"minirocka"

#1 - 21 december 2014 14:11
Jag såg några "minirockor" på affären igår som jag blev så förtjust i, vad kan dessa ha för namn tro?

//Inger
#2 - 21 december 2014 14:29
Var det en äkta rocka?

de minsta är hystrix, scobina, reticulata.. Det finns även andra arter som blir hanterliga men det kräver lite mer förkunskap.. Många av de bruna arterna som börjar bli vanliga tror jag blir mindre men då gäller det att iaf kunna urskilja indikatorerna på hur stor den ska bli..
#3 - 21 december 2014 14:32
Valpar kanske:)?
#5 - 21 december 2014 14:52
Var det en äkta rocka?

de minsta är hystrix, scobina, reticulata.. Det finns även andra arter som blir hanterliga men det kräver lite mer förkunskap.. Många av de bruna arterna som börjar bli vanliga tror jag blir mindre men då gäller det att iaf kunna urskilja indikatorerna på hur stor den ska bli..

Kan jag våga mig på, att det kanske skulle kunna vara någon Hypancistrus (förmodligen gör jag bort mig helt nu)?

Anders; "rockvalpar" antar jag att du menar :D.

//Inger
#6 - 21 december 2014 14:55
[QUOTE=stefanr72;1720318]Nåt liknande dessa?

Ja Stefan, väldigt lik den på tredje bilden uppifrån.

//Inger
#7 - 21 december 2014 15:07
Såg den ut ungefär så här https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1485&SOK=1 eller så här https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267&SOK=1

Jag skulle gissa att det var nå'n art ut släktena Sewellia eller Beaufortia du såg. De brukar ha allehanda fantasifulla handelsnamn, som Hong Kong Pleco (trots att det är en grönling och inte en mal), och minirocka :p
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 21 december 2014 15:24
Vet inte riktigt vad du menar med tredje bilden uppifrån för när jag klickar på länken så får jag upp en del drös med foton som tredje bilden uppifrån.
Dock så liknar ju grönlingarna i familjen Balitoridae rockor en del. I Zoopets artbeskrivningar så finns sådana i släktena Gastromyzon, Beaufortia och Sewellia.
En annan grupp av fiskar som liknar minirockor är arterna i släktet Brachirus (ibland Euryglossa) och B. panoides har jag sett i handeln
#9 - 21 december 2014 16:25
Efter att ha tittat på lite bilder, så tror jag att det är en Sewellia.

//Inger
#10 - 24 december 2014 09:35
Finns sewellia i en butik hos mig. Är de bra algätare?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 24 december 2014 10:13
Inger H skrev:
Efter att ha tittat på lite bilder, så tror jag att det är en Sewellia.

//Inger

Alla Gastromyzon, Beaufortia och Sewellia liknar varandra rätt mycket. Vad som skiljer är främst teckningen
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 24 december 2014 10:14
Luckyman skrev:
Finns sewellia i en butik hos mig. Är de bra algätare?

Nja, de äter alger men bra är nog att överdriva
#13 - 25 december 2014 12:14
Visst är dom fina, Inger! Jag har tittat på dom många gånger, men än så länge har ingen "hittat hit", men det kommer nog ;)
#14 - 25 december 2014 12:27
Ett långsmalt strömakvarium med en jäkla fart på vattnet och ett gäng av dessa juveler hade varit jäkligt fränt. Ett strömakvarium står högt på min önskelista, finn mängder med kul saker att hitta på...:)
#15 - 25 december 2014 12:58
Ja Helene, jag blev väldigt förtjust i dom :)

Anders; Jaha det är strömt vatten som gäller, har inte hunnit läsa på än. Så dessa ska alltså ha strömt vatten för att trivas?
Malawisar och Sewellia då kanske ;)

//Inger
#16 - 25 december 2014 13:15
Ja, det var ju en blandning som troligen tagit en ände med förskräckelse:p...
Ofta kan man se på fiskarna hur de har det naturligt där de kommer från, platta fiskar och som Sewellior kraftig sugmun har de det säkert väldigt strömt i naturen. Även deras ryckiga simsätt skriver under detta...:)
#17 - 25 december 2014 13:44
De där fenorna, som gör att de ibland kallas rocka, är väl ombildade till sugkoppar, om jag har fattat rätt :)
#18 - 25 december 2014 14:19
Shepard skrev:
De där fenorna, som gör att de ibland kallas rocka, är väl ombildade till sugkoppar, om jag har fattat rätt :)

Det stämmer bra det! :)
#19 - 25 december 2014 14:22
stefanr72 skrev:
Det stämmer bra det! :)

Så de använder fenorna att suga sig fast med, snarare än en sugmun, som sugmalar har :)
#20 - 25 december 2014 15:22
..vilket också gör att de är galet jobbiga att håva upp när de väl sitter på en plan yta, att fånga tex kuhliiålar är lätt i jämförelse :) Men roliga små typer med intressant beteende är de.
#21 - 25 december 2014 17:35
ansjo skrev:
Ja, det var ju en blandning som troligen tagit en ände med förskräckelse:p...

Ofta kan man se på fiskarna hur de har det naturligt där de kommer från, platta fiskar och som Sewellior kraftig sugmun har de det säkert väldigt strömt i naturen. Även deras ryckiga simsätt skriver under detta...:)

Tack för den informationen :). Skojade förstås angående malawisarna, fast det förstod du väl :)

//Inger
#22 - 25 december 2014 17:55
Jodå, det hajade jag nog:D

Annons