Minst prisvärda akvarieprylen?

#1 - 19 augusti 2006 13:57
Vad tycker DU är den minst prisvärda akvarieprylen?

Min röst faller på den AquaClear-patron jag just köpte: 75 spänn för en plastrulle med lite vadd i.

/Johan
#2 - 19 augusti 2006 18:53
Alla dyra och oftast helt onödiga vattenberedningsmedel.
#3 - 19 augusti 2006 18:58
Mediciner?
#4 - 19 augusti 2006 20:13
Botten materialet.Tydligen värt sin vikt i guld
#5 - 19 augusti 2006 21:03
"Ciklidgräs". Dom klarar sig inte i vatten utan dör efter någon/några veckor! Men det säger inte affären något om. :(
Jag trodde "Ciklidgräs" skulle vara bra till ciklider
#6 - 19 augusti 2006 21:13
En kista som blåser bubbler(Det gör den inte utan en pump som affären håller tyst om)
#7 - 19 augusti 2006 21:19
btn-bakgrunder, 3000 kr för en bit formgjuten plast med lite färg på.
#8 - 19 augusti 2006 22:59
Mina Cu test, har under 2 års tid aldrig visat något(förutom vid funktionskoll)....
#9 - 19 augusti 2006 23:32
Knivig fråga, det finns många onödiga saker, samtdigt som exempelvis en luftsten inte alls är värdelös, bara värdelös utan en luftpump.
Så som jag tolkar frågan letar vi i förlängningen efter något riktigt värdelöst och bortkastat skräp. Ciklidgräset hamnar långt upp på listan då jag skulle tippa på att väldigt få av oss kör kar där växten klarar sig.

Dock tror jag att jag vill slå ett slag för akvarielysrör som enligt uppgift egentligen bara är speciellt utvalda modeller av vanliga lysrör med en fin logga på och till femdubbla priset.
Bilagor:
#10 - 20 augusti 2006 00:50
Grus. Vet inte hur mycket jag spenderade på svart grus som bara fanns i småpåsar, säkert runt 300 kr för ett par kilo. Det hade dessutom utgått och de påsar som fanns där var allt jag kunde få tag i. Men men, vad gör man inte för att slippa den tråkiga engelska sjöstenen! :D
#11 - 20 augusti 2006 08:41
Jag föreslår vattentester. Små stickor som kostar 170 spänn. Dyrt tycker jag.
#12 - 20 augusti 2006 16:21
blå filtermatta tycker ja.. här kostar den 1000kr kvm, tänkte köpa lite o ha i mitt ytterfilter, en liten fyrkant skar dom till och den skulle dom ha 375kr för :)
#13 - 20 augusti 2006 16:45
Eheim sludge extractor. Svindyr batteridriven bottensugare som effektivt spyr upp ammonium från botten upp i akvarievattnet.

Klart prisvärdaste och bästa prylen jag köpt (har 4-5 stycken) är faktiskt Quickfilterpatronen, trots det Jodahl öppnar tråden med. Strumpans fenomenalt fina filtrering gränsar till betydligt dyrare diatomfilterlösningar. Den gjorde ett nystartat jordakvarium kristallklart på bara några timmar:
http://www.defblog.se/picture/1494.html
#14 - 20 augusti 2006 16:55
Ebay

[quote=andreassofus]blå filtermatta tycker ja.. här kostar den 1000kr kvm, tänkte köpa lite o ha i mitt ytterfilter, en liten fyrkant skar dom till och den skulle dom ha 375kr för :)[/quote]

http://cgi.ebay.de/Filtermatte-50-x-50x-3cm-fein-Aquarium-Teich-Filter_W0QQitemZ270018109381QQihZ017QQcategoryZ126480QQrdZ1QQcmdZViewItem

Finns mängder med andra storlekar och tjocklekar på ebay...
#15 - 20 augusti 2006 20:57
[quote='[xstream]']Så som jag tolkar frågan letar vi i förlängningen efter något riktigt värdelöst och bortkastat skräp. [/quote]

Nä, det var inte så jag menade. Ok, det är sällsynt att kassa prylar är prisvärda, men jag tänkte främst på någorlunda användbara saker, men som kostar för mycket. Håller med defdac att Quickfilter är väldigt bra men 75 spänn?? Aldrig i livet!

