Hej Ronna!
Vi har gått med i Svenska MiniGris Sällskapet som bildades imsluitet av år 2003. Adressen är http://clic.to/smgs/
Där finns tips, regler, uppfödare m.m.
Vi har en minigris på ca 25 kg, svart (kastrerad galt) och som heter Isidor. Han är född i september 2002. Han har ju en del egenheter, som alla grisar har: Välter alla stolar han kan hitta för det KAN ju finnas mat under; Han nafsar alla besökare i bakhasorna för att HAN är KUNG i huset. Grisar är ju som bekant väldigt rangordnade och revirinriktade. Jag skulle inte rekommendera en gris till småbarnsföräldrar för det finns en risk att grisen går lite väl hårt åt det lilla barnet för att hävda sin makt. Det är inga problem att få ut honom när han behöver göra sina behov - Inte ens när det är 20 grader kallt! Han ville inte gå ut i början av vintern, men eftersom vi inte gav honom något alternativ (sköt ut honom handgripligen), så försotd han vad som gällde och efter det är det inga problem. Man måste visa med handkraft (OBS inte våld!) vad som gäller.Han "glömmer" reglerna ibland och då får man påminna honom...Han går inte i koppel, men följer mig ("mamma" och kung) överallt och nafsar aldrig efter mig, men maken och barnen (17, 14 och 7 år gamla) får finna sig i att bli hunsade. Dessutom är han alltid hungrig - oavsett om han är proppmätt eller inte. aär inte vaccinerad mot rödsjuka - Jag pratade med länsveterinären om detta och eftersom det inte finns så många grisar i trakterna, är heller inte risken så stor att han han ska få det. Skulle han ändå få det, var det lätt att behandla. Det skulle kosta massor att ta hit veterinären för att vaccienera EN gris. Han är försäkrad med en favoritförsäkring och det täcker det mesta. Då han har en tendens att bli väldigt stressad ifall det är många på besök, har jag byggt en stia under vindstrappen där han kan ha det lite lugnare och får vara ifred. Han blir också instängd där nattetid, för annars lär han nog hamna i vår säng och det finns ju gränser...
Grymt, från Isisdor och hans familj
Lotta Norlin