite större och mer krävande fisk. :) Det känns lite som att folk inte tycker man är en bra fiskhållare per automatik för att man dras till lite större fiskar med mycket speciella krav och behov. Det är ju snarare så att man är väldigt entusiastisk som gladeligen tar på sig ansvaret som innebär att äga och vårda en större rovfisk. Men såklart, som man säger; "it only takes one bad apple to spoil the crop". Det räcker med att man hör om någon som håller en alldeles för stor fisk i ett alldeles för litet akvarium och helt plötsligt är alla som håller monsterfisk dåliga.
Som sagt, ska man ha förbud på monsterfisk ska man ha förbud på alla fiskar.
THE_DUDE skrev:men marcus då! nu ska du väl inte säga emot någon som kan så mycket!?!... fast att han aldrig haft en enda stor fisk över huvudtaget :D
men det är klart, han kanske har läst artbeskrivningarna till dom [:-92]
tessilago skrev:Som monsterflicka kan jag säga att det är otroligt kul att vårda lite större och mer krävande fisk. :) Det känns lite som att folk inte tycker man är en bra fiskhållare per automatik för att man dras till lite större fiskar med mycket speciella krav och behov. Det är ju snarare så att man är väldigt entusiastisk som gladeligen tar på sig ansvaret som innebär att äga och vårda en större rovfisk. Men såklart, som man säger; "it only takes one bad apple to spoil the crop". Det räcker med att man hör om någon som håller en alldeles för stor fisk i ett alldeles för litet akvarium och helt plötsligt är alla som håller monsterfisk dåliga.
Som sagt, ska man ha förbud på monsterfisk ska man ha förbud på alla fiskar.
Lutt skrev:tessilago är grym....men sen så skall man inte glömma att det finns mycket fisk i handeln som inte lämpar sig till den ordinära akvaristen...tex varför säljs pangasius malar i handeln, de ligger bättre under kniven än i akvariet, fast det bästa är i naturen.
Arowanan är också en fisk som inte passar för standard akvarierna, formosus och jardinii blir typ hälften så stor som den äkta aron och dem kan man utan tvekan hålla i ett stort standardkar.
rratz34 skrev:Undrar vad "Lutt" menar menar med akta arowana, angaende dom latinska utspelen sa verkar det som han syftar pa silverarowanan eller den s.k.a fattigmansarowanan.
En vacker fisk trots allt men bland arowana-alskare runt om i varlden lika uppskattad som en brax i Sverige !!!!
Och angaende storleken sa stammer inte detta ett dugg heller !