Minikar (ca 17x17x17)

#1 - 3 september 2005 17:13
Har startat ett litet minikar som jag ska ha räkor i främst, den har ca måtten 17x17x17,5 (lxbxh). *hur räknar man ut liter nu igen?*. Har redan en körsbärsräka som imorrn ska få lite kamrater.
Såg denna; http://www.aquabotanic.com/contest2004/tank_43/Tank_43_Details.htm
Det är ett 5,6l kar med guppy? Låter lite skumt? Eller?

Vill gärna se bilder på fler minikar. Lite insperation sådär! ;)
#2 - 3 september 2005 17:24
17x17x17,5=5 liter

5,6 liter med guppys låter väldigt konstigt såvida men inte har några guppyyngel
och släpper ut de i ett större kar sedan.
Jag ska också starta upp ett litet kar så fort jag får pengar.
#3 - 4 september 2005 00:03
2 körsbärsräkor kan du ha.
5st om du har vattenrening igång.
#4 - 4 september 2005 01:59
Hej gladhertha!!!
Miniakvarium är helt OK.
Har ett akvarium(40x25x25) 25 liter som fungerar utmärkt!!!! i ca 3 år:-)
MVH Marta
Ställ gärna frågor om du vill!!!!
:-)
#5 - 4 september 2005 08:04
Har luftpump. Gör vattenbyte en gång i veckan. Rening tror jag dock inte behövs. Har sett massa olika miniakvarium (4-10l) utan rening. Tror de är rätt lugnt.
Den står på mitt skrivbord och är ett fint blickfång. Ska skaffa fler räkor och en växt idag. :) Kanske inom en framtid skaffar bottenfilter eller dyligt, om de får plats...
Bilagor:
#6 - 4 september 2005 08:12
Länken jag skickade var ett kar på 5,6l och hade guppy. Mitt är på 5l. Jag har länge förklarat för nybörjare att fisk inte funkar i en skål osv osv. Sen hör jag andra och ser andra ha ett par Dvärgrasboror eller ca 2-3 endlerhanar? Kan man de eller är de lika dåligt som att ha slöjdsjärt i en skål?
#7 - 5 september 2005 10:12
Hej gladhertha,

jag vill verkligen inte ta bort din glädje på ditt minikar men personligen tycker jag att 12 liter är minimum även när det gäller "bara" dvärgräkor. "Tumregeln" som jag introducerade här från Tysklands räkexpert säger: 1 räka per liter filtrerad vatten och 1 räkor per 2 ofiltrerad vatten. Denna regeln används ju flitig här på forumet. Men tyvärr dock OFTAST FEL. Det finns ju en undergräns på vattenvolym. Annars kann du ta 1 liter mjölkpaket stoppar i en filter plus EN körsbärsräka - matematiskt korrekt och helt enligt regeln. ;)

1. Dvärgräkor är "flock"djur och för att både du och dina räkor skall trivas så skall du ha minst 6 stycken.
2. Räkor är MYCKET känsligare mot dålig vattenkvalité än fiskar (nitrat/nitrit, för högt ph, metaller etc.). De blir inte bara sjuka som fiskar så att man hinner behandla de och/eller åtgärda problemet. De dör direkt.
3. Att hålla balans i ett minikar (med eller utan filter) är mycket svårare än normalt. Inkörningstiden behöver var längre, typ 4 veckor minst.

Komibinationen minikar och räkor är verkligen roligt. Jag gläds åt min lilla minikar varje dag och mycket mer än åt min 10 gånger större 160 liters. Detta beror nog mest på just storleken och därmed möjligheten att kunna placera det så nära där man befinner sig. På skrivbordet eller brevid soffan. I Tyskland är räkorna jättepoppis och det känns att det börja här i Sverige också nu.