Andreassofus: det var det värsta priset jag hört talas om för filtermatta!Aldrig sett i närheten av det priset. Mitt quickfilter är rena kapet i jämförelse.
#16 - 20 augusti 2006 22:26
kul tråd!

Först så skulle jag nog vilja lägga en protest mot angreppen:

Quickfilter - skulle nog våga påstå att det är en av dom prisvärdaste prylarna (näst efter Blanki). Hållar vad den lovar och lite därtill, och jodahl, vad får man för 75:- idag??? (var och köpte en panelbit till Smarten häromdan. det rörde sig om en tiondels bit plast i jämförelse, kanske vägde några fjutta gram. -380:-.... helt sjukt!)

Akvarierör - Kan hålla med om att dom är sjukt dyra men jag vågar nog påstå att det är skillnad med dom som sitter i taket på kontoren... Handlar nog om tillverkningsantal och eftrefrågan tror jag,..

Nu till dom prylar som jag tycker är en riktig bluff inom akvaristikens värld.

3:e plats

Ektozonsalt, är det verkligen så bra som det sägs. Kanske inte fullt ut samma effekt med vanligt havssalt men.... sjukt dyrt är det i alla fall.

2:a plats

Siamesisk algätare, Har aldrig sett att dom kollat åt nån alg. Köp praktbarber istället så ska ni få se på action!

1:a plats

Bakgrundsfilm, Finns det nått fulare? Stör mig otroligt mycket på folk som tror att det skapar "djup och liv" i deras burkar. Spelar ingen roll om det är en bild av en riktigt jusste layout av Amano eller om det är en bild på ett korallrev men inklippta "ala Photoshop" koraller och fiskar på!?
Priset tar i alla fall en modell som vi har på jobbet. - Det är en blandning av stenar som ser ut som gatsten och plastväxter!!!! fattar ni, PLASTVÄXTER!!
Defdac -Fett med respekt till dig om du ställer upp i AGA med en sån;)
De va de hela...
#17 - 20 augusti 2006 22:32
AQUA CLEAR POWERHEAD är det minst prisvärda jag köpt!!! vilken skrammelbutt (plockade bort den efter 1veckas oväsen)
#18 - 21 augusti 2006 05:20
[quote=brams]2:a plats

Siamesisk algätare, Har aldrig sett att dom kollat åt nån alg. Köp praktbarber istället så ska ni få se på action![/quote]

Jag hade tofsalger som täckte alla stenar och rötter och fanns även på alla rutorna. Fyra dagar efter jag köpt tre siameser av dig var de borta... :)
#19 - 21 augusti 2006 06:19
En av de mest icke prisvärda akvariepryttlarna i min mening är: Doppvärmare, åtminstone om man som jag bor i hyreslägenhet där temperaturen sällan understiger 22 grader.
#20 - 21 augusti 2006 06:31
[quote=brams]kul tråd!

Först så skulle jag nog vilja lägga en protest mot angreppen:

Quickfilter - skulle nog våga påstå att det är en av dom prisvärdaste prylarna (näst efter Blanki). Hållar vad den lovar och lite därtill, och jodahl, vad får man för 75:- idag??? (var och köpte en panelbit till Smarten häromdan. det rörde sig om en tiondels bit plast i jämförelse, kanske vägde några fjutta gram. -380:-.... helt sjukt!)

Akvarierör - Kan hålla med om att dom är sjukt dyra men jag vågar nog påstå att det är skillnad med dom som sitter i taket på kontoren... Handlar nog om tillverkningsantal och eftrefrågan tror jag,..

Nu till dom prylar som jag tycker är en riktig bluff inom akvaristikens värld.

3:e plats

Ektozonsalt, är det verkligen så bra som det sägs. Kanske inte fullt ut samma effekt med vanligt havssalt men.... sjukt dyrt är det i alla fall.

2:a plats

Siamesisk algätare, Har aldrig sett att dom kollat åt nån alg. Köp praktbarber istället så ska ni få se på action!

1:a plats

Bakgrundsfilm, Finns det nått fulare? Stör mig otroligt mycket på folk som tror att det skapar "djup och liv" i deras burkar. Spelar ingen roll om det är en bild av en riktigt jusste layout av Amano eller om det är en bild på ett korallrev men inklippta "ala Photoshop" koraller och fiskar på!?
Priset tar i alla fall en modell som vi har på jobbet. - Det är en blandning av stenar som ser ut som gatsten och plastväxter!!!! fattar ni, PLASTVÄXTER!!
Defdac -Fett med respekt till dig om du ställer upp i AGA med en sån;)
De va de hela...[/quote]

Kan bara hålla med (även om man använder bakgrundsfilm på "riktikga växter" i ena karet i övrigt blått...

lite inte hålla med på lysrör 4 aquarelle 3-4år 400 spänn nja slår man ut det på de åren per dag så blir det inte många ören så om det är dyrt i den meningen njeee men visst inköpet då man skall ha nytt då e det dyrt...

