Det finns naturligtvis inget svart och vitt, gråsonen är stor.
Levande sten ska ha ljus, det är tanken att det just ska vara levande sten. Har man ett stort kar med stor sump kan man ha LSen mörkt som enbart filtrering. Men det är väl inte tanken i en glasburk? Amphipoderna äter plankton som förhoppningsvis ska komma från stenen. Risken som jag ser är att om man tar en bit LS utan ljus och cirkulation så kommer allt liv att dö. När det dör i en sådan liten volym så kommer det bli en nitritsoppa.
Jag ser ingen anledning till varför levande sten skall ha ljus för att leva. Visst dör vissa ljuskrävande organismer, men och andra sidan får du massor av roliga mörkerlevande djur. Mörkersten är minst lika rolig att titta på som den i ljus.
Det fantastiska med levande sten är att varje gång du flyttar den från en förutsättning till en annan så dör en massa organismer som inte tål de nya förutsättningarna medan en massa andra som trivs där tillkommer. Detta händer oavsett om du flyttar en sten mellan två likartade kar eller mellan två helt olika kar. Att allt liv skall dö är en omöjlighet. Nitrit är ett extremt ovanligt problem i saltvatten, har faktiskt aldrig råkat på nitrit i något kar med ls tidigare. Har du?
Men Magnus: Du har haft saltkar har jag för mig? Känner du inte att det talar mot "alla" regler?
Vilka regler syftar du på? "Reglerna för att hålla ett framgångsrikt sps akvarium" eller "reglerna för att hålla levande sten i en mycket liten burk utan cirkualation"?
I vilket fall så tror jag att egen erfarenhet och sunt förnuft slår alla regler, att begränsa sitt eget tänkande genom att lyssna på andra som verkar förstå sig på leder inte till lärande.
Skulle vara mycket enklare att ta en snygg sten, stoppa ner en amanoräka som får käka flingfoder och göra vanligt kranvattensbyten då och då.
Helt klart bättre, trevligare och kanske snyggare. Men knappast enklare.
MVH
Magnus