Minidammreklam

#1 - 12 juni 2006 10:42
Ett varuhus säljer en minidamm med pump till extrapris:
http://www.rusta.se/product.asp?produkt=DAMM+MINI+170+liter&kategori=Bevattning%2F+Pumpar%2F+Dammaterial+Tr%E4dg%E5rd&p=62951130
(dessutom lämnar man rabatt på trädgårdstomtar...)
några fler foton:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=316566&gid=447057
"Hopfällbar"?Någon som kan berätta mer om den?
<<<(^:>*
#2 - 12 juni 2006 10:54
det var en fräck liten damm...måste skaffa en sån och a på altanen med kanske nån fisk..tror ni man kan ha fisk i den om har den ute året runt??
#3 - 12 juni 2006 10:58
Visst kan du ha fisk i året runt, det vill säga om du gillar djupfryst fisk.;)
#4 - 12 juni 2006 13:53
men blir ju onekligen sugen. MEn det jag funderar på är; är det inte överhängande risk att en fisk blir kokt i en sådan liten vattenvolym mitt i sommaren? det blir ganska varmt även i skuggan vissa dagar....
#5 - 12 juni 2006 14:23
[QUOTE=Pechvogel]men blir ju onekligen sugen. MEn det jag funderar på är; är det inte överhängande risk att en fisk blir kokt i en sådan liten vattenvolym mitt i sommaren? det blir ganska varmt även i skuggan vissa dagar....[/QUOTE]
Ja skuggplats är nog att rekommendera i alla fall.
Men 100 grader lär det nog aldrig bli.
Någon tålig tropisk fisk kanske - platy? - kardinalfisk?
#6 - 12 juni 2006 14:35
[QUOTE=erikthur]Ja skuggplats är nog att rekommendera i alla fall.
Men 100 grader lär det nog aldrig bli.
Någon tålig tropisk fisk kanske - platy? - kardinalfisk?[/QUOTE]

menade inte 100 grader men tillräckligt varmt för en plågsam död :/ men om man har (som du säger) en bra skuggplats så kanske det går med någon tropisk fisk....
#7 - 12 juni 2006 14:41
Tyckte den var söt med sin lilla fontän. Undra bara hur man viker ihop den. Är det mjuk plast på sidorna. Hade jag haft uteplats hade jag definitivt köpt en sådan!
#8 - 12 juni 2006 18:34
[quote=Pechvogel]men blir ju onekligen sugen. MEn det jag funderar på är; är det inte överhängande risk att en fisk blir kokt i en sådan liten vattenvolym mitt i sommaren? det blir ganska varmt även i skuggan vissa dagar....[/quote]

Rimligen inte större risk än att de blir kokta i akvariumet inomhus. Det är ju inte så stor skillnad inne eller ute om man har det i skuggan vill säga. Och ute har man inte en massa lysrör som värmer och det blir svalare på natten också.

/Viggen_l
#9 - 12 juni 2006 18:37
Såg den och tror den låg på 170 liter och helt i plast.När du tömmer den så viker du bara in sidorna :)
#10 - 12 juni 2006 18:49
varför skulle man inte kunna ha den innomhus?
#11 - 12 juni 2006 18:51
Säkert bara för den är i plast och kan gå söder lätt.
#12 - 12 juni 2006 18:54
ok. men om de rymmer 170l vatten så borde dom väl bygga den ganska sääker i alla fall?? blev ganska sugen på en sån,, men ja har sol hela dan o hela kvällen på balkongen, så ja tror de blir för varmt
#13 - 13 juni 2006 00:18
[quote=Guy Palm]Visst kan du ha fisk i året runt, det vill säga om du gillar djupfryst fisk.;)[/quote]