Saltet ja det är en grej som akvarie världen tagit fasta på att vara svindyra med och med 92& vanligt havsalt ja då e det dyrt om man ser att 1kilo salt i handlen kostar 30:- och 1 kilo ekto 400 eller vad det nu är sjuk dyrt iaf.

Siameser fungerar så där kan jag inte hålla med, MEN om de är för stora då fungerar de inte alls man skall ha dem så små man kan och när de är 6-7cm då kan man nog göra sig av me dem...
#21 - 21 augusti 2006 07:29
[quote=peterhaack]
Siameser fungerar så där kan jag inte hålla med, MEN om de är för stora då fungerar de inte alls man skall ha dem så små man kan och när de är 6-7cm då kan man nog göra sig av me dem...[/quote]

Men att fånga dem för att göra sig av med dem då är i princip omöjligt... Jag har försökt då de angriper mina discus men de är snabba som sat-n och med ett inrett kar med rötter omöjliga att få tag på...
#22 - 21 augusti 2006 07:36
[quote=Jodahl]Nä, det var inte så jag menade. Ok, det är sällsynt att kassa prylar är prisvärda, men jag tänkte främst på någorlunda användbara saker, men som kostar för mycket.[/quote]

Jaha, ska vi hålla oss till användbara saker så vill jag nog hålla med om btn. Jag skulle aldrig köra ett större kar utan men priserna är ju astronomiska. Noteras bör givetvis att bakgrunder givetvis har extremt höga utvecklings- och tillverkningskostnader.
#23 - 21 augusti 2006 07:57
För mig har nog den minst prisvärda saken varit de tre plantor vallisneria jag köpte och som min siamesiska algätare satte i sig på ca ett dygn! [:-13]
#24 - 21 augusti 2006 08:05
[quote=peterhaack]
Saltet ja det är en grej som akvarie världen tagit fasta på att vara svindyra med och med 92& vanligt havsalt ja då e det dyrt om man ser att 1kilo salt i handlen kostar 30:- och 1 kilo ekto 400 eller vad det nu är sjuk dyrt iaf.

quote]

Köp det på lantmännen istället då får du 25 kg för 70 kr. 100% rent för livsmedelsbruk. :D
#25 - 21 augusti 2006 08:52
[QUOTE='[xstream]']Jaha, ska vi hålla oss till användbara saker så vill jag nog hålla med om btn. Jag skulle aldrig köra ett större kar utan men priserna är ju astronomiska. Noteras bör givetvis att bakgrunder givetvis har extremt höga utvecklings- och tillverkningskostnader.[/QUOTE]

I jämnförelse med andra saker är ju btn inte sååå dyrt ändå.

De håller ju trots allt väldigt länge, lika länge som akvariet håller!

Som med allt annat - kostar i inköp men om man slår ut det per månad, vecka eller dag så är inte kostnaden så stor.

BTN är ju överlägset de snyggaste bakgrunderna som JAG sett. Jag betalar hellre mer och är nöjd - än att betala halva det priset och vara missnöjd.
#26 - 21 augusti 2006 08:58
JBL:s snäckfälla!!! Fungerar nämligen inte med fiskar i karet, eftersom dom också fastnar i den. Utan firrar kan man ju köra mera brutala metoder än små fällor...
#27 - 21 augusti 2006 09:45
[quote=Erik Österlund]
Som med allt annat - kostar i inköp men om man slår ut det per månad, vecka eller dag så är inte kostnaden så stor.

.[/quote]

överskattat utryck, köpte en pump för 1 miljon räknar man på att mina barn och jag ska använda den i 100 är så blir det inte så dyrt.;)
#28 - 21 augusti 2006 09:58
[QUOTE=johannesnk]överskattat utryck, köpte en pump för 1 miljon räknar man på att mina barn och jag ska använda den i 100 är så blir det inte så dyrt.;)[/QUOTE]

Jävligt dyr pump!!

