Minsta akvariefisken?

#1 - 26 september 2004 15:51
Hej! Vilken är den allra minsta (fullvuxna) akvariefisken? [:-65]
#2 - 26 september 2004 16:06
Dvärgtandkarphannarna är ganska små.
Dvärgrasbororna också

Edit - inte är det paroonhajen - det är jag säker på!
#3 - 26 september 2004 16:41
Kanske inte en akvariefisk, men världens minsta fiskart i alla fall!

http://www.forskning.no/Artikler/2004/juli/1090843790.58

Mvh/ Per
#4 - 26 september 2004 17:12
Förmodligen är Danionella den minsta fisk som regelbundet hålls i akvarium:
http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=27287&genusname=Danionella&speciesname=translucida

Finns sporadiskt på kontinenten, vet inte om den nånsin funnits för försäljning i Sverige.
#5 - 26 september 2004 21:40
den minsta bland vanligt förekommande fiskar då?
#6 - 26 september 2004 22:35
Jag tror Microrasbora kubotai (16 mm) är minst, men den får anses som sällsynt i handeln, liksom den något större Microrasbora erythromicron (20 mm). Jag har bara sett dem vid ett fåtal tillfällen.

Sen finns ett antal som toppar i cirka 25 mm, t.ex. Dvärgrasbora (Rasbora maculata), Sundadanio axelrodi, Dvärgkardinalfisk (Tanichthys micagemmae)...

Lättast att få tag i av de riktigt små, och definitivt lättast att odla, är nog dvärgkardinalen. Det fanns ett 30-tal på auktionen i Bollmora idag, t.ex. Det är dessutom en väldigt vacker fisk, fast det tror man inte när man ser bleka, skräckslagna, exemplar i en påse.
#7 - 26 september 2004 23:34
Synd att den där första, Microrasbora kubotai, är så sällsynt. Den var fin! [^]

http://www.fishbase.org/Photos/PicturesSummary.cfm?StartRow=1&ID=58581&what=species
#8 - 27 september 2004 08:14
Hej SaraP !

Djur o Sånt i Tyresö, har enl. uppgift M.kubotai hemma !
www.bollmoraakvarieklubb.org
MVH
#9 - 8 oktober 2004 11:20
Jag tycker att Boraras brigittae är den snyggaste lilla fisken, sedan är ju från om 16, 20 eller 25mm spelar så stor roll egentligen.

Kolla vilken butik som tar fisk från Åleds Akvarium, för de har Microrasbora kubotai. Många (bra) butiker kan ta hem det du frågar efter och borde kunna hjälpa dig med att kika efter små fiskar hos sian grossiter.

Lycka till med jakten och valet.
#10 - 8 oktober 2004 11:38
Tyresö Zoo är helt klart ett av de bästa ställen som finns om man är intresserad av små, sällsynta, fiskar; de är i klass med eller tillochmed bättre än Akvarielagret. Tyresö är det enda ställe jag personligen sett kubotai. Det är bara tråkigt att jag har över en timmes resväg till Tyresö, så för mig blir det långt mellan besöken.
Åleds har jag hört mycket gott om, men jag har aldrig personligen varit där.
#11 - 8 oktober 2004 12:10
Är det för att ge den så naturlig miljö, med stor simyta som möjligt, som du vill ha så små fiskar? Eller varför?
#12 - 8 oktober 2004 12:26
Åleds har som sagt Kubotai-rasboran och odlar den dessutom. Ska ha dragit upp ett 1000-tal(?) av denna fina fisk, så kolla om du har någon butik i närheten som tar emot fisk från Åled så kan du nog få ta på dem.

Mattias
#13 - 8 oktober 2004 12:30
Var med vår förening på besök i Åled och passade på att köpa M. kubotai där. Helt klart ett besök för den som gillar fin fisk och en hel del ovanligare arter.

#14 - 8 oktober 2004 12:39
Jag vet inte om du frågar mig, men jag tycker helt enkelt de är roligare. Att jag kan ge dem en bättre miljö än jag kan ge stora fiskar, att de vanligen är fridsamma och går att hålla tillsammans utan att skada varandra, och oftast går att odla, är förstås en bonus.

Fiskar som slår ihjäl varandra så fort de får minsta chans och tillbringar tiden mellan matningarna med att stå still tröttnar man på till slut. Ungefär det tristaste jag kan tänka mig är stora centralamerikanska ciklider, stora malar, eller pirayor, som bara står och blänger i varsitt hörn av sitt oinredda akvarium (för de sabbar all inredning).
Been there, done that.

Enda nackdelarna med småfisk är att man måste titta nära för att se hur vackra de är, och att folk blir mindre imponerade av ett akvarium fullt med småfiskar än av ett med en eller ett fåtal fetto-fiskar.
#15 - 8 oktober 2004 14:07
Hej!

Har eller har haft de rasboror ni nämner här och de mått man anger verkar inte stämma trots att de finns på seriösa sidor!

Den mista jag har är Rasbora urophthalma den är mindre än till och med Boraras brigittae, Rasbora maculata är lite stören än då och Microrasbora kubotai blir faktiskt störst av de nämnda arterna.

