Minimal värme ökning?

#1 - 11 februari 2008 19:35
hallå.

Har planer på att starta ett svensk-saltvatten kar till sommaren men vill vara väl förberedd.
Hade tänkt att ha fiskar som lever på grunda sanbottnar där det kan bli ganska varmt (23-25C ??) undrar bara hur man kan hålla nere värmen?
hade tänkt att ha de i ett litet 50L som har heltäckande ramp, hur ska jag då göra för att inte det ska bli så varmt? nu är det ca 26C i akvariet och de står i ett rum där temperaturen är på ca 24C.
Vill heller inte köpa dyra kylanläggningar.
#2 - 11 februari 2008 20:07
sätt in en liten fläkt i rampen och se vad resultatet blir och ha inte tänt så många timmar sen så borde du få närmare rumstemp.
#3 - 11 februari 2008 20:12
skulle funka:) men då måste man vell göra hål i täckglaset`? vart kan man få tag i en liten pump som tål lite fukt? pris?
Bilagor:
#4 - 11 februari 2008 20:39
axeisi skrev:
skulle funka:) men då måste man vell göra hål i täckglaset`? vart kan man få tag i en liten pump som tål lite fukt? pris?

Om du har en heltäckande ramp så samlas mycket värme i den, om du har täckglas oxå så borde du börja med att bara plocka bort täckglaset och se om det blir nån skildnad men sen borra lite småhål och montera in en 12v datorfläkt (finns billigt att köpa med styrning) och sen letar du upp nån gammal lös nätadapter från en bärbar cd-spelare eller vad du kan tänkas ha liggandes, den måste inte va på 12v, 9v kan funka bra oxå om den inte är för klen bara, i vissa fall funkar så svaga som 6v men det beror lite på modell och fläkt :)
sen inte glömma lite hål på motsvarande sida så du får genomströmmning oxå.
#5 - 11 februari 2008 20:42
sen en liten kul detalj, om du köper en datorfläkt med blå lysdiod i får du lite månljus på köpet oxå ;)
#6 - 11 februari 2008 21:06
I mitt räkkar så blev det skit varmt förra sommaren! då tog jag bort rampen och satte en fläkt brevid karet, sen blev det bra värme igen!
#7 - 12 februari 2008 18:36
men en dator fläckt tål vell inte funktigheten?
Hmm hår kanske ändra planer och ha det i ett 100L med alu-ram men vill igentligen ha helglas med svart silicon:P
#8 - 12 februari 2008 18:49
axeisi skrev:
men en dator fläckt tål vell inte funktigheten?

Hmm hår kanske ändra planer och ha det i ett 100L med alu-ram men vill igentligen ha helglas med svart silicon:P

Datorfläktar kan va ganska tåliga, hade själv en som va så full med damm att jag inte kunde få rent den och då körde jag den under vattenkran ett tag och sen skakade ur lite vatten och kopplade in den igen utan problem, men skulle du få problem med den så är det bara att köpa en ny för 20kr ;)
dessutom skulle du kunna limma på nån plastbit under den som skyddar mot uppstänkande vatten, hög luftfuktighet tror jag inte är några problem och så länge den är igång så drar den ju in torr luft om du sätter den på att trycka in luft i karet.
#9 - 12 februari 2008 18:58
Fuzzop skrev:
Datorfläktar kan va ganska tåliga, hade själv en som va så full med damm att jag inte kunde få rent den och då körde jag den under vattenkran ett tag och sen skakade ur lite vatten och kopplade in den igen utan problem, men skulle du få problem med den så är det bara att köpa en ny för 20kr ;)

dessutom skulle du kunna limma på nån plastbit under den som skyddar mot uppstänkande vatten, hög luftfuktighet tror jag inte är några problem och så länge den är igång så drar den ju in torr luft om du sätter den på att trycka in luft i karet.

Sant, problemet är bara att den måste vara ganska så liten:Pman bör kanske ha en vid varje öppning? en som drar inn och en som blåser ut? eller är det overkill? vart finns billiga och prisvärda fläkt(ar) då?
#10 - 12 februari 2008 21:44
axeisi skrev:
Sant, problemet är bara att den måste vara ganska så liten:Pman bör kanske ha en vid varje öppning? en som drar inn och en som blåser ut? eller är det overkill? vart finns billiga och prisvärda fläkt(ar) då?

jag skulle nog tro att det räcker med en fläkt, eller börja med en iaf och se, kolla tradera eller din lokala datorbutik :)
#11 - 12 februari 2008 21:53
Datafläcktar används ofta av saltvattensakvarister och det brukar alldrig bli några problem. Det finns en komersiell produkt från grotech med 4 fläcktar som är reglerbara.
Du får absolut bäst effekt med att ha fläcktarna att blåsa in, det är rätt beprövat.

//NiXoN
#12 - 12 februari 2008 22:28
Fläkten skall blåsa över ytan av akvariet och du bör köra utan täckglas. Metodiken är att du blåser relativ torr luft över vattenytan och förstärker på det sättet avdunstningen från karet. Denna förbrukar värme och det är inte ovanligt med en temp på 2-3 grader under rumstemperatur med en sådan uppsättning. Du måste däremot fylla på det avdunstade vattnet ganska ofta och kan då göra det med iskallt sötvatten och då sänker du temp ytterligare.

MVH Lasse
#13 - 13 februari 2008 06:51
http://www.tradera.com/Flakt_60_60_mm_12_Volt-auktion-57677482

ett exempel på en liten billig fläkt, dock utan styrning eller lyse, såg ingen mindre än 120mm med led och styrning.
du kan ju alltid kolla på ebay oxå.
#14 - 13 februari 2008 12:01
Bygga in fläkt är nog det enda, med de förutsättningarna.

Ang. datafläktar... Ju mindre de är, desto mer oväsen för de (pga högre varvtal), och desto mindre luft flyttar de på, så stora fläktar är bra. Ha gärna flera fläktar; ju mer luftrörelse du får desto större blir avdunstningen, och därmed kyleffekten. Jag körde med öppet kar (hängande lampa), och en 30 cm kontorsfläkt på fullt ös som blåste snett över ytan.
Isolera gärna akvariets sidor och botten med frigolit.

Frys gärna in några 1.5 liters PET flaskor med vatten också, så du har en Plan B om temperaturen verkar bli alldeles för hög någon varm dag.
#15 - 13 februari 2008 15:05
Har inte testat detta, det är bara en spekulering:
Bör man inte, relativt billigt och enkelt, kunna bygga en vattenkylare med en minikyl som man leder in slangar i (slangar av modell smalare för maximal kyld yta per mängd vatten, ihoprullade så att man får in en lång bit slang i kylen), kopplade till ett ytterfilter?
Sen kan man laborera med längden kyld slang/effekt på kylen för att få önskad temp i karet
#16 - 13 februari 2008 16:37
tack för svaren.
får bli att sätta i två fläktar då. en inn och en ut.
Men har nu börjat fundera på om inte 50L är för litet.
Eller vad skulle man kunna ha i det? hade tänkt mig någon(ra) små krabbor, några räkor. vill ha blå musslor men hur klarar de sig? ochg vad för växter kan man ha? är det kanske ett bättre val att ha ett 100L men aluram. då behöver jag ju inte vela med att borra hål i lock osv.? är det stor skillnad på beteende i 50 resp 100L?

Annons