går ju alltid slänga i stor stygg doppvärmare för vintern ;) men blir inte billigt.
#14 - 16 juni 2006 09:13
Jag köpte en sån redan när de kostade 300:- tyvärr har jag ingen bra plats för den hemma. Plasten är mjukplast, även om den är ganska tjock bågnar den i botten så som syns på bilderna. Ibland känns det som en tidsfråga innan den ger sig helt, Jag hade min uppställd i badrummet en tid, plasten blev lätt ful av kalk, men det gick att snygga till den. Att det inte är en livstidsinvestering kan man ju själv räkna ut av priset, men motsvarande den pump som ingår ligger väl runt 200:- eller mer i zoohandeln. Min pump använder jag nu i ett akvarium, dammen hoppas jag kunna låna lite plats för nu i sommar, man borde kunna göra ganska häftiga arrangemang om man pysslar lite. Den måste stå på ganska plant underlag, det får inte luta mycket. Risken för att det skulle bli för varmt i den för vanliga akvariefiskar eller guldfiskar tror jag är minimal, särskilt om man använder fontänen.
#15 - 25 juni 2006 17:24
Köpte en näst-sista dagen - men den var svår att hitta ...
Märkligt att en så pass "stor" damm kan förpackas i 14x14x50 cm paket.
:)
#16 - 26 juli 2006 00:23
Upptäckte den här tråden idag. Kul att fler än jag vågat testa minidammen! :)

Jag funderade på den redan förra året men var nog lite tveksam i början. Nu tycker jag att den funkar alldeles utmärkt. Det enda knöliga var inte dammens fel utan mitt terrassgolv som sluttar. Så första gången jag fyllde den så såg det inte klokt ut. Jag var tvungen att lägga en skiva under som jag kunde palla upp. Nu har jag äntligen lyckats få den i stort sett i våg. :D

Som invånare har jag fått låna en liten koi och två sarassa över sommaren. Har tyvärr ingen möjlighet att förvara dem över vintern hemma hos mig. Lite trist för man blir ju fäst vid de små liven. :) De går under det gemensamma namnet KoiBoi & The Sarassa Sisters. :D

Här är ett par bilder på den efter första uppbackningen. Som ni ser är det fortfarande lite för mycket kant på ena sidan. Men, som sagt, nu ser det bättre ut.

http://i67.photobucket.com/albums/h297/Kryddis/Botanik/IMG_1758.jpg

http://i67.photobucket.com/albums/h297/Kryddis/Botanik/IMG_1760.jpg

Kan ni inte lägga in bilder på hur era minidammar blev?
#17 - 10 maj 2008 15:03
Är det någon med minidamm fortfarande igång.
Skulle fylla på min idag (använde den inte 2007) och då läckte den i botten.
Något tips om hur man kan laga den på säkert sätt.
Då både för fisken och underlaget...
#18 - 10 maj 2008 15:13
Kul att du tog upp denna tråden igen erikthur. Jag vill gärna hitta något som jag kan ha på balkongen. Så jag ser fram emot att se hur det går för alla "smådammar" där ute.
#19 - 10 maj 2008 18:33
Såna där cykelslangslappar? Borde inte det funka?

erikthur skrev:
Är det någon med minidamm fortfarande igång.

Skulle fylla på min idag (använde den inte 2007) och då läckte den i botten.

Något tips om hur man kan laga den på säkert sätt.

Då både för fisken och underlaget...
#20 - 10 maj 2008 18:45
Problemet tror jag är limmet. Jag har tjockplast. Gummi kanske inte reagerar korrekt med plast och det är väl oklart med solutionen. Läste på kontaktlimmet att det var mycket giftigt för vattenlevande organismer... Vill ju helst inte experimentera med de tilltänkta innevånarna...
#21 - 13 maj 2008 19:34
Lagningslappar för gummibåtar.
#22 - 13 maj 2008 19:47
lagning

överallt där de säljer dammduk i plast brukar de sälja limm till just plastduk

ta en bit dammduk och limma fast över hålet klart
#23 - 13 maj 2008 21:20
Har en polare som körde en spook på varven i Gbg för typ 20 år sedan, med värmepistol, glasfiber roller(i aluminium) samt en röd och en vit omärkt rektangulär 2 liters dunk som bägge innehöll aceton gled han omkring mellan varven och lagade stora presenningar åt båtarna som gick på styckesgodstraden, man skalkar nämligen alla luckor och täcker dom med tjocka presenningar när man lägger ut.

Arbetade ihop med honom några gånger och det fanns alltid en 4-5 olika människor som smög omkring och försökte luska ut vad flaskorna innehöll.. ..hemlig formula..

Men här är den alltså, klipp ur en lapp och sätt på värmepistolen, tvätta ytorna på bägge sidor med aceton och lappa, rolla fram och tillbaks med aluminiumrollern samtidigt som ytorna värms, resultatet blir en helt tät vulkning.

Annons