Hej gladhertha,
jag vill verkligen inte ta bort din glädje på ditt minikar men personligen tycker jag att 12 liter är minimum även när det gäller "bara" dvärgräkor. "Tumregeln" som jag introducerade här från
Tysklands räkexpert säger: 1 räka per liter filtrerad vatten och 1 räkor per 2 ofiltrerad vatten. Denna regeln används ju flitig här på forumet. Men tyvärr dock OFTAST FEL. Det finns ju en undergräns på vattenvolym. Annars kann du ta 1 liter mjölkpaket stoppar i en filter plus EN körsbärsräka - matematiskt korrekt och helt enligt regeln. ;)
1. Dvärgräkor är "flock"djur och för att både du och dina räkor skall trivas så skall du ha minst 6 stycken.
2. Räkor är MYCKET känsligare mot dålig vattenkvalité än fiskar (nitrat/nitrit, för högt ph, metaller etc.). De blir inte bara sjuka som fiskar så att man hinner behandla de och/eller åtgärda problemet. De dör direkt.
3. Att hålla balans i ett minikar (med eller utan filter) är mycket svårare än normalt. Inkörningstiden behöver var längre, typ 4 veckor minst.
Komibinationen minikar och räkor är verkligen roligt. Jag gläds åt min lilla minikar varje dag och mycket mer än åt min 10 gånger större 160 liters. Detta beror nog mest på just storleken och därmed möjligheten att kunna placera det så nära där man befinner sig. På skrivbordet eller brevid soffan. I Tyskland är räkorna jättepoppis och det känns att det börja här i Sverige också nu.
Mitt tips.
- Skaffa ett något större "kar" eller vas. Det behöver inte vara så mycket större i ytan. Mitt är ju bara 24*24cm och 29cm hög. Så det platsar fortfarande på ditt skrivbord (
äldre bild här).
- Om du inte störs ut av "blubb"ljudet från luftpumpen så skulle att rekommendera dig att koppla skumfiltret (billi eller tetra eller vad den nu heter) till den.
- Inspiration och info om nanokar med räkor på engelska:
PDF-fil
- Gör ett studiebesök hos före detta e-handelsbutik
akvakompis som bedriver nu en privat hobbyodling ut av dvärgräkor (det enda jag känner till i Sverige). De är jättetrevliga och finns i Jönåker mellan Nyköping och Norrköping - altså inte alls långt bort från Stockholm.
Hejhopp. Ralf
P.S.: Jag gillar ditt lilla avatarfoto. Speciellt med tanke på ditt nickname: "glad"hertha.