Men håller den i 1 miljon år är kostnaden per dag bara en krona ;) Köper du en pump för 1000:- som håller i två år blir kostnaden 1,37:-/dag.

Om det är en bra eller dålig affär avgör köparen! Jag skulle dock personligen inte köpa en pump för 1 miljon...
#29 - 21 augusti 2006 10:03
3. Tetra Torumin. Produkt som inte gör något annat än att färga vattnet brunt. Oerhört användbart.

2. Ehims "Surface Extractor" ytinsug (http://www.aquariumguys.com/extractor.html). Ytinsug är bra, men Eheims ytinsug har den lilla nackdelen att den är felkonstruerad och _inte fungerar_. Trots det kostar skräpet i runda slängar 400:- och har funnits på marknaden helt oförändrad i 20 år. Eheims "dirty little secret".

Och vinnaren:

1. ECO AQUALIZER! http://www.ecoaqualizer.com/aquarium.htm

(för detaljer om varför denna fantastiska produkt är överlägsen vinnare av utmärkelsen "minst prisvärd utrustning" se denna länk:
http://rexgrigg.com/debunked.htm )
Bilagor:
#30 - 21 augusti 2006 11:44
[quote=brams]Quickfilter - skulle nog våga påstå att det är en av dom prisvärdaste prylarna (näst efter Blanki). Hållar vad den lovar och lite därtill, och jodahl, vad får man för 75:- idag??? (var och köpte en panelbit till Smarten häromdan. det rörde sig om en tiondels bit plast i jämförelse, kanske vägde några fjutta gram. -380:-.... helt sjukt!)[/quote]

Du skulle köpt en SAAB istället...

För 50 spänn köpte jag en stooor pöse med filtervadd, så nu byter jag bara vadden i patronerna. Snålhet gör en uppfinningsrik. Vadden räcker säkert till 30 patroner.

Bara för att en sak är bra berättigar inte det till ett överpris.
#31 - 21 augusti 2006 11:46
[quote=androxe]btn-bakgrunder, 3000 kr för en bit formgjuten plast med lite färg på.[/quote]

Jepp!! Det blir grymt snyggt, men BTN är en sak som jag aldrig nånsin i hela livet kommer lägga pengar på.
#32 - 21 augusti 2006 12:44
Min BTN är en av de bästa akvarieköp jag nånsin gjort:
http://mikes-machine.mine.nu/aquaria/160/En_face_30-8_DSCN5961.jpg

Min ANDRA BTN, som jag köpte för två år sen för ett 540 som aldrig blev av, och som bara samlar damm i källaren, däremot...
#33 - 21 augusti 2006 12:52
[QUOTE=Azur]
Och vinnaren:

1. ECO AQUALIZER! http://www.ecoaqualizer.com/aquarium.htm

(för detaljer om varför denna fantastiska produkt är överlägsen vinnare av utmärkelsen "minst prisvärd utrustning" se denna länk:
http://rexgrigg.com/debunked.htm )[/QUOTE]

Om nu någon ändå vill testa denna produkt så kan jag stå för magneterna till en garanterat lägre kostnad:
"ECO-Aqualizer uses rare earth neodymium magnets"
Jag arbetar dagligen med produkter som inehåller neodymium magneter :D
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 21 augusti 2006 13:00
Har lite svårt att se att estetiska saker kan betraktas som dom minst prisvärda produkterna. I alla fall av dom som köpt dem eftersom man ju bra köper grejer som man tycker är snygga (annars får man faktiskt skylla sig själv om man är så korkad att man köper sådant man inte tycker är snyggt:p)
Minst prisvärda vet jag inte - men dom onödigaste skulle väl i så fall vara fiskmediciner eftersom det ju indikerar att man inte skötar sina fiskar.

Annars tycker jag att länken som Azur la in om "testet" på ECO AQUALIZER var himla kul att läsa

Min ANDRA BTN, som jag köpte för två år sen för ett 540 som aldrig blev av, och som bara samlar damm i källaren, däremot...

Apropå det så skall jag nu t.o.m. klä in mina akvarier i min källare med just BTN - så visst kan man ha nytta av dom i källaren också:p.
#35 - 21 augusti 2006 15:01
[quote=Jodahl]Jepp!! Det blir grymt snyggt, men BTN är en sak som jag aldrig nånsin i hela livet kommer lägga pengar på.[/quote]

Köp något billigare alternativ då. Aquarock's bakgrunder är väldigt snygga, om än inte lika snygga, och kostar bara 2000 för 2m på pwss.

[quote=Kjell Fohrman]Apropå det så skall jag nu t.o.m. klä in mina akvarier i min källare med just BTN - så visst kan man ha nytta av dom i källaren också.[/quote]

Klä in? Menar du på utsidan som det stora malawi-karet på interzoo? I så fall vet jag vem jag ska komma på oanmält besök till när det är färdigt :-P
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 21 augusti 2006 15:06
[quote='[xstream]']Klä in? Menar du på utsidan som det stora malawi-karet på interzoo? I så fall vet jag vem jag ska komma på oanmält besök till när det är färdigt :-P[/quote]
Nja mitt 3.000 liters blir i kombination med stora moduler som på Interzoo.
men nu tänkte jag närmast på ställningen jag hade där jag skall göra alla luckor etc. med hjälp av BTN-Slimline.
#37 - 21 augusti 2006 18:07
*off topic, kan man inte bli sponsrad av BTN, åker gjärna omkring me den loggan på bilen, kan sätta en liten på karet osså bara man slipper betala 3000:- för en formgjuten bakgrund som kostar 120:- att tillverka ;) <-- notera smilisen..
#38 - 21 augusti 2006 18:12
[quote=kaj.p][quote=peterhaack]

quote]

Köp det på lantmännen istället då får du 25 kg för 70 kr. 100% rent för livsmedelsbruk. :D[/quote]

Nyttjar det inte alls i karen, känns överflödigt hehe:D
#39 - 21 augusti 2006 19:03
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Minst prisvärda vet jag inte - men dom onödigaste skulle väl i så fall vara fiskmediciner eftersom det ju indikerar att man inte skötar sina fiskar.[/QUOTE]

Mediciner är väl ändå bra ibland. Sjukdomar kan ju bryta ut av stress vid flytt, när man sätter ihop nya fiskar med dom gamla tex. Måste ju inte vara dålig skötsel.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 21 augusti 2006 19:24
[quote=roysan]*så bara man slipper betala 3000:- för en formgjuten bakgrund som kostar 120:- att tillverka ;) <-- notera smilisen..[/quote]
Då köper jag ett dussin av dig för 120 spänn stycket;)
#41 - 21 augusti 2006 19:36
Jag vet inte, om någon skulle vilja sälja en 3D-bakgrund för 120:- tror jag inte jag skulle vilja ha den i något av mina akvarier...

Mediciner, jag är beredd att delvis hålla med Kjell, men det är inte lätt ätt vara nybörjare, själv kräver jag ofta en större påse, att få håva själv och knyta påsen själv för att fiskarna ska slippa stress i största möjliga mån när jag köper dem. Om inte akvariebutikspersonalen inser att man i största möjliga mån bör undvika stress, hur ska nybörjarna lära sig det?
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 21 augusti 2006 19:40
[quote=Erik...]Mediciner, jag är beredd att delvis hålla med Kjell, men det är inte lätt ätt vara nybörjare, själv kräver jag ofta en större påse, att få håva själv och knyta påsen själv för att fiskarna ska slippa stress i största möjliga mån när jag köper dem. Om inte akvariebutikspersonalen inser att man i största möjliga mån bör undvika stress, hur ska nybörjarna lära sig det?[/quote]
Stressen ställer man nog till med själv och det är tyvärr sällan man kan skylla på affären. Fiskar i en affär är rätt vana vid att bli håvade och stressas därför inte så mycket av detta.

Detta var dock en utvikning från ämnet om minst prisvärda akvarieprylen.
#43 - 21 augusti 2006 19:57
Slamsugare har redan varit uppe men håller med där. Inget dyrt men weekendfoder är väl inget att köpa direkt
#44 - 22 augusti 2006 06:55
[quote=roysan]*off topic, kan man inte bli sponsrad av BTN, åker gjärna omkring me den loggan på bilen, kan sätta en liten på karet osså bara man slipper betala 3000:- för en formgjuten bakgrund som kostar 120:- att tillverka ;) <-- notera smilisen..[/quote]

Låter som en affärsidé, jag ska gladeligen sponsra dig med startkapital för tio bakgrunder mot en andel i företaget. Kan du faxa ett tystnadspliktsavtal och sedan maila över information om hur du tänkt tillverka bakgrunder för 120:-?

Annons