Mitt tips.
- Skaffa ett något större "kar" eller vas. Det behöver inte vara så mycket större i ytan. Mitt är ju bara 24*24cm och 29cm hög. Så det platsar fortfarande på ditt skrivbord (äldre bild här).
- Om du inte störs ut av "blubb"ljudet från luftpumpen så skulle att rekommendera dig att koppla skumfiltret (billi eller tetra eller vad den nu heter) till den.
- Inspiration och info om nanokar med räkor på engelska: PDF-fil
- Gör ett studiebesök hos före detta e-handelsbutik akvakompis som bedriver nu en privat hobbyodling ut av dvärgräkor (det enda jag känner till i Sverige). De är jättetrevliga och finns i Jönåker mellan Nyköping och Norrköping - altså inte alls långt bort från Stockholm.

Hejhopp. Ralf

P.S.: Jag gillar ditt lilla avatarfoto. Speciellt med tanke på ditt nickname: "glad"hertha.
#8 - 5 september 2005 10:52
får ja låna denna tråd å fråga vart man kan få tag på sådana minkar som är ca: 15x15x15 - 18x18x18cm ...typ...gärna i glas då.
#9 - 5 september 2005 11:28
Hej sascha,

det är just det som är det största problemet. Jag personligen föredrar helglas, altså då menar jag inte ihoplimmade. Sånt finns nog inte i akvariaaffären (förutom Tropicas 8 liter Aquacube som är det absolut snyggaste som finns men på tok för dyrt, omkring 2.500 sek :(). Du skall nog kolla lite runt i inredningsbutiker eller Åhlens/Ikea. Kika efter helglasvaser. Men som jag skrev tidigare. Skillnaden i bottenytan mellan 17/18 cm och 24/25/26 cm är nog inte så stort men volymen ökar ju avsevärt. Själv började med min 12liter guldfiskskål men det blir jobbigt med förstorningseffekten plus att det blir så lätt sk*tigt längs med väggen om inte glas går rakt ner.

Mitt vas fick jag lånar från en kompis. Han köpte det i en inredningsbutik. Men de har tyvärr inte fler. Jag kollade just idag med en bekant som driver en inredningsbutik i Nyköping (förövrigt är han också aktiv akvarist och passiv zoppare, *wink, wink*). Han letade efter sånna förra veckan på en mässa och får något interessant nästa vecka.

Jag känner mig också sugen att ha ett yttligare på mitt skrivbord på jobbet. Så hittar du något lämplig så får du gärna tipsa om det. Stör du dig inte ut av silikonkanterna kan du annars alltid köper små ihoplimmade standardkar för en liten peng (på Akvarielagret t.ex.). De gör också kar efter egen mått.

Hejhopp. Ralf
#10 - 5 september 2005 13:48
Hej Ralp. Jag vet att 5l inte är mkt och jag är ett stort fan av räkor och har räkor i alla mina kar. Jag försöker förbättra och ändra det lilla karet så gott de går. Grejjen är att det är en fråga om både pengar och tid. Detta är endast ett litet projekt som jag starta igång för att mitt intresse helt enkelt säckat ihop och jag kände för lite förnyelser. Jag har inte så mycket pengar som en vuxen, myndig männska med inkomst. Jag får mitt bidrag på 500 kr månaden och det ska jag klara de mesta på ;P jag e lite av ett köpfreak *host*. Har 2 crystal red och 1 körsbär i det lilla karet. Och kan max ha en dvärgräka till. Kommer antagligen köpa ett skumgummifilter men måste första kolla lite på mått och sånt. Akvariet är också välvt runt om så jag måste kolla form och massa sånt. *Glasskål från Åhlens*. Vad jag ser nu så flockar de tre räkorna och ser ut att må bra. Ta t.ex Aquacube, där har jag på nästan alla ex. sett räkor.

Och jag lär inte få plats med ett större kar. ;) mitt skrivbord är inte alls stort och kommer bara bli mindre för att få plats med ett 250-400l när jag flyttar ner i källaren ;P Fast jag kommer säkert kila in ett minikar både här å där ;P

Har mejlat Akvakompis genom andra ärenden och köpt vattentester när de var i gång förut. Verkar seriösa. Grejjen är att om man är 11 år har man inte världens största frihet att närsomhelst kika ner i nyköping om du förstår vad jag menar ;P Men man får väll hoppas ;P

Kul du gillade min avatarbild. ;) Lillasyster i bakgrunden som härmar samma min. Fick bilden i precis rätt sekund. :P
#11 - 5 september 2005 14:57
Hej gladhertha,

mitt inlägg var inte menat som kritik mot dig. Jag blev nog mest upprörd över att denna "tumregel" används fel och som ett lag allt för ofta de senaste tiden. Detta trots att jag förklar gång på gång. ...