På Zoomässan(Kungsbacka) har jag sett riktigt små microvarianter men jag vet också att bara för en eller två månader sedan konstaterade man att det fanns en fisk som är 6-7 mm lång. Vi får nog höra mer om det!

I övrigt vill jag gärna slå ett slag för dessa fiskar som stimmar väldigt bra och håller sig lite högre upp i vattnet. Trots att de är små har jag inte heller haft några förluster tillsammans dvärgciklider – vad jag vet....[:-132]
#16 - 8 oktober 2004 16:11
Hmmmmmmmmm.... Rasbora uropthalma har du nästan säkert inte - det finns (kanske) en fisk med det namnet, men det är en felidentifierad Puntius/Barbus ingen har sett sen det dåligt bevarade typmaterialet samlades in. Du har ingen bild man skulle kunna få titta på?

Boraras brigittae kallades tidigare Rasbora uropthalma brigittae.

Slutligen finns det en Boraras urophthalmoides, som verkar mycket, mycket, lik Boraras brigittae.

Ah, sjutton, får gräva fram Kottelat & Vidthayanon, 1993, och se om det är möjligt att skilja småttarna åt.

Vad gäller längden är det fullt möjligt att fishbase längdangivelser inte stämmer (de hävdade t.ex. till helt nyligen att neontetror kunde bli 5 cm långa, och Microrasbora rubescens blir 30mm, inte 30cm!) och jag har ingen personlig erfarenhet av kubotai, men de kubotai jag sett har varit små.
Det är inte en Microrasbora rubescens du har? De är rätt lika, fast rubescens har röd glans istället för grön.
#17 - 8 oktober 2004 17:22
Bifogar en länk från just fishbase, som visar en av dem jag har. För övrigt har jag ju haft brigittae samtidigt! Tro mig brigittae är mycket rödare och urophthalma mildare i färgerna (gäller båda könen). Jag har faktist en bild på båda tillsammans, men var skall jag lägga upp den för att du skall bli glad....[:o)]...Kubotai är inköpt via ombud från Åled, har ingen andledning att tvivla på arten då jag sett den där. Azur du är då en riktig tvivlare.....[:-113]

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=12211&genusname=Boraras&speciesname=urophthalmoides
#18 - 8 oktober 2004 17:41
OK, så det var Boraras uropthalmoides, som är mycket, mycket, lik Boraras brigittae, inte Rasbora urophthalma, som inte har setts till sen 1922 och som inte är samma sak som Boraras urophthalmoides även fast fishbase tror det.

Ja, jag är en tvivlare. Det är inget personligt mot dig, det beror bara på att jag vet att sisådär hälften av alla ovanligare fiskar i zooaffärerna säljs under fel namn. Jag har exv så sent som idag köpt Boraras maculatus som Rasbora brigittae, och Chela cachius och Chela fasciata felidentifierade som Chela labuca. Grossisterna har ofta ingen aning om vad deras fisk egentligen är, och zooaffärerna har oftast inget val annat än att lita på grossisten.

Men är din kubotai grön, så är det nog verkligen en kubotai.
#19 - 11 oktober 2004 08:23
Har man väl haft eller sett en Boraras brigittae så är det inget annat som gäller sedan, tro mig ;-)

Det finns ju en del andra arter i Boraras släktet och intresset för dessa små karpfiskar verkar ju vara större än den vetenskapliga teorin så det kan ibland råda en del förvirring.

Är alltid lite tveksam när det gäller B. brigitae som säljs om jag inte sett dem då det kan vara svårt för en "ovan" att skilja på små skiträdda urophthalmoides och brigittae.

I denna tråd en bit ned finns fin fina bilder på Braras.
http://www.killies.com/forum/viewtopic.php?t=600&highlight=brigittae

#20 - 11 oktober 2004 09:57
Pär J: tack för den länken!

Nån som har en bild på B. micros?
#21 - 12 oktober 2004 09:55
Boraras micros:
http://www.aquajapan.com/encyc/carp/cyprinidae/boraras/micros.html

Fanns en engelsk verison av denna sida men nu bara japanska men det kanske inte hindrar en lärd man ;-)

Det går att kolla "listen" vad som döljer som bakom krumelurerna.

/Pär
#22 - 12 oktober 2004 10:13
Hmmm... Det där ser ut att vara samma som de i killies.com-länken kallar "Boraras sp.".
#23 - 13 oktober 2004 22:11
Ursprungligen skickat av Azur

Boraras brigittae kallades tidigare Rasbora uropthalma brigittae.

Slutligen finns det en Boraras urophthalmoides, som verkar mycket, mycket, lik Boraras brigittae.

Köpte Boraras brigittae på Akvarielagret, men de visade sig vara Boraras uropthalmoides istället. Har haft dem drygt ett år nu och de runt 15-16 mm långa. Inte första gången jag fått fel fisk på Lagret.

Skulle varit kul med B. brigittae, de är färggrannare än "orupsen" jag har. Mitt 30-liters kar ser riktigt stort ut med de här minimala firrarna, men de är verkligen skygga som Pär J skriver, gäster brukar tro att det inte finns fiskar i det karet alls, de försvinner snabbt in bakom växtligheten när man kommer nära.

Annons