Minska cirkulation på natten ?

#1 - 11 september 2007 20:03
Är det någon som vet om det är en nackdel att minska cirulationen på natten ?

Bakgrunden är att jag har ett Juwel Rio 240 som numera innehåller Malawi av varierande sort plus två gibbiceps och några pansarmalar. Malawi ju vad jag förstår ha lite mer cirkulation i vattnet, så jag skaffade en cirkulationspump (en Koralia 3).

Jag funderar på att sänka cirkulationen på kvällar och nätter av lite olika anledningar:
- Pumpen brummar lite dovt, vilket är något störande. Har testat en Koralia 1 också, men den hade lite skramlande ljud istället.
- Pansarmalarna ser ut att få kämpa lite när de simmar omkring, så det känns som att de kanske skulle gilla att få lite mindre circulation under halva dygnet.
- Spontant kändes det som att när fiskarna skall "sova", så borde det bättre om vattnet inte rörde sig lika mycket.

Juwel pumpen som agerar filter kommer alltså att stå på hela tiden, så det är bara circulationspumpen som jag tänkte stänga av del av dygnet. Juwel pumpen sköter all filtrering och tillhandahåller tillräckligt med syre, så dessa bitar skall inte vara något problem.

Är det någon som vet som det finns någon nackdel att stänga av cirkulationspumpen under kvällar och nätter ?
#2 - 11 september 2007 20:18
Jag kör med mäsk-CO2 som går genom en cirkulationspump med timer, vilket innebär att på natten är den enda cirkulationen den från ytterfiltret. Har inte märkt någon effekt på fiskarna av det varierade flödet natt/dag. Har inte samma sorts fiskar som du har dock utan mindre asiatiska (se profil). Jag antar att du körde karet ett tag utan cirkulationspump och funkade det då så lär det väl göra det på nätterna nu?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 11 september 2007 20:22
Nja - snarare är väl i så fall behovet av syresättning högre på natten. Speciellt om du har växter i akvariet eftersom det annars då kan bli syrebrist
#4 - 12 september 2007 04:16
Jag har som sagt var kört karet med enbart Juwel pumpen, och det fungerade bra så syresättningen är nog fullt tillräckligt. Karet har haft rätt mycket växter tidigare när jag enbart hade Juwel pumpen och det fungerade bra, nu sedan jag växlade till malawi har de flesta växterna tagits bort så det endast finns några få mindre växter i mitten av karet. Växterna är ingen hög prioritet, utan fokus på att fiskarna skall må bra. Jag antar att syresättningen i karet kan ha blivit lite sämre genom att jag nu tagit bort rätt mycket växter, men jag har inte sett något tecken på syrebrist under den dryga vecka som karet nu stått med enbart Juwel pump och malawi.

Det jag funderar kring är snarare om fiskarna mår sämre av att det del av dygnet är ganska lugnt och del av dygnet cirkulerar rätt ordentligt. Jag funderade lite om de kanske trivs bättre av att cirkulationen är jämn över hela dygnet.

Om ingen har någon erfarenhet av det så gissar jag att det bästa är att prova och hålla ögonen öppna efter tendenser åt ena eller andra hållet.
#5 - 12 september 2007 09:03
Nja - snarare är väl i så fall behovet av syresättning högre på natten. Speciellt om du har växter i akvariet eftersom det annars då kan bli syrebrist

Instämmer. Växterna kan ju inte producera syre under natten då de inte får ljus.
Men, det bör väl bara bli bättre ju mer växter han har, då de har producerat tillräckligt med syre under natten som finns kvar i vattnet för fiskarnas behov?

Annons