Jag förstår din situation och eftersom jag som vuxen anser att det svårt nog att hushålla med sina pengar inom akvariehobbyn så lär det vara ännu tuffare att klara det med fickpengar. Men just därför vill jag varna dig. Räkorna är otrolig dyra i Sverige och de dör sååå lätt (iallafall hos mig, trots alla möjliga ansträningar). Så planeringen och tålamod blir nog extra viktiga. Annars blir det lite väl många besök på affärena.

Minikar är perfekta för räkör men en visst minimum volym skall man nog ha. Om du ta ett DINA4 blad och falsa det till ett kvadrat så ha du en bottenyta på 21*21cm (vid en höjd på samma 21 skulle det redan vara 9,2 liter - nästan dubbelt så mycket som nu). Visst får du plats med det på ditt skrivbord någonstans. Det är ett större problem att hitta såna kar/vas någonstans.

Hejhopp. Ralp

Offtopic:
Mitt förslag. Övertala dina föräldrar att göra en besök på Kolmårdens djurpark. Trevligt familjeutflykt och svart att tacka nej som föräldrar. På vägen passar ni på att hälsa på f.d. akvakompis i Jönåker. De är inte bara seriösa som du skriver - de är också jättetrevliga och säkert villig att visa upp sin jättefin lokal (efter anmälning förstås ;)). Skulle det passar så stannar ni även i Nyköping så kan jag sponsar dig med mitt "gamla" guldfiskskål, lite javamossa och en halv, oanvänd skumfilter.
#12 - 5 september 2005 15:04
Hej igen Ralp!
Jag förstår att det inte alls var menat som kritik, och om de vore de så tar jag inte sån skit! :) Jag vet hur dyrt de är du! Haha. Crystalred räkor två st kostar 150:-!!! Ih! Å körsbärs runt 60 kr. Men hos mig verkar de trivas och nästan alla mina har fortsätt leva.

Kolmården har vi vart på många gånger! ;) Men det närmaste lovet hoppas jag att pappa och jag kan köra ner till skåne. På hemvägen kanske man kan ta sig en titt i både Jönåker och Nyköping. Även om jag skulle vilja köpa räkor där så är de ju väldigt riskabelt en resa som en hemväg från Nyköping tror jag inte de små djuren klarar.
Fd.? Menar du att jag ska titta in i en nedlagd butik eller vadå? ;P Skulle vara super och vi fick tag på din gamla skål å filter! ;)
#13 - 5 september 2005 16:38
Jisses.

11 år, och skriver svenska tjugo gånger bättre än mig och många andra som är betydligt äldre. Men inte bara det. 11 år och är uppenbarligen både smartare än både mig och många andra...

jisses, så gnäller folk över att barn och ungdomar idag saknar vett.
#14 - 5 september 2005 16:47
[QUOTE=libbelibbe]11 år, och skriver svenska tjugo gånger bättre än mig och många andra som är betydligt äldre. Men inte bara det. 11 år och är uppenbarligen både smartare än både mig och många andra...

jisses, så gnäller folk över att barn och ungdomar idag saknar vett.[/QUOTE]

en del ungar saknar vett men långt ifrån alla.
#15 - 5 september 2005 17:10
[QUOTE=libbelibbe]11 år, och skriver svenska tjugo gånger bättre än mig och många andra som är betydligt äldre. Men inte bara det. 11 år och är uppenbarligen både smartare än både mig och många andra...

jisses, så gnäller folk över att barn och ungdomar idag saknar vett.[/QUOTE]

Skönt å veta! ;) :D

Annons