"mini pansarmal"

#1 - 12 januari 2004 08:46
Har 3 pansarmalar, 2 inköpta samtidigt. Den av dessa är riktigt tjock och fin som den andra jag hade innan. Men nr2 är fortfarande pytteliten, nästan hälften så stor och de var lika stora när jag köpte dem.. Jag har kollat så att den äter osv. Den cerkar pigg som de andra.. Men den växer inte.. Nån som vet?? En hona kanske?? [:-54]
#2 - 12 januari 2004 15:42
ingen som har någon aning...
#3 - 12 januari 2004 15:52
Vad är det för sort? Hanarna brukar ofta vara mindre och smalare, men inte alla sorter. C.aeneus och C.paleatus får riktigt feta honor och smala hannar.
#4 - 12 januari 2004 16:14
Den ser ut som C.aeneus fast mörkare.. kan ska lite som C.melanotaenia..
#5 - 12 januari 2004 16:21
Ok, var den billig eller dyr? Om det är en C.aeneus så är det stor skillnad i storlek på kön. C.aeneusen kan var i lite olika nyanser. Det är en av de vanligaste och lättaste att få att leka.
#6 - 12 januari 2004 16:29
Den var inte speciellt dyr, 20-30 kr har jag för mig... Å andra sidan så kan de se lite mörkare ut i olika akvarier.. Tycker bara det är så konstigt att den inte växer som de andra två..
#7 - 12 januari 2004 16:36
Då är det nog C.aeneus. Antingen har du 2 feta honor och en slank hane eller så är det något som är fel. Men om du ser att den äter och är pigg och fin är det väl bara och vänta och se. Plöttsligt kanske du hittar rom i hela akvariet ;-)
#8 - 12 januari 2004 16:42
Tackar tackar... Ja de ser ut som två mindre prinskorvar som simmar omkring.. Tycker tillochmed att de ser ut som om de leker ibland.. Men de kanske bara busar litegrann.. Yngel..i mitt kar?!? nä tror inte det.. Inte ens guppy och platy yngel överlever där.
Fick 4 platy yngel strax innan jul (hittade dem i pumpen).. Köpte mig ett kar att sätta i akvariet.. De levde en hel vecka.. tills jag hittade en mätt fjärilsciklid däri.. Hmmmm [:-58]
#9 - 12 januari 2004 17:56
Man tycker så olika. Jag, för min del tycker inte att ungfödarna fungerar bra hos mig ;-) men coryägg dyker det upp på rutorna med jämna mellanrum. Jag har nästan bara corysar nu. Ge dom bra mat och gör mycket vattenbyten så kan dom komma igång, om dom är tillräckligt gamla. Frusna, svarta mygglarver stimulerar dom. Men mina ville inte äta av dom i början. Nu går det bra.

Annons