Minirecension av JBL Cristal Profi 250...

#1 - 9 maj 2005 21:54
[font=Verdana, Arial, Helvetica][font=Verdana, Arial, Helvetica][size=2][color=midnightblue] Fick hem min JBL Cristal Profi 250 idag från tyskland.. startade upp den och jag är faktisk jätte nöjd med den.

Den är väldigt tyst ger nästa inget ljud ifrån sig alls, om man vill höra den måste man nog låta örat vara vilande på själva filtret för att höra något... så bra är den.

Den kom med allt som behövdes för att driva igång den allt slangar och rör är i svart/mörk brun, själv tycker jag att det är snyggare med mörkbrunna färgen bättre än grönt som man får med i Eheims packet.

Detta ingår:
* Svart/mörkbruna rör och slangar i diverse böjar mm.
* 2 enkelkranar för montering av slangarna till ytterfiltern med vattenstop, dvs man kan stänga av vattenflöde när man ta bort de från ytterfiltern. Mycke bra funktion för rengöring…
* 6 st sugfot
* 2 st strilrör
* En ”lilly pipe”
* insugningrör + sil

5 Filtermaterial som ingår, olika filter material är ju jättebra... bl. annat:
* JBL filterball, filter biobollar i botten
* JBL Cermec, keramikrör i första facken nedifrån
* JBL filterpad f15, 3 st filter skumplast
* JBL filterpad f35, 2st f15 + 1 st f 35 filter skumplast
* JBL filterpadvl, filter vadd

Filter materialen är indelad i olika korgar, mycket lätt att ta ut för byte lr rengöring

Har lagt upp lite bilder som ni kan se på: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=408389&gid=409829

filtervolymen är förvånadsvärt stort, vad sägs om 7 liter!!! 4 års garanti skadar väl inte heller hehe.. ;)

Allt detta för bara 69 euro + 17 euro i frakt!!! Dvs under 800kr!! Vad mer kan man begära???

Ska uppdatera recensionen efter när jag har använt den ett tag.. om några veckor lr så..

Mer ingående detaljer lr tekniska data kan ni läsa här:
http://www.jbl.de/uk/tech/uk_cristal_profi.html#1[/color][/size][/font][/font]
#2 - 10 maj 2005 03:07
[QUOTE=DreamB][font=Verdana, Arial, Helvetica][font=Verdana, Arial, Helvetica][size=2][color=midnightblue]
filtervolymen är förvånadsvärt stort, vad sägs om 7 liter!!! 4 års garanti skadar väl inte heller hehe.. ;)

Allt detta för bara 69 euro + 17 euro i frakt!!! Dvs under 800kr!! Vad mer kan man begära???
[/url][/color][/size][/font][/font][/QUOTE]

jag säger (cut and paste) 60702 JBL Cristal Profi 250 Up to 250 l 5300 ml

där står det att filtervolumen är på ringa 5.3 l.. så...
nepp tackavetjag AM-tops filter.. köpte ett 3338 för 499 danska + frakt (köpte annat oxå så frakten blev dyrare än den skulle bli om jag bara köpt filtret) ca 250...
#3 - 10 maj 2005 10:47
[font=Verdana, Arial, Helvetica][font=Verdana, Arial, Helvetica][size=2][color=midnightblue]i deras site står det 5.3 "filter massa" men i packet som jag har i handen står det 7 liter filter volym... 7 liter stämmer nog för att det är rätt så stor.

Jag tror att de räkna så här:
själva behållare är på 7 liter men pumpen tar upp lite plats i behållaren så den volym som man utnjyttjar är 5.3 liter filters volym till filter massa...

Samma sätt att beräkna filtervolym är det nog för am-top och eheim..

så en am-top 3338 är lika stor i filtervolym som en JBL 250, det som skiljer de åt är nog pumpkapasitet, det som ingår, kvalite och inte minst garanti...[/color][/size][/font][/font]
[font=Verdana, Arial, Helvetica][font=Verdana, Arial, Helvetica][size=2][color=midnightblue]
Jag hade funderingar att köpa en am-top i början men märker att JBL är mycke billigare om man räkna med allt som ingår.. och jag behöver inte så stor pumpkapasitet i min 110 liters kar.

1 liter bio bollar kostar ca 100kr
+ makaroner ca 50-100kr beronde vad man köper
+ skumplast ca 50kr st och man får ju rätt så många i packetet
+ filter vadd och mm..

Sen är det 4 års garanti med vilket är mer än vad de andra ger...

JBL är en av de stora tillverkare i tyskland för akvarietillbehör vilket man kanske inte kan säga om am-top...

499 dkk * 1.25 = 624
70 euro * 9.15 = 640

dvs de kostar samma men du får mer i JBL än i am-top!!!
[/color][/size][/font][/font]
#4 - 10 maj 2005 12:15
rättar dig lite.. itt am-top 3338 är "samma" som ett profi 500
(den är 24*24*42 höjd)
ditt 250 är http://www.aquadiskont.com/shop/product_info.php/products_id/1060

så , jämför gärna mitt 3338 med 500 så ser du tydligt hur mkt pengar jag tjänade.... (filtermatterial har jag så det står härliga till redan)

Annons