Mini saltvatten

#1 - 26 januari 2006 14:19
Hej! Jag läste i "Du Och Ditt Akvarium" att man kunde göra mindre saltkar i gurkburkar på 5-8 liter (självklart utan djur). Ska man tillsätta salt utan jod eller kanske koksalt? Tål vanliga akvarieväxter saltvatten? Har AkvarieLagret korallgrus? Har dom små koraller? Det stod att det kan vara rumstemp utan teknik. Funkar detta? Kom gärna med synpunkter!
#2 - 26 januari 2006 14:33
Tror inte mycket på detta!
#3 - 26 januari 2006 15:06
Jag tyckte faktiskt också det lät konstigt. Mysko, salt i gurkburk! Tänkte bara det kunde vara kul, men det går nog inte i sådan liten miljö iallafall.
#4 - 26 januari 2006 16:18
Klart att du kan köra saltvatten i en burk på 5-8 liter. Det du behöver för att starta är osmosvatten, saltvattensalt, lite korallkross och en liten bit levande sten. Med tiden kommer det att komma massor av roliga djur ur stenen, amphipoder, plattmaskar osv. Om du hittar kan du säkerligen sätta i några enstaka skivanemoner också. Men varken koraller eller högre djur kommer att gå i längden om du inte byter vatten med ett större inkört saltvattensakvarium.
MVH
Magnus
#5 - 26 januari 2006 16:22
vad behöver man för belysning?? behöver man inte ha nån cirkulation?
eller annan saltvatten tillbehör?
#6 - 27 januari 2006 09:18
Funkar inte.. Belysning behövs, Cirkulation behövs, Bra vattenvärden behövs, Rätt temperatur behövs. När det är uppfyllt är det bara att köra.

Det som faktiskt fungerar är ett såkallat Guppy hotell eller Mollie hotell.
Ska dock undvika att ha fisk i det pga storleken.
#7 - 27 januari 2006 12:01
Ok! Borde man ha syresten med luftpump?
#8 - 27 januari 2006 12:02
Än en gång: Tål Najas och Hornsärv saltvatten? Har ju såna i en liten, liten burk på ca. 4 liter. Då kanske man ska konvertera:) !
#9 - 30 januari 2006 23:33
tveksamt om dina växter klarar det
dom kommer nog torka ut då dom drar i sig för mycket salt

ä väll samma som o vattna sina krukväxter i fönstret med saltvatten
#10 - 31 januari 2006 11:05
Inga högre växter tål saltvatten
#11 - 31 januari 2006 12:00
Om ni e sugna så finns det färdiga yngeltankar att köpa i staterna.. Finns med skummare och MH all in a box.. :)

http://www.nanocustoms.com/

Nackdelen är att de inte har samma kontakter som i EU och heller inte samma el.. Men karen kan man ju köpa.. Jag tror att vi har samma akryl och glas över hela jorden.. ;)
#12 - 31 januari 2006 12:01
strömmen går å lösa den också
#13 - 31 januari 2006 12:02
Sant iofs.. Vissa kit finns i EU modell också.. :)
#14 - 31 januari 2006 13:47
[QUOTE=petrol]Funkar inte.. Belysning behövs, Cirkulation behövs, Bra vattenvärden behövs, Rätt temperatur behövs. När det är uppfyllt är det bara att köra.
[/QUOTE]

Vad är det som inte går? För levande sten och amphipoder ser jag inget behov av varesig pump eller belysning.
MVH
Magnus
#15 - 2 februari 2006 07:48
[QUOTE=Tropfrog]Vad är det som inte går? För levande sten och amphipoder ser jag inget behov av varesig pump eller belysning.
MVH
Magnus[/QUOTE]
Det finns naturligtvis inget svart och vitt, gråsonen är stor.
Levande sten ska ha ljus, det är tanken att det just ska vara levande sten. Har man ett stort kar med stor sump kan man ha LSen mörkt som enbart filtrering. Men det är väl inte tanken i en glasburk? Amphipoderna äter plankton som förhoppningsvis ska komma från stenen. Risken som jag ser är att om man tar en bit LS utan ljus och cirkulation så kommer allt liv att dö. När det dör i en sådan liten volym så kommer det bli en nitritsoppa.

Men Magnus: Du har haft saltkar har jag för mig? Känner du inte att det talar mot "alla" regler?

Skulle vara mycket enklare att ta en snygg sten, stoppa ner en amanoräka som får käka flingfoder och göra vanligt kranvattensbyten då och då.
#16 - 11 februari 2006 11:19
Jag har väldigt dålig koll på saltvatten men på korallrevet i södertälje så säljer man mini saltvattenskar, ser ut att vara i storleksklass med ett guppy hotell.
Ett par räkor nån liten krabba och en hel del levande sten, såg riktigt frestande ut.
Tydligen så fanns de ingen skummare men man kan köpa färdigt mixat saltvatten från butiken varje vecka, hehe vilket konsept.
#17 - 11 februari 2006 17:37
Det finns naturligtvis inget svart och vitt, gråsonen är stor.

