Är det någon som vet om det är en nackdel att minska cirulationen på natten ?
Bakgrunden är att jag har ett Juwel Rio 240 som numera innehåller Malawi av varierande sort plus två gibbiceps och några pansarmalar. Malawi ju vad jag förstår ha lite mer cirkulation i vattnet, så jag skaffade en cirkulationspump (en Koralia 3).
Jag funderar på att sänka cirkulationen på kvällar och nätter av lite olika anledningar:
- Pumpen brummar lite dovt, vilket är något störande. Har testat en Koralia 1 också, men den hade lite skramlande ljud istället.
- Pansarmalarna ser ut att få kämpa lite när de simmar omkring, så det känns som att de kanske skulle gilla att få lite mindre circulation under halva dygnet.
- Spontant kändes det som att när fiskarna skall "sova", så borde det bättre om vattnet inte rörde sig lika mycket.
Juwel pumpen som agerar filter kommer alltså att stå på hela tiden, så det är bara circulationspumpen som jag tänkte stänga av del av dygnet. Juwel pumpen sköter all filtrering och tillhandahåller tillräckligt med syre, så dessa bitar skall inte vara något problem.
Är det någon som vet som det finns någon nackdel att stänga av cirkulationspumpen under kvällar och nätter ?