Minska utflödet

#1 - 20 november 2007 19:21
Hej!
Jag har skaffat ett innerfilter/pump till ett av mina akvarium. Ett som består av ett pumphuvudt och ett filter. Jag har det till mina räkor. Det fungerar väldigt bra, men det är aldeles för starkt. Jag måste på något sätt strypa/minska utflödet. Räkorna vill inte ha det så starkt som det blev nu. Men jag hittar ingen knapp, spak eller liknande för att själv enkelt reglera detta.

Har ni tips på hur jag kan göra för att minska styrkan?
#2 - 20 november 2007 19:58
och vad heter din pump?
#3 - 20 november 2007 20:17
skulle man inte bara kunna ta en mindre slan ock på så sätt minska utflödet? eller det kanske inte är bra för pumpen '
who knows?
#4 - 20 november 2007 20:18
Aquabee. Köpte den begagnad av en zoobutik som håller på att läggas ner.
#6 - 21 november 2007 00:16
Finns det möjlighet att fästa en slang/rör så kan du ta det.
Sen gör du massor med småhål i slangen/röret så blir det inte samma fart i vattnet.
#7 - 21 november 2007 15:21
åheim skrev:

Ja, fast utan filterhuset. Den är borttagen, så att filtret är öppet.

Norpis skrev:
Finns det möjlighet att fästa en slang/rör så kan du ta det.

Sen gör du massor med småhål i slangen/röret så blir det inte samma fart i vattnet.

Ska kolla om jag kan hitta en lämplig slang och testa ditt förslag.
#8 - 21 november 2007 15:31
ett bra knep är att trä på en bit filtermatta över utblåset och klippa/skära ett lagom hål genom mattan så att flödet blir som du vill ha det! matta bromsar upp vattnet bra och sprider ut det...
#9 - 21 november 2007 17:12
Filtermatta tror jag att jag har hemma, tror jag har reservdelar till Juwel. Kan klippa av ett sådant och testa det först. Fungerar det inte så bra, testar jag det andra förslaget.

Tack för era förslag. Nu ska jag pröva mig fram och hoppas att jag hittar en bra lösning

Annons