Levande sten ska ha ljus, det är tanken att det just ska vara levande sten. Har man ett stort kar med stor sump kan man ha LSen mörkt som enbart filtrering. Men det är väl inte tanken i en glasburk? Amphipoderna äter plankton som förhoppningsvis ska komma från stenen. Risken som jag ser är att om man tar en bit LS utan ljus och cirkulation så kommer allt liv att dö. När det dör i en sådan liten volym så kommer det bli en nitritsoppa.

Jag ser ingen anledning till varför levande sten skall ha ljus för att leva. Visst dör vissa ljuskrävande organismer, men och andra sidan får du massor av roliga mörkerlevande djur. Mörkersten är minst lika rolig att titta på som den i ljus.

Det fantastiska med levande sten är att varje gång du flyttar den från en förutsättning till en annan så dör en massa organismer som inte tål de nya förutsättningarna medan en massa andra som trivs där tillkommer. Detta händer oavsett om du flyttar en sten mellan två likartade kar eller mellan två helt olika kar. Att allt liv skall dö är en omöjlighet. Nitrit är ett extremt ovanligt problem i saltvatten, har faktiskt aldrig råkat på nitrit i något kar med ls tidigare. Har du?

Men Magnus: Du har haft saltkar har jag för mig? Känner du inte att det talar mot "alla" regler?

Vilka regler syftar du på? "Reglerna för att hålla ett framgångsrikt sps akvarium" eller "reglerna för att hålla levande sten i en mycket liten burk utan cirkualation"?

I vilket fall så tror jag att egen erfarenhet och sunt förnuft slår alla regler, att begränsa sitt eget tänkande genom att lyssna på andra som verkar förstå sig på leder inte till lärande.

Skulle vara mycket enklare att ta en snygg sten, stoppa ner en amanoräka som får käka flingfoder och göra vanligt kranvattensbyten då och då.

Helt klart bättre, trevligare och kanske snyggare. Men knappast enklare.
MVH
Magnus
#18 - 12 februari 2006 10:12
Tropfrog: Du och jag lär inte komma mycket närmre varandra i denna tråd..
Hoppas att någon fler ser denna tråd och kommer med tipps så att Calle95 kan bilda sig en egen uppfattning. Jag brukar inte ha några större problem att backa om jag får bra argument.

Men jag har tyvärr inte förstått dig riktigt. Kan jag uppfatta dina rekomendationer så här: Liten volym+LS+kallt+ingen cirkulation+ inget ljus= fungerande akvarium/burk?
#19 - 12 februari 2006 17:42
Jag tror visst att vi kan närma varandra avsevärt. Allt handlar givetvis om vad man vill åstadkomma med karet. Vad jag säger är att det går att ha saltvatten i en liten burk. Vidare säger jag att risken för nitrit är väldigt liten om man har ls i. Vad din definition på fungerande akvarium/burk är vet jag inte så det kan jag inte svara på. Men frågan var om man kan ha saltvatten i en liten burk utan teknik, och det kan man. Jag har aldrig sagt att det blir någon vidare kul burk.

Din rekomendation om att ha sötvattensräkor istället låter bra för nybörjaren. Vill man ha ett litet kar med saltvatten tycker jag att man bör satsa på lite ljus och cirkulation så att man kan ha en del fotosynteslevande djur. Men då krävs det att man läser på en del innan.
MVH
Magnus
#20 - 12 februari 2006 18:36
Tropfrog, om man gör så som du föreslår finns det nog en stor risk att man kommer sitta och glo på en helt död sten efter några veckor, kan inte förstå hur organismerna skulle kunna överleva under de förutsättningarna.
#21 - 12 februari 2006 18:42
Vilka organismer syftar du på då?
MVH
Magnus
#22 - 12 februari 2006 19:02
Lånar tråden.....vad har man en skummare till eg ?? en nybörjarfråga som jag hoppas attd et finns ett bra svar på av nån här!
#23 - 12 februari 2006 21:24
i princip alla organismer behöver syre för att överleva, ingen cirkulation= inget syre, men håller med petrol om att även om det går att få igång ett sånt kar så kommer det va grymt tråkigt, satsa på ett nano i stället för ett pico, i nanot kan du iaf ha nån mindre goby eller nåt liknande fisk.
#24 - 12 februari 2006 21:33
[QUOTE=joakimboy]Lånar tråden.....vad har man en skummare till eg ?? en nybörjarfråga som jag hoppas attd et finns ett bra svar på av nån här![/QUOTE]

Skummaren plockar bort proteiner ur vattnet innan de går in i nitrifikationsprocessen. Med skummare kan man belasta karet mer med samma biologiska filter.
MVH
Magnus
#25 - 12 februari 2006 21:35
Jag håller inte med om slutsatsen att ingen cirkulation=inget syre. Gasutbytet mellan vatten och luft pågår hela tiden, ytrörelse snabbar på den. Sen är ju inte vattnet i ett kar utan pump fritt från cirkulation.
MVH
Magnus
Bilagor